Autor: Martin Zavřel Publikováno: 10.srpna 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Všude okolo vás se potácejí zástupy zombií – dvacet jde zleva, deset se jich potácí na úpatí schodů zprava, v hale před vámi se jich motá dobrá stovka. Rojí se i na ochozech pater nad vámi, další jsou vidět uvnitř obchodů nebo třeba venku za výlohami na ulici. Nemáte čas na studování grafiky nebo tutoriálu v menu (nic takového tam není, demo zobrazuje krátké rámečky s nápovědou přímo v průběhu). Během pár vteřin je první ohnilý fešák u vás a je potřeba začít utíkat – nebo ještě lépe: máchnout perlíkem. ![]() Lavička a plyšový méďa jako zbraň Další nezbytnou věcí je dívat se na všechno kolem sebe jako na potenciální zbraň. Vynikající výběr herní lokace vám dává k dispozici všechny myslitelné předměty, podle toho, v jakém oddělení supermarketu se právě nacházíte. Zombie můžete vraždit nebo odhánět prakticky vším, co není přibité k zemi – od brokovnic přes lavičky po plyšové medvědy. Sbíráním a pojídáním jídla libovolného druhu si doplňujete zdraví. V tomhle mumraji budete přitom muset plnit hlavní mise typu „zachraň civilistu, doprovoď ho bezpečně odtamtud sem“ nebo „najdi předmět a použij jej tam a tam“. ![]() ![]() ![]() Kromě osmi velkých příběhových misí bude v plné verzi také několik desítek misí vedlejších, které pomohou rozšířit lehce nelineární příběh hry (ta má údajně tři různé závěry). Při výběru další mise přitom budete muset dbát především na časový limit – vrtulník si pro vás přiletí během herních 72 hodin – do té doby musíte mít odpovědi na nejpalčivější otázky v příběhu hry. Tři dny herního času se přitom mají rovnat zhruba třem hodinám čistého času a intenzivního hraní ve skutečném světě. Široké spektrum hlavních i vedlejších úkolů společně s obří nabídkou zbraní vás ale pravděpodobně přiměje k opakovanému rozehrání plné verze. ![]() Zápletka Dead Rising je – jako u mnoha skvělých hororů – prostá. Městečko Willamette ve státu Colorado se proměnilo na hnízdo oživlých mrtvol, bloumajících ulicemi a požírajíce všechno a všechny živé. Z nějakého důvodu vláda a armáda nedělají nic víc, než že místo uvrhli do karantény. Co oživilo mrtvé? Proč se k tomu vláda nestaví aktivněji? Stahují se zombie do supermarketu, protože je zajímají aktuální slevy zboží nebo protože tam jsou ukrytí poslední přeživší? Proč zabitím vosy v místnosti explodují všem nemrtvým okolo hlavy? Na všechny tyto provokativní otázky musí někdo najít odpověď. A jelikož vaše postava si vydělává na živobytí jako novinář, bude to právě váš úkol. Pokud jste ovšem ochotni přijmout skutečnost, že tenhle chlápek (jmenuje se Frank West) se dobrovolně nechá dovést do centra zamořeného města a domluví se s pilotem vrtulníku, že si pro něj přiletí až za 72 hodin. Tou dobou by totiž měl mít pohromadě všechny odpovědi – a materiál na Pulitzerovu cenu, o který by se s radostí poprali Blesk i Reflex. ![]() ![]() ![]() Obrázek vydá za tisíc slov, takže v první řadě musíte vše řádně zdokumentovat obrazově. Za tímto účelem u sebe budete nosit váš věrný (digitální) fotoaparát. Pomocí levé spouště na ovladači můžete kdykoliv vyvolat pohled skrz hledáček fotoaparátu a následně akčním tlačítkem (tlačítko X) vyfotit to, co právě vidíte. Získáváte přitom body, za které si následně můžete vylepšovat vaši postavu (lehké RPG prvky v podobě vylepšování zásoby speciálních útoků, výdrže, síly, rychlosti nebo počtu předmětů, které unesete). Hodnotí se přitom i věci jako je kompozice či úhel záběru, ale body získáváte především podle obsahu: za zombie na fotografii získáváte „hrůzný“ bonus, za mimořádně krvavé detaily získáte „brutální“ bonus, za fotku dramatické situace zahrnující účast někoho živého dostanete „dramatický“ bonus… a když už byla řeč o tom Blesku, tak za podařené či dostatečně intimní fotografie krásných žen dostanete „erotický“ bonus. Černočerný smysl pro humor je hrou protkán stejně jako slavnými filmovými horory o zombiích (za všechny vtípky zmíním alespoň neškodnou vodní pistoli nebo restauraci Jill Sandwiches – znalci vědí). ![]() Na pohled je Dead Rising překvapivě bohatá a detailní. Není to ani tak tím, že by grafika byla extra detailní a narvaná next-gen efekty. Je to spíš proto, že herní kamera vše snímá z docela velkého odstupu (což je mezi zástupy desítek nepřátel nezbytné), přičemž onu bohatost dodává neskutečně vysoký počet nepřátel a objektů na scéně. Zombie jsou přitom dostatečně různorodé, takže pohled na jejich stohlavý zástup působí nebývale ohromujícím dojmem. Grafika celé hry je přitom na rozumné úrovni next-gen průměru. Na kouzlu jí dodává výborný design postav a přirozené nasvícení herních prostředí. Poněkud horší je dojem z ovládání. Jak na citlivost ovládání kamery (otáčení pomocí analogové páčky), tak na citlivost míření si budete muset nějakou chvilku zvykat. Největším problémem práce s kamerou je prostý fakt, že prakticky neustále se všude okolo vás něco děje – a pořádně si udržet přehled je proto těžké za všech okolností. U míření je pro změnu nejpalčivějším problémem nemožnost mířit a zároveň se hýbat (pro přesné míření se musíte zastavit a podívat se skrz zaměřovač, jako tomu bylo například ve hře Metal Gear Solid). V demu bohužel chybí mapa, která je jinak umístěna v pauzovacím menu a umožňuje snadnou navigaci prostředím. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Demo je také omezené v rámci jedné lokace – při pokusu o přechod do jiné části obchodního domu se spustí související příběhová animace, kterou demo skončí (je jich tam snad deset různých). Na druhou stranu máte ale možnost si v daném oddělení obchodu užívat zábavy všeho druhu, jak dlouho chcete: můžete fotit, zkoušet různé zbraně a předměty (legrace je třeba házet po zombiích plechovky s pivem nebo talíře, stejně zábavné je nasazování masek na hlavy nepřítel, takže začnou poslepu tápat a vrážet do zdí nebo do ostatních …mimochodem roztomilé kostýmové doplňky budete moci v plné hře aplikovat také na svoji postavu, nejlepší kousky budou samozřejmě ke koupení na Xbox Live! Marketplace). V plné hře budou k mání také vozidla od bicyklu přes auta po tank. ![]() |
Martin Zavřel | |
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku |