zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Přenesme se ale už na začátek hry. Nastavení grafiky a zvuku je na té nejzákladnější úrovni. Především u grafiky bych čekal možnost volby jiného rozlišení. Doufejme, že finální produkt bude možné provozovat i v jiných rozlišeních, než stávajících 800×600 bodů. Oč strohé je nastavení prostředí, o to bohatší je volba postavy. Pokud se nechcete příliš probírat v jednotlivých nastaveních, je tu k dispozici osmička předdefinovaných postav. Avšak není nad to, vytvořit si hrdinu podle svého vkusu.  Volba rasy  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Výběr         začíná volbou rasy - Human, Dwarf, Elf, Half-Elf, Gnome, Halfing, Half-Orc,         Half-Ogre. Tady asi nemá význam pokoušet se o překlad. Jde o rasy často         používané v mnoha fantasy hrách. Navíc u každé rasy je stručná charakteristika,         jejich základních specifik, kladných i záporných vlastností, či oblíbenosti         mezi ostatními rasami. Volba pohlaví je rovněž přítomna, avšak jelikož         v demu nejsou zastoupeny ženy, nelze ji použít. Poslední a trochu neobvyklou         volbou je tzv. „pozadí“ postavy. Tedy ne pozadí ve smyslu fyziologickém         :-), ale pozadí jako minulost (vychován Lovci hadů, syn hrdiny) či nějakého         jeho stavu (světloplachost, učenec). Možností je celkem 37 plus možnost         volby bez „pozadí“. Každá taková vlastnost přináší své výhody ale i nevýhody,         které se nějak promítnou na základních vlastnostech postavy. Těch je dohromady         4+4+8.První čtveřice popisuje fyzický stav hrdiny: síla, tělesná konstituce (ovlivňuje míru odolnosti proti jedům či rychlosti únavy a regenerace), obratnost a krása (podle vašeho vzhledu různě reagují postavy, které potkáte).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Druhá čtveřice popisuje mentální stav: inteligence (především schopnost učení), síla vůle (zejména odolnost vůči kouzlům), vnímavost (zvyšuje pozornost ke svému okolí, ovlivňuje efektivitu využívání střelných zbraní) a charisma (možnost ovlivňování ostatních postav, jejich pohledu na vás apod.).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Zbytek vlastností         tvoří maximální zatížení, bonus k účinnosti zásahu, zlepšení „Armor class“,         jež ubírá šanci nepříteli k zasažení vaší postavy, rychlost, účinnost         uzdravování, rychlost vyléčení se z otravy, míra prvotní reakce neherních         postav při setkání s vámi (závisí na kráse) a maximální počet postav,         které můžete najmout (závisí na charismatu). Rozdělení bonusových bodů Jako bonus dostanete do začátku celých pět bodů, které můžete rozdělit mezi dvě výše popsané čtveřice, nebo můžete posunout maximum zdraví či únavy. Ovšem to není vše. Jak jsem zmínil, vašeho hrdinu můžete nasměrovat na cestu vědy nebo magie. O tom rozhodnou další tři obory - dovednosti, technické vzdělaní a vzdělání v oboru magie. Tyto obory pak obsahují již konkrétní, jak bych tak řekl, zájmy. Jsou tedy 4 bojové dovednosti, 4 zlodějské, 4 společenské a 4 technické (ty posouvají ručičku vah na stranu vědy). Technické vzdělání můžete rozvíjet v osmi podoborech (chemie, elektřina, výbušniny, mechanika apod.), které obsahují 7 výkonnostních stupňů. Specializací v této disciplíně je váš charakter pochopitelně veden do oblasti vědy. Vaše vzdělání v oboru magie můžete rozvíjet až v 16-ti disciplínách (kouzla elementů přírody, nekronomancie, či vyvolávání), přičemž každá disciplína obsahuje 5 výkonnostních stupňů.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Tady je naprosto zřejmé, že se musíte rozhodnout jen pro poměrně úzké zaměření a to vylepšovat k dokonalosti, neboť šíře možností vzdělávání je skutečně obrovská a nelze být ve všem expert. Jako pomůcka k výchově postavy tu je automatické rozdělování získaných bodů podle toho, jakou ze 13-ti předefinovaných charakterů zvolíte. Je jasné, že pro zvyšování vašich schopností budete potřebovat zkušenostní body. Ty získáte klasicky při bojích či kouzlení, ale je tu také možnost nechat se vytrénovat. Oslovte třeba kováře a ten vás za drobný úplatek vycvičí v opravování.  Ztroskotání Zeppelínu  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Máme-li postavu         vytvořenou, nic nám nebrání vrhnout se střemhlav do dobrodružství. Celkem         pěkné intro vás provede prvními minutami ve hře, kdy jako pasažér osobního         Zepelínu ztroskotáte po útoku dvou jednoplošníků kdesi na Stonewallských         planinách. Následuje dialog s umírajícím gnomem, který vás požádá o poslední         službu. Je to první quest ve hře, ale nemusíte jej pochopitelně přijmout.         Po té se k vám přiřítí trochu zmatený mnich, jenž věří, že jste Vyvolený,         jehož příchod tak dlouho očekával. Ten vám nabídne pomoc na cestách, kterou         je dobré přijmout. Jednak vám pomůže při soubojích a pak vás během nich         bude léčit.Je zřejmé, že ačkoliv bude jistý příběh daný, způsob jeho splnění je jen na vás. Téměř vždy máte volbu. Například hned zpočátku. Ještě než jsem mnicha přijal jako průvodce, chvilku jsem se procházel po místu havárie. Jenže mnich byl značně netrpělivý a tak prostě odešel a bylo po průvodci. Raději jsem znovu nahrál pozici před dialogem s ním. Přece jenom, ve dvou se to lépe táhne. Neušli jsme ani sto metrů a tu se k nám přitočil podivný muž a vyptával se na kde co. Opět se naskytla možnost výběru, zda milého pocestného svými odpověďmi naštvu a ten mě napadne, nebo to nechám na mnichovi a podivín po rozhovoru zase odběhne. Cestování po mapě je značně podobné tomu Falloutovskému. Rovněž zde se lze pohybovat v blízkém okolí, tak i do vzdálenějších míst a to po mapě, jak to známe z výše jmenovaného titulu. Menší rozdíl je v tom, že cestu je možné zadat pouze mezi popsanými místy v mapě, nelze se tedy potulovat po mapě bez cíle.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Obrázky z plné verze hry  Vliv       rasy na komunikaci ve městě  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Obrázky z plné verze hry Co se týče grafiky, je víceméně na standardní úrovni v rámci RPG, vcelku detailní, byť ne tolik, jako poslední díl Fallout. I zde se do světlosti exteriérů promítají denní cykly, v interiérech zase hořící louče či petrolejové lampy. Pohyby postav jsou ucházející, byť někdy působí chůze trochu dřevnatě. Co se týče zvukové kulisy, hraje vám do sluchátek hudba vcelku příjemná, ovšem stále jen jedna dokola. Tady ale nechci dělat ukvapené závěry. Je to pouze demo a předpokládám, že plná verze bude obsahovat větší hudební repertoár. Podobně na tom budou asi i dialogy, většina z nich mi byla  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      prezentována       pouze psanou formou, jen zřídka postavy promluvily.Osobně se na vydání hry letos v září celkem těším, i když do té doby bych asi měl posílit hardware. Celeron na 540-ti s TNT2/M64 se občas dosti zadýchávaly a to i při prostém rolování mapy. Doufám, že to bylo jen díky neoptimalizovanému kódu hry ;-) P.S. Pokud si s něčím v Arcanum nevíte rady, možná vám pomůže podrobný manuál nebo návod na celé demo. 
  | 
9. 5. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |
V Arcanum se mísí dva odlišné světy velikánů RPG žánru - jednak světa magie (Diablo) a toho, kde je hlavní silou věda (Fallout).