Battlefield Bad Company 2 - dojmy z bety
zdroj: tisková zpráva

Battlefield Bad Company 2 - dojmy z bety

25. 11. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Omezená skupina majitelů PS3 dostala možnost vyzkoušet jednu multiplayerovou mapu. Je nasnadě, že se nedalo vyhnout srvnávání s Modern Warfare 2.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 25.listopadu 2009
Verze: PS3/MP betatest/ang.
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Omezená skupina majitelů PS3 dostala možnost exkluzivně vyzkoušet uzavřenou betu očekávaného pokračování válečné střílečky. Je nasnadě, že nebylo možné se vyhnout srvnávání s čerstvým králem žánru, Modern Warfare 2.

Kód pro vstup do uzavřené PS3 bety dostali od EA nejen novináři, ale také vybraní fanoušci a hráči (prostřednictvím různých soutěží nebo jako bonus k předobjednávce hry), takže na serverech hry nebyla nouze o plný počet hráčů. Samotná beta, velká přes 900 MB, se přitom stáhla a nainstalovala zcela bezproblémově a po celou dobu hraní jsem neměl žádné problémy se stabilitou nebo konektivitou.

 Vyprahlá Afrika
Beta obsahuje jedinou herní mapu, nazvanou příznačně „Arica Harbour“. Je to poměrně rozlehlý (jedna hra trvala zhruba deset minut) kus vyprahlého pouštního prostředí, s mořem na jedné straně a spoustou jedno-dvoupatrových budov či zničených vozidel, roztroušených po celé mapě. Nechybí ani určité vyvýšeniny, skalky nebo nějaké to křoví, ve kterém se mohou snadno schovat odstřelovači ve svém „hejkalském“ převleku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
obrázky z videa s hraním betatestu

Mapa má zkrátka dostatek opěrných bodů a krytů, což se rozhodně vyplatí využívat, jelikož v zájmu realističnosti nikdo nevydrží příliš mnoho zásahů – navíc obecně rozlehlé prostředí (mapa je určena pro 24 hráčů a rozdělena na tři výraznější sektory) doslova vybízí odstřelovače k tomu, aby si počíhali na každého, kdo se vydá napříč pěšky.

Po grafické stránce hra až překvapivě připomíná Modern Warfare 2, ale to je dáno do velké míry stejnými rekvizitami (stejné zbraně, některá vozidla, hejkalové atd.). Na druhou stranu speciálně tato mapa z oblasti Chile má velmi specifickou barevnou paletu – vše je jaksi přesvícené a vybledlé, doslova dýchající rozpáleným jihoamerickým horkem. Například zpracování moře není kdovíco, ale zato postavy, modely zbraní a vozidel nebo destrukce budov a speciální efekty obecně jsou naprosto vynikající. Škoda, že beta neobsahuje ještě alespoň jednu mapu pro porovnání, zda určitá „realistická“ vyšisovanost barevné palety platí také v jiných prostředích

 Umění přesunu
Jelikož mapy Battlefieldu jsou tradičně poněkud rozlehlejší, základním předpokladem úspěšného hraní je zvládnutí transportu. Ideální přesun je samozřejmě ve vozidle (tank je bezpečnější, jeep rychlejší – a oba mají výkonné kulomety pro druhého pasžéra). Pokud se ale musíte vydat po svých, snažte se využívat krytu a předvídat pozici nepřítele (spojence vám celou dobu ukazují drobné modré trojúhelníky nad jejich hlavami, zobrazené nepřetržitě).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

První hodinu hraní jsem byl v neustálé depresi z toho, že sotva jsem se respawnul a vydal na cestu k centru dění, odněkud přiletěla kulka odstřelovače a já musel zase pět vteřin čekat, než mi hra umožnila nový respawn. Svůj podíl na tom samozřejmě mělo i zvykání si na ovládání, které se oproti Modern Warfare 2 zdá být poněkud „klouzavější“ - měl jsem pocit, že hráč je během pohybu více rozkývaný a také přesnost střelby je obecně nižší.

Řízení vozidel je zcela instinktivní a snadné, kamera přitom vždy zůstává z vlastního pohledu. U tanku mi přišlo velmi příhodné, že i kulometčík je zalezlý uvnitř pancíře vozidla a situaci okolo své palebné věže sleduje skrz videokameru. Mapou jsem viděl prolétávat vrtulníky a proudová letadla, ale z nějaké důvodu se mi nikdy nepodařilo k žádnému dostat – buď mí spoluhráči byli rychlejší a letadla jsou opravdu vzácná nebo mi něco uniklo. Každopádně předpokládám, že jejich pilotování tradičně vyžaduje větší um než pojízdná vozidla.

 Týmová spolupráce
Na dané mapě jsme mohli hrát pouze jeden herní režim,spočívající v odpalování (nebo zabránění odpálení) šesti rozmístěných výbušnin (po sobě vždy dvě za sebou v jednotlivých třetinách mapy). Ano, připomíná to například Counter-Strike. Týmová spolupráce je zde samozřejmě klíčová, protože při pranici o tyto „tlakové body“ se vždy umírá a je potřeba, aby zůstal stát někdo, kdo může úkol dokončit (po odjištění bomby běží zhruba půlminutový odpočet, kdy je možné ji zase vypojit). Pohyb ve skupinách, ideálně více menších skupin, navzájem kryjících svůj pohyb, je tedy ideální. Hra to i podporuje rozdělením hráčů na jednotlivé čety, které mají společný chat, respawn apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dobrý tým musí mít také vyváženou výzbroj. Na začátku je možné si vybrat jednu ze čtyř tříd – útočnou (samopal s granátometem, schopnost podělit se o střelivo), medika (schopnost uzdravovat spojence), technika (schopnost opravovat vozidla) a zvěda (odstřelovačka, hejkal). Zároveň jsem ale v herním menu narazil také na tabulku odemykaných zbraní, vylepšení a schopností, takže můžeme počítat s podobným systémem povyšování a vylepšování, jako v Modern Warfare 2. To je samozřejmě důležité jak pro dlouhou hratelnost hry, tak pro lepší uzpůsobení vašemu stylu hry (mimochodem, ve hře má být také detektor pohybu, to jsem zvědav, zda bude dělat stejný zvuk jako ve Vetřelcích a Modern Warfare).

 Dostatečná výzbroj
Největším tahákem hry je samozřejmě zničitelnost prostředí, která nemá na konzolích konkurenci (i když Red Faction Guerilla je hodně blízko, nemá takhle podařenou grafiku, čímž i destrukce nevypadá až tak dobře, jako na Frostbit engine). Destrukce byla citelně rozšířena – zdá se, že není žádná budova, která by nešla zbourat. Pryč jsou nezničitelné kovové nosníky budov.

Zároveň bylo přidáno detailů, takže místo vykousávání velkých kusů zdi jako v prvním díle nyní můžete pozorovat i drolení jednotlivých cihel nebo střešních tašek. Hráči jsou si toho vědomi a neustále toho využívají – kdykoliv jsem se jako odstřelovač schoval v nějaké budově, dříve nebo později mi stěnu, za kterou jsem se po výstřelu schovával, zbořili raketou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Nu a pak tu samozřejmě máme vozidla. Těžká vojenská technika je působivá a zábavná, navíc bitvy tím nabírají na variabilnosti a pestrosti. Na druhou stranu jsem se ale setkal i s názorem, že právě proto někteří hráči dávají přednost Modern Warfare 2 – nechtějí nic komplikovaného a nechtějí se nudit při přesunech krajinou: chtějí prostě divokou přestřelku a hotovo.

Přesto jsem si ale zcela jistý, že velký zástup fanoušků Battlefieldu bude ze hry nadšený a vzhledem k možnosti povyšování a vylepšování, stejně jako pestřejší herní náplni, jí lze snadno předpovědět dlouhou a výbušnou životnost. V příštích týdnech bude tento betatest zpřístupněn i hráčům na PC.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související: Novinkové články, Battlefield Bad Company 1 recenze, Battlefield 1943 recenze



Martin Zavřel
autorovi je 29 let, pracuje v 2K Czech, v minulosti sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články