StarCraft II preview & přehled jednotek
zdroj: tisková zpráva

StarCraft II preview & přehled jednotek

5. 7. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Neříkejte, že se netěšíte. Král na poli RTS se vrací a davy fanoušků po celém světě hltají každou sebemenší novinku. Shrnujeme základní informace o hratelnosti a představujeme celkem 24 jednotek tří stran.

*
Autor: Jetro
Publikováno: 5.července 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série StarCraft ve svém žánru bezesporu patří k absolutní špičce, pokud ne přímo na vrchol. Hra, která se po devíti letech od vydání pořád hojně hraje na progamingové scéně, prostě nemůže být špatná. K její dokonalosti určitě přispívá i přístup samotných vývojářů z Blizzard Entertainment, kteří i po tolika letech pracují na balancování hry a vydávají další a další patche. Proto tedy není s podivem, jaký ohlas vyvolalo v Jižní Koreji odhalení druhého dílu.

Kdo zná Blizzard, ví, že si zakládá na maximální kvalitě. To je sice hezká věc, má ale i svou stinnou stránku: čas. Čas, který je nutný k vytvoření opravdu dobré hry. Čas, který si Blizzard pokaždé dopřeje. Devětatřicetičlenný tým (což je mimochodem oproti ostatním titulům velmi málo) začal pracovat na pokračování - utajené pod kódovým názvem Medůza - už po dokončení Warcraft III: The Frozen Throne. Robert Pardo, šéf designérů, okomentoval práce na druhém dílu poměrně trefně: "Není to tolik o tom překonat StarCraft, problémem bude spíš překonat vnímání lidí a nostalgii ze StarCraftu.” Děj druhého dílu je zasazen do doby deset let po událostech v Brood War. Tady můžeme polemizovat, jestli je to náhoda, či úmysl, že jde o stejně dlouhou časovou prodlevu, která nás bude v dubnu příštího roku dělit od vydání původního dílu.

 Bez výrazných inovací?
Už z prvního videa bylo patrné, že Blizzard vsadil na osvědčenou kartu. Principy předchůdce zachoval, pouze hru předělal do standardu 21. století. Nepočítejme proto se žádnými výraznými změnami. Tedy až na grafiku. Tohle slovo je na fanstránkách nejčastěji skloňovaným pojmem. Prakticky rozdělilo komunitu na dva nesmiřitelné tábory. Jedni grafiku chválí, že jde s dobou, druhým připadá moc barevná, kreslená, jakoby z případného WarCraftu IV. A když se odpůrců zeptáte, co konkrétně jim nejvíce vadí, odpověď přijde okamžitě - ta příšerná tráva!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Autoři poměrně brzy vyvrátili, že by přidali nějakou další rasu. Jistě, mnozí by za ni byli vděčni, přece jenom bychom poznali nové jednotky, příběh by doznal dalšího rozměru. Na druhou stranu se zdá dost nepraktické měnit osvědčený systém tří ras. Kdo hrál první díl, tak ví, že výrazným plusem této hry byly právě tři naprosto rozdílné rasy. Tak proč zasahovat do něčeho, co tak výborně funguje? K tomu se lehce vztahuje i otázka mikromanagementu. Blizzard chce samozřejmě dělat hry pro co nejširší publikum, proto se musel zaměřit jak na požadavky hardcore hráčů, kteří jsou na výrazný mikromanagement jednotek zvyklí třeba právě z Warcraftu a nemají s ním problém, tak i na "nevoli" příležitostných hráčů, kterým by takové piplání jednotek pravděpodobně nic neříkalo. Řešení se přímo nabízí - zlatá střední cesta vítězí.

Pojďme se podívat alespoň na ty menší, jasně patrné a vyřčené změny v druhém dílu. Systém dvou těžitelných surovin z původního dílu bude zachován (krystaly a plyn). Přesto si pro nás přichystali autoři jedno "malé" překvapení - žluté krystaly. Odnož těch původních modrých, jejichž výnosnost by měla být vysoká. To sebou samozřejmě přináší více strategických voleb: expandovat na místo se žlutými krystaly, kde bude jistě nějaký háček (špatná dostupnost, snažší odhalení), nebo jít klasickou cestou modrých krystalů?

Pokud se podíváte na některém videu nebo obrázku na interface, na první pohled si nejspíš ničeho nevšimnete. Na ten druhý už vám ale asi neuteče přidané tlačítko pro zahálející dělníky a vylepšení v podobě ovládání jednotlivých typů jednotek v rámci skupiny pomocí tabulátoru. Navíc se podle PC Gameru testuje, zda by se osvědčily skupiny o "neomezeném" počtu jednotek. Uvozovky tu jsou záměrně - jak zaznělo z Blizzardu, celkový počet vlastních jednotek bude velmi podobný původnímu dílu. Pokud toto číslo nebude jen velmi podobné, ale stejné, pak se produkce opět zastaví na magickém číslu 200.

Usnadnění hry by mohlo nastat i díky možnosti automatické těžby dělníků, pokud jim zadáte shromažďovací bod přímo na minerály nebo na zdroj plynu. Odpadne tak starost přemýšlet nad tím, zda jste před chvilkou postaveným dělníkům vydali již příkazy těžit, nebo se stále poflakují kolem hlavní budovy. Dalším z řady velkých plusů se prozatím jeví plán autorů, jehož výsledkem by byla možnost upravovat si libovolně uživatelské rozhraní (UI) či klávesové zkratky dle vašeho gusta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nakonec zaznělo odvážné tvrzení, že umělá inteligence bude výrazně vylepšena a že se bude řídit pouze informacemi, které v průběhu hry dostane (že by Fog of War i pro počítačem řízené soupeře?). Nesmíme však zapomenout na slova snad každého člověka z Blizzardu, která jsou vyřčena na závěr jakéhokoli rozhovoru - před námi je ještě spousta balancování a nic není finální.

 Prioritou single nebo multiplayer?
Přestože se můžeme těšit na některé známé postavy, za všechny vzpomeňme Jima Raynora nebo Sarah Kerrigan, vývojáři kladou důraz hlavně na multiplayer. Netají se tím, že chystají pro Battle.Net velké věci, které přispějí k oživení samotné služby a navíc k přilákání dalších hráčů. Dokonce se vývojáři obrátili na několik nejlepších hráčů StarCraftu a Warcraftu III z Koreje s žádostí o pomoc ohledně návrhů, balancování a hráčských potřeb.

Co se týče samotných bojů ve hře více hráčů, tak podle posledních náznaků je v plánu zavést povolené sdílení surovin mezi spojenci, což je další z mnoha věcí, které by v konečné fázi měly ovlivňovat délku samotné bitvy - ty by měly trvat méně než 20 minut. Ať se to někomu líbí, nebo ne, cíl je jasný - odehrát co nejvíce zápasů s různými lidmi využívajícími různorodé taktiky.

I když do vydání zbývá ještě dost času, je známo poměrně slušné procento jednotek. Systém kámen-nůžky-papír známý nejen z dětských her zůstává, proto by na každou jednotku měla připadat její protivarianta. Uveďme si jednu modelovou ukázku. Vaše letka složená z phoenixů narazila na terranské battlecruisery, a to doslova. Během několika okamžiků je z phoenixů kosmický odpad. Stačí si ale vzít pár Warp Ray a zamávat battlecruiserům na rozloučenou. To samé platí o trojkombinaci Zealot - Siege tank - Immortal, a takhle bychom mohli pokračovat dál. Tudíž hra bude dozajista klást důraz spíš na různorodost jednotek, které zapojíte do útoku, než na masivní výrobu jednoho typu.


StarCraft II Protoss PC Gamer video - stažitelná verze (97 MB, 1280x720)

Protossové

ZEALOT - Základní pěchotní jednotka, která se objevila již v prvním dílu. Horlivost, se kterou se vrhá do boje, je u tohoto bojovníka příkladná. Vyzbrojen dvěma psionickými čepelemi a za použití schopnosti „charge“, která mu dovoluje se mnohem rychleji dostat ke vzdálenějším protivníkům, je Zealot pouze předkrmem děsivé protosské síly. Podle potvrzených informací od jednoho z komunitních manažerů Blizzardu je "charge" upgradem. Ve stínu podobných akcí (defenzivní vylepšení mariňáka o štít a přeměna zerglinga do sebevražedné formy v podobě bannelinga) jde o pravděpodobnou snahu zajistit základním jednotkám všech tří ras využitelnost i v pozdějších fázích hry.

STALKER - Válečný stroj postavený temnými templáři je díky své rychlosti a schopnosti „blink“ předurčen k funkci zvěda, jednotky vhodné pro přepady nebo lovící pomalé a nemotorné jednotky nepřítele. Blink slouží Stalkerovi k okamžitému přemístění (teleportu) v rámci svého dohledu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

IMMORTAL - Těžce ozbrojený a opancéřovaný Immortal je vyzbrojen zvláštním typem štítu, který se aktivuje pouze v případě, kdy je Immortal pod velmi těžkou palbou. Tato vlastnost dělá z jednotky vynikající volbu pro dobývání těžce bráněných pozic nepřítele. Jelikož se štít neaktivuje proti jednotkám s malou palebnou silou (jako jsou například mariňáci), musí si Immortal dávat velký pozor, na koho na bojišti narazí.

OBSERVER - Jednotka známá z prvního dílu. Sama neviditelná, byla tato jednotka Zvětšit zdroj: tisková zpráva nepostradatelným průzkumníkem a detektorem každého dobrého hráče.

COLOSSUS - Toto monstrum je vyzbrojeno dvojicí těžkých paprsků, které jsou obzvláště efektivní proti malým jednotkám, jako jsou například Zerglingové. Colossus využívá nový IK System (systém inverzí kinematiky), který mu za pomoci jeho obrovských nohou dovolí překonávat různé vyvýšeniny, „schody“ nebo útesy.

PHOENIX - Hbitá a smrtící letecká jednotka nahrazující z prvního dílu vysloužilé scouty a korzáry. Piloti phoenixu mají možnost využít schopnost „overload“, jejíž drtivý výboj zasáhne všechny blízké jednotky. Jako většina schopností, i tato má jedno velké ale – po skončení výše zmíněného výboje se z phoenixe stává nepohyblivý a vysoce zranitelný kus šrotu, takže je otázka přežití samotného phoenixe, zda po použití „overload“ zbude v jeho dosahu nějaký nepřítel.

PHASE PRISM - Pravděpodobně jedna ze strategicky nejdůležitějších jednotek Protossů. Primární funkcí je bezesporu transport protosských sil na bitevní pole. Druhou, neméně důležitou funkcí Phase Prism je možnost fungovat jako mobilní zdroj psionické matice, což může sloužit například jako náhrada za při útoku zničený Pylon nebo k rychlému založení předsunuté základny.

WARP RAY - Další z leteckých jednotek Protossů využívá typ zbraně, který přidává tím více poškození, čím déle je zbraň zaměřena na jednotlivý cíl. Z popisu funkce této zbraně je patrné, že tato jednotka je obzvláště efektivní proti těžce obrněným cílům (jako jsou battlecruisery), na druhou stranu vypořádání se s velkou skupinou menších jednotek (jakou jsou mariňáci) je nad její síly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

MOTHERSHIP - Nejsilnější jednotka v arzenálu této rasy. Její moc je vykoupena obrovským množstvím surovin potřebných k její materializaci a fakt, že v danou chvíli je možné mít pouze jednu. Mothership byly do vínku přidány tři schopnosti – time bomb, planet cracker a black hole. Time bomb vytvoří kolem Mothership pole, ve kterém se zastaví veškeré příchozí střely. Planet cracker je mocný paprsek, který vyhladí velmi rychle vše, co má v daném okamžiku přímo pod sebou. A nakonec black hole – úžasně graficky zpracovaná možnost vcucnout do bezedného prostoru velkou část nepřátelského letectva.

HIGH TEMPLAR - Z předchozího dílu známý High Templar se vrací s mocným útokem v podobě psionické bouře. Do vínku mu tentokráte byla přidána ještě síla dovolující vytvořit silové pole, které dočasně uvězní jednotky, nebo bariéry. Jak se PC Gamer dozvěděl od Blizzardu, interní testování odhalilo několik vynikajících taktik využívající sílu právě této jednotky.

DARK TEMPLAR - Další staronová jednotka prozatím zahalena do závoje tajemna. Kromě známé věci, že jde o neviditelnou jednotku pro boj na blízko, netrpělivě vyhlížíme další informace.

TWILIGHT ARCHON - O schopnostech této jednotky se prozatím můžeme pouze dohadovat. Nicméně mnozí ji po shlédnutí v jednom z videí určitě přivítali s nadšením – Archon je zpět.

TEMPEST - Co by to bylo za armádu bez letadlové lodi. Carrier je mrtev, ať žije Tempest – jednotka, která za pomoci svých stíhaček, které vypouští ze svých útrob, je jako stvořena k ovládání vzdušného prostoru. Tempest je vybavena silným štítem, který se aktivuje pouze za předpokladu, že čelí útoku ze země.

SOUL HUNTER - Patřičné jméno pro protipěchotní jednotku, jejíž síla roste s počtem vysátých duší svých nepřátel. Efektivita proti malým organickým jednotkám je vykoupena prachbídnou použitelností proti jednotkám robotickým.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

REAVER - Chybí vám artilerie? Tady je. Ani PC Gamer neměl možnost shlédnout jakékoli schopnosti této jednotky, takže se můžeme pouze dohadovat, zda se bude jednat o stejného zabijáka, jakého jsme měli čest poznat minule.

PHASE CANNON - Pravděpodobné vylepšení fotonového děla je pohyblivé. Ano, pohyblivé. Kouzlo spočívá v přeměně do formy energie, přesunu a následného zmaterializování. Jen si dávejte pozor, abyste v době, kdy phase cannon bude ve formě energie, nepřišli o patřičný pylon.

STAR RELIC - Dva prvky charakterizují tuto jednotku: maskovací pole, které je schopno skrýt i budovy, a fúzní paprsek, který slabě poškozuje cíl do té doby, dokud mu nepřivodí úplnou zkázu. A ještě bonus navíc – cíl po smrti (zničení) exploduje a poškodí vše kolem. Čím je větší, tím víc to bude stát za to.

Zergové

ZERGLINGS - Základní jednotka Zergů, tolik oblíbená v multiplayeru, je tady. Opět bude těžit zejména z drtivého přečíslení nepřítele, pro kterého bude tato situace často fatální. Jako další výhoda této jednotky se jeví její přeměna do jiné formy: banneling – sebevražedná hračka rozumějící si dobře s kyselinou a explodující při kontaktu s nepřítelem. PC Gamer se dokonce domnívá, že bude existovat ještě další forma, která by zajistila využití této jednotky v pozdějších fázích hry.

MUTALISK - První vlaštovka v podobě letecké jednotky Zergů. Mnozí z vás si z předchozího dílu pamatují i jednu z vylepšených forem této jednotky – Guardian patřil mezi mocnou artilerii Zergů. Necháme se tedy překvapit, zda s Mutaliskem zamýšlí Blizzard ještě další věci.

NYDUS WORMS - Tento obří červ byl zodpovědný ve StarCraftu za vyhloubení podzemních cest, které sloužily k okamžité přepravě zergských jednotek na předem stanovené pozice. Stačí mu rozevřít široké čelisti, říct „á“ a menší zergské jednotky jsou připraveny na váš rozkaz.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Terranové

MARINE - Ani základní jednotka Terranů nemohla zůstat opomenuta. Rozruch, který vyvolal ve videu mariňák držící „středověký“ štít, byl obrovský. Ten byl následně alespoň částečně zažehnán prohlášením z úst vývojářů, že půjde pravděpodobně o obranné vylepšení.

SIEGE TANK - Nestačí vám základní pěchota? Na řadu se dostává Siege Tank. Terranská artilerie, která je schopna vysunutím podpěr aktivovat obléhací mód, který ji dovolí střílet jak na větší vzdálenost, tak i mnohem účinněji.

REAPER - Dočkali jsme se i nového přírůstku do rodiny Terranů. Jet-packem vyzbrojená a rychlostí obdařená jednotka je ideálním nástrojem pro útoky na základny ze směrů, ze kterých se to nečeká. Právě Jet-pack zaručuje, že Reaper je schopen překonat nejednu překážku.

BATTLECRUISER - Co by to bylo za flotilu bez pořádného křižníku. Dobře známý a oblíbený Battlecruiser je zpátky včetně své mocné zbraně – Yamato, která je schopna na jediný výstřel zabít a rozložit na součástky menší nepřátelské jednotky.

 Technické zpracování
Ti z vás, kteří zde čekali obvyklý seznam minimálních požadavků, budou jistě zklamáni. Hra je momentálně sotva ve fázi alpha, takže na nějaké soudy je stále ještě brzo. Z předchozích her Blizzardu je nicméně patrné, že hry jsou koncipovány tak, aby běhaly na většině běžných sestav. Tím se samozřejmě sleduje, aby si hru vychutnalo co možná největší procento lidí. Hra je stavěna na enginu vyžadujícím DirectX 9, o efektech primárně vycházející z DirectX 10 stále ještě nebylo rozhodnuto. Co je ale jasné, a co víme, hra bude vyžadovat Shader Model 2.0, což přeneseno do kontextu grafických karet znamená sérii GeForce FX a Radeon 9000 a lepší. A to v dnešní době, uznejte sami, je opravdu exkurze do relativně daleké historie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takové šílenství, jaké se strhlo v Jižní Koreji (ostatně tam by se StarCraft dal přirovnat k národnímu sportu), se u nás pravděpodobně konat nebude. Pro hráče, kteří měli tu čest s první dílem a datadiskem, bude dvojka povinností. Ty ostatní by měly přesvědčit dostupné obrázky a videa. Pravidlo, že Blizzard nedělá špatné hry, se nejspíš opět naplní. Proto doufejme, že se nedočkáme několika odkladů, a že se na virtuálních bojištích setkáme co možná nedříve, byť letos to podle oficiálního vyjádření určitě nebude. P.S. u nás hra vyjde v češtině, viz rozhovor s CD Projektem o plánech lokalizovat hru opět přímo v Dublinu.

Zdroje: PC Gamer, fanstránky a další


StarCraft II CGI trailer - stažitelná oficiální verze (72 MB, 1024x436, DivX 5.1)


StarCraft II 21-minutové gameplay video - stažitelná oficiální verze (460 MB, 1280x720)

Související články: Novinky



Jetro
autor je správcem fanstránky StarCraftcz.com

 
 

Nejnovější články