Autor: Levis Publikováno: 17. června 2010 |
![]() Série historických strategií se vrací do feudálního Japonska, kde na vás čekají námořní bitvy, proměnlivé počasí, i nadpřirození hrdinové ze starých legend. Creative Assembly se těsně před veletrhem E3 rozhoupali k nečekanému oznámení Shogun 2 neboli nového dílu z úspěšné série historických strategií Total War. Vývojáře k jeho zrodu vedlo to, že navzdory úspěchu prvního Shoguna v něm přece jenom byla spousta věcí nedořešených a také leccos, k čemu se autoři přes nejlepší úsilí tehdy nedostali. Přetahovaná o moc Shogun 2 se bude odehrávat opět v Japonsku 16. století v době bezprostředně po občanských válkách Ónin. Konflikt mezi rivalskými šóguny zdevastoval většinu tehdejšího Japonska a hlavní město Kjóto zcela srovnal se zemí. V regionech se proto o moc přetahují jednotliví komunální vojevůdci a každý usiluje o to, aby dostal požehnání od císaře a ujal se nadvlády nad celou zemí. Hráč si na začátku vybere jednoho z těchto osmi vojevůdců a tím de facto i předurčí průběh své kampaně: při hře za každého vládce budete začínat na jiné části mapy a v různém politickém i vojenském postavení. V některých případech to může znamenat začátek na vzdáleném ostrově, který je bohatý na přírodní materiály, jindy se naopak ocitnete sice přímo v centru země, za tuto výhodnou pozici ale zaplatíte relativně malými finančními obnosy, jimiž budete disponovat. ![]() ![]() ![]() první obrázky přímo ze hry Doba feudálního Japonska se k sérii Total War podle autorů ideálně hodí, protože každý ze soupeřících vládců má na začátku zhruba stejné šance na úspěch - a navíc jde o věk plný závratných politických převratů i technologických objevů. Ostatně právě v této době Holanďané a Portugalci do země přinesou střelný prach. Proč méně jednotek? Ne ve všem ale Shogun 2 naváže na poslední díl ze série Total War, tedy dle některých hráčů poněkud megalomanské Empire. Namísto stovek jednotek budete mít tentokrát k dispozici jen 30-40 základních modelů, vždy po dvaceti pro každou frakci. Jednotky ale budou lépe rozlišené a u každé budete hned jasně vědět, na co se hodí nejlépe a kým je případně doprovodit. To má ve výsledku vést k taktičtějšímu uvažování a také to odlehčí hráčům, kteří svá vojska raději skládají z pestrých druhů jednotek v obavě, že kdyby některé vynechali, nemusí být v bitvě úspěšní. Nic takového v Shogunu 2 nehrozí: kdo bude mít za úkol např. odrazit nepřátelský útok, letmým pohledem na herní manuál zjistí, že k tomu jsou nejvhodnější kopiníci Ašigaru. Veškeré jednotky se navíc v průběhu hry dočkají malých upgradů, díky kterým by ani na konci kampaně neměly působit okoukaně. Vazalové a generálové Oproti již zmiňovanému Empire se navíc Shogun 2 soustředí v první řadě nikoliv na epické bitvy, ale především na příběh, byť ani to není v historické sérii Total War samo o sobě novinkou. Dějová linka Shogunu 2 se bude točit okolo vazalů Daimjó neboli vůdců klanů, jakými byli v 16. století třeba legendární Takeda Šingun nebo Čosokabe Motočika. ![]() ![]() ![]() S výběrem postavy tak přejmete i její osobní cíle, politické i rodinné zázemí, odvěká nepřátelství či naopak spojenectví, s nimiž budete muset v průběhu hry pracovat. Důležití budou i jednotliví generálové, kteří mají před bitvami opět vést oblíbené proslovy a také je budete moci v pozdějších fázích hry upgradovat. Creative Assembly si od toho slibují, že ke svým elitním jednotkám spíš přirostete a o to obtížnější pro vás bude rozhodovat, zda riskovat a vyslat je do bitvy s předem nejasným výsledkem. Hrdina proti celé armádě Úplnou novinkou v Shogunu 2 budou hrdinové neboli válečníci, kteří představují naprostou špičku ve svém bojovém odvětví a díky zkušenostem si dovedou proklestit cestu třeba i celým batalionem nepřátel. Jednotliví hrdinové budou navíc vycházet ze skutečných historických předloh, např. hrdinného kněze Benkeje - a z těchto legend také autoři odvodí jejich skutečnou sílu. Nesmíte se proto divit, když jeden hrdina odrazí útok nepřátelského vojska na most nebo když si proklestí cestu přes hlouček protivníků, aby se pokusil zabít cizího generála (v takovém případě pak nejčastěji dojde na duel dvou hrdinů). Zvlášť v multiplayeru ale tahle možnost slibuje leccos: dvě strany proti sobě mohou úmyslně postavit své hrdiny, aby tak samotný boj dvou vojsk zrovnoprávnili a nenechali do něj zasahovat žádné "nadpřirozeně silné" jednotky. Čili jak je vidět, bude tu cestička i pro ty, kdo mají raději vojenský realismus. Postupné dobývání hradů Japonská architektura také předurčuje způsob, kterým se v Shogunu 2 budou dobývat hrady. Vaše vojsko se má postupně pohybovat od jedné věži k druhé a systematicky napadat nepřátelské zdi. Což je rozhodně přehlednější způsob boje než jen vzít celý hrad ztečí a čekat, zda se vašemu vojsku někde podaří prorazit val, kudy by pak vojáci mohli proudit za opevnění. ![]() ![]() ![]() Každá pagoda bude rozvrstvena na celkem pět částí, takže i když padne vnější zeď, neznamená to nutně, že má útočník hned vyhráno. Hrady se mají dále lišit i tím, zda budou stát na horách, planinách anebo třeba u moře. Přesto ale Creative Assembly dopředu avizují, že v Shogunu 2 nebude nouze o všechny druhy potyček: můžete se těšit i na epické střety armád v otevřené krajině, na malá přepadení vojáků v lese, postavení obrany u brodu anebo taktické umísťování či dokonce schovávání armád do členitého terénu. I na moři se válčí Ve hře nebudou chybět ani tolik oblíbené námořní bitvy, kterými proslulo právě Empire: Total War. Lodě z doby 16. století kolikrát připomínaly spíš plovoucí hrady a už to znamená, že na moři se bude válčit úplně jinak: hráč bude muset posílat lukostřelce na okraj lodi a rovnat je do řad, při přímých střetech dvou lodí v bezprostřední blízkosti zase dojde i na vylodění posádky atd. Všechny lodě budou mít vesla, čímž odpadá propočítávání povětrnostních podmínek i rychlosti, jíž se plavidlo ubírá v daném směru; pokud se budete potřebovat otočit anebo dojet na konkrétní místo, jednoduše posádce zadáte povel a během pár chvil se vaše vůle naplní. Zdá se také, že všechny bitvy na moři se budou odehrávat v bezprostřední blízkosti země, abyste se mohli správně orientovat v prostoru. Umění války Umělá inteligence se má tentokrát řídit Uměním války, tedy slavným válečnickým dílem sestaveným legendárním čínským vojevůdcem Sun-cem. Malý příklad z praxe: pokud nepřítele přečíslíte pět ku jedné, Sun-c' doporučuje změnit formaci a pokusit se nepřítele obklíčit. Bude-li počet vojáků dva ku jedné, příručka naopak doporučuje přímý frontální útok. Tyto a další rady naleznete přímo v herním interfacu, odkud také půjde konkrétní formace snadno vytvořit. ![]() ![]() ![]() vlevo obrázek, vpravo od něj dva artworky Autoři si samozřejmě dávají záležet také na grafické stránce. Běžně se vám stane, že během kampaně dvakrát zavítáte do jedné provincie; poprvé na jaře, když kvetou sakury, načež se sem později vrátíte za kruté zimy, kdy pod nohama vojsk křupe ztuhlá půda. Některé bitvy se odehrají v noci a do všeho navíc zasáhne i počasí, takže dobývání hradu např. kolikrát zkomplikuje třeba bouře. Autentické bitvy Každá jednotka v Shogunu 2 se má skládat z dvaapadesáti kostí, což je o čtvrtinu víc než v posledních dílech série Total War. Díky tomu lze čekat realističtější animace, které vývojáři pořídili ve spolupráci s britskou asociací japonského bojového umění s mečem Kendó a bojovníky vyznávajícími cesty samuraje Bušido. V jedné konkrétní bitvě se střetne maximálně padesát šest tisíc vojáků a autenticitu má umocňovat fakt, že vývojáři si znovu nechali nahrát zvuky historických zbraní a jejich reakci přímo s konkrétním materiálem (např. úder katany o dřevo a železo, praskání bambusových tyčí atd). Tím výčet novinek prozatím bohužel končí. Dál se ví už jen to, že v Shogunu 2 se objeví zbrusu nový herní agent a že Creative Assembly mají ambiciózní plány také pro multiplayerovou stránku hry. Shogun 2: Total War vyjde pro PC začátkem roku 2011. Související články: Vše o sérii Total War na Tiscali |
Levis | |
autorovi je 20 let, studuje v Praze a na Tiscali působí od roku 2002, dnes coby zástupce šéfredaktora a novinkář |