Detaily o úniku zdrojového kódu Half-Life 2
zdroj: Archiv

Detaily o úniku zdrojového kódu Half-Life 2

3. 10. 2003 20:20 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Patrně nejčernější období ve své historii zažívají Valve Software.

zdroj: Archiv K odlivu hráčské komunity kvůli problémům s distribučním systémem Steam, sporům s nVidií o ovladače a opakovaným odkladům CS: Condition Zero se včera přidal bezprecedentní průšvih, kterým je únik kompletního zdrojového kódu očekávané pecky Half-Life 2. Při trošce snahy si tedy nyní takřka kdokoliv může na internetu najít nevelký archiv, který v sobě skrývá zhruba 8 tisíc souborů (cca 160 MB textu) většinou v programovacím jazyku C++. Z nich se dá díky interním poznámkám vývojářů celkem snadno vyčíst, na jakém principu fungují herní engine, uživatelské rozhraní, Worldcraft a jiné editory, fyzikální technologie Havok, verifikace sériového čísla (LocalNetworkBackdoor.cpp včetně odesílání udavačských mailů tvůrcům :) nebo třeba optimalizace pro AMD 3DNow instrukce. Dalším důsledkem tohoto leaku je odhalení názvů a chování všech zbraní, vozidel (např. motorka) či druhů nepřátel, kteří budou obsaženi nejen v Half-Life 2, ale třeba i v jiném, dlouho připravovaném projektu Team Fortress 2.

Asi netřeba dodávat, že něco takového má z hlediska duševního vlastnictví nevyčíslitelnou hodnotu, neboť se jedná o více než 5 let práce programátorů z Valve, kterou nyní jakýkoli člověk z konkurenční firmy se základními znalostmi C++ může lehce okopírovat nebo jinak zneužít ve svůj prospěch. Přitom obdobné zdrojáky se uvolňují na veřejnost až po mnoha letech (pokud vůbec), kdy již hra zestárne natolik, že žádné podobné riziko nehrozí (případ Dooma nebo Quaka jedničky), jinak se musí licencovat za velké peníze. Pro běžného hráče však výše zmiňované zdrojové kódy nemají žádný valný význam, protože by se musely nejprve zkompilovat a hlavně k nim chybí grafika, modely, levely a jiná klíčová data, bez nichž to není opravdová hra. Funkci zdrojáků a zbytku souborů v jakékoli hře výstižně vysvětlil jeden přispěvovatel na HalfLife2.net fórech přirovnáním ke stavbě domu.

Obrázek zdroj: Archiv Šéf Valve Software Gabe Newell (foto) se k události postavil překvapivě čelem a v diskusním fóru podrobně popsal, jak a kdy se asi únik těchto cenných souborů přihodil. Přičinou byla podle něj díra/chyba v Outlooku a webovém mailovém rozhraní, přes nějž zřejmě neznámý útočník nainstaloval na jeho a později i jiné počítače ve firmě odchytávač stisknutých kláves. S takovým vlastnoručně upraveným trojanem (obdobou RemoteAnywhere), který prý nedetekuje žádný antivir, pak už pro hackera nebyl žádný velký problém dostat se na servery na lokální síti a získat otamtud požadovaná data, k čemuž došlo okolo 19. září.

Podle našich informací od čtenářů napojených na scénu nedošlo pouze k zcizení zdrojového kódu, nýbrž útočník údajně ukradl také kompletní build (betaverzi) Half-Life 2 asi z poloviny září a další věci. Naštěstí pro Valve se celá hra zatím do oběhu na internet nedostala, ale teoreticky se to může stát každým dnem, což by pro vývojáře bylo smutným završením katastrofy. Ale na druhou stranu si za to v podstatě mohou sami, resp. jejich správce sítě, který asi nedodržoval jednoduchá bezpečnostní pravidla, aby počítače na práci na vnitrofiremní LAN a ty s přímým přístupem na internet nebyly fyzicky propojeny síťovým kabelem. Pokud by k věci takhle přistupovali i v americké armádě, mohly by se skutečně naplnit úsměvné fámy o tom, že nejslavnější hacker Kevin Mitnick měl šanci jedním stisknutím klávesy rozpoutat jadernou válku, jak se ho na to před časem ptala moderátorka České televize v Událostech komentářích :)

Gabe Newell je očividně oblíbeným cílem útočníků, neboť asi před 1-2 týdny se za něj někdo pokoušel vydávat (přes upravenou hlavičku mailu) a obeslal všechny hlavní světové news-servery s bombastickou zprávou, že Half-Life 2 není odloženo. Například teenageři z Gamer's Hell na to pěkně naletěli a stali se poté terčem posměchu, protože onen mail přišel od nějakého ISP z Velké Británie, kde Valve nesídlí, a obvykle nám takové záležitosti stejně doručuje tiskový mluvčí Doug Lombardi. Gabe Newell nakonec požádal hráčskou komunitu o pomoc při hledání útočníka a zdroje, odkud se ukradená data začaly šířit, ale osobně tomu moc velké šance nedávám. Část lidí totiž Valve začala nesnášet kvůli nucené migraci na Steam a zbytek hráčů ho bojkotuje setrváním na minulé verzi Counter-Strike 1.5 nebo přechodem na úplně jinou hru jako America's Army.

Obrázek zdroj: Archiv Otázkou, která se od včerejška všude živě probírá, je to, jaký vliv může mít únik zdrojového kódu pro Half-Life 2 do budoucna. Pro běžné hráče se tím asi nic nemění, protože samotné C++ soubory jsou jim k ničemu a poslouží jen jako taková kuriozita na harddisku. Horší to je s tvůrci nejrůznějších cheatů či hacků pro multiplayer, kteří už od včerejška jistě pilně studují fungování hry (včetně síťového kódu) a mají výhodu přípravy svých nekalých aktivit s předstihem. To by čistě teoreticky mohlo způsobit další odklad hry, jelikož vývojáři teď budou muset chtě nechtě upravit některé její mechanismy, aby tomu předem zabránili.

No a největším záporem celé aféry bude samozřejmě to, že konkurenční a méně vyspělé firmy se na ukradených zdrojácích mohou řadu věcí zdarma přiučit nebo některé nápady dokonce částečně použít do svých titulů, což je bohužel neprokazatelné a kradení know-how se běžně děje třeba také v oblasti herních webů. Z tohoto hlediska snad byl "lepší" (velké uvozovky) i loňský únik ranné alfaverze DOOM III způsobený člověkem od ATi. Hra toho tehdy v sobě tolik neobsahovala, avšak kvůli značné nedodělanosti zase u některých jedinců vyvolala negativní dojmy a byla spíše špatnou reklamou. Vaše názory na celou kauzu kolem úniku zdrojáků HL2 přivítáme v diskusním fóru pod tímto článkem.

zdroj: HalfLife2.net, vlastní zpráva a další

jd

Nejnovější články