Autor: Marek Beniač Publikováno: 7.září 2009 |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky od výrobce Absolutní svoboda pohybu Vůbec poprvé v historii série FIFA dokáží hráči běhat po pažitu v libovolném směru, již více nesvazováni čtyřmi světovými stranami a dalšími čtyřmi diagonálními směry. Ono ruku na srdce, změna směru po pětačtyřiceti stupních nebyla zrovna nic výstavního, ani slučujícího se s oblíbeným výrazem next-gen. Nyní tedy můžeme konečně vodit hráče opravdu svobodně, v jakémkoliv úhlu vzhledem k záběru kamery, čistě v závislosti na vychýlení analogové páčky. Třebaže podobnou vymožeností disponoval již kdysi dávno Actua Soccer od Gremlinu, teprve FIFA 10 a její komplexní systém ovládání, nabízí hráčům nové a málem netušené možnosti. Jednak se podstatně rozšiřuje škála možností, jak přelstít bránící hráče soupeře. A to nejen v soubojích jeden na jednoho, ale také při překonávání celých obran. Najednou už nemusíte počítat s geometrií a pomyslnými přímkami na hrací ploše, když je možné poslat pas kam jen vás napadne. Úplně jinak je teď vnímán také prostor na hřišti, je mnohem zábavnější hledat různé skulinky a místa, která bránící hráči tak docela nepokrývají. Stejně tak jsou pestřejší všelijaké finty a parádičky, kterými dokáží ty největší hvězdy zesměšnit a pokořit soupeře. A jelikož už není tak úplně možno předvídat do kterého z pouhých několika směrů to útočník asi zkusí, mnohem víc se teď zapotíte i při bránění. Drsné souboje o míč Nestačí být jen blízko soupeře, zmáčknout tlačítko a čekat. Chce to i dobrý pohyb, správné načasování a citlivé odhadnutí směru, což ostatně platí nejen pro skluzy a podobné radikálnější pokusy o odebrání míče. Rozdíl mezi ukázkovým obranným zákrokem a neméně efektním faulem (s patřičnými následky) může být opravdu jen pár centimetrů, jen několik stupňů ve vychýlení analogového kloboučku. Mimochodem když už je řeč o kontaktech, patřičnou evolucí prošel též systém kolizí. I v těch několika málo zápasech bylo mnohem častěji vidět souboje o míč, kdy se hráči přetlačují doslova rameno na rameno, mnohdy na samé hranici pravidel. ![]() ![]() ![]() Všelijakého přetahování a odstrkování od balónu je teď hra plná, přičemž je pochopitelně znovu využíváno pokročilého kolizního modelu, který má vše na povel. Záleží samozřejmě na fyzických parametrech obou borců, na výšce, váze, ale také rychlosti při níž se souboj odehrává. Vypadá to opravdu hodně intenzivně, včetně následných kotrmelců při pádech, zavrávorání a ztrátě rovnováhy. Nehledě na fakt, že vyhlášení tvrďáci jsou skutečně hodně těžko k překonání a dostat některé řízky od balónu se zdá skoro nemožné. I při použití ostřejších ataků. Úplně cítíte jak vaše palce drtí oba analogy, děláte co můžete… ale on ten míč prostě nepustí. Sympatičtí rozhodčí, pohodoví brankáři S ostrými osobními souboji nepřímo souvisí i chování rozhodčích. Většinou jsme je za ta léta kritizovali a většinou nám byla slibována náprava hned v příštím roce. Také FIFA 10 se o polidštění mužů v černém snaží jak jen může… a světe div se, ono se jí to snad i daří. Jakkoliv jedno staré české přísloví nabádá nechválit dne před večerem, během prozatímního hraní jsem byl vážně příjemně překvapen, jak sudí hru citlivě posuzovali, ponechávali výhody a karty vytahovali skutečně až za adekvátní zákroky. Při jednom z brejků soupeře jsem se kupříkladu pokusil skluzem zastavit útočníka – což možná i díky ne úplně zažité novinkové „kontrole 360“ samozřejmě nevyšlo. Komentátoři to viděli jasně, prý zákrok zezadu a správně udělená červená karta. Pohrál jsem si tedy schválně s opakovaným záznamem a inkriminovanou situaci pořádně prohlédl. No a doopravdy, přestože se mohlo zdát, že jsem míč zasáhl jako první, ve skutečnosti můj bek ještě předtím lehce škrtnul soupeři o kopačku a teprve potom odkopnul míč stranou. Neomylné digitální oko pana rozhodčího mělo přehled i z dálky. ![]() ![]() ![]() Kromě sudích si obvyklou dávku kritiky každoročně vyslechnou také gólmani. A samozřejmě, i v tomhle směru slibuje FIFA 10 nápravu. Během hraní jsem proto věnoval pozornost také jejich počínání… a co byste řekli? Skutečně jsou méně robotičtí, méně strnulí a lépe odhadují možná rizika a nebezpečí pro jejich svatyně. Ať už jde o střely z dálky nebo centrované míče od lajny, neřku-li o rohové kopy, brankáři jsou teď mnohem víc v klidu a jakoby předvídají dráhu letu balónu. Zbytečně nepanikaří, nevybíhají, neskáčou teatrálně po kdejaké propagační střele… vypadají vážně v pohodě. Lépe také reagují na opakované střely a různé dorážky, na něž se nelze moc připravit, něco předjímat, kde rozhoduje spíš instinkt a patřičná porce štěstí. Elektronická tužka Co se týče novinek spadajících do dění na hrací ploše, za zmínku stojí rovněž zahrávání standardních situací. Nejen že je možná rychlá rozehrávka po faulu (hráč si jen na okamžik stopne balón a už nahrává kolegovi) ale silnou zbraní budou i secvičené situace a používání signálů. Po vzoru sesterské NHL umí odteď fotbal také nahrávat a ukládat všelijaké pohyby po hřišti, jakož i zaznamenat chování spoluhráčů po rozehrávce. Na tréninku si tak můžete připravit několik vzorových exekucí přímých kopů, rohů a přesně určit kam se který ze spoluhráčů pohne, kdo bude jen mást obránce a kdo se přemístí do šikovné pozice ke skórování. Stejně jako ve skutečnosti, podobné nacvičené signály se jen těžko brání a překvapený soupeř povětšinou nedokáže účinně a hlavně včas reagovat. Zůstává proto otázkou, jestli bude tato funkce plně dostupná i v multiplayeru, od běžných přátelských zápasů, až po online ligy. Známe ty vykutálené jedince, používající stále stejné způsoby jak skórovat a tohle by byla jen voda na jejich mlýn. ![]() ![]() ![]() Lehko na cvičišti... Nejednoho pamětníka dozajista potěší i návrat tréninků. Jak známo, s těmi je to jako na houpačce, jednou byly, pak je bez náhrady zrušili, pak se vrátilo jen něco a třeba na penalty nebylo možné se připravit… koncept prostě veškerý žádný. Ve FIFA 10 tedy slaví velkolepý comeback a doufejme, že jim to vydrží. Zasloužila se o to komunita a té teď EA Sports přece úpěnlivě naslouchají. A co že je na nich tak skvělého, ptáte se? Stručně řečeno, nemají chybu – ať už nabídkou nebo provedením. Jednotlivé tréninkové sessions jsou dostupné přímo z arény, takže vlastně hned v menu. Aréna od jisté doby funguje jako spojovací prvek mezi zápasy a vlastními herními nabídkami, no a někoho vtipně napadlo rozšířit její možnosti. I nadále zde tudíž můžete nacvičovat dribling a kouzla s míčem v konfiguraci vy a brankář, stejně tak je ale k dispozici rychlé menu, přes nějž přivoláte nějaké ty spoluhráče, klidně i pár hráčů soupeře… a testujte si co jen libo. Přímáky, rohy, auty, různé herní varianty v libovolném počtu hráčů na hřišti, je tu snad všechno. Navíc se nic nenahrává (a když tak opravdu nezřetelně) což je taky výhoda, ty věčné návraty zpátky do hlavní nabídky to v minulosti jen kazily. Co to ten počítač zkouší? Ačkoliv se na první pohled FIFA 10 nezdá až tak dramaticky jiná, čím déle ji hrajete a čím déle přivykáte upravenému ovládání a pohybu na hřišti, tím více vás to začíná bavit. Začnete oceňovat provedené změny a pomalu je i čas všímat si věcí okolo. Rozhodčí a gólmany už jsem zmínil, na ty jsem se po slibných prohlášeních zaměřil speciálně. Ovšem zajímavě vypadá i chování hráčů, jenž jsou zdánlivě mimo dění. Jednak byla u AI zlepšena jakási naléhavost, prostě faktor odlišující co je a co není důležité. ![]() ![]() ![]() Fotbalisti jsou teď jakoby úspornější a když nemusejí, zbytečně neběhají. Naproti tomu jejich senzory mají vyšší citlivost a rýsuje-li se nějaká šance, nebo když už letí centrovaný míč do jejich území, zaberou a v předstihu se snaží odclonit protivníka, odpálit balón do bezpečí a tak dále. Působí to zatím dobře, uvidíme jak se to později projeví při různé obtížnosti a specifických herních stylech. Umělá inteligence dále zlepšila čtení hry a zvlášť v defenzivě má zdá se doopravdy přehled – na odmávané a odpískané ofsajdy jsem narazil jen výjimečně. Počítač teď mnohem více dbá i na fyzičku a kondici všech hráčů, popravdě si nevzpomínám, že by v nějakém ze starších ročníků virtuální trenér tak míchal se sestavou a reagoval na průběh zápasu. U FIFA 10 snad nebylo utkání, ve kterém by v závěru nestřídal, nestahoval unavené borce z pole a neposiloval tým tam, kde bylo zrovna třeba. Dost možná to letos zašlo až tak daleko, že AI i schválně zdržuje hru a takticky střídá. Nejméně dvakrát jsem totiž zažil situaci, kdy trenér využil svoje možnosti naplno a ještě v nastaveném čase posílal na hřiště čerstvé síly. No co to ten počítač zkouší? ;) Série FIFA je ve formě ![]() první oficiální trailer v češtině Stáhněte si: Teaser trailer, Demo od 10. září Související články: Novinky, FIFA 09 konzolová recenze a PC recenze, Vše o starších ročnících série FIFA, Recenze Pro Evolution Soccer 2009 |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |