Autor: Marek Beniač Publikováno: 29.května 2007 | Verze hry: demo/anglická/PC Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Přes všechny grafické skopičinky okolo, působí Colin McRae DiRT více než povědomě a kdo sérii zná, v demu se rychle zorientuje. K vyzkoušení jsou tři různorodé závody, každý se specifickým strojem. K rallye odkazu bývalého mistra světa se hlásí italská šotolinová erzeta, jenž si projedete s Mitsubishi Lancerem Evo IX a otestovat lze i německý asfaltový okruh, kde se v rámci paralelní super-speciálky proletíte v Subaru Impreza WRX STi. Naproti tomu třetí závod je jak vystřižený z Race Drivera, nabízí totiž klání silných amerických bugin, které po blátivé trati žene vstříc cíli silný motor, pohánějící zadní nápravu. Hráčské volby se smrskly toliko na výběr obtížnosti, žádný shakedown či servisní zónu s nastavením vozu v demu nečekejte. K mání jsou pouze skiny pro každý stroj a před startem ještě následná volba obtížnosti. Ta vypadá vcelku nadějně, jelikož rozlišuje nejen kvalitu a sílu soupeřů, ale také úroveň poškození. Rozdělení na mechanical a terminal damage se jeví slibně, přestože do demoverze zatím proklouzly jen dva z celkových pěti profilů – Rookie a Amateur. Ten první tradičně poškození obchází a zobrazí maximálně pár škrábanců na karoserii, přičemž vůz snad ani zničit nejde. Už při volbě Amateur ovšem hra rozeznává kondici motoru, převodovky, karoserie, podvozku… a při zvlášť neopatrném zacházení je možno auto natolik znepojízdnit, že se do cíle nepodívá. Wow, máme snad doufat, že poslední pátý profil naváže na dědictví Richarda Burnse a jeden ostrý výlet mimo trať ukončí veškeré naděje? ![]() ![]() ![]() Dohoníme jednou v destrukci FlatOut? Model poškození aut se nese zhruba v duchu předcházejících dílů série, což je pochopitelně jedině dobře. Na nedostižný FlatOut 2 sice Codemasters dál nestačí, přesto je úroveň s jakou se deformuje karoserie, vysypávají skla a praskají plastové nárazníky rozhodně dostatečná – na arkádovou rallye. Záležitosti typu čelní okno rozprsknuté na milion střepů, či utržené dveře nemají s realitou moc společného, na druhou stranu prezentované vlající blatníky a poškozená zavěšení kol, jsou ve skutečné rallye na denním pořádku. Až nový Neon engine umožnil vývojářům zapracovat do hry také lehkou destrukci okolí. Balíky slámy (chovající se ovšem jakoby byly z betonu) nebo dopravní značky (schopné zastavit auto na místě) jsou tedy snad už definitivně zapomenuty a Colin McRae DiRT konečně dokáže v bezprostředním okolí tratě způsobit malou spoušť. FlatOut zůstává i v tomto ohledu daleko vepředu a neporažen, přesto zprohýbané reklamní panely, rozházené zátarasy lemující trať, poražené sloupky malého plotu či proražené dřevěné zábradlí z kulatiny určitě potěší. Že to ale trvalo! Trumfem největším (a hozenou rukavicí pro finský Bugbear) jsou však ohnutá svodidla, která se po nárazu vcelku realisticky prohnou, v závislosti na síle a směru. Tleskám. Závody vznášedel pokračují Co zůstalo prakticky beze změny – a nutno dodat bohužel – je jízdní model. Opět bych nerad předbíhal a naděje (v podobě dalších profilů v plné hře) umírá poslední, ale to co předvádí demo je zkrátka starý dobrý (jak se to vezme) Colin. Auta znovu plavou a smýkají se od příkopu k příkopu. Už jen díky tomu jsem prakticky nepoužíval k řízení externí kamery. Při pohledu z po za volantu (jsou tu dva) nebo z nárazníku či přední kapoty působí jízda přeci jen lépe, podivný uklouzaný dojem přesto zůstává. Rozpačitě působí také brzdy a jejich přehnaná účinnost (rozjeté auto zastaví na pár metrech) nebo fakt, že vozy umí zatáčet i se zablokovanými koly. Z řízení jsem prostě neměl moc dobrý pocit a jsem zvědav, zda-li v plné hře nějak pozitivně zaúřaduje volba obtížnosti a s ní spojené ústupky. ![]() ![]() ![]() Co naopak překvapilo příjemně, je fyzika nebo mám-li být přesnější, náznaky fyziky. Už při likvidaci okolí si nelze nepovšimnout reálně vyhlížejících odlétávajících trosek a dalších objektů. Při sledování replayů zase zaujmou auta hezky létající přes horizonty, s pěkným zhoupnutím po dopadu. V tomhle směru vychází nejlépe závod bugin, jejichž odpružení a trať s četnými skoky zaručují skvělou podívanou do opakovaček. Naneštěstí právě okruh pro buginy, na jehož povrchu by patrně mělo převládat bláto a písek, odhaluje další z neduhů hry. Tratě totiž nemají vymodelován žádný profil (na rozdíl od Richarda Burnse) a tvoří je jen „zvrásněná“ textura. V záběrech TV kamer sice sledujete plastický písčitý povrch, po němž poskakují kola bugin, ale opět jde spíše o jejich levitaci nad plochou, vozy za sebou navíc ani nezanechávají stopy. O zbrusu novém Neon enginu, opentleném next-gen přívlastkem, už byla řeč. Díky němu a díky konzolím nové generace se i PC verze konečně dočkala důstojného vizuálního zpracování. Grafika vypadá opravdu pěkně, i když je hodně barevná a přeplácaná efekty jako bloom, glow nebo blur. Ovšem řečeno slovy klasika: „Taková je doba.“ Přesto se zdá, že podoba hry není zrovna úměrná hardwarovým nárokům, které se dají označit jakkoliv, jen ne jako nízké nebo přiměřené. Minimum doporučované autory je 3GHz procesor a GeForce 6800 / Radeon X1300 karta. Na podobném počítači bych ale opravdu DiRT hrát nechtěl, ačkoliv musím uznat, že i s minimem detailů a s efekty na low nový Colin hravě překonává minulý díl, i leckterou konkurenci. Ani s doporučeným železem (CPU 3.8GHz a grafika s čipem GeForce 8800 nebo Radeon X1950) však nepočítejte s kdovíjak vysokým framerate, neřku-li s maximálními možnými detaily. Nastavení na Ultra pak znamená pěknou slideshow a skoro se mi zdá, že tahle volba se spíše snaží o emulaci Xboxu360. ;) Na vině jsou dle všeho stíny – po korekci jejich kvality se FPS ustálí někde okolo 30 snímků. Je-li to dostatečná hodnota pro závodní hru, nechť posoudí každý sám, nicméně optimalizace není tím, čím by se DiRT mohl chlubit. Nakonec ono i testování probíhalo asi hodně laxně, vždyť ve fórech je spousta nářků od hráčů, kterým se demo nepodařilo ani korektně spustit. Docela malér, dva týdny před vydáním. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Osobně se mi zatím nový Colin jeví v uvozovkách jen jako dva roky stará 2005 verze, v novém grafickém kabátě, respektive enginu. Plná hra pochopitelně slibuje různorodější typy závodů než kdy před tím (Colin v reálu vyzkoušel už kde co) kromě toho se ale Codemasters možná až zbytečně drží v zaběhnutých kolejích. Z vyložených novinek prozatím nejvíce vyčnívá zničitelné okolí, s menší pihou na kráse – totiž s opětovným brzkým resetem po vyjetí z trati. Nadějně vypadá zničitelnost vozů a s ní spojené odstoupení ze soutěží. Mohu-li podle italské rychlostní zkoušky soudit i zbytek tratí, modeláři zdá se konečně vzali v potaz rozměry aut. Měřítko působí mnohem uvěřitelněji a cesty už nevyhlížejí jak čtyřproudá dálnice. Itálie zabodovala také scenérií, erzeta plná horizontů vypadá reálně a pomalu se vytrácí dojem „vystavěno v editoru s limitovaným počtem dílů“. ![]() Stáhněte si: Demo, Videa Související články: Novinky, Colin McRae Rally 2005 recenze, Colin McRae Rally 04 recenze, Colin McRae Rally 3 recenze, Colin McRae Rally 2 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |