E3 2013 dojmy: Knack se mění před očima
zdroj: tisková zpráva

E3 2013 dojmy: Knack se mění před očima

23. 7. 2013 21:00 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Historicky první odhalená hra na Playstation 4. Tenhle primát, který si akční adventura Knack vysloužila během únorové premiéry nové konzole od Sony, jí už nikdo neodpáře. Mezi hráči to vzbudilo nemalé pozdvižení – co je na téhle zdánlivě dětské hře tak next-gen, že vyrazila do první linie? Inu, vlastně nic zásadního. Nebo aspoň takový dojem udělala čtveřice rozličných úrovní, které Sony přivezla na E3.

Tvůrci se nebrání přirovnání, že jde o směsici Katamari Damacy a ikonických hopsaček jako Crash Bandicoot, Jak and Daxter nebo Ratchet & Clank. Přesně tak Knack působí. Ostatně, za titulem stojí Mark Cerny, Da Vinci celé Playstation divize a stvořitel právě vyčtených plošinovek ze starších PS platforem.

V Japan Studio, které proslulo netradičními kousky, jako jsou Ico, Patapon, Tokyo Jungle nebo nekonečně odkládaným The Last Guardian, si pod Cernyho taktovkou zamanuli udělat animovaný film. Akorát hratelný. Svým vzhledem Knack jakoby z oka vypadl rozkošným Pixarovkám a točit se bude kolem mile naivního konfliktu. Zemi ohrožují zlověstní goblini a šílený vědec vytváří entitu jménem Knack, která se umí všelijak měnit na základě materiálu vcucnutého z okolí.

Nebo aspoň tak to znělo na tiskovce, hratelné E3 ukázky se ději bohužel vůbec nevěnovaly. Šly rovnou k věci, bez filmečků, dialogů a vůbec jakéhokoliv kontextu, takže o příběhových kvalitách dosud můžeme pouze fantazírovat.

Pro tatínka Killzone, pro synáčka Knack?

Oproti duchovním předchůdcům v čele s Crash Bandicoot působil Knack triviálně. Jedna páčka pro pohyb, druhá páčka pro úskok. Jedno tlačítko pro útok, druhé tlačítko pro skok. Výjimečně došlo na třetí tlačítko pro speciální plošný úder.

Polovina ovladače, včetně „next-gen“ dotykové plochy Dualshocku, zůstávala během hraní Knacku nevyužita a ačkoliv goblini s rachejtlemi si z ukazatele zdraví docela ukusovali, stačilo „přijít“ na klasické kombo skok-útok a bylo vymalováno na zbytek dne. Jednoduchá hra, jejíž schéma bleskově pochopí každý, kdo už nějakou plošinovku hrál.

Souboje zůstaly od začátku až do konce E3 dema vesměs jednotvárné (toto skutečně není žádný God of War) a až na samém konci byly ozvláštněny létajícími automobily. V poslední prezentované úrovni už totiž Knack dosahoval velikosti několikapodlažního domu, svými částicovými pěstmi drtil komické gobliní tanky a zaparkovanými vozidly sestřeloval dotírající helikoptéry.

...

Kostičkový chameleon

Knack je vesměs přímočarou mlátičkou. Průchod barevným městem nebo ledovou jeskyní byl lineární a nevyžadoval řešení žádných hádanek, ale jako správná plošinovka obsahoval hromadu skrytých zákoutí. Stačilo se do nich probourat a extra kostičky byly vaše. Některé Knackovi doplňovaly zásobník pro speciální útok, jiné ho uzdravovaly a činily větším.

Sem tam jsem narazil i na zvláštní součástku, kterou šlo na konci dema zkombinovat s ostatními kousky a vytvořit tak sběratelské předměty. Valnou hodnotu asi neměly, ale puntičkáře, kteří mají potřebu všechno mít a všechno dohrát na 100 %, potěší možnost směňovat výrobní díly s ostatními hráči na Playstation Network. Jen tak si prý sbírku zkompletují.

Ačkoliv žádná z úrovní netrvala déle než deset minut, na jejím konci vypadal Knack vždy docela jinak, než v úvodu. Složením, velikostí i barvou. Nemůže na sebe nabalovat zdaleka vše jako v Katamari Damacy, ale plejáda stavebních kousků je dostatečně bohatá na to, aby se vám hrdina neustále měnil před očima.

Přechod mezi generacemi

Nakonec nejzábavnější tak byl level zasazený do tajných laboratoří, které samozřejmě byly prošpikované červenými lasery. Jinak to ani u tajných laboratoří nejde! Vtip byl v tom, že Knack zde mohl přepínat mezi dvojicí podob. Jedna byla malá, slabá a uměla procházet lasery; druhá byla větší, silná a uměla pacifikovat nepřátele. Mezi formami šlo kdykoliv přepínat a bylo působivé sledovat, jak se z Knacka při přechodu z velké do malé podoby vysypávají desítky drobných součástek.

Částicové efekty jako víno a asi jediný skutečně next-gen moment celé předváděčky. Jinak by si člověk pomyslel, že hra může klidně běžet na Playstation 3. Tím spíše zarazila skomírající plynulost obrazu takřka vždy, když na obrazovce začalo létat hejno drobných Knackových součástek. Technické problémy však letos na E3 provázely řadu next-gen titulů a na vrub je lze připisovat novému hardwaru, s nímž se vývojáři teprve učí.

Do vydání snad bude Knack fungovat tak, jak má, byť sám o sobě asi nepředstavuje artikl, který by byl schopen prodat celou konzoli. V době uvedení hry bude Playstation 4 nabízet řadu větších titulů pro hardcore hráče a tak tomu má být, ostatně právě hardcore hráči patří do první vlny zákazníků. S růžovými brýlemi si však můžeme malovat, že Knack by mohl být příjemně barevným zpestřením a ideální plošinovkovou destinací, kterou třeba ocení méně nároční příbuzní majitelů PS4. A kdo ví, možná se z Knacka nakonec vyklube nový Crash Bandicoot…

Nejnovější články