Autor: Martin Blatný Publikováno: 9.prosince 2004 | Verze hry: SP demo Doba hraní: pár dnů |
Demoverze má na dnešní dobu příjemnou velikost (100 MB - renderované intro není z důvodu úspory místa přibaleno, je ale možné jej stáhnout zvlášť, což rozhodně doporučuji, je skvělé) a obsahuje pouze jednu singleplayerovou misi z kampaně za lidi. Velitel Alric do Rei letěl s elfkou Lady Tiernou a malou jednotkou na setkání s ostatními veliteli, jejich vzducholoď však byla po setkání s hlídkující jednotkou draků sestřelena na okraji temného pralesa jménem Mordanwood. Vaším úkolem je převést oba hrdiny na druhý konec mapy. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Začínáte na kraji lesa poblíž vraku vzducholodi. Hned "za rohem" narazíte na bájného Fénixe, který byl ovšem uvězněn do magické pasti temným kouzelníkem Zahnem. Kouzelník již dávno nežije, jeho kouzlo však stále funguje. Pokud Fénixe osvobodíte, rozšíří vaše řady a díky své síle se stane nezanedbatelnou posilou vašeho vojska, především v boji proti drakům a neviditelným jednotkám. ![]() Splnit tento postranní úkol taktéž není snadné. Je nutné najít a zničit dva runové kameny, které blokují vchod do podzemních katakomb, a v podzemním labyrintu vymazat ze světa dobře hlídanou magickou kouli. Postranní úkoly jsou příjemným zpestřením hry - nemusíte je plnit, ale připravíte se tak nejen o delší hrací dobu, ale i o odměnu v podobě zlata, nejrůznějších magických a rtefaktů či podpory velmi silných jednotek. V Armies of Exigo lze těžit zlato, dřevo a magické kameny. Čtvrtou surovinou je jídlo, které zde vytváří omezení počtu jednotek - čím víc farem postavíte, tím větší armádu můžete vycvičit. Zásoba surovin není nevyčerpatelná, takže se vyplatí nejen postavit městské centrum co nejblíže dolům, ale také co nejrychleji zabrat neobsazené doly, popř. dobýt doly nepřítele. Také nabídka jednotek nijak nepřekvapí - v demu je k dispozici bojovník s mečem, lučištník, kopiník, kněz, kouzelnice a katapult. Potěšitelné je, že žádná jednotka není zbytečná a všechny využijete. Např. pro boj s létajícími draky budete potřebovat skupinu lukostřelců doprovázenou několika knězi - léčiteli, pro detekci a ničení neviditelných jednotek zase s úspěchem využijete speciální schopnosti kouzelnice. ![]() ![]() ![]() Na rozdíl od Warcraftu 3 zde není použit systém hrdinů s mnoha speciálními vlastnostmi, kteří jsou schopni sami porazit půlku armády. Jednotlivé jednotky sice v boji získávají zkušenosti, které se mírně projevují na jejich schopnostech (rychlost, síla, přesnost atd.), žádná přehnaná personalizace se však nekoná. Až na drobné výjimky jsou jednotky anonymní, nedisponují speciálními vlastnostmi a jejich síla spočívá především v jejich množství. Žádné pokročilé strategicko-taktické schopnosti tak nejsou potřeba, stačí (v závislosti na dostupných surovinách) vyrobit co největší armádu, vhodně ji poskládat a pak rozdrtit nepřátelské síly. Zarytí stratégové budou marně hledat např. možnost nastavení agresivity jednotek, taktéž uskupení armády do formace či zadávání trasy pomocí way-pointů funguje pouze v omezené míře. Klasická je i nabídka budov: městské centrum, farma, kasárna, kovárna, strážní věž, chrám atd. Většinu budov lze upgradovat, stejně tak zde lze "vynalézat" nové schopnosti pro jednotky. Technologický strom jako by Warcraftu 3 z oka vypadl, takže ostřílení warcrafisté se budou cítit jako doma. I zde se našel prostor na drobná vylepšení - např. kasárna po upgradu vyrábějí dvě jednotky současně, strážní věže lze obsadit lukostřelci (čímž se zvýší jejich palebná síla) atd. ![]() Zajímavým prvkem je současný boj na dvou úrovních. Kromě pohybu po povrchu planety Exigo lze na některých místech sestoupit do podzemních jeskyní. To přináší zajímavé taktické možnosti - například vpád armády do týlu nic netušícího nepřítele, překonání terénních překážek na povrchu apod. V plné verzi by mělo být dokonce stavění či ničení mostů, jednotky schopné se prokopat na povrch na libovolném místě nebo například kouzlo zemětřesení, které dokáže podzemní chodby zavalit. Ačkoli vidíte pouze jednu úroveň mapy, lze se mezi úrovněmi elegantně přepínat klávesou TAB. Díky dvěma samostatným minimapám si neustále zachováváte přehled o situaci na povrchu i v podzemí. Mohl jsem zatím hrát pouze za lidskou rasu, ale v plné verzi jsou k dispozici tři diametrálně odlišné seskupení - Impérium, Bestie a Padlí. Podle tvrzení vývojářů se neliší jen dostupnými jednotkami či budovami, ale i způsobem boje, důrazem na obranu či útok nebo způsobem výroby jednotek. Nádherně vypadá grafické zpracování. Překrásně vykreslený povrch je oživen dynamickou hrou světel a stínů, měnícím se počasím, ohnivými efekty a dalšími grafickými vymoženostmi. Podzemí zase evokuje pochmurnou atmosféru, temná zákoutí jsou jen místy prosvětlena hořícím ohněm či svítícími kameny. Vše je detailně vymodelováno a propracováno, takže zde se Armies of Exigo rozhodně nemá za co stydět. ![]() ![]() ![]() ![]() Grafické zpracování bylo na druhou stranu příčinou velké HW náročnosti demoverze. Na průměrném počítači se hra moc svižně nehýbala, takže mě donutila snížit rozlišení (šlo volit pouze mezi 1024x768 a 1280x1024), vypnout stíny, snížit úroveň grafických detailů atd. Minimální konfigurace pro demoverzi je P3/1,2GHz a 512 MB RAM, doporučeno pak je P4/3GHz a 768 MB RAM. V demoverzi nebyly přístupné některé volby (např. zapnutí/vypnutí automatického kouzlení jednotek). Pohledem lze sice otáčet a vertikálně měnit úhel kamery, nelze však pohled přibližovat či vzdalovat. Seskupování jednotek funguje trošku podivně, pouze jeden druh formace (navíc bez možnosti otáčení) taktéž příliš nepotěší, ale to jistě není definitivní. Střední proud - no a co? ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Intro... Související články: Novinky |
Martin Blatný | |
autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru |