zavřít

BattleForge - dojmy

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Co se stane, smícháte-li klasickou fantasy strategii s nejúspěšnější karetní hrou Magic the Gathering? Vznikne velmi nadějně vypadající titul, který v žánru RTS prozatím nemá obdoby. + VIDEO

Autor: Warlock
Publikováno: 18.prosince 2008
První české dojmyVerze hry: multiplayerová beta/PC/ang.
Doba testování: 2 týdny


Co se stane, smícháte-li klasickou fantasy strategii s nejúspěšnější karetní hrou vůbec? Vznikne BattleForge, velmi nadějně vypadající titul, který v žánru RTS prozatím nemá obdoby.


Přestože nemá BattleForge s legendární karetní hrou Magic: The Gathering (dále jen MtG) oficiálně vůbec nic společného, v některých ohledech jsou si obě dvě hry více než podobně. Nejdůležitější roli v nich totiž mají virtuální karty, pomocí nichž vyvoláváte vše počínaje jednotkami, nejrůznějšími útočnými či defenzivními kouzly až po obranné struktury. Tam, kde se třetí díl Age of Empires jenom lehce dotknul tohoto tématu, to u BattleForge představuje naprostý základ a stavění balíčku karet se zkrátka nevyhnete. Celá strategie tak dostává úplně nový rozměr jak před začátkem bitvy, tak v jejím průběhu, o čemž jsme se na vlastní kůži přesvědčili v betaverzi.

 Důležitá příprava
Jak tedy s BattleForge začít? Z nepřeberného množství nejrůznějších karet si sami vyberete do svého balíčku čítajícího dvacet karet nejvhodnější poměr potvor, kouzel či obranných struktur nebo si můžete zvolit některý z již postavených balíčků (druhý postup všem začátečníkům doporučuji). Karty se kromě výše zmiňovaného zaměření dělí ještě do čtyř barev (červená, modrá, zelená a fialová), jakýchsi soupeřících frakcí, které používají trochu jiné strategie.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Červená (Fire) je barvou ohně a disponuje prakticky nejsilnějšími útočnými kouzly v podobě různých fireballů, spršky meteoritů či ohnivých vln. Naopak mráz pocítíte při hře za modrou (Frost), která má ve svých řadách klasické jednotky, jakými jsou paladinové, lučištníci či jezdci na koních. Zelená (Nature) jde na všechno hrubou silou a v jejích řadách najdete ty nejsilnější potvory a posilující kouzla. Poslední fialová barva (Shadow), pro niž by možná byla výstižnější černá, si zakládá na kostlivcích, zombiích a podobných nemrtvých příšerách. Přestože se její jednotky můžou zdát v porovnání s ostatními slabé, disponují většinou velmi zákeřnými speciálními schopnostmi. Zákeřnost je i synonymem pro většinu kouzel a s jejich pomocí můžete zabíjet i ty nejsilnější jednotky.

A víte, co je na výše zmíněných barvách a jejich kartách nejlepší? Dle libosti si je totiž můžete namíchávat do vašich balíčků a vybírat si ty nejlepší kousky či kombinovat nejrůznější strategie. Samozřejmě, že se můžete spoléhat pouze na jednu barvu. Každá disponuje jakousi základní sestavou všech druhů jednotek a kouzel, ale jejich síla se velmi různí. Existují však jistá omezení, s nimiž musíte později ve hře počítat a slouží jako zamezení vyzobávání pouze těch nejsilnějších karet.

 Na startovní čáře
Zapomeňte na stavění budov či složitou těžbu surovin. Zdrojem vaší energie nutné pro používání karet jsou magické studny, které stačí jednoduše zabrat. Dalšími veledůležitými strukturami na mapě jsou monumenty sloužící jako výše zmiňovaná regulace či pojistka. Po jejich získání se musíte rozhodnout, jakou barvu daný monument bude mít a podle toho zpřístupňovat jednotlivé karty.


Například pro vyvolání kamenného obra (Tremor) musíte kontrolovat jeden modrý monument a dva monumenty jakékoliv barvy. Silnější karty mohou vyžadovat třeba i dva nebo tři monumenty dané barvy. Tento princip společně s faktem, že monumentů nezaberete prakticky nikdy více než tři až čtyři, slouží k tomu, aby balíčky nebyly naprostým barevným mixem a při jejich stavbě se hráč musel zamyslet.

 Bitva začíná
Jako dlouholetý hráč MtG jsem se do prvních bitev s živým protivníkem pouštěl se svojí oblíbenou kombinací modré a fialové (černé) barvy, kde modrá zajišťovala přísun levných jednotek pro zabírání studen a monumentů a naopak z fialové jsem si vybral ty nejsilnější potvory a útočná kouzla v čele s Corpse Explosion, která mrtvá těla promění v tikající bomby.

Zpočátku mi snadné vítězství zaručovalo posílání velmi rychlých jednotek zabírat studny a monumenty. Se zlou jsem se však potázal, pokud jsem s nimi měl zaútočit na kanónové věže, které zručnější soupeř umístil na klíčových místech na mapě a zablokoval tak můj další postup. Na řadu tak přišly mrazivé bouře a kamenní obrové, s nimiž a dalšími kartami jsem postupně dolaďoval svůj balíček, aby byl skutečně univerzální do všech situací.


Bitvy měly obvykle pomalý rozjezd, kdy jsme se se soupeřem pouze oťukávali, než jsme oba získali dostatečné množství energie pro finální útok. Většinou se totiž vyplatilo dráždit nepřítele takříkajíc bosou nohou a čekat, než jako první začne vyvolávat větší potvory. Podle jeho reakce tak stačilo okamžitě vytasit ty správné karty a tlačit na něj co se dalo. Battleforge v této fázi vždy dostal naprosto strhující spád a přestože vždy platilo pečlivě vybírat co a kam seslat za kouzlo, rychlost přeci jenom měla přednost.

Navíc se dá říci, že jsem si nikdy nemohl být jistý, jakými kouzly disponuje soupeř a pokud jsem si nedával pozor a shromažďoval jednotky pouze na jednom místě, stačilo oponentovi seslat ledovou bouři a na několik veledůležitých vteřin zmrazit moji armádu. Tím získal čas na vyvolání magických věží okolo nich, což vyústilo v ohromný masakr.

VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ

Ve dvouminutovém videu se můžete podívat na dočišťování nepřátelské základny a na útok jednoho z finálních bosů. V hlavních rolích se představí kamenný obr (Tremor) se svým speciálním útokem a ohnivý gigant házející žhavé koule magmatu. Všimněte si rovněž, že pokud jsou jednotky vyvolávány mimo oblast se studnami nebo monumenty, mají pouze poloviční zdraví a na čas omezené speciální útoky.

 Možnosti betaverze
Kromě hry s jedním živým protivníkem nabízí betaverze Battleforge i týmovou hru 2vs2, kde se rozhodně vyplatí kombinovat různobarevné balíčky. K dispozici je i pár misí pro jednoho hráče s příběhovou linií. Ty se odehrávají rovněž „na živo“ s tím, že si danou misi zakládáte jako server. Navíc v některých případech pro splnění úkolu musíte pozvat i živé hráče a hrajete tak klasickou kooperativní hru. Jinými slovy to mimo jiné znamená, že hru nelze zapauzovat ani uložit.



K mému překvapení se v misích plnily většinou dost tuhé úkoly a vzhledem k tomu, že jsem například do finálního bose v podobě obřího oka bušil dobrých pět minut, tak by se to uložení pozice sem tam hodilo. Ve většině misí však nebyl nepřítel příliš aktivní a spíše čekal na můj tah. Teoreticky se tak dalo i na deset minut odejít od počítače a v klidu čekat, než se naspoří dost energie ze studen.

 Složitost jen zdánlivá
Pokud teď kroutíte hlavou, že se výše zmíněné pravidla spolu s nespočtem karet nemáte šanci naučit, vyvedu vás trochu z omylu. Nebudu však ani tvrdit, že Battleforge se naučíte za pět minut. Podle svých zkušeností nejen s netradičními RTS a zejména MtG tipuji, že běžný hráč se bude slušně orientovat po necelé hodině a to ještě s tím, že nebude dávat při tutoriálu pozor nebo ho rovnou přeskočí.

Spíše než o složitosti nebo frustraci z těžkých úkolů je Battleforge o tom nebýt líný a trochu u hry přemýšlet v  jiném duchu než byl člověk doteď zvyklý. Není rovněž problém se naučit pár obratů na kartách, pokud zrovna dvakrát dobře nevládnete angličtinou.



Velmi důležitá je rovněž příprava na každý souboj. Tím mám na mysli samozřejmě stavění balíčků z různých karet. Ty můžete obstarávat několika různými způsoby, z nichž budou jistě nadšeni všichni sběratelé. Karty totiž lze přímo ve hře vyměňovat, nabízet na aukcích či nakupovat v malých virtuálních balíčcích (boosterech), kde až do chvíle rozbalení nevíte, co jste si koupili. Pro nákup můžete používat buďto skutečné peníze nebo Battleforge body získané za vítězství v hodnocených soubojích.

FENOMÉN MAGIC THE GATHERING (MTG)
MtG je sběratelská karetní hra pro dva hráče, kdy se každý z nich vžije do role kouzelníka. Každý kouzelník má na začátku 20 životů a balík čítající minimálně 60 karet. Po úvodním líznutí sedmi karet (dále se lízá pravidelně pouze jedna karta) se hráči střídají a každý během svého kola může hrát svoje karty, které má na ruce. Karet je několik různých druhů od různých bytostí (Creature) přes kouzla (Instant, Sorcery) až po vylepšení bytostí či globální zlepšení nějaké schopnosti (Enchantments). Nejdůležitější jsou však země (Lands), které slouží jako zdroj many pro vykládání karet či používání speciálních schopností bytostí.

Stejně jako v Battleforge se karty dělí do čtyř (resp. pěti) barev a jejich popis zhruba odpovídá výše uvedenému. Navíc je pouze „obranářská“ bílá barva plná léčících kouzel a andělů apod. MtG spatřil poprvé světlo světa v roce 1993 pod hlavičkou společnosti Wizards of the Coast a za samotným principem hry stojí profesor matematiky Richard Garfield. Každý rok vyjde jedna velká série karet obsahující zhruba 500 nových karet. Samozřejmostí je několik světových turnajů do roka, v nichž se hraje o milionové částky.

Existuje i varianta MtG: Online, kde se hraje ve virtuálních místnostech podle těch samých pravidel jako ve skutečnosti. Jedinou oficiální hrou na PC a Xbox, která vyšla v roce 2003 s požehnáním Wizards of the Coast, bylo většinou nadprůměrně hodnocené MtG: Battlegrounds. Na závěr se omlouvám všem věrným hráčům MtG za některá zjednodušení, která jsem v textu použil.

 Vyplatí se zkusit
Battleforge je vskutku originální hra, která má nápad, spád, solidní grafiku a to svoje si v ní díky stavění různých balíčků nalezne skutečně každý. Sám sebe se tak ptám, co by si člověk tak mohl přát více. Možná jenom povzdechnutí nad tím, že stejně jako v MtG platí, že základní pravidla se člověk naučí velmi rychle, ale aby skutečně vynikal, musí pilně trénovat a všímat si drobných rozdílů, které zůstávají příležitostným hráčům skryty. Na druhé straně příležitostní hráči si s tím nemusí vůbec dělat těžkou hlavu. Osobně si možná ještě přeji, abych si betaverzi mohl užít v lepší grafice, kdy v mém případě při vyšším nastavení docházelo k častým zatuhnutím, a proto ne všechny obrázky jsou zachyceny při plných detailech.


další obrázky v naší galerii

Velmi bohatý je obsah samotné bety a to jsem vynechal některé aspekty, jako je třeba trénovací bojiště integrované do základního menu či skvěle vymyšlené filtrování karet. Zapomenout nesmím ani na perfektní hudbu, kterou jen tak u každého dílka nechválím.

Možná je až k nevíře, že jde pouze o betaverzi a osobně už se nemůžu dočkat plné verze, jež by měla dorazit někdy na jaře příštího roku. Vy však už za pár dní budete mít možnost okusit to, co já minulé dny. Příští týden totiž bude TISCALI Games ve spolupráci s EA exkluzivně rozdávat limitovaný počet vstupenek do uzavřeného tohoto betatestu Battleforge.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.