Football Manager 2015 představí čtyři nové hráčské role a spoustu vylepšení
zdroj: tisková zpráva

Football Manager 2015 představí čtyři nové hráčské role a spoustu vylepšení

8. 10. 2014 17:30 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Když Sports Interactive oznámili další ročník Football Manager s číslovkou 2015, nezveřejnili prakticky žádné informace o novinkách, což u mně vzbudilo velké podezření, že jich bude málo. Zdá se ale, že ozvěnu mých myšlenek někdo v Británii slyšel a měsíc před vydáním hry studio vydalo mamutí půlhodinové video, v němž popisuje všechny novinky a vylepšení, které ve hře najdeme. A i když hra nenabídne nic vyloženě revolučního, mám najednou z „patnáctky“ mnohem menší obavy.

Kupříkladu nové uživatelské rozhraní vypadá k světu a přehledně, což umožní snazší vstup do hry nováčkům. Zdá se, že vše důležité najdeme na levé straně obrazovky a nebudeme muset proklikávat půl horní lišty než se dostaneme k rozdělení pravomocí v týmu. Zajímavě zní možnost specifikovat schopnosti a přístup trenéra, kdy se můžete definovat jako chlapík v teplákovce, který běhá s hráči mezi kužely, nebo jako šedá eminence na pozadí, která pocení nechává na asistentech a přichází s brilantními taktickými plány.

Ačkoliv se z videa dozvíte, že zápasový engine doznal největších změn od svého vzniku (tvůrci použili i motion capture), žádná revoluce se nekoná. Ano, vše vypadá lépe, pár nových animací vidím, ale řekněme, že další velký krok nás v této oblasti letos mine. Naopak se mi ale líbí různorodost stadionů, které budou variabilnější, a třeba transparenty v hledišti a stylizace podle barev domácích vypadá skvěle.

Ale my, co prahneme po roli šedé eminence, asi nejvíce doceníme nové hráčské role, které jsou čtyři a disponují solidním taktickým potenciálem. Třeba Roaming playmaker, který se pohybuje od obranné řady až k soupeřovu vápnu, což kromě požadavků na kreativitu také vytvoří nutnost pořádných fyzických atributů, aby to všechno oběhal. Nový druh křídelníka je Raumdeuter. Je krajním ekvivalentem Poachera, snaží se nacházet volný prostor, kam by mohl dostat přihrávku, hodně opouští svou pozici, a proto se náročně brání.

zdroj: Archiv

V jihoamerickém stylu posledního roku se vidí Inverted Wing Back, který dozadu funguje jako klasický vysunutý krajní obránce, ale když jde dopředu, stahuje se do středu, do pozice středního záložníka, čímž otevírá prostor spoluhráčům.

Nakonec je tu Wide Playmaker, který stále slouží jako hlavní mozek týmu, ale místo boje ve středu zálohy přechází na křídlo, odkud distribuuje míče a vytváří šance. Navíc při defenzivní specializaci má tendenci krýt záda vysunutému krajnímu obránci, byť samozřejmě od něj nemůžete čekat mnoho černé práce.

Při skautingu nyní funguje systém, kdy zpočátku z pozorovaného hráče vidíte jen rozmezí, kde se některé schopnosti pohybují, a teprve až váš skaut hráče dostatečně „okouká“ se dostanete na jednu finální hodnotu. Zvědy jde posílat i na konkrétní dobu (až tří měsíců), což je flexibilnější než předchozí možnosti. Dobře vypadá i tabulka, ve které skaut vypíše všechna pro a proti zkoumaného hráče.

Solidní rozšíření se týká i komunikace. Kromě většího množství témat k diskusi a dalších kliček, jak trýznit/uklidňovat své ovečky je ve hře (konečně!) možnost mluvit ke skupině hráčů o stejné věci, která je trápí. Takže už není třeba u všech postupně a únavně naklikávat, že se teď nedaří, ale bude líp apod.

Může to vést až k válce v kabině, kdy se část hráčů postaví za trenéra, a část proti němu. Skvělé je také, že hráč nyní konečně přijde, když by chtěl na nabídku nějakého klubu odejít. Dřív jste nabídku zamítli a on vám začal trucovat, že chtěl pryč.

fm20151 zdroj: tisková zpráva

S hráči to obecně bude asi obtížnější, protože si budou lépe pamatovat sliby a formulovat, proč chtějí utéct. Komunikace s médii projde také změnou. Prý nyní půjde mnohem lépe vést války mezi trenéry, média mají být dokonce rozdělena na bulvární sekci a seriózní, kdy bulvární novináři budou chtít odpovědi, z nichž udělají palcové titulky, zatímco seriózní novináři se budou víc zajímat o váš taktický styl.

Tiskové konference ovšem byly jen lehce upravené ve smyslu, že budou více reagovat na vaše odpovědi a novináři lépe udělají váš profil z hlediska mediální interakce. Stále ale vidím na videu ty samé odpovědi, které už pár let známe.

Nicméně, inovaci snad zajistí otázky z tréninků a hlavně nová témata jako je váš rezervní tým, juniorka a třeba i to, že jste vyhráli nějaké trenérské ocenění. Stejně tak se novináři budou ptát, proč stavíte slabší tým, zda tomu a tomu hráči nabídnete novou smlouvu apod. Tisk bude reflektovat i vaše předešlé zápasy více a vzpomene si i na vaše nepřátelství s jiným trenérem. Ve sféře komunikace s tiskem bude zkrátka větší důraz na roleplaying.

Předsednictvo klubu bude mít lepší umělou inteligenci. Při projekcích rozpočtu se kupříkladu nebudou počítat smlouvy, které neobnovujete a obecně by kontrola nad rozpočtem měla být flexibilnější. Ve Football Manager 2015 zjevně bude i spousta kosmetických úprav, které prohloubí celkový zážitek, což samozřejmě nafoukne celkovou herní dobu. Kupříkladu takové pohovory ve chvíli, kdy měníte místo a šéf nového klubu se vás ptá, proč chcete odejít od bývalého chlebodárce, to už je solidní porce realismu. Trénink nyní nabídne větší míru flexibility v konkretizaci požadované pozice ve přehledném menu.

Football Manager 2015 vychází 7. listopadu a podle nového videa by mohl objem novinek smýt případné obvinění, že dostáváme jen updatované soupisky.

Nejnovější články