Crysis - multiplayerové dojmy
zdroj: tisková zpráva

Crysis - multiplayerové dojmy

10. 10. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Oblékli jsme si nanooblek, nažhavili připojení a proklepli multiplayerovou betu nejočekávanější FPS roku. Proč nebyl pobyt na prosluněném ostrově takovou idylkou? POUZE NA TISCALI

Autor: Warlock
Publikováno: 10.října 2007
První české dojmy z bety zdroj: tisková zpráva Verze: MP beta/anglická/PC
Doba testování: 1 týden


Oblékli jsme si nanooblek, nažhavili internetové připojení a proklepli multiplayer nejočekávanější FPS letošního podzimu. O tom, že pobyt na prosluněném ostrově nebyl takovou idylkou, jak se na první pohled může zdát, se dočtete v podrobném článku.

Obrázek Crysis vypadá úžasně a hraje se ještě lépe. Přesně tohle slýcháváme posledních několik měsíců ze všech stran, ať už jde o videa přímo ze hry nebo dojmy novinářů, kterým bylo umožněno na chvíli okusit „ráj na zemi“. S uzavřenou a později dokonce otevřenou multiplayerovou betou z FilePlanet (nyní už se však do ní zapojit nelze) dostal každý příležitost vyzkoušet si, jestli tu nádheru uzří na pozemských konfiguracích nebo zda se naopak stane Crysis jednou z hlavních příčin koupení nového železa a přechodu na DX10. Což ve své podstatě znamená opustit prověřená Windows XP a vydat se do neznámých vod Windows Vista. Nutno však podotknout, že prozkoumanost těchto končin je každým měsícem lepší, jakkoli se na vyšší HW náročnosti tohoto systému nic nemění.

 Přetlačovaná ve velkém
Mutliplayerová betaverze Crysis obsahuje pouze jeden ze dvou módů (chybí klasický deathmatch). Ačkoliv mód Power Struggle staví na základech tradičního zabírání kontrolních stanovišť soupeřícími týmy, po dlouhé době se opět vyplatí pustit si ve FPS tutoriál. Dozvíte se v něm mimo jiné, že k vyhlazení nepřítele vede velmi dlouhá cesta a styl osamoceného bojovníka není možný už jenom z podstaty celého režimu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
obrázky z MP bety ze zahraničních webů, jež dostaly svolení k típání od výrobce

Na mapě se nachází kromě bunkrů, jenž posouvají místo vašeho znovuzrození (respawn) blíže do centra dění, také několik lokací s troskami mimozemských lodí. Ty slouží jako zdroje energie a především jako důležitá naleziště technologií, které se následně používají ve výzkumném centru prototypů. Část těchto experimentálních zbraní se v továrnách připevňuje na bojovou techniku jakou jsou například džípy, tanky, čluny či vrtulníky.

Aby celý tento řetězec fungoval, stačí pouze zabírat dané budovy a postupně využívat technologické převahy ke zničení nepřátelského velitelství. To je chráněno automatickými strážními věžemi, které jinak než za použití velmi hrubé síly – počínaje raketometem a konče menší nukleární střelou – nezdoláte.

zdroj: Archiv


Crysis MP letadlovka GT video 1 - stažitelná verze (46 MB, HD)

 Důležitost kooperace
Jak z výše zmíněných řádků vyplývá, Power Struggle je dosti založen na spolupráci členů týmu. Vy jako jednotlivec sice můžete celkem úspěšně zabrat centrum prototypů, ale již ho nedokážete ubránit nebo se dále posunout k základně nepřítele. Nemluvě o tom, že byste se měli cestou zastavit v továrně pro nějaký ten tančík. Budovy se zabírají a ztrácejí rychle a výrazný pokrok je na serveru vidět třeba až po hodině.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Poučné bylo vidět, jak přítrž tomuto ustrnutí na mrtvém bodě, dokázala udělat malá skupinka dobře spolupracujících hráčů. Dva z nich vždy drželi kontrolní body a velmi usnadňovali postup ostatním kolegům z klanu, kteří se naopak starali o získávání nových lokací. Během dvaceti minut tak bylo hotovo a roztříštěnost soupeřova postupu hrála značnou roli. Navíc bych řekl, že za úspěchem nestálo až tak jejich umění dobře zacházet se zbraní (jejich skill), ale spíše strategický postup, na němž si tento mód staví.

Na jednu stranu je to určitě dobrá zpráva, pokud ale na public-serveru nenajdete nikoho schopného do party nebo dobře nedokážete odhadnout, co je právě potřeba udělat, hra vás dokáže velmi rychle omrzet a celé vaše snažení se rázem promění ve zmatečné pobíhání po mapě. V Crysis totiž sice můžete být na správném místě, ale v úplně nevhodnou dobu.

To ještě podtrhuje rozlehlost mapy, kde pěší turistiku skutečně nedoporučuji. Jednak se z vás stane velmi snadný cíl, ale hlavně přesun z hlavní základy k centru dění zabírá neúměrně mnoho času. K usnadnění pohybu jsou tak na každém kroku k nalezení minimálně terénní dodávky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slušivý obleček
Nanooblek, kterým jste standardně vybaveni, vám zajišťuje buďto větší sílu, lepší odolnost proti kulkám, výrazné zrychlení běhu nebo částečnou neviditelnost. Přepínání se provádí velmi snadno přes středový kříž a kurzor myši. Ve stejném menu se nachází i nabídka modifikace zbraně, o níž bude řeč později. Netřeba snad dodávat, že všechna tato legrace stojí určité množství energie, jež se v klidovém stavu pomalu dobíjí.

Jakkoli mohou všechny schopnosti vypadat lákavě, jejich používání mi nepřišlo příliš smysluplné a později jsem přepínal pouze mezi odolností a během. Například neviditelnost nebyla tolik účinná, jak jsem si představoval. Pokud některý z nepřátel bedlivěji sledoval okolí (těch byla ostatně většina) nebyla vůbec žádná šance využít momentu překvapení. Navíc po úspěšném zásahu se oblek přepnul do běžného režimu a ve víru akce skutečně nebyla příležitost znovu neviditelnost zapnout.

zdroj: Archiv


Crysis MP letadlovka GT video 2 - stažitelná verze (58 MB, HD)

Žádné situace ve stylu Aliens vs. Predator tedy opravdu nečekejte. A to ani, co se týče útoku pěstmi za pomoci zvýšené síly. Samopal je stále samopal a možností proplížit se někomu za záda je skutečně pramálo. Nejspíše se vždy bude jednat o zbytečnou frajeřinku, která skončí v černé kronice. Stejně tak použití nadopovaných svalů k rozsekání chatrného domku na třísky vypadá zajímavě pouze v singleplayeru a své místo bohužel ve hře více hráčů nejspíše nenajde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně jako skládačka
Mezi základními střelnými zbraněmi byste kromě trojice pušek, jednoho samopalu a pistole v duálním režimu nalezli i extrémně účinnou Gauss Rifle, která (zjednodušeně řečeno) používá elektromagnetické cívky k urychlení projektilů. Na každou ze zbraní se dá navíc připevnit vše od granátometu či dalekohledu až po méně využitelné kousky, mezi něž patří třeba tlumič a laserový zaměřovač.

Body ke koupi získáváte zabíjením nepřátel nebo zabíráním kontrolních stanovišť. Naopak prohýřit je můžete v hlavní základně nebo v centru prototypů, kde se ke standardním zbraním přidává třeba zmrazovací puška nebo pulzní samopal. Utrácet lze i za jakési specializace na konkrétní činnosti jako je například řízení aut, plížení, pilotování letadel či demolice všeho druhu. Výrazného zlepšení jsem si během hraní nevšimnul a body jsem si raději šetřil na daleko dražší kousky ze zbrojního arzenálu, jež jsou nutné k vítězství na mapě.

 Grafické hody
Musím se přiznat že první věcí, kterou jsem si chtěl v Crysis zkusit, byl fyzikální model a s ním spojená destrukce téměř čehokoli ve hře. Trochu už jsem ale pozapomněl, že v multiplayeru tento prvek chybí, pokud nemám graifckou kartu schopnou běžet v DirectX10 + Windows Vista. Musel jsem si tedy rychle nechat zajít chuť na kácení lesů a jiné demoliční práce. I přesto mě dost překvapila netečnost celého prostředí přes DirectX9 - rozbít nešlo zkrátka nic od monitorů přes skla či dřevěné bedny. Jedinou výjimku v tomto směru tvořily dopravní prostředky a třeba džípům šly prostřelit pneumatiky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

O ostatních grafických efektech už musím mluvit pouze v dobrém. Doslova mě odzbrojily odlesky slunečných paprsků na všech matných předmětech nebo vynořování z moře, kdy na obrazovce ještě po chvílí stékaly drobné proudy vody. Velmi povedené bylo i rozmazání okolí při pohledu skrze mušku samopalu a přistihnul jsem se i při sledování krabů kráčejících po pláži. Listy palem se sice vlnily přesně podle větru, ale už jsem se bohužel nedočkal ohýbání větví keříků, okolo nichž jsem prošel. Stručněji řečeno jednalo se o téměř dokonalou idylku na tropickém ostrově a Far Cry našel v tomto ohledu svého nástupce.

 Hardwarové zkušenosti
Daleko důležitější je, že této nádhery jsem si užíval na vcelku průměrné sestavě Core2 Duo E6300, 3,3 GB RAM, Radeon X1950 Pro. Vyšší kapacita paměti mi dovolila nastavit nejvyšší (high) kvalitu textur a objektů bez ztráty výkonu, ačkoliv mi Crysis nabízel všechny volby na střední (medium) úrovni. To vše samozřejmě na Windows XP a zhruba při 40 snímcích za vteřinu.

zdroj: Archiv


Crysis MP skladiště GT video - stažitelná verze (32 MB, HD)

Jediný výrazný pokles fps a trhání jsem zaznamenal pouze při volném pohledu kamery před zařazením do týmu, protože na obrazovce se zobrazovala velká část ostrova. Dalo se to více méně čekat a popravdě řečeno jsem se připravoval na daleko horší výsledek. Navíc se stále jedná o betaverzi a finální produkt na tom bude nejspíše o mnoho lépe, viz oficiální HW nároky ze včerejška.

 Mohlo to být lepší
Jakkoliv se může nyní tvářit Crysis sebejistě, betaverze ukázala, že co se týče multiplayeru není až tak důvod k velkým oslavám. Samozřejmě odmyslíme-li neustále omílanou grafickou stránku, která se časem může okoukat a dvojnásob to platí, pokud nejste vybaveni DX10 kartou a Windows Vista. Zůstaňme tedy chvíli nohama na zemi...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Mód Power Struggle podle mého názoru nemá takový náboj a spád, jaký by teoreticky mohl mít. Opět za to může samotná podstata módu založená na zabírání několika lokací naráz a důležité týmové spolupráci, jež se na veřejných serverech jenom velmi těžko prosazuje. Možná za to může i rozlehlost mapy a velký počet hráčů. Daleko komornější pojetí by v jiném módu nebylo na škodu.

Rovněž doufám, že se betaverzi podaří odstranit jistou nevyváženost nanoobleku a specializace na konkrétní činnosti. Možná by stálo za uvážení i vyhození některých nepotřebných částí vybavení. Naopak důležité kousky by stálo za to dodávat připevněné rovnou se zbraní a po hodině hraní by odpadla jistá frustrace, že po několikáté smrti se zkrátka musí začít úplně znovu s nákupem veškerého náčiní. Tento prvek s radostí vítám v singleplayeru, kde je na všechno spousta času a nejste v takovém presu jako při zajímání kontrolních bodů.

Zvětšit Ačkoliv se to s předcházejících řádků nemusí zdát, celkově vzato multiplayerová betaverze Crysis vyloženě nezklamala, ale bohužel ani nepotěšila. A myslím, že to není způsobeno vysokým očekáváním. Zkrátka se prozatím jedná o průměrnou akci ve stylu Battlefieldu, na který mu ovšem chybí ona pověstná šťáva - o revolučních prvcích ani nemluvě. Osobně předpokládám, že výraznějších změn či převratných herních režimů se v plné verzi nedočkáme, a proto pro tuto chvíli nezbývá než upírat veškeré naděje na hru jednoho hráče, jež se rozhodně ukáže v lepším světle.

zdroj: Archiv


Crysis MP letadlovka GT video 3 - stažitelná verze (25 MB, HD)

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Definitivní HW nároky, GC dojmy z DirectX 10 verze, E3 preview, Dojmy z předváděčky ve 2006, Novinky, Far Cry recenze, Vše o Far Cry 2



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články