Autor: Marek Beniač Publikováno: 5.srpna 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Přepracování se dočkaly také přihrávky. Už žádné přesné pasy na spoluhráče, kterému míč přistane přesně na kopačku a přihrávky do běhu, na něž si kolega z týmu také ideálně počká. Dost bylo robotizace! FIFA 08 totiž přeřadila na manuál a používá teď levou analogovou páčku k určení směru, rychlost vyslaného míče zase ovlivní doba, po kterou budete trápit akční tlačítko. Chce to chvíli cviku, než balóny budou končit tam kde chcete, ale ten pocit za to stojí. Prakticky stejný systém využívají i centry a strojově čechrané míče před branku tedy nahrazuje vaše tvořivost a šikovnost. Dokážete správně zvolit prostor nebo najít vhodně postaveného hráče a posléze mu přesně naservírovat balón na zlatém podnose? Vzhledem ke všemu výše vyřčenému se nová FIFA posouvá blíže ke skutečnému fotbalu. Hra působí realističtějším dojmem a nutí hráče tvořit, jelikož už není pánem na hřišti a musí počítat i se zásahy umělé inteligence, která se opravdu snaží. Staro-novým prvkem jsou též osobnosti na hřišti. Něco podobného známe už z NHL (vybrané hvězdy měly své speciální kličky) a též některé fotbalové tituly z dílen EA Sports rozeznávaly v minulosti klíčové hráče, včetně jejich typických pohybů. A znovu, tyhle borce bere v potaz i AI. Pokud je někdo výtečný dribler, obránce k němu přistoupí jinak než k vyhlášenému střelci, jenž rád ohrožuje branku dalekonosnými dělovkami. Na prezentaci přítomný Paul Hossack je producentem takzvané current-gen verze FIFA 08, určené pro PS2 a PC. Ano, EA Sports znovu vyvíjejí vlastně dvě odlišné hry a oba vývojářské týmy jedou takříkajíc na vlastní triko a nespolupracují. Je nasnadě, že zaměstnanci v EA nejsou v izolaci, tudíž se ví, na čem se pracuje „přes uličku“. Koneckonců Paul si prý často chodí next-gen verzi zahrát a stejně tak i kolegové od PS3 a Xboxu 360 údajně rádi omrknou, co nového na „staré“ PS2ce. Ve finále tedy může být dobrý nápad nebo myšlenka přenesena napříč formáty, přestože v obecné rovině nejsou obě verze identické a liší se zdrojovým kódem i obsahem. Na přímou otázku, která FIFA 08 je lepší, odpovídá Paul pochopitelně že ta jejich, nicméně připouští, že next-gen tým vývojářů nejspíš bude jiného názoru ;) ![]() ![]() ![]() Zajímavou informací je také sdělení, že tým pracující na current-gen verzi čítá pouze 25 lidí – možná i proto ta zdravá rivalita a soutěžení. Sportovní duch je nicméně při tvorbě podobných her asi podmínkou, ať už kvůli mezinárodnímu obsazení kanceláří (nechtějte abych vyjmenovával, kdo všechno se na hře podílí) nebo dravé konkurenci. Konami a jejich Pro Evo sérii však Paul vítá, bere ji jako nový impuls a motivaci, jak dělat věci lépe. Zrovna tak se prý nemáme divit, proč on – coby Kanaďan – produkuje zrovna fotbal. Jednak tráví se značkou FIFA již sedmý rok (od verzí pro mobilní telefony a handheldy se dostal až k PSP a následně „velké“ PS2) a navíc sám fotbal hraje. V sídle EA, ve Vancouveru, mají zaměstnanci kromě jiného k dispozici i venkovní hřiště a pokud se vývojáři zrovna nehrbí u obrazovek, vyráží na vzduch, třeba právě na fotbálek. Dokonce se hrají i firemní ligové zápasy. Šmicer už je ve Slavii Domácí hráči budou pravděpodobně velmi zvědaví také na Gambrinus ligu, která má letos premiéru a přísnému hodnocení jistě neujde ani český komentář dvojce Bosák – Svěcený. Kdo pravidelně stahuje Czech Super Patch s domácí nejvyšší soutěží, bude dozajista srovnávat i kvalitu dresů a přesnost soupisek. V testované PS2-betě sice české dresy zatím absentovaly, ale pokud jim bude věnována stejná pečlivost jako přestupům (Šmicer už ve FIFA 08 hraje za Slavii) můžeme se radovat. Potěší také drobnosti jako Petr Čech chytající v kukle, extra nastavení obtížnosti pro hráče a brankáře, plně volitelné rozestavení v poli (respektive formace) nebo slíbený export replay přímo do AVI souborů Testováno na lidech Změněný systém přihrávek a centrů, podpořený lepší prací obránců i pokrýváním prostoru obecně, znamená jediné. Nová FIFA je nejen hratelnější, ale také obtížnější než kdy předtím. Při několika zápasech, jež jsme v pátek absolvovali, opravdu nepadalo moc branek a hra byla soustředěna především ve středu hřiště. Pokud už se podařilo přejít do nadějného útoku, většinou velmi dobře zapracovala obrana – dostat se do slibné šance opravdu není jen tak. K tomu si připočtěte ještě naše nenatrénované střelecké pokusy (končící často mimo branku) a slušně fungující gólmany, kteří dokáží hbitě reagovat a bravurně míče vyrážet. Výsledek? Díky změnám se letos budeme muset hodně učit. ![]() ![]() ![]() EA Sports s tím naštěstí počítají a k dispozici bude tréninkový mód, v několika předešlých ročnících mnohdy opomíjený či úplně vypuštěný. Nakonec testovat bude vážně co, vždyť i brankáři – léta ponechávaní na pospas AI – se letos dají ovládat. A teď myslím doopravdy ovládat, žádné „zmáčknu čudlík pro vyběhnutí a čekám, jak to dopadne“. Kdepak, při úniku soupeře (který už vaši obránci nezachrání) se můžete převtělit přímo do gólmana, ve snaze vše napravit. Lze vyběhnout, vykrývat prostory branky, zmenšovat střelecké úhly, předvádět robinzonády… zkrátka jako ve skutečném fotbale. Navíc přepnout si brankáře je možno takřka kdykoliv, má snad někdo zájem o „ruční“ likvidaci přímých kopů či rohů? Kooperace a mód Be a Pro FIFA 08 umožňuje hru více lidí, kdy všichni hrají v jednom týmu, na konkrétní pozici a snaží se pochopitelně spolupracovat a fungovat jako tým. Můžete se přenést do těla skutečného hráče, či si vytvořit své vlastní virtuální já a pak se vrhnout do ligové sezóny. Ta je zpracována trochu ve stylu World Cupu 06 a dvou titulů věnovaných Champions League, jste totiž neustále úkolováni, ať už individuálně (určitý počet kontaktů s míčem, x střel na branku, procentuální držení míče…) či týmově (vyhrajte, vstřelte alespoň tři góly…). Na konci zápasu se vše pochopitelně hodnotí a přidělují se i populární XP – tedy experience points. Díky nim si v lehkém RPG duchu pipláte svého fotbalistu a nikde není psáno, že z vyjukaného nováčka ze začátku sezóny, nemůže být na konci ročníku ostřílený mazák a hvězda týmu. Paul Hossack také prozradil, že od letošního modelu (hrají maximálně čtyři živí hráči) se chtějí propracovat až k variantě 11 vs 11. Mód "Be a Pro" přináší zcela nový rozměr a zážitek, jako i herní projev. Najednou si musíte hlídat svoje místo na hřišti, sledovat spoluhráče, nebýt neustále v postavení mimo hru… Jistě, je to docela nezvyk, snad každý má zpočátku snahu přepínat se na další hráče, pro někoho může být novinkou i sledování radaru – kamera si samozřejmě všímá míče a často tak nejste v záběru. Inu léta zažitá multiplayerová šablona, kdy se hrálo jen proti soupeři s cílem porazit ho a vše na hřišti bylo pod vaší kontrolou, tu musí ustoupit kooperaci. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Po chvilce se ale v roli kolečka v ozubeném soukolí zabydlíte a začnete fungovat jako skutečný hráč. Uvažujete nad taktikou, nad vedením útoku, vybízíte spoluhráče k přihrávkám… moc hezké. Navíc je nutno spoléhat se i na kolegy v moci AI a ta se znovu celkem předvádí, když počítačem ovládaný hráč bez potíží přijme vaši přihrávku, efektně míč zpracuje, vyškolí obránce a krásnou střelou roztřepetá síť za zády bezmocného brankaře ![]() zdroj: Archiv FIFA 08 throughball video - stažitelná verze (9 MB, 480x368) Stáhněte si: Videa... Související články: Novinky, FIFA 07 recenze, UEFA Champions League 06-07 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |