East India Company - dojmy
zdroj: tisková zpráva

East India Company - dojmy

5. 8. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Po Empire: Total War přichází strategická hra o působení Východoindické obchodní společnosti v 17. století. V čem se podobá a v čem naopak liší?

Autor: Petr Ciesarík
Publikováno: 5.srpna 2009
Verze: anglická/PC/demo
Doba hraní: pár hodin


Obrázek zdroj: tisková zpráva Strategie s námořními bitvami z období 17. století byste v minulosti našli jen vzácně. Teď se ovšem objevily hned dvě za sebou. Po jarním Empire: Total War přichází East India Company s větším zaměřením na obchodování. Jaké jsou naše pocity z dema?

East India Company (dále jen EIC) nabízí pohled na působení skutečné Východoindické obchodní společnosti ve světových vodách v letech 1600-1800. Na výběr máte z osmi národů a několika kampaní. Buď si můžete projet celé období v tzv. free módu anebo zvolíte např. padesátileté období, v němž máte stanoveny hlavní a vedlejší cíle. V demu jsme samozřejmě měli k dispozici jen jednu část za britskou společnost, která byla ke všemu zkrácená na 10 let. Pro vyznavače rychlých bitev jsou v demu přichystány dva skrimishe.

Po prvním spuštění ale hra působila poměrně zmateně a složitě. Sám jsem nevěděl, co a jak mám všechno dělat, byl jsem solidně ztracen. Matně jsem si vybavil, že v hlavním menu jsem zahlédnul kolonku pro tutoriál. Kvapně jsem tam naklusal a nechal jsem si všechno od počítače vysvětlit. Projít si tutoriál tedy v demu důrazně doporučuji, hraní je pak hned lepší a přehlednější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Globální mapa
Podoba s konkurencí v podobě Empire Total War (dále jen E: TW) se rozhodně nezapře. Hra je zasazena do stejného období, graficky je udělána podobně a nebýt několika výrazných odlišností, tak si řeknete, že jde doopravdy o klon E: TW. Tvůrci ale naštěstí postavili celý koncept jinak. Hned první rozdíl poznáte na globální mapě. Jak bývá u většiny her tohoto rázu zvykem, pohyb na globální mapě světa se provádí pomocí tahů a pokud to hra dovolí, při střetu s nepřítelem se přesunete na bojiště, kde si to s ním férově rozdáte v reálném čase.

Finští Nitro Games tento koncept nepoužili a řekli si, že žádné tahy v EIC nebudou. Vše naopak probíhá v reálném čase, s možností až čtyřnásobného zrychlení anebo úplného zapauzování (při potyčce zůstává vše při starém = přesunete se na bojiště).

Po mapě jsou roztroušena přístaviště, která ovládáte vy, jiné národy či domorodé obyvatelstvo. Pro získání peněz potřebujete zařídit obchodní cesty, což učiníte tím, že vaše lodě pošlete do přátelského či neutrálního přístavu, odkud odkoupí zboží (spousta druhů: tabák, čaj, uhlí atd.), jež poté v domácím hlavní městě prodáte. Do vašich skladů se doplní nakoupené suroviny a tak to pokračuje automaticky pořád dokola. Hlavními úkoly bývají právě žádosti o získání dostatečného množství surovin. Pozor musíte dávat na piráty, kteří svobodně brouzdají po mořích a přepadávají jak flotily, tak přístaviště. A věřte mi, nejsou to žádní slaboši s kocábkami, dokážou pěkně zatopit!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V průběhu hry se zobrazují informace o aktuálním dění ve světě, díky čemuž zjistíte, na koho si zrovna vyšlápli Španělé anebo kde řádili již zmiňovaní piráti. Od dalších frakcí vám občas přijde i diplomatická nebo obchodní nabídka. Při hraní mi např. Dánsko nabídlo spojenectví a ještě mi za to zaplatilo. Přijal jsem. Naopak Francie po mně peníze chtěla, že mi prý na oplátku pošle několik kusů zvířecí kůže. K čemu by mi to bylo, když mým úkolem bylo shromáždit 2000 tun čaje? Nepřijal jsem.

 Do nitra města
V městech a přístavištích se v pěkném 3D-izometrickém pohledu nabízí obchod se surovinami, vylepšení námořní flotily, nakoupení dalších lodí či stavba nebo upgrade budovy, aby se vám zpřístupnily lepší a silnější fregaty.

To vše platí v přístavech, které jsou pod vaší nadvládou. V neutrálních můžete obchodovat a ty nepřátelské můžete dobýt (pouze automatické vyhodnocení, žádné obléhání, žebříky atp.). Ještě dodám, že každá oblast je typická svou surovinou a podle toho se odráží její výskyt na tržištích (v Indii čaj, v jižní části Afriky to jsou vzácné kovy atd.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Námořní bitvy
Autoři nezakomponovali do své hry pozemní bitvy, a tak se dalo čekat, že těm námořním věnují trochu více soustředění a učiní je propracovanějšími. Oproti E: TW nabízí EIC v bitvách na moři pár zajímavých změn, a i když se snaží vypadat vymakaněji, nemusí to znamenat, že jde ve výsledku o zábavnější počin. Bojovat můžete hned ve dvou režimech (pokud teda nedáte automatické vyhodnocení bitvy počítačem). Buď v klasickém RTS módu anebo ve speciálním velitelském pohledu, v němž můžete ovládat každou loď ručně pomocí kláves WSAD a pro lepší přehled se vám zapne ještě jedna mini-kamera nabízející pohled přímo z paluby lodě na různé strany.

Lodě disponují několika důležitými vlastnostmi a zničit je můžete více způsoby. Poškození lodí totiž není jednotné. Přesné zásahy poškodí trup, plachty či zabije členy posádky a teprve až pak půjde ke dnu. Při okamžitém zničení trupu ale loď bude potopena okamžitě, to je samozřejmost. Avšak když jako první připravíte soupeře o plachty, stává se z něj lehký a nehybný cíl. Pro tyto účely slouží odlišné typy dělových koulí, kterých máte vždy omezený počet. Prim také hraje morálka posádky, která se odvíjí od průběhu bitvy.

Nejprve jsem si myslel, že tu chybí palba z kánonů na váš příkaz tak jako v E: TW, ale tato funkce zde je, pouze je udělána nenápadně. Jinak musím uznat, že počítač pálil velmi přesně a v dobrých chvílích. A abych nezapomněl, admirálové flotil se pyšní vlastními schopnostmi a během bitvy mohou poskytnout výhody pro svou loď - zrychlení, přesnější palba...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Rozhodnout o vítězi mezi EIC a E:TW v této velmi sledované části není vůbec jednoduché. Nechci ani dělat závěry z párhodinového hraní dema. Zatímco EIC sází na postupné ničení lodí, E: TW je akčnějšího rázu a ukazuje hráčům především efektivnější a našlapanější boje.

 Nenáročná pohoda
Demo se mi při nevyšších možných detailech hýbalo naprosto plynule a oproti E: TW je hra výrazně lépe optimalizována. Berme ale v potaz, že EIC se odehrává jenom na vodě, kdežto v E: TW musíte mít engine pro skoro celý svět. Po zvukové stránce nelze nic vytknout, hudba příjemně podkresluje hraní a při pořádném výstřelu z děl vám správně zaduní subwoofer, až začnou padat knížky z poliček.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva East India Company se nezařadí mezi devítkové hry, avšak autorům se nedá upřít snaha jít vlastní cestou a zkoušet nové nápady. Osobně si myslím, že je to přesně ten typ hry, který si jedna skupina hráčů naprosto oblíbí a ta druhá jej po pár hodinách vypne, protože se ze začátku budou ve hře cítit zmateně a nebude to prostě pro ně to pravé ořechové. Já jsem se ta krátkou dobu strávenou u dema bavil a na plnou verzi se těším.

zdroj: Archiv


East India Company launch trailer

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Vše o Empire Total War

Petr Ciesarík
autorovi je 18 let a studuje SPŠEI v Ostravě; spatřit ho můžete také na Hratelně; z her mu nejvíce sedí akční, RTS a RPG tituly; aktivně hraje hokej, vedle sportu ho baví dobré filmy a soundtracková hudba


 
 
Petr Ciesarík
Smarty.cz

Nejnovější články