Arcanum - první dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Arcanum - první dojmy z dema

9. 5. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

V Arcanum se mísí dva odlišné světy velikánů RPG žánru - jednak světa magie (Diablo) a toho, kde je hlavní silou věda (Fallout).


Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura - první dojmy

Autor: Nukem
Publikováno: 9.května 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv to málem nedopadlo, vyšlo minulý týden hratelné demo na RPG Acanum. Jeho velikost, přes 260 MB, je na demo značně neobvyklá a ne každý si jej mohl stáhnout. Jelikož preview na tuto hru vyšlo na našich stránkách již před nějakým časem, chtěl bych se raději zaměřit na to, co přináší poskytnuté demo.

 Na pomezí Diabla a Falloutu
Jak jsem již zmínil, Arcanum je typickým představitelem hry spadající do oblasti RPG. Tyto hry jsou v poslední době celkem v kurzu a není tomu tak dávno, co se na pulty prodejen dostala nová pokračování skutečných velikánů - Diabla, jako představitele světa magie, a Falloutu, kde tou nejmocnější silou je věda. A právě tyto dva odlišné světy se nyní střetly tváří v tvář ve hře Arcanum. Záleží pak na každém z vás, kterou stranu si zvolíte. Samozřejmě, že volba jedné strany neznamená, že nebudete moci využít některých vymožeností ze strany druhé. I typický technokrat se může vyléčit kouzlem, dojdou-li mu lektvary. Ovšem každé takové kouzlo něco ubere na schopnostech těžit maximum z techniky a nakonec se může stát, že vaše postava bude průměrná jak v kouzlech, tak i v technice a tím bude určitě více zranitelná, než postava vytrénovaná jen v jednom směru. A aby to nebylo příliš jednoduché, v každém směru naleznete ještě pěknou řadu oborů/kouzel, takže i zde je třeba vybírat, co bude vaší specializací. V tom je hodně cítit vliv především Falloutu, a ne náhodou, vždyť několik členů vývojářského týmu Arcanum z Troika Games přivedlo Fallout na svět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Přenesme se ale už na začátek hry. Nastavení grafiky a zvuku je na té nejzákladnější úrovni. Především u grafiky bych čekal možnost volby jiného rozlišení. Doufejme, že finální produkt bude možné provozovat i v jiných rozlišeních, než stávajících 800×600 bodů. Oč strohé je nastavení prostředí, o to bohatší je volba postavy. Pokud se nechcete příliš probírat v jednotlivých nastaveních, je tu k dispozici osmička předdefinovaných postav. Avšak není nad to, vytvořit si hrdinu podle svého vkusu.

 Volba rasy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výběr začíná volbou rasy - Human, Dwarf, Elf, Half-Elf, Gnome, Halfing, Half-Orc, Half-Ogre. Tady asi nemá význam pokoušet se o překlad. Jde o rasy často používané v mnoha fantasy hrách. Navíc u každé rasy je stručná charakteristika, jejich základních specifik, kladných i záporných vlastností, či oblíbenosti mezi ostatními rasami. Volba pohlaví je rovněž přítomna, avšak jelikož v demu nejsou zastoupeny ženy, nelze ji použít. Poslední a trochu neobvyklou volbou je tzv. „pozadí“ postavy. Tedy ne pozadí ve smyslu fyziologickém :-), ale pozadí jako minulost (vychován Lovci hadů, syn hrdiny) či nějakého jeho stavu (světloplachost, učenec). Možností je celkem 37 plus možnost volby bez „pozadí“. Každá taková vlastnost přináší své výhody ale i nevýhody, které se nějak promítnou na základních vlastnostech postavy. Těch je dohromady 4+4+8.

První čtveřice popisuje fyzický stav hrdiny: síla, tělesná konstituce (ovlivňuje míru odolnosti proti jedům či rychlosti únavy a regenerace), obratnost a krása (podle vašeho vzhledu různě reagují postavy, které potkáte).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Druhá čtveřice popisuje mentální stav: inteligence (především schopnost učení), síla vůle (zejména odolnost vůči kouzlům), vnímavost (zvyšuje pozornost ke svému okolí, ovlivňuje efektivitu využívání střelných zbraní) a charisma (možnost ovlivňování ostatních postav, jejich pohledu na vás apod.).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zbytek vlastností tvoří maximální zatížení, bonus k účinnosti zásahu, zlepšení „Armor class“, jež ubírá šanci nepříteli k zasažení vaší postavy, rychlost, účinnost uzdravování, rychlost vyléčení se z otravy, míra prvotní reakce neherních postav při setkání s vámi (závisí na kráse) a maximální počet postav, které můžete najmout (závisí na charismatu).

 Rozdělení bonusových bodů
Jako bonus dostanete do začátku celých pět bodů, které můžete rozdělit mezi dvě výše popsané čtveřice, nebo můžete posunout maximum zdraví či únavy. Ovšem to není vše. Jak jsem zmínil, vašeho hrdinu můžete nasměrovat na cestu vědy nebo magie. O tom rozhodnou další tři obory - dovednosti, technické vzdělaní a vzdělání v oboru magie. Tyto obory pak obsahují již konkrétní, jak bych tak řekl, zájmy. Jsou tedy 4 bojové dovednosti, 4 zlodějské, 4 společenské a 4 technické (ty posouvají ručičku vah na stranu vědy). Technické vzdělání můžete rozvíjet v osmi podoborech (chemie, elektřina, výbušniny, mechanika apod.), které obsahují 7 výkonnostních stupňů. Specializací v této disciplíně je váš charakter pochopitelně veden do oblasti vědy. Vaše vzdělání v oboru magie můžete rozvíjet až v 16-ti disciplínách (kouzla elementů přírody, nekronomancie, či vyvolávání), přičemž každá disciplína obsahuje 5 výkonnostních stupňů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tady je naprosto zřejmé, že se musíte rozhodnout jen pro poměrně úzké zaměření a to vylepšovat k dokonalosti, neboť šíře možností vzdělávání je skutečně obrovská a nelze být ve všem expert. Jako pomůcka k výchově postavy tu je automatické rozdělování získaných bodů podle toho, jakou ze 13-ti předefinovaných charakterů zvolíte. Je jasné, že pro zvyšování vašich schopností budete potřebovat zkušenostní body. Ty získáte klasicky při bojích či kouzlení, ale je tu také možnost nechat se vytrénovat. Oslovte třeba kováře a ten vás za drobný úplatek vycvičí v opravování.

 Ztroskotání Zeppelínu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Máme-li postavu vytvořenou, nic nám nebrání vrhnout se střemhlav do dobrodružství. Celkem pěkné intro vás provede prvními minutami ve hře, kdy jako pasažér osobního Zepelínu ztroskotáte po útoku dvou jednoplošníků kdesi na Stonewallských planinách. Následuje dialog s umírajícím gnomem, který vás požádá o poslední službu. Je to první quest ve hře, ale nemusíte jej pochopitelně přijmout. Po té se k vám přiřítí trochu zmatený mnich, jenž věří, že jste Vyvolený, jehož příchod tak dlouho očekával. Ten vám nabídne pomoc na cestách, kterou je dobré přijmout. Jednak vám pomůže při soubojích a pak vás během nich bude léčit.

Je zřejmé, že ačkoliv bude jistý příběh daný, způsob jeho splnění je jen na vás. Téměř vždy máte volbu. Například hned zpočátku. Ještě než jsem mnicha přijal jako průvodce, chvilku jsem se procházel po místu havárie. Jenže mnich byl značně netrpělivý a tak prostě odešel a bylo po průvodci. Raději jsem znovu nahrál pozici před dialogem s ním. Přece jenom, ve dvou se to lépe táhne. Neušli jsme ani sto metrů a tu se k nám přitočil podivný muž a vyptával se na kde co. Opět se naskytla možnost výběru, zda milého pocestného svými odpověďmi naštvu a ten mě napadne, nebo to nechám na mnichovi a podivín po rozhovoru zase odběhne.

Cestování po mapě je značně podobné tomu Falloutovskému. Rovněž zde se lze pohybovat v blízkém okolí, tak i do vzdálenějších míst a to po mapě, jak to známe z výše jmenovaného titulu. Menší rozdíl je v tom, že cestu je možné zadat pouze mezi popsanými místy v mapě, nelze se tedy potulovat po mapě bez cíle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázky z plné verze hry

 Vliv rasy na komunikaci ve městě
Prvním městem, které můžeme navštívit, je Shrovded Hills. Je to celkem rušné městečko, snad s každým si lze popovídat a nemálo obyvatel má své trable, o které se obvykle rádi podělí, zvláště, když jim s nimi pomůžete. Přitom je velmi zajímavé, jak rozdílně se chovají postavy vůči vám. Když jsem poprvé zvolil rasu Half-Elf, drtivá většina domorodců se na mne dívala značně z patra a svojí nevoli vůči mé rase nijak neskrývali. Mohl jsem jim odvětit stejnou měrou, ale já raději volil pokornější slova, což v nich vyvolalo brzy pocit studu a omlouvali se mi, že na mne byli zpočátku zlí. Jako člověka mne vítali víceméně neutrálním „Hmmm“, ale snad by se našla taková rasa, před kterou by stavěli slavobrány.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání a spravování postavy je celkem snadné a každý Falloutista či Diablista tu bude hned doma. Ovládací panely zabírají asi třetinu obrazovky, hlavně dolní panel by mohl být menší. Snad při vyšších rozlišeních bude poměr panely/mapa výhodnější. Na spodním panelu bych vyzdvihl sadu desíti pozic, kam si lze dát různé předměty. Podobnou naleznete i v Diablu, tady lze ovšem umísit třeba i meč, či brnění, ačkoliv tyto zabírají v inventáři více pozic. (např kliknutím na meč způsobí rychlou výměnu zbraně). Dále tu je přístup k naučeným dovednostem či kouzlům a rovněž k výrobním schématům. Ty obsahují záložky s obory technického vzdělání, kde kombinací dvou předmětů či látek získáte třeba novou zbraň nebo lék.

Pochválit musím takovou drobnost. Když se zrovna nalézáte v inventáři či si čtete svůj deníček, vždy se vlevo nahoře objeví kroužek, ve kterém je vidět vaše postava a tak máte stále přehled o tom, není-li zrovna napadena.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázky z plné verze hry

 Krapet náročnější na hardware
Co se týče grafiky, je víceméně na standardní úrovni v rámci RPG, vcelku detailní, byť ne tolik, jako poslední díl Fallout. I zde se do světlosti exteriérů promítají denní cykly, v interiérech zase hořící louče či petrolejové lampy. Pohyby postav jsou ucházející, byť někdy působí chůze trochu dřevnatě. Co se týče zvukové kulisy, hraje vám do sluchátek hudba vcelku příjemná, ovšem stále jen jedna dokola. Tady ale nechci dělat ukvapené závěry. Je to pouze demo a předpokládám, že plná verze bude obsahovat větší hudební repertoár. Podobně na tom budou asi i dialogy, většina z nich mi byla Zvětšit zdroj: tisková zpráva prezentována pouze psanou formou, jen zřídka postavy promluvily.

Osobně se na vydání hry letos v září celkem těším, i když do té doby bych asi měl posílit hardware. Celeron na 540-ti s TNT2/M64 se občas dosti zadýchávaly a to i při prostém rolování mapy. Doufám, že to bylo jen díky neoptimalizovanému kódu hry ;-)


P.S. Pokud si s něčím v Arcanum nevíte rady, možná vám pomůže podrobný manuál nebo návod na celé demo.

Nukem
připravil: jd





Nejnovější články