Rambus je firma zodpovědná za vývoj pamětí DDR RAM. Bohužel svého času vsadila na jinou technologii, kterou propagovala a u které vymáhala tvrdé licenční poplatky. Jmenovala se RDRAM a ve známost vešla pod jménem modulů jako RIMM. Na technologii RDRAM vsadil svého času i Intel a silně pohořel. Paměti byly drahé a každou chvíli vyžadovaly upgrade základní desky, protože jednou to byly moduly 16-bitové, podruhé 32-bitové, které ale nebyly vzájemně kompatibilní.
Ovšem Rambus to coby nejvýraznějšího inovátora v oboru, absolutně neodradilo. Firma místo RDRAM vyvinula XDR DRAM, které se úspěšně uplatnily třeba v herní konzoli PlayStation 3. Důvody jsou prosté. Paměti jsou neuvěřitelně rychlé, s velkou datovou propustnostní a s nižšími latencemi (a přístupovou dobou) než třeba původní RDRAM nebo klasické DDR. XDR RAM použité v PS3 jsou na 400 MHz (3,2 GHz efektivně)...

... a nyní se Rambus spojil s Elpidou a podařilo se jim vyrobit pomocí 70 nm technologie 512 Mb XDR čipy schopné pracovat na 600 MHz (4,8 GHz). Dosáhli tak zrychlení o 50 procent v porovnání s PS3. Navíc se musí brát v úvahu, že tyto paměti používají ODR technologii (Octal Data Rate), díky které dokáží přenést data až 8x během jednoho taktu (zatím co současné DDR pouze 2x). To jim v případě pracovní frekvence 600 MHz dává mamutí přenosovou rychlost 9,6 gigabajtů za sekundu.
Také je třeba zohlednit, že to není rychlost pro celou paměť, ale jenom pro ten jeden čip na paměti. Rambus tvrdí, že k dosažení té samé přenosové rychlosti by bylo potřeba 6x čipů pamětí DDR2-800. Kde budou nové paměti využity, to však zatím není jasné. Obecně se hovoří o PC, serverech a konzolích, ale už se neříká, o jaké konkrétní paměťové subsystémy půjde. Jestli se to bude týkat jen třeba operačních pamětí nebo třeba pamětí pro grafické karty.