Dojmy z hraní: Pokémon Sun and Moon
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní: Pokémon Sun and Moon

17. 10. 2016 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Jen málokterá herní série obstává ve zkoušce času tak neoblomně jako Pokémon. Letošní díly Sun and Moon vychází 20 let po původní dvojici Red and Blue, a přitom základ jejich hratelnosti zůstává stejný: vandrujete po rozsáhlém světě, lovíte roztodivné příšerky, trénujete je a stoupáte v řebříčku. Proč ostatně překopávat něco, co funguje. Vývojáři ze studia Game Freak vymysleli nadčasový, mezigeneračně zábavný, RPG systém, který od konce minulého století už jen vybrušují, doplňují a zkrášlují. Pokémon Sun and Moon, zdá se, nebude výjimkou. Nebo aspoň takové jsou mé dojmy po úvodních 90 minutách, které jsem s hrou strávil v evropské centrále Nintenda ve Frankfurtu.

Trenér ze staré školy 

Zadáte své jméno a probouzíte se ve svém pokoji. Díváte se na svou videoherní konzoli pod telkou (tou je teď Wii U, stále žádné NX), sbíháte po schodech a dáváte si pac a pusu s mamkou. Záhy se potkáváte s profesorem, získáváte pokédex a hlavně si vybíráte svého prvního pokémona z klasického trojlístku travní-ohnivý-vodní. Zkoušíte si první bitku se svým novým rivalem, v níž nevyhnutelně triumfujete, a brzy nato již stojíte po pás ve vysoké trávě, kde absolvujete tutoriál chytání pokémonů a už už si to mašírujete směrem k prvnímu gymu…

Předchozí odstavec by se dal přilepit skoro ke všem Pokémon hrám, akorát byste prohodili název herní konzole v pokojíku hlavního hrdiny (či hrdinky) a pod třemi startovními pokémony byste si představili jiná stvoření. Těmi jsou nyní travní ptáček Rowlet, ohnivá kočka Litten a vodní lachtan Popplio. Zkrátka takový virtuální návrat domů. Když jsem Sun and Moon nastartoval, už od prvních vteřin jsem si připadal jako při setkání se starým dobrým známým ze základky, kterého sice vídám jen jednou za pár let, ale pokaždé si hned perfektně rozumíme a plynule navážeme tam, kde jsme minule skončili.  

I v Pacifiku plavou pokémoni 

Nová Pokémon hra vychází tradičně ve dvou verzích, které jsou téměř identické, a liší se zejména skladbou vybraných pokémonů v čele s legendárním Solgaleem v Sun a Lunalou v Moon. K těm jsem se během svého krátkého setkání s téměř finální verzí hry pochopitelně nedostal, ovšem viděl jsem jiné věci. Třeba časový posun mezi verzemi.

Zatímco čas ve verzi Sun reflektuje aktuální nastavení hodin v 3DSku, Moon verze je přetočená o 12 hodin napřed. To v praxi znamená, že zatímco v Sun budete často hrát pod slunečními paprsky, v Moon bude většinou tma. Upřímně řečeno jde také o hlavní důvod, proč nakonec sáhnu po Sun verzi (tím dalším je pochopitelně Solgaleo). Schválně jsem zvědavě porovnával obě verze a došel k závěru, že neustále potemnělý svět v Moon je méně příjemný na pohled a navíc není tak graficky zdařilý, byť celý tento subjektivní problém by asi šel obejít posunutím hodin v konzoli. Nemluvě o tom, že posouvání času o 12 hodin nemají tvůrci úplně vychytané: v jeden moment během hraní Pokémon Moon jsem se probudil u sebe doma, mamka si na terase chválila krásný nový den a azuro, načež jsem vystoupil ze dveří a najednou byla zase tma. Protože… Protože Moon? Kdo ví, třeba šlo jen o bug, který se do vydání vyladí – to mi bohužel nikdo ze zástupců Nintenda nedovedl říct.

zdroj: Archiv

Jak je v sérii zvykem, s novou verzí přichází i nové prostředí, inspirované nějakou skutečnou oblastí na matičce Zemi. Nový svět se jmenuje Alola, což je jen o písmenko vedle havajského Aloha. Ne náhodou – designéři čerpali inspiraci na tropických ostrovech. Hrací plochu tvoří několik pevninských masivů oddělených vodními plochami, čili očekávejte spoustu plaveb na zádech vašeho oblíbeného pokémona. A nezapomeňte si vytrénovat nějakého zdatného „elektrikáře“, aby vás ty námořní bitvy se smrtelně nebezpečnými Magikarpy neposílaly pořád zpátky do Poké Centra. Na druhou stranu to ale nemusí být nutně na škodu – poké sestřičkám to v nové grafice sluší víc než když předtím a zdravotnická zařízení jsou nově vybavena kavárnami s různými dobrotami, které nakopnou vaše potvůrky k lepším výkonům.

Když už je řeč o potvůrkách, sedmá generace pokémonů přinese desítky nových kousků. Celková nabídka díky tomu překročí hranici 700 kusů a je jasné, že při takové populaci už není žádná sranda navrhnout zajímavou novou potvoru. Důkazem budiž Sandygast, hrouda písku s do hlavy zapíchnutou plastovou lopatičkou na bábovičky, jejíž druhý evoluční stupeň s názvem Palossand pro změnu vypadá jako písečný hrad.

Sandygasta a Palossanda bohužel zatím známe akorát z marketingové kampaně, v praxi jsem viděl pouze několik základních nováčků, kteří do hry zásadním způsobem nepromluví, a co do schopností jde jen o předělávky starších pokémonů. Jedním z takových je třeba pták Pikipek, normální mangusta Yungoos nebo hmyzí brouk Grubbin. Jen pro pořádek doplním, že noví pokémoni nenahrazují pokémony staré, autoři míchají všechny generace dohromady. Vedle zmíněných novorozeňat jsem tak bojoval i třeba proti ikonické fialové kryse Rattatě. 

Škoda slov 

Základní pilíře hratelnosti zůstávají neochvějně na svých místech. Tvůrci neusnuli na vavřínech a přidávají spoustu různých zlepšováků, nebo zhoršováků. Definitivně se to dozvíme až s plnou verzí, teď můžeme rozebrat aspoň těch několik novinek, které vyplavaly na povrch už po hodině a půl hraní. Tak kupříkladu při soubojích s již jednou potkanými pokémony vidíte míru efektivity vašich jednotlivých útoků vůči danému protivníkovi, tj. zda jsou neefektivní, normální nebo „super effective!“. Pomůže to hlavně začátečníkům, kteří si možná logicky odvodí, že na ohnivého pokémona bude platit voda, ale už by si hůř pamatovali věci typu psychické útoky na bojové pokémony a vílí ataky na pokémony dračí.

Další zlehčování lze spatřit ve skutečnosti, že kdysi pokročilý předmět Exp Share, díky němuž můžete současně levelovat všech šest pokémonů v partě, obdržíte už pár minut po ochočení startera. Pokémoni posledních několik generací stahují obtížnost stále níž a níž, a tyto změny jsou toho dalším důkazem. Jedním dechem ale musím uznat, že hned druhý souboj se svým rivalem jsem v Sun and Moon suverénně… prohrál! Schválně jsem do něj šel bez tréninku mezi divokými pokémony v trávě, abych otestoval vybalancování prvních několika bitev, a kupodivu jsem si ani neškrtl. To je dobrá zpráva, protože předchozími díly X and Y šlo prolítnout přímočaře a s prakticky nulovým tréninkem. Je fajn, že nás tvůrci zase donutí svěřence trochu cepovat.

Potěšil i upgrade v podobě přehlednější mapy, kterou paralelně sledujete na dolním displeji konzole. Vždy vidíte, kde se nacházíte, a tvůrci do mapy navíc zakreslují i vaše cíle. Ano, opět jde o další berličku, ale vzpomínám si na dobu, kdy mi bylo deset let, poprvé jsem rozehrál Pokémon Red a měl jsem profesorovi doručit balíček. Jenže má angličtina se tehdy omezovala jen na „hello“ a „beer“, a tak jsem akorát bezradně pobíhal po Pallet Town a byl bych býval tuze vděčný za nějaké to vodítko na mapě.

No a pak je tu také vlastně ta nová, na poměry 3DS blyštivá trojrozměrná grafika jak z third-person adventury. Jde tedy o velkou novinku, které si všimnete na první pohled, a je tudíž příhodné, že si na ni vzpomínám až na samém konci článku… ehm. Úhel kamery je proměnlivý a často se na svět díváte ze staré známé ptačí perspektivy, ale kupříkladu v interiérech záběr přiblíží a vy svého dvojníka ovládáte joystickem jako v moderním third-person RPG. Funguje to dobře, oceníte při tom detailnější prostředí a často se navíc pokocháte výhledy na pěkné pobřeží. Celkově vypadá Pokémon Sun and Moon na poměry 3DS velmi pěkně. Zvlášť Sun.

Po odehrání první hodinky a půl je zjevné, že Pokémon Sun and Moon jede v bezpečně vyjetých kolejích. Cestou tenhle vlak nabere pár nových pasažérů, díky kterým bude výprava zase o něco zábavnější a bohatší na zážitky, nicméně původní i konečná destinace zůstávají stejné jako před dvaceti lety. V tomto případě to vůbec nevadí, protože Pokémon hry od Game Freak jsou zkrátka sázkou na jistotu. V kalendáři kroužkujte 23. listopadu 2016, a pokud si nejste jistí, můžete si od 18. října stáhnout demoverzi z Nintendo eShopu, abyste se o kvalitách hry mohli přesvědčit sami.

Nejnovější články