Dojmy z hraní: Sniper Ghost Warrior 3 může jedině překvapit
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Sniper Ghost Warrior 3 může jedině překvapit

29. 6. 2015 19:30 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

E3 je velká show, kde je člověk zvyklý sledovat nablýskané prezentace. Kolikrát se vývojáři jen tváří, že představovanou hru skutečně hrají, zatímco jen pouští dopředu připravená videa. Tvůrci Sniper: Ghost Warrior 3 na to ale šli upřímně. Polský vývojář hru doopravdy hrál a jeho kolega demo živě komentoval, aniž by kteréhokoli z nich viditelně trápilo, že se hra cukala a graficky vypadala jako z druhé cenové. City Interactive se před pár lety přejmenovali na CI Games, aby se distancovali od své minulosti, vydlážděné příšernými střílečkami, a přestože na Ghost Warrior je vidět velký posun, do AAA ligy autorům stále kus cesty zbývá. Na druhou stranu, kde selhávají produkční hodnoty, tam se objevují dobré nápady.

Americký sniper 

Svět stále mluví o působivém patriotistickém snímku Clinta Eastwooda z titulku a lidé z CI Games si mnou ruce: jestli někdy byla ideální doba na tvorbu odstřelovačské hry, je to právě teď. Ghost Warrior vám nazuje kanady amerického elitního odstřelovače, sloužícího během druhé studené války, který byl vyslán do Gruzie, aby zjistil, proč Rusové podporují tamní separatisty. Připomíná vám to Jižní Osetii? Nebo snad východní Ukrajinu? „Události v naší hře jsou fiktivní, je to sci-fi z blízké budoucnosti, ale ano, hodně se inspirujeme skutečností,“ odpovídá scénárista Jess Lebow, který se v minulosti podílel na Guild Wars nebo League of Legends.

Oproti minulým dílům, kterých se přes průměrné kvality prodalo 5,5 milionu (!) kopií, což výrazně nakoplo hospodaření CI Games, nabídne trojka plnohodnotný otevřený svět, kde šplháte, slaňujete a dokonce občas narážíte na vesničky s civilisty i na různé frakce, s nimiž lze kšeftovat. Někde zhruba uprostřed toho hřiště má náš hrdinný sniper své hnízdečko, což je trochu komické, poněvadž do jeho skryté jeskyně vede medvědí vchod a jen o kousek vedle hlídkují nepřátelé.

Sniper: Ghost Warrior 3 zdroj: tisková zpráva

Ve svém domečku můžete přečkávat zlé počasí, měnit výbavu, vylepšovat zbraně (v nabídce nebudou jen odstřelovací pušky), ovšem žádný RPG levelovací systém zde nehledejte. „Tady nebudete rozdělovat zkušenostní body. Vaše postava se bude zlepšovat sama od sebe v činnostech, které bude dělat,“ popisuje systém rozvoje Jess Lebow. Příklad? Čím více min zneškodníte, tím lépe budete zdolávat minová pole. Na mysl se dere série The Elder Scrolls.

Ve svém domečku budete též přijímat mise a dnešní úkol je přímočarý: zlikvidovat generála Vitkoviče. V bývalých dolech totiž dohlíží nad tajnou výstavbou nukleárního zařízení.

Tvůrci se kasají, že zabijácké mise nemusíte řešit vždy jen z dálky. Klidně se můžete ke svému cíli připlížit a kuchnout jej nožem, nebo dokonce využít vražedných služeb svého létajícího drona. Jedná se o plechovku velikosti pěsti, která má kameru, vrtulku a anténu, takže ji lze dálkově ovládat. V mém demu jsem měl ryze pacifistického robota, s jehož pomocí jsem akorát monitoroval okolí, hackoval kamery, značkoval nepřátele a zanášel je na mapu, ale v pokročilejších částech hry autoři slibují i dronové nálety.

zdroj: Archiv

Jeden výstřel stačí 

Titul se přeci jen jmenuje Sniper a i přes vedlejší srandičky prim nadále hraje odstřelování. Ačkoli to nikdo z tvůrců neříká na plná ústa, dovedu si představit, že sérii Sniper Elite od Rebellion považují za trivializující arkádu, zatímco oni by rádi nabídli autentičtější zážitek. Když koukáte skrz hledí a ukazováčkem hladíte spoušť, nezáleží jenom na vzdálenosti cíle, vašem postoji a zadrženém dechu; hra kalkuluje i s tím, zda máte pušku o něco opřenou a kromě rychlosti větru řeší i vlhkost a teplotu vzduchu. Toto všechno jsou faktory, které mohou ovlivnit trajektorii střely. Nutno podotknout, že v E3 demu mi všechno létalo spolehlivě rovně, byť pravdou je, že jsem nikdy nestřílel na vzdálenost delší než 150 metrů.

Jess Lebow nezapomněl připomenout, že jedním z vedoucích vývojářů (tzn. nikoli pouze konzultantů) je bývalý mariňák a odstřelovač, a že právě on má na výslednou podobu hry zásadní vliv. Pan mariňák kupříkladu přišel s nápadem, že úspěšným zásahem mise neskončí – z vlastní praxe ví, že výstřel člověka kolikrát prozradí, a podmínkou splnění mise je tedy úspěšný úprk.

Sniper: Ghost Warrior 3 zdroj: tisková zpráva

Na podobě třetího Snipera se dost možná podepsala i Far Cry 3, jejíž model otevřeného světa s různými způsoby dobývání nepřátelských bašt už oslovil nejedno vývojářské studio. Sniper 3 samozřejmě nebude tak akční, ale též si zakládá na nelineárním postupu, pečlivém mapování terénu, tagování nepřátel a na občasném zběsilém prchání. To když něco zvoráte a někdo si vás všimne.

Přesně to se mi během hraní na E3 povedlo a zburcovaný alarm na mě poslal jednotky z různých stran. V ten moment jsem byl smířen s restartem, ale schválně jsem se zkusil bránit a samotného mě překvapilo, když jsem svou odstřelovačkou pokácel z 30 metrů snad deset nabíhajících vojáků. Skonal jsem až později, když mi došla munice, jinak bych asi mohl kácet dál a slibům o důvtipné umělé inteligenci proto uvěřím, až když ji uvidím na vlastní oči. Zatím jsem nic takového neviděl.

Sniper: Ghost Warrior 3 zdroj: tisková zpráva

Prezentace vyzněla tak, že jde o drsnou simulaci a poplach se rovná game over, jenže na vlastní kůži jsem se přesvědčil o opaku. Sniper: Ghost Warrior 3 nebude lehká hra, byť realistická také ne. O to beztak nejde: důležitější je, aby ta hra byla zábavná. Uvidíme příští rok, autoři před sebou mají ještě kus práce.

Nejnovější články