Autor: Michal Jonáš Publikováno: 16.dubna 2007 |
Jen malá garáž nestačí ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Prořídlé startovní pole ![]() 60 mrknutí za vteřinu Menší počet vozů v jednom závodě nechá vyniknout znamenité vizuální provedení bez sníženého frameratu, či podobných vřídků na grafické tváři. Podle zákulisních informací od Chrise Tectora, toho času programátora enginu Forzy 2, zatím hra bez potíží běhá s tuctem autíček na trati stabilně v šedesáti snímcích za vteřinu, což by takto mělo být i v plné verzi. Standardem druhé Forzy je dále čtyřnásobné vyhlazování, střídmé používání motion blur a HDR efektů, stejně jako dynamické stínování v reálném čase. Podle očekávání by se mělo jednat o nejlépe vypadající autíčka svého druhu nejen na Xboxu 360, ale zřejmě i v rámci dalších platforem. Pedantské provedení vozidel a jejich rozdílných jízdních vlastností snad nemusím ani zmiňovat, s tím se vytáhla již první Forza. ![]() Drtivá většina konzolových her přehlíží svobodné namapování tlačítek ovladače a ani Forza v tomto bohužel není výjimka, nicméně osm přednastavených konfigurací ovládání snad vyhoví úplně každému. Velká pozornost má být věnována v simulátorech tradičně přehlížené části, kterou je soundtrack. Tvůrci chtějí jízdu podbarvit minimálně třemi hodinami licencované muziky od kapel z celého anglického světa. ![]() ![]() ![]() Je libo jednu fotečku prosím? Na druhém díle je hodně vidět inspirace staršími autíčky Project Gotham Racing 3, protože se v něm objeví mnoho prvků velmi podobných, či úplně stejných. Typickým příkladem je velmi rozsáhlý fotografický režim, jenž vlastně do hry implementuje s nadsázkou profesionální zrcadlovku. Zkrátka a dobře, zdejší „foťák“ bude plně konfigurovatelný podobně jako reálné digitální fotoaparáty. V oblasti vyvolávání fotografií jde nová Forza přesně ve šlépějích zmíněného PGR3, protože si snímky opět neuložíte přímo na USB disky, ale všechny momentky si můžete poslat na internetové stránky hry, kde si je poté stáhnete k sobě do počítače, nebo rovnou vytisknete. Na oficiálním webu Forzy půjde z uploadovaných fotografií vytvářet i personalizované tapety na plochu počítače. Nicméně maximální kapacita online úložného prostoru pro každého hráče je pouhých pět fotek. Myslím, že použití externích pamětí a disků by bylo rozhodně elegantnější řešení hodné „next-gen“ éry, než pracné zasílání malého počtu obrázků na internet. Zde Forza 2 trošku zaspala dobu. 50 tisíc poprvé, 50 tisíc podruhé... Oficiální webový server Forzy bude jistě pěkně vytížen, protože nemá sloužit jen ke skladování fotografií, nýbrž se stane vlastně malým statistickým úřadem a online aukční síní najednou. Co to znamená? Předně zde naleznete po zalogování skrze vaše přihlašovací údaje z účtu Xbox Live vyčerpávající statistiky a přehledy všech závodů a vašich umístění. Stejně tak zde můžete zkontrolovat všechny vypsané turnaje (podobně jako v PGR3 budou tvůrci hry vypisovat postupně velké množství veřejných soutěží), ale hlavně stav vašich aukcí. Každý hráč totiž bude mít příležitost nabídnout vlastní ocelové oře k aukci a vydělat tak hromadu virtuálních peněz pro další nákupy techniky, nebo součástí. Vypadá to jednoduše a nic na tom na první pohled není. Prostě si nakoupíte nějaké auto, vyšperkujete ho, chvíli s ním úspěšně zazávodíte a pak ho třeba budete chtít prodat. Jenže ve skutečnosti to nebude tak jednoduché. U každého vozidla se má v reálném čase sledovat několik důležitých údajů, které pak poslouží jako dokonalý životopis každého vozu nabídnutého do aukční síně. Základním parametrem je celkový počet najetých kilometrů a čas strávený na vozovce. Větší vypovídací hodnotu již má počet vítězství v závodech, nebo utracené peníze za nutné opravy po karambolech a nehodách. Dále se sleduje i množství odjetých závodů či počet předchozích majitelů vozidla. Podle těchto veličin se stanoví doporučená vyvolávací cena. ![]() ![]() ![]() Prodávajícímu bude umožněno dokonce skrýt parametry svého vozu v aukci, přičemž se tyto odkryjí až potvrzenému zájemci s nejvyšší nabídkou. Jestliže si vyhrajete s lakem a kresbami na nabízeném voze, jistě oceníte umělecký zámek, který všem budoucím majitelům znemožní jakoukoli další úpravu vámi vyšperkované karoserie, čímž si zajistíte unikum v komunitě takto pomalovaného vozidla i do budoucnosti. Co se týká skladby herních režimů, je zhruba vše při starém a Forza 2 tak v obrysech kopíruje herní nabídky svého předchůdce z prvního Xboxu. Pro instantní závody jistě dobře poslouží arkádové jízdy, ovšem jádro Forzy tvoří kariéra. Samosebou v podobě postupně přituhující dlouhé série turnajů a mistrovství, v nichž bude hrát velkou roli i správné vyladění vašich plechových miláčků, stejně jako rozumný tuning a zlepšující se řidičské dovednosti. Volné jízdy a časovky pak dotváří základní kvartet závodního chlebíčku, tedy mimo hru více hráčů. ![]() Online multiplayer je po kariéře druhou stěžejní částí hry, nicméně nebudou chybět ani jízdy na rozdělené obrazovce, tak i sporadicky využívané propojení skrze system link. V případě nenaplněného startovního roštu vždy rádi zaskočí "umělí" řidiči, přičemž nasazené piloty můžou při závodě povzbuzovat všichni ostatní účastníci, sledující právě probíhající závod skrze divácký mód. Kdyby pokyny z boxů někoho rušily, lze tuto funkci odposlechu do kokpitů vypnout. Široká podpora síťových funkcí se odráží také v budoucí možnosti dodatečného stahovatelného obsahu, přičemž by se mělo jednat hlavně o další závodní automobily, popř. jejich unikátní deriváty. V rámci multiplayerových závodů bude k dispozici široká nabídka nastavení těchto podniků i vozidel. Jelikož bude mít každý hráč zcela odlišná auta, přijde na řadu systém restrikcí a filtrů pro různé závodní třídy, protože jinak by nebylo zaručeno, že se na startu potkají výkonově podobná vozidla. Samozřejmě že nemohou chybět ani replaye, které lze stejně jako v single části uložit na pevný disk. Jestli také půjde závodit proti časům (ghost car) vybraných soupeřů z celého světa zatím ovšem nebylo potvrzeno. ![]() ![]() ![]() Peníze pro nákup dalších vozidel a součástí půjdou vydělat nejen kariérními podniky, ale přirozeně také umístěním v online hodnocených (ranked) soutěžích a turnajích. Finance mají být ale nutností i pro opravy vozidel po závodech a i když destrukční model ctí kompromis mezi požadavky automobilek a hráčů, solidního ničení techniky se stejně dočkáme. Jejich hlavní efekt ale bude spíše směřován do změny jízdních vlastností a výkonu motoru, než do drastické destrukce karoserie. Vzhledem k mnoha licencovaným prestižním značkám jistě nikdo neočekává spektakulární kolize ála Flatout, to by stejně výrobci ani nedovolili. Určitý jemně omezený destrukční model vozů má být ale zachován (viz video o kousek níže). A když se mluví o particle efektech, tříštění skla a nebo odpadávajících náraznících, zas tak dlouhý bič výrobci zřejmě nemají. Podle trailerů s haváriemi vypadají kolize náramně a rozhodně daleko reálněji, než v ostatních hrách ze stejné branže. Míra účinků nárazů přitom bude určena výběrem jedné ze tří úrovní, přičemž v té nejreálnější se po nárazu do zdi z rychlosti kolem 180 kilometrů za hodinu už nevzpamatujete a auto bude zcela nepojízdné. Kolizní systém po nehodě vyhodnotí směr a sílu nárazu, tudíž se bouračka okamžitě adekvátně projeví na jízdních a výkonových vlastnostech bouraného vozu. Míru zničení vozidla zobrazí známý piktogram použitý již dříve v mnoha závodních hrách. Do posledního šroubku Ohromné možnosti má skýtat personalizace vaší garáže, jenž nabídne jak pokročilé ladění výkonu a jízdních vlastností vozidel, ruku v ruce s nákupem nových a vylepšených součástek, tak i individuální přizpůsobení designu karoserie včetně lakování a obtisků. Editor působí nevídanou šířkou možností - jedná se o takový malý grafický program sám o sobě. V rámci uzavřeného betatestu prý nebyl problém za několik minut vytvořit na kapotě znak FC Barcelony, nebo americkou vlajku. Pro začátečníky a amatérské jezdce bude připravena jak doporučená jízdní linka na vozovce, tak i protiblokovací a trakční systémy. Výrobci automobilů před závody také doporučují optimální nastavení podvozku i motoru, takže není nutná hluboká znalost převodových poměrů a geometrie náprav pro dobrý pocit z řízení vozu, nicméně jistou výhodu to technicky zdatnějším hráčům poskytne. ![]() ![]() ![]() Příkladný je i systém ladění a nastavení vozidel, kde znalci nepřijdou o žádnou důležitou veličinu, jako jsou vzorek i tlak pneumatik, kompletní geometrie náprav, vzepětí stabilizátorů, úhel přítlačných křídel, či volba převodových poměrů. Snad již jen studovaní automechanici ocení i kompletní programování řídící jednotky motoru, stejně jako časování zapalování a ještě další složité diagnostické prvky! O větším významu podobných vymožeností ve hře na jízdní vlastnosti bych sice pochyboval, ale dokážu si představit, že se obzvláště zapáleným jezdcům budou uvedené parádičky jistě hodit. Forza 2 půjde dokonce až tak daleko, že budete moci běžně měnit motory mezi všemi relevantními vozy jedné značky! Prostě vezmete motor kupř. z Nissanu Skyline a hodíte ho obratem do civilnější Silvie, která se tímto povýší na úplně jinou hodnotu. Stejně to funguje překvapivě i na podvozky, takže takto dvoukolku v cuku letu rázem vybavíte pohonem všech kol, nebo vzpěry McPherson na přední nápravě jednoho vozu vyměníte za víceprvkové multilinky z jiného. Telemetrie nejen ve Formuli 1 Velmi zajímavě vypadá zvláštní průhledový displej, který si můžete tlačítkem vyvolat během jízdy. Vyčerpávajícím způsobem monitoruje a zobrazuje obrovské množství měřitelných údajů o vozidle i vlastním průběhu jízdy. Veškeré informace budou k dispozici samozřejmě i v opakovačkách. Údaje jsou rozloženy do šesti záložek, přičemž hlavní záložka indikuje základní údaje, jako je aktuální rychlost, převod, otáčky, plnící tlak turba, stav spojky, výkon a točivý moment. To nikoho nepřekvapí, nicméně dále je vidět dokonce i aktuální přilnavost každého kola, tlak tlumičů, podélné i příčné zrychlení karoserie, stejně jako teplota, tlak, opotřebení a otáčky každé pneumatiky. Telemetrická data budou samozřejmě ukládána s možností jejich sledování v reálném čase přímo v závodě, či jízdě. Že bychom se tedy konečně dočkali pozorovatelného vlivu nastavení na jízdní vlastnosti? Zřejmě ano, protože bez tohoto aspektu by se tvůrci s takto nesmírně hlubokým testováním a laděním vůbec nezahazovali. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Bez palubních desek Po zdařilém předkrmu v PGR3 jsem se znovu těšil na plně funkční 3D interiéry, ovšem na zobrazení kokpitů tvůrci bohužel rezignovali. Chabou náhražkou je přízemní kamera s HUDem ve stylu Gran Turisma a pohled zpoza přední kapoty. Nicméně modelování několika stovek interiérů by zřejmě neúnosně protáhlo vývoj, takže od toho bylo asi z tohoto důvodu logicky upuštěno. Tradičně nesmí chybět zpětné zrcátko a otáčivá mapka tratě identická s předchůdcem. Velmi detailní jsou animovaní řidiči, realisticky naklánění podle průjezdů zatáček a dosahovaného zrychlení. V případě kamery zpoza vozu bude dovoleno pomocí páčky pohled volně natáčet kolem vozidla a to prosím platí i v opakovačkách a showroomu. Roboti místo živých pilotů A chybět jistě nebude ani trénování a nasazování tzv. Drivatarů, což jsou vámi vytrénovaní virtuální jezdci, kteří disponují stejnými řidičskými dovednostmi jako vy. Jedná se o zajímavou technologii původem z anglického studia Microsoftu vyvinutou ve spolupráci s univerzitou v Cambridgi. Systém chytře využívá bayesiánského systému učení, který stanoví váš jízdní profil podle řady telemetrických údajů z vašich jízd, přičemž získané údaje aplikuje do uměle řízených pilotů, jenž vás mohou kdykoli zastoupit při závodech. Tuto zajímavou a kupodivu i dobře aplikovatelnou funkci obsahovala již první Forza, takže tvůrci systém převzali prakticky beze změn, nicméně algoritmy musí ve dvojce sledovat a vyhodnocovat daleko větší množství údajů než dříve, tudíž má být jízdní profil Drivatarů ještě bližší vašim dovednostem. ![]() Stáhněte si: Videa Související články: Novinky, Obsah dema (za pár týdnů) |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |