Jak to začalo
H1Z1 je simulátorem přežití v post-apokalyptickém světě zamořeném virem (H1Z1), který proměnil většinu lidí v chodící mrtvoly. Jde o koncept, který už známe z mnoha jiných her (najdi zbraně, jídlo, vodu a přežij jak dlouho dokážeš) a není divu, že k nim byla hra od začátku přirovnávána. Nenabízela totiž oproti konkurenci nic zásadně jiného.
Grafika je přinejmenším průměrná a jejímu vylepšení se zatím tvůrci nevěnují, funkce byly srovnatelné s ostatními projekty a na výběr byla dokonce jen možnost hrát za mužskou postavu. Po vstupu do hry jste se dočkali mnoha bugů, jako jsou třeba neaktivní zombie, špatné animace, propady texturami, málo typů zbraní či možností přizpůsobit si postavu. Šlo o klasické chyby early access her. Postupně se ale všechno začalo měnit.
H1Z1 tvůrci, na rozdíl od řady konkurentů, aktualizují i několikrát měsíčně, čímž si na svou stranu získávají čím dál víc lidí. Každý update přináší něco nového, ale tvůrci nezapomínají vylepšovat i stávající funkce. Stavění základem se stalo samozřejmostí a nutností, barikádování v budovách chytrou taktikou a lov i sběr nových věcí neuvěřitelnou zábavou. Ty nejdůležitější změny však proběhly relativně nedávno a hráči si je nemohou vynachválit.
Duben 2015 - měsíc změn
Již na začátku dubna byla oznámen plán dalšího vývoje hry. Obsahovala velkou spoustu dlouho očekávaných změn jako přidání ženské postavy do hry, kompletní přepracování mužské postavy, přidání různých slotů na nošení brnění či masek, nové zbraně, výbušniny, pouta na spoutání zajatců, nové recepty, skupinový systém a hlavně samotný virus H1Z1.
Možná si teď říkáte že nic z toho není tak důležité a úžasné jak tvrdím, ale opak je pravdou. Ano, množství zbraní, vybavení a dalšího obsahu ani zdaleka nedosahuje takové různorodosti jako v DayZ, ale je to právě virus a další funkce, které H1Z1 posouvají na úplně jinou úroveň. S jejich implementací se úplně změnila hratelnost hry.
Virus
Virus H1Z1 není jen nevýhodou a jistým rozsudkem smrti. Dělí se totiž na několik stádií a skýtá i několik menších pozitiv.
V 1. stádiu přicházíte pomalu ale jistě o život. V 2. stádiu kašlete a přicházíte o život ještě rychleji, ale zombie už na vás neútočí. Ve 3. stádiu viru přicházíte opět o více života, jste pomalejší, při míření zbraněmi nejste tak přesní a normální jídlo vás již nenasytí. Musíte se živit syrovým masem zvířat, zombií i hráčů a konečně vidíte pachové stopy hráčů. 4. a finálním stádiem je pak tzv. Deadly stage, kdy máte vše z předchozích stádií viru plus zombie vision (noční vidění).
Každé z těchto stádií vás samozřejmě může zabít a není jednoduché se v něm udržet. Prvně potřebujete stále jíst a za druhé vás před virem a jeho postupem ochrání pouze silné léky, které nenajdete na každém rohu. Pokud nepřežijete, stane se z vás regulérní zombie chodící po světě s veškerým vaším vybavením.
Mučení za účelem výzkumu
Již od prvních chvil po updatu s „virem“ a dalšími prvky jsem si ve hře připadal jako v úplně novém světě. Hráči prakticky přestali zabíjet každého na potkání a zaměřili se spíše na únosy či důmyslně propracované pasti. Jako příklad mohu uvést situaci, kdy jsem byl obětován za účelem výzkumu viru.
Během průzkumu v Pleasant Valley jsem narazil na skupinku hráčů, která mi nabídla pomoc s hledáním vybavení a obsazením policejní stanice. Vzhledem k tomu, že mě nezastřelili hned na místě, považoval jsem se za šťastného člověka. Sotva jsme tam však dorazili, dostal jsem na ruce pouta a musel se chtě nechtě přesunout do vězení, kam po krátké chvíli nahnali mí „spolubojovníci“ pomocí střelby desítky zombií, které si samozřejmě nenechají ujít tak lákavé sousto.
Když už jsem byl prakticky mrtvý, vtrhli spolubojovníci dovnitř, zombie pozabíjeli a mě nechali, ať se nakrmím z jejich hnijících těl. Takto to několikrát zopakovali, dokud jsem se nedostal do posledního stádia proměny. A pak mě na místě upálili pomocí Molotovova koktejlu. To vše proběhlo kvůli otestování viru a následného hlášení změn mým protivníkům. A přestože jsem z dané situace nevyšel nejlépe, považuji to za jeden z nejlepších zážitku z hraní H1Z1 za celou dobu.
Další funkce a systémy
H1Z1 obsahuje i další zajímavé funkce. Třeba crafting umožňující stavbu základen a barikádování. Každý hráč si může kdekoliv ve světě postavit svou vlastní základnu z materiálů, které najde v průběhu hraní nebo se prostě zabarikádovat v jakémkoliv domě. Stačí mu k tomu ostatně jen kladivo, hřebíky, prkna a pár dalších maličkostí. Nemyslete si však, že je to něco jednoduchého. Crafting je ve hře abnormálně dobře zpracovaný a dá se říct, že z každé věci se dá vyrobit nějaká jiná věc.
Příkladem budiž základní jednoduchý luk, který vyrobíte z kousku látky a klacíku - látku si vyrobíte roztrháním trička, kalhot či čehokoliv co máte na sobě. Z klacíků můžete vytvořit také šípy atd. Vše potom vyrábíte z receptů, které postupně odhalujete kombinování různých předmětů a látek. Recepty se vám samozřejmě ukládají, a tak se je nemusíte po smrti znovu učit, alespoň tedy na většině serverů. Ty se totiž dělí podle různých pravidel.
Servery a módy
Jak už jsem zmínil v předchozím odstavci, recepty na výrobu se vám na některých serverech ukládají, a na některých ne. Je to tím, že jsou ve hře dostupné servery s různými pravidly. Každý si tak může vybrat, co je nejbližší jeho hernímu stylu.
Najdeme zde klasické rozdělení serverů na PvP, PvE, BR (Battle Royale) a RP, ale i detailnější nastavení jako first person only, only headshot (zabití zombií pouze střelou či úderem do hlavy), recipe wipe (mazání receptů po smrti) či jakoukoliv jejich kombinaci. Přidejte ochotu tvůrců z Daybreak (donedávna Sony Online) přidávat nové a nové servery s pravidly dle požadavků hráčů a máte skvělou nabídku, která se jen tak nevidí.
Je to opravdu tak skvělé?
Na otázku z podtitulku nelze zatím odpovědět zcela jednoznačně. H1Z1 obsahuje, stejně jako jiné hry v early access režimu, několik bugů, relativně často probíhají kompletní promazání serverů a ne každému sedne grafika či celková stylizace hry (americké prostředí nemusí být pro českého hráče tak lákavé jako evropské v DayZ).
Mezi klady hry však rozhodně patří funkční systém divoké zvěře, systém pěstování, auta, hordy zombií (a ne opravdu neprochází zdmi), crafting, budování staveb, barikádování, skupinový systém, virus H1Z1, dynamické počasí, reálné zbraně, battle royale, air dropy, velký výběr módů a serverů, optimalizace.
Za mínusy se dá považovat horší grafika, lehká arkádovost v soubojích (vydržíte i několik ran z 9mm pistole, pokud nejsou do hlavy), budoucí free-to-play model, občasné bugy a menší množství obsahu z hlediska vybavení a zbraní.
Pokud vám nic z tohoto nevadí a spoléháte, stejně jako já, na budoucí updaty, které přinesou další tunu obsahu a vylepšení, neváhejte a hru si kupte. Za dvacet babek je to fajn ukázka, co dokáže studio udělat, když naslouchá fanouškům. Ve výsledku je tedy H1Z1 simulátor přežití, který si nebere s konkurencí servítky a vyzývá ji na souboj, ve kterém má podle mě šanci.