Zážitky z Gamescomu: Alan Wake 2 vás nechá ohýbat realitu a nezdráhá se strašit
zdroj: Foto: Remedy

Zážitky z Gamescomu: Alan Wake 2 vás nechá ohýbat realitu a nezdráhá se strašit

24. 8. 2023 17:30 | Preview | autor: Šárka Tmějová |

Herním novinářům se nestává často, aby v době Gamescomu museli během dne opouštět prostory Kölnmesse, finští Remedy si ale vždycky dělali věci trochu po svém, a tak nás hned první den výstavy pozvali do kina. Rozdával se popcorn a stylové termosky, Sam Lake, kreativní ředitel studia a tvář Maxe Payna v jedné osobě ochotně pózoval na společné fotografie, ale hlavně se exkluzivně promítalo přes 40 minut z hraní Alana Wakea 2. Tentokrát skutečně za Alana Wakea.

Spisovatel už třináct let vězí v pekle, které si pro sebe sám stvořil. Jeho mentální vězení představuje temná, pokroucená verze New Yorku, kde se toulají stíny, postavy z Wakeových knih, graffiti na zdech i cedule v metru Alana vyzývají, aby už nikdy nic nepsal, případně se mu vysmívají, že přišel o svou ženu, nebo ho nabádají, aby se už konečně vzbudil. 

zdroj: Remedy

Alan Wake 2 má být hodně “meta” - ostatně už úvodní pasáž v talkshow, kde se v hrané sekvenci spisovatel (Ilkka Villi) dušuje, že svou novou knihu nenapsal, zatímco moderátor (David Harewood) vtipkuje, jestli náhodou všichni nejsou jen postavami v jeho knize, glosuje sama sebe i budoucí dění. V temné uličce zase Alan narazí na Alexe Caseyho, titulního detektiva své starší knižní série, se strakatou košilí, omšelou koženou bundou a tváří Sama Lakea. Narážka na minulost Remedy zásadně ovlivní budoucnost Wakea, který díky němu získá pistoli - a vy získáte silný pocit deja vu. 

Snová verze města se neustále mění a díky nespolehlivému vypravěči nikdy netušíte, jestli bude vypadat stejně jako posledně. Lokace nepůsobí úplně obrovsky, ale rozhodně otevřeněji než lesíky kolem Bright Falls. Stejně jako v prvním díle, i tady sehrávají velkou roli světla a stíny - jednak samozřejmě po stránce atmosféry, ale i coby prvek hratelnosti. Vrací se světelné ochromování stínových nepřátel vedoucí k jejich zranitelnosti a větší lidskosti, přibývají hádanky. Alan totiž disponuje jakousi andělskou lampou, která připomíná Brumbálovo zhasínadlo - může pohlcovat silné světelné zdroje a záři posléze vypustit někde jinde, což mu například otevře cestu dál nebo odhalí nějaké jiné tajemství.

Alan Wake 2 zdroj: Foto: Remedy

Nejen světlem ale můžete formovat Alanovu “realitu”. Z města se totiž stisknutím jediného tlačítka kdykoliv můžete přenést do jeho pracovny a na nástěnce s plány na příští knihu kombinovat různé objevené lokace a nalezené nápady na detektivní zápletku, čímž efektivně měníte prostředí kolem sebe. A samozřejmě nejde o žádné pohádky s duhou a jednorožci, nýbrž o záhadné až děsivé výjevy typu zmizení agenta FBI či upálení cestující newyorského metra, včetně krev tužícího zvukového doprovodu. 

Oproti předchozí hře, kde spisovatelský aspekt představovalo hledání poztrácených stránek románu, je to rozhodně krok zajímavě kreativním směrem. Patrný je i důraz na hororovější prvky, ať už po zvukové stránce, ale i z hlediska snahy hráče otevřeně vylekat a ne jen atmosférou šponovat nervy na maximum. Akce ale i v druhém díle zůstane spíše upozaděná - spisovatel zkrátka není a asi ani nikdy nebude akční hrdina. 

Proměna prostředí z pracovny s psacím strojem probíhá prakticky instantně, bez jakéhokoliv načítání, což je i na dnešní dobu docela podstatný technický úspěch. Kromě trochu zdivočelé fyziky dveří jsem si během 40 minut nevšimla žádných výrazných nedodělků - snad jen opakujícího se modelu dřevorubce u nepřátel, který ale tvůrci přislíbili ještě ozvláštnit. Graficky ani na obřím plátně nebylo co vytknout, ani v současné AAA produkci se se svým realistickým deštěm, odrazy a nasvícením rozhodně neztratí. Měla jsem obavy z přílišné disonance mezi pasážemi s reálnými herci a herní grafikou, v tomto případě už se ale opravdu balancuje na hranici fotorealismu.

zdroj: Remedy

Alanův duševní očistec se bude prolínat s pátráním policistky Sagy. Mezi oběma postavami budete po většinu hry moct poměrně svobodně přepínat v odpočinkových místnostech, které vás také nechají si hru uložit a doplnit zásoby. Výjimkami jsou úplný úvod a závěr hry. Bude tedy na vás, jestli si odehrajete napřed Alanovo bloudění hlubinami duše, nebo ho se Sagou zkusíte v twinpeaksovském městečku co nejrychleji najít, případně je můžete střídat třeba po kapitolách či jak jinak uznáte za vhodné.

Remedy ostatně uznali za vhodné, že je správný čas, aby se Alan Wake vrátil - o jeho návrat se údajně v průběhu let snažili mockrát, zároveň ale žádný z předchozích prototypů nikdy pořádně nefungoval. Zejména vliv zkušeností nasbíraných při vývoji Control je teď v jejich rukopisu velmi očividný, což minimálně za mě rozhodně není špatně. Naopak mi jejich cit pro podivno velmi sedí.

Alan Wake 2 vychází 27. října pro PC, Xbox Series X/S a PS5.

Nejnovější články