Splinter Cell: Chaos Theory - preview
zdroj: Archiv

Splinter Cell: Chaos Theory - preview

18. 2. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Píše se rok 2007, svět ohrožuje informační válka a vy se opět v roli Sama Fishera, agenta organizace Third Echelon, vypravíte do Severní Koreje. Co vše vás tam čeká a nemine, shrnuje toto vyčerpávající preview.

Autor: Korgull
Publikováno: 18.února 2005


Obrázek zdroj: Archiv Nebude to dlouho trvat a na pultech obchodů spatříte krabičku, kterou bude mimo nezbytná loga všech možných společností zdobit také nápis: "Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory". Půjde již o třetí díl věhlasné špionážně-akční série a právě proto je tolik očekávaný, neboť ty předchozí dva nastavily laťku hodně vysoko a navíc, přislíben byl tentokrát i kooperativní mód pro dva hráče. Pojďme se tedy blíže podívat na to, s čím bychom se měli v Chaos Theory setkat. Na úvod ještě dodám, že se tvůrci primárně zaměřili na verze pro PC a Xbox (konec března), později však budou k dostání také verze pro Playstation 2 a GameCube.

Vývojem Chaos Theory se už od dokončení prvního dílu v roce 2003 zabývá montrealské studio společnosti Ubisoft (na dvojce s názvem Pandora Tomorrow mezitím pracovaly pobočky v Šanghaji a Annecy). Prý měli už od samého začátku v hlavně spousty nápadů, a to i díky tomu, že jejich tým zahrnuje nejen vývojáře původní hry, ale také úplně nové, čerstvé tváře.

 Příběh podle Toma Clancyho
Hlavním hrdinou samozřejmě nebude nikdo jiný, než dobře známý Sam Fisher, ostřílený to veterán s charismatickým hlasem, který mu propůjčil Michael Ironside. Děj se má odehrávat ve velmi blízké budoucnosti, v roce 2007. Sam bude mít za úkol zabránit spiknutí ohrožujícímu celý svět. Jeho příběh začne únosem jistého Bruce Morgenholta, inženýra, který disponuje nějakými obzvlášť delikátními informacemi. Jelikož není žádoucí, aby tyto informace padly do rukou nepříteli, je Sam vyslán Morgenholta zajistit a vypořádat se s únosci. Vyšetřování ale ukáže, že tito maníci byli najati někým dalším a tak Fisher dostane za úkol onoho "někoho" najít. Všechna vodítka ho dovedou až k jisté zkorumpované frakci jedné z nejvýznamnějších bezpečnostních firem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jak se bude příběh odvíjet, dojde k informační válce, při níž jsou využity tajné zprávy známé pouze několika málo osobám, včetně Morgenholta. Tyto útoky mají za následek ochromení americké a japonské infrastruktury. Japonsko na tuto situaci zareaguje posílením hlídek v Korejské úžině, což se pochopitelně nelíbí Severní Koreji, která odpoví silou. Sam Fisher je nucen s nejvyšší možnou opatrností a vědomím hrozící intervence ze strany Číny a Soulu vypátrat, kdo a proč má na takových událostech zájem...

Zvětšit zdroj: Archiv Splinter Cell: Chaos Theory je, jak vidno, opět postavena na klasických základech díla spisovatele Toma Clancyho - blízká budoucnost, věrohodný příběh zahrnující celý svět, autenticita pokud jde o vybavení, technologii, zbraně, postavy, atd. Kvůli realismu prý tvůrci také provedli hloubkový výzkum prostředí, ve kterém se bude hra odehrávat. Samozřejmě ale v rámci možností. Že by například osobně jeli do Koreje, to prý ne, ale aby pochytili ducha interiérů tamní kultury, prohlédli si údajně velké množství korejských filmů.

 Za cílem několika cestami
Každý z plánovaných 11 levelů budete moci vyřešit několika různými způsoby. Zde by byl asi vhodný nějaký příklad, a proto ho máte mít: V jedné z úrovní si hráč může vybrat, jestli se vydá za svým cílem po schodišti, anebo vyšplhá na sochu a přes ni pak na potřebné místo. Každá možnost má svá pro a proti, každá je jinak riskantní a skýtá odlišné výsledky. Vývojáři se prostě v Chaos Theory rozhodli pro nelineárnost a tvrdí, že by hru mělo být možné celou projít, aniž byste zabili jediného nepřítele (s výjimkou těch, které vám ukládá fyzicky zlikvidovat náplň mise).

Vedle primárních úkolů bude hra obsahovat i úkoly sekundární, ale také zcela dobrovolné a skryté bonusové. Jejich nabídka bude přicházet podle toho, jaký postup hrou zvolíte. Například se může stát, že budete pro dokončení úrovně potřebovat nějakou velice důležitou informaci, kterou můžete získat výslechem jisté osoby. Pokud však tuto osobu zabijete, dostanete se do zdánlivě neřešitelné situace. Zdánlivě proto, že se možná časem dostanete k počítači, kde budou potřebná data uložena. Jen se k nim dostat...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Novinky a vylepšení ve třetím dílu
Když už byla řeč o tom dostávání se někam, nejčastější překážku budou pravděpodobně představovat různé dveře. Způsobů, jak si s nimi poradit, bude Chaos Theory nabízet mnohem více, než kterýkoliv předchozí díl série. Například tedy budete ke zjištění, co se za dveřmi ukrývá, moci použít kameru v podobě optického kabelu (údajně ji lze spustit ve všech typech "vidění" - termální, noční i nové tzv. "EMF"). V případě, že za nimi shledáte nějakého nepřítele, může přijít na řadu velmi rázné vyražení dveří, aby jimi byla za nimi stojící osoba sražena.


Zvětšit zdroj: Archiv Díky "ragdoll" fyzice a dalším efektům prý taková akce vypadá hodně dobře, ovšem doporučuje se přitom neopomenout vyzbrojit se alespoň SC2000 pro případ, že by se v místě, kam takto vpadnete, nacházeli ještě další nepřátelé, anebo kdyby třeba nějací přiběhli, protože zaslechli hluk. Tady se sluší podotknout, že další úpravou oproti předchůdcům je skutečnost, že mise vždy skončí až smrtí Sama Fishera, ne jeho pouhým odhalením coby nežádoucího vetřelce.

Samozřejmě mohou být dveře otevřeny i normálním způsobem, pokud zrovna nejsou zamčené. I se zámky si ale budete moci poradit různě. Některá řešení jsou však hlučnější a zůstávají po nich stopy, takže bude třeba pečlivě rozvážit, zda je v dané situaci taková volba vhodná.

Hlasitost vašeho počínání a zvuky obecně budou hrát v Chaos Theory vůbec důležitou roli. Součástí uživatelského rozhraní bude proto ukazatel, který vás názorně informuje o tom, jak hlučné je prostředí, ve kterém se vyskytujete a kolik rámusu můžete ztropit, aniž by si vás někdo všimnul. Dojde například i k situacím, kdy budete moci synchronizovat své pohyby s nějakým opakujícím se hlasitým zvukem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zdokonalená umělá inteligence
S tím vším pochopitelně souvisí i velké úpravy v oblasti umělé inteligence. Tvůrci z UbiSoftu tvrdí, že do vytvoření věrohodných a realisticky se chovajících NPC investovali hodně času a úsilí. Styl, jakým spolu postavičky spolupracují, jak se baví a reagují na nejrůznější podněty svého okolí, je údajně ohromující. U strážců lze pozorovat několik stupňů odolnosti vůči nátlaku. Některé vyprovokujete k akci snáze, jiní se jeví zdánlivě lhostejní. Většinou však mají vyvinutý základní instinkt, který jim říká "přežít", a tak je uvidíte padat před střelbou na zem, krýt se a schovávat za různými objekty, apod.

Zvětšit zdroj: Archiv Na základě těchto změn v umělé inteligenci bylo potřeba maličko upravit také systém "hvízdání". Jestli si vzpomínáte, v minulém dílu Pandora Tomorrow jste mohli účinně odlákat stráže prostým hvízdnutím. I v Chaos Theory bude toto možné, ovšem budete muset být mnohem opatrnější. Nepřátelé jsou totiž vybaveni baterkami nebo jinými zdroji světla, takže se před nimi jen tak v tmavém koutku neschováte.

 Výzbroj a výstroj
Nezbytnou součástí každé takové špionážně-akční hry jsou samozřejmě nejrůznější zbraně a vybavení. Můžete vzít jed na to, že se v tomto ohledu v Chaos Theory setkáte s celou řadou novinek, i když si Sam přinese z předchozích dílů většinu svého původního vybavení. Jeho nové zbraně a příslušenství ho mají posílit, zvýšit efektivitu a přesnost případných výpadů.

Největší novinkou Fisherovy výzbroje má být nůž. Ten půjde použít nejen jako zbraň a na podřezávání hrdel, ale také jako prostředek pro překonání různých překážek v levelu, například při otvírání zámků, prořezání si cesty skrz křoví atd. Dále zde bude cosi, co tvůrci nazývají "Optically Channeled Potentiator" (OCP). Tato věcička se připevní na zbraň a vysílá impulsy takové frekvence, že vyřadí na pár vteřin všechna elektronická zařízení, na než je zaměřena. Novinkou bude rovněž použití většího množství kamer, mezi nimiž se budete moci libovolně přepínat. Jinak nemá chybět ani Samova SC2000, i když prý v poněkud renovované verzi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Sam Fisher nicméně nepotřebuje být vždy nutně ozbrojen, aby se byl schopen zbavit nežádoucího nepřítele. Od doby, kdy byl naposledy v akci, si osvojil i některé nové bojové chvaty a manévry. Umí se například pověsit za nohy, popadnout svou oběť a zlomit jí vaz; případně se zavěsit za zábradlí na balkóně, vyčkat na vhodnou příležitost a shodit procházejícího strážce přes zábradlí dolů.

 Opět žoldáci proti špionům
Hlavním lákadlem multiplayeru se stane kooperativní mód, ale než se k němu dostaneme, proberme to ostatní. V Chaos Theory zažije návrat tzv. "Versus" mód z Pandora Tomorrow (2 agenti vs. 2 žoldáci), který má čítat 11 rozsáhlých map (6 nových a 5 z Pandory).

Zvětšit zdroj: Archiv Navíc má být vylepšen a obohacen o některé nové funkce a přídavky, jako třeba různé vybavení a nové chvaty. Například v roli žoldáka budete moci srazit špióna na zem, přišlápnout mu krk a slovně si ho dobírat, než ho opět pustíte, anebo zabijete. Případně můžete jako špión šplhat po trubkách a shora pak napadnout žoldáka pod sebou a přiškrtit ho a rovněž ho chvíli urážet, než se rozhodnete, co sním dál, atd. Problémy s cheatováním, se kterými se bylo možné setkat v Pandora Tomorrow, prý mají být v Chaos Theory eliminovány.

 Multiplayerové herní módy
Multiplayer zahrnuje tři typy hry - Story Mode, Disk Hunt a Deathmatch. První z nich vlastně zahrnuje všechny módy z Pandory, které byly založené na plnění úkolů. Těch vás zde čeká celá řada. Vyřešení některých cílů může vést ke změně mapy pro agenty i žoldáky. Ztratit byste se ale ani tak neměli, protože je ke každé mapě k dispozici průvodce, který vás vždy poinformuje o všech jejích aspektech.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V druhém typu hry - Disk Hunt - jsou po mapě náhodně rozmístěny počítačové disky. Cílem party špiónů je posbírat daný počet disků, zatímco žoldáci se jim v tom budou snažit zabránit. V případě, že jste v roli agenta eliminováni, vracíte se zpět do hry, ale bez posbíraných kousků.

Třetí mód - Deathmatch - nemá dané žádné cíle. Prostě jen hupsnete do hry a zlikvidujete každého, kdo se vám připlete do cesty a nepatří zrovna k vašemu týmu. Nicméně, jsou zde jistá omezení ve vybavení a schopnostech - žoldáci např. ztratí schopnost různých druhů vidění a nebudou moci využít ani jinde použitelný skvělý nový pohyb zvaný Berserk. Ten spočívá v 360° otočce se zbraní v ruce, následném sražení nepřítele z bezprostřední blízkosti a jeho zasednutí s přitlačením zbraně na hrdlo do konečného udušení.

 Nyní něco o kooperativní hře
Zvětšit zdroj: Archiv Zahrát si ji budete moci s přáteli nejen přes LAN (System Link u Xboxu), ale rovněž online (u Xboxu a PS2 bude údajně k dispozici také split-screen). Vývojáři na toto téma uvádějí, že jim tato část Chaos Theory dala skutečně zabrat, ale výsledek je dle jejich slov fantastický. Podstatou tohoto typu hry je vzájemná spolupráce dvou hráčů, ne jen postup a střílení v páru. Je to mód postavený na misích proti počítačovým protivníkům.

Levely jsou prý navrženy tak, že se v nich vyskytují oblasti, které by prostě jeden hráč sám neprošel. Hráči se budou muset chovat jako partneři a synchronizovat své akce. Velkou roli zde sehrají důvěra, strategie a taktika. Když jeden z vás skončí, končí automaticky i hra. Oproti singleplayeru se v kooperativním módu také vyskytnou některé speciální pohyby a akce (např. poskytnutí podpěry, aby kolega vylezl na vyšší překážku, apod.), které budou obstarány přes zvláštní kooperativní tlačítko.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podle dostupných informací by co-op měl zahrnovat 4 unikátní mise, které budou stejně jako singleplayer vyprávět příběh, jenž má být paralelní k událostem v singleplayerové hře. Hráči ztvární role dvou mladších agentů (nebudou se tedy muset hádat, kdo bude hrát za Sama Fishera :), jejichž totožnost zatím nebyla odhalena.

Zvětšit zdroj: Archiv První level se bude odehrávat v Panamě a pro vaši představu uvedeme pár příkladů postupu hrou. V této misi se naskytne situace, kdy se naši agenti dostanou do temné místnosti, v níž jsou dva nepřátelé. Oba sedí na gauči a sledují fotbal. Agenti se potichu přiblíží zezadu k pohovce a namíří své zbraně na oba chlápky, každý na jednoho. Pak už jen tiše odpočítají "tři, dva, jedna" a ve stejnou chvíli vypálí. O něco později se dostanou ke dveřím, které jsou zabezpečeny dvěma snímači sítnice oka. Naskýtají se dvě možnosti řešení: Každý z nich popadne jedno mrtvé tělo tak, aby skenery ve stejný moment sejmuly sítnice očí obou nebožtíků, anebo se pokusí současně prolomit bezpečnostní systémy krabiček.

Umělá inteligence se v kooperativní hře bude od singlu lišit. Když nepřítel spatří jednoho agenta, předpokládá zprvu, že je tu sám. Sice udělá pár opatření, ale obecně se dá říci, že si příliš nechrání záda. To se však změní v momentě, kdy je zaregistrován druhý agent. Pak už strážci nenechají nic náhodě a raději si přivolají pomoc, aby se kryli navzájem.

Prvky spolupráce z tohoto typu hry se budou vyskytovat i ve "Versus" módu. Hráči si budou moci vypomáhat při překonávání různých překážek, ale budou se moci navzájem i ošetřovat, vyměňovat si vybavení, apod.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Speciální zbraně v multiplayeru
Špióni se mohou například těšit na zvláštní oblek, který je učiní neviditelnými pro termovize. Pochopitelně jsou zde jistá omezení - prozradit vás mohou třeba rychlá chůze nebo déšť. Další zajímavou věcičkou bude detektor tlukotu srdce. Užitečnými shledáte v roli žoldáků jistě plynovou masku, miny vypouštějící jed (zasažený špión má jen malou chvilku na to, aby provedl protiopatření), anebo baťoh, díky němuž si budete moci vzít do akce více "hraček", a který můžete sdílet se svým kolegou.

 Zpracování a grafika
Zvětšit zdroj: Archiv Základ hry tvoří výrazně modifikovaný Unreal engine 2.0. Vlastně jde o upravenou verzi enginu z prvního Splinter Cell + fyziku Havoc. Vývojáři, kteří jsou zcela evidentně pyšní na dobrou pověst svého díla právě ohledně grafiky, slibují, že Chaos Theory bude dozajista jednou z nejlépe vypadajících her současné generace. Jak se navíc zdá, nejde o žádné jalové řeči, protože skvělé grafické provedení hry a animace postav potvrzují všichni, kdo ji už měli možnost spatřit. Na všech platformách.

Předně tvůrci zdůrazňují větší realističnost světel a stínů, než jak tomu bylo u první Splinter Cell anebo Pandora Tomorrow. Prý je to způsobeno mj. i tím, že je mezi světlými a tmavými plochami méně kontrastu, takže jakékoliv změny jsou pak mnohem postupnější a jemnější. Rovněž přidání pixelového zrcadlení a normálního mapování výrazně zvyšuje realističnost hry. Když se například podíváte na texturovanou dřevěnou podlahu, zaregistrujete kresbu dřeva a odpovídající odrazy světla.

Herní prostředí bude značně interaktivní a některé efekty budou mít přímý vliv na hratelnost. Například se dočkáte takového slejváku, který výrazně omezí viditelnost. Déšť bude mít dokonce zjevný vliv na vzhled postaviček, které budou prostě moknout a nebude se jim to většinou líbit, což lze opět využít ve svůj prospěch. Když totiž strážce překážejícího v postupu přesvědčíte rafinovaným použitím kropiče o tom, že prší, nejspíš se půjde schovat a vám se tak naskytne příležitost, jak okolo něj proklouznout nezpozorován.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Rozdíly mezi platformami
Pro každou verzi hry plánují autoři nějaký obsah navíc (pro verze na Xbox a PC se v budoucnu opět setkáme se stažitelnými přídavky), ovšem podrobnosti zatím nechtějí prozradit. Rozdíly mezi jednotlivými platformami ovšem budou už jen v základní sestavě módů. Například majitelé GC se nedočkají výše zmíněného Versus módu a kooperativní hru budou mít k dispozici pouze jako split-screen.

Ti, kdo disponují konzolí PS2, si zahrají co-op i singl, ovšem ne online. I když jejich hra bude obsahovat Versus mód, nebudou se moci těšit z novinek, které mají být součástí verzí pro PC a Xbox. Nicméně, pokud jde ještě o PS2 verzi, pro tu tvůrci chystají mj. i jakýsi exkluzivní chvat. Naproti tomu majitelé Xboxů si budou moci užít všech vymožeností Chaos Theory a navíc ještě Xbox Live headsetu pro hlasovou komunikaci v kooperativní hře. Ba co víc, takovou vaši komunikaci budou moci zaznamenat i nepřátelé, takže je třeba vždy dobře zvážit, jak hlasitě si můžete dovolit mluvit. Na druhou stranu, protože v co-opu nepůjde využít hvízdání pro upoutání pozornosti strážců, budete místo toho moci vyzkoušet hlasitě promluvit.

 Pár slov na závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory je zcela bezpochyby jedním z nejočekávanějších titulů letošního jara. A má být proč. Zbývá dodat termín vydání, který je stanoven na 31. března. Autorem soundtracku k této hře je rodilý Brazilec vyrůstající v Londýně a nyní žijící v Montrealu - Amon Tobin, který je znám hlavně pro svou práci na muzice pro nejrůznější filmy a seriály. Jde o jeho první zkušenost s herním soundtrackem, ale rád by si to prý ještě někdy zkusil, například s Halo 3. Jeho muzika pro Chaos Theory je k dispozici i jako samostatné album (ukázky).

Zdroje: CGO, GameBiz, GameArena, GameSpot, IGN, FileFront, GameSpy, Fragland, ToTheGame, 1UP, C&VG, Worthplaying

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Recenze, dojmy a návody na předchozí dílu Splinter Cell



Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 26 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí


 
 
Korgull

Nejnovější články