Assassin's Creed IV bez obalu - vše důležité o pirátském sandboxu
zdroj: tisková zpráva

Assassin's Creed IV bez obalu - vše důležité o pirátském sandboxu

4. 3. 2013 12:00 | Preview | autor: Pavel Dobrovský |

Představte si, že máte devadesát minut života a strávit je můžete pouze jedním z následujících způsobů: díváním se na fotbal, vyplňováním daňového přiznání, počítáním havranů za oknem, nebo návštěvou prezentace nového dílu Assassin's Creed. Co byste si vybrali? Havrany? To se dalo čekat. My jsme oproti tomu vzali tu poslední možnost a odtáhli do Londýna na slet novinářů a vývojářů z Ubisoftu.

Údiv, místy zděšení, možná opatrné očekávání, ale spíš umně skrývaný výsměch a rozhodně ne přehnaná natěšenost. S tím asi stovka novinářů napochodovala před zástupce montrealského Ubisoftu, kteří se chystali odhalit svůj kouzelnický majstrštyk: hru, která je ve vývoji od léta 2011 a nikdo o ní až do nedávna nic neprozradil.

Svým způsobem to byl signál ke kolektivnímu úlevnému oddychnutí. Ubisoft tak ústy producenta sdělil, že pirátsky laděný díl Black Flag z Karibiku osmnáctého století není komerční rychlokvaška ve stylu nových dílů Call of Duty ani křečovitým pokusem záplatovat přehmaty v designu trojky.

Půjde o plnohodnotné pokračování, které rozpracovává filozofii sandboxu, a v němž obsah vítězí nad příběhem. Při sledování ukázek se projekční plátno nadouvalo svěžím vichrem schopným vyvrátit stromy, po kterých naposledy běhal Connor. A tím dobré zprávy nekončí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vzhůru na moře!

Zatímco do bloku rychle škrábu „Deep in the Caribbean...“ a broukám si Guybrushovu oblíbenou odrhovačku, vyvrací šéf vývoje Jean Guesdon obavy z příklonu k hollywoodským filmům nebo dětským knihám. „Ukazujeme pirátský život takový jaký byl, bez romantického pozlátka. V přepadávání lodí, drancování plantáží a správě vlastní lodi Jackdaw vám nic moc nebudeme odpouštět.“

Scénáristé Ubisoftu upřeli zraky na politickou anomálii ze začátku osmnáctého století, kdy karibští piráti založili na ostrově New Providence vlastní republiku a profitovali z přepadávání španělských, portugalských a britských obchodních lodí. Nebylo to až tak těžké. Bohaté plantáže s cukrovou třtinou a tabákem na Kubě, Jamajce a přilehlých ostrůvcích byly pro starý kontinent zlatou žílou a pirátům stačilo jen vyhlížet dalekohledem, kdy se na obzoru objeví plachty (=ZLATO!!!).

Doba přinesla slávu a smrt řadě postav, které se ve hře objeví a známe je i u rybníků střední Evropy: Blackbeard, Charles Vane, Anne Bonny nebo Calico Jack. Ať už to byli hrdlořezové, loupežníci, idealisté, politici nebo psychopati, svými činy nakreslili fascinující geopolitickou mapu regionu. Historické anály se už nezmiňují o Britu Edwardu Kenwayovi, který se nebál přepadávat lodě, plantáže ani ostatní piráty a zplodil syna Haythama – toho již známe. Black Flag ale není Haythamovým příběhem.

...

Punker na moři

Panovačný. Osamělý. Sobecký. Neposlouchá zákony. Pirát. Rebel. Chytrák. Namyšlený. Charismatický. Tak Guesdon popisuje Edwarda Kenwaye. Na záběrech vidíme mohutnou bradu průměrného akčního hrdiny z osmdesátých let, tupé temné oči, dvě bambitky na prsou a dvě šavle schopné přeseknout několik lidí naráz. To myslíte vážně?

V Ubisoftu je zřejmě interní směrnice, že hrdinové Assassin's Creed nesmí být sympaťáci. V typickém asasínském županu navíc Edward mezi piráty působí jako pěst na oko. „To je proto, že dostal výcvik od asasínů,“ ozřejmuje Guesdon, odkašle si a rychle odvádí řeč jinam. To se ostatně stane pokaždé, když narazí na nepopiratelný fakt, že před Black Flag vyšly jiné hry s názvem Assassin's Creed, a že tu existují věci, které v jeho hře prostě musí být.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Prokletí Absterga

Ach, ta současnost. Desmond Miles je pryč, a kéž by společně s ním odešla i nutnost teleportovat hráče mezi minulostí a současností! „V současnosti budete hrát sami za sebe. Budete to vy, kdo prozkoumává archivy společnosti Abstergo Entertainment, a kdo jde po Edwardových stopách.“ Guesdon se snaží znít přesvědčivě. Ani slovo o templářích nebo asasínech.

„Vy jako hráč osobně budete tím, kdo prolézá archívy, ve kterých jsou i příběhy Altaïra, Ezia a Connora. To je nečekaná příležitost!“ Do poznámek si píšu: za tohle budete viset na stěžni. Guesdon to musí tušit, protože rychle ukazuje obrázek s velrybou, který nás jako lodivod odtáhne do srozumitelnějších vod.

Učebnice dějepisu

Karibik neboli West Indies počátku osmnáctého století jsou hotovou bonanzou pro každého scénáristu. Kromě adrenalinových životních příběhů jednotlivých aktérů tu jsou bitvy, ve kterých se koloniální mocnosti pokoušely zničit piráty. Black Flag historické události reflektuje například v bitvě s portugalskou flotilou o 42 lodích, při drancování potopeného španělského pokladu nebo při útěku z Nassau a v řadě dalších misí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vyber si a potop

Pojďme společně s Guesdonem opustit příběh a podívat se, co ve skutečnosti tvoří základ Black Flag. Jsou to moře a námořní souboje, téměř jakoby vývojáři vyslyšeli zbožné přání mnoha hráčů, aby byly ty roztomilé hříčky z trojky rozšířeny na maximum. Ubisoft se skrz ně vrací k sandboxovému směřování série a na vlnách Karibiku rozehrává neskriptované pirátské orgie.

Škuner Jackdaw, což velmi případně znamená Kavka, s Edwardem a vámi na palubě má před sebou nekonečnou mořskou plochu, kterou zdobí pár desítek ostrovů a stovky obchodních a vojenských lodí, mezi kterými se zcela bez omezení můžete pohybovat.

Kdo vám padne za oběť a co z jeho lodi vytřískáte, si vytipujete sami podle toho, jestli speciálním dalekohledem odhadnete protivníka spíše na vojenskou loď nebo obchodní, která převáží poklad či suroviny. Některé galeony budou mít více jak stovku děl, jiná vojenská plavidla se budou maskovat za obchodní a další zase budou úplně prázdná. I pirát má občas smůlu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zahákovat a nepustit!

Neomezenost pohybu a potlačené skripty ukazují, jak přiškrcené byly námořní části v Assassin's Creed III. Podívejme se třeba na standardní situaci, kdy při brázdění vln náhle zpozorujete plachtu na obzoru. Po prozkoumání dojdete k závěru, že španělská karaka převáží cennosti (=ZLATO!!!) – a to se vždy hodí.

Po několika salvách z děl a obratném manévrování k nepříteli vydáte rozkaz k zahákování a pouštíte kormidlo. Zatímco posádka přitahuje lodě k sobě, můžete si dělat, co chcete – doplavat k nepříteli, přehoupnout se k němu na laně, ostřelovat vojáky mušketou nebo, po přitažení, přeskočit na palubu společně s posádkou a vrhnout se do chaotického boje muže proti muži.

„Posádka je to nejdůležitější, co máte. Můžete o ní přijít v bouři nebo při přepadávání,“ říká Guesdon. „O muže z posádky opravdu přijít nechcete, protože jejich schopnosti hrají velkou roli při útoku.“ Naznačuje tím, že každý z pirátů bude mít několik statistik, podle kterých se bude určovat jeho prospěšnost. Zájemce o pirátské řemeslo budete verbovat v přístavních krčmách anebo je nacházet na opuštěných ostrovech (viz box o Cayo Coco níže) a samozřejmě se vedle HR manažementu budete starat i o jednotlivé části Jackdaw od zbraní až po bednění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dynamika dynamiky

Potenciál námořních soubojů je veliký, zvlášť s přihlédnutím k zvukově bohatým minihrám v Assassin's Creed III, a také k nevalné historii pirátských/námořních simulátorů jako takových. Pokud můžu soudit z ukázek, našel Ubisoft rovnováhu mezi svižným tempem, atmosférou a možnostmi.

Nesmíme přitom zapomínat, že celý Karibik je podávaný jako dynamická herní krajina, kde se věci dějí bez přímé reakce na vaše aktivity, a kde nebudou obrazovky s nápisem LOADING. S nimi by nepřicházelo v úvahu plynulé hraní, nečekané situace ani přechody mezi lodí a pozemními částmi. Na ty totiž nikdo nezapomíná, byť se to tak může zdát.

zdroj: Archiv

Vylodění u ostrovů je jednoduché: prostě skočíte do moře a doplavete na pláž. V případě Kuby, Jamajky nebo New Providence, tedy největších ostrovů, pak začíná klasická assassinovská hratelnost s freerunem po střechách Havany, Kingstonu a Nassau. Přestože tu nebudeme mít mnohapatrové budovy, tak na pohled působí specifický mix jižanské a španělské architektury mnohem zajímavěji než Boston – tak, že by se člověk hned nejraději vydal na vysokou věž jednoho z kostelů.

Právě do měst budou soustředěny příběhové mise, které se budou týkat především vraždění významných plantážníků a politiků v oblasti. Ostatně – plantáže! Pirát je živ nejen mořem, ale i rabováním plantáží, zřejmě proto, aby jeho posádka měla čím sladit grog a z čeho si balit doutníky.

„Přepadávání plantáží bude hodně o stealthu,“ tvrdí Guesdon. „Dovedete si představit, jak napínavé bude plížit se v noci polem cukrové třtiny, a jaké z toho koukají možnosti?“ Ne. Ale zní to dobře. Řeknete nám víc, pane Guesdone? Ne. Tak popojedeme.

Cayo Coco

U severního pobřeží Kuby leží malý ostrov zvaný Kokosový, který splňuje kritéria na „tropický ráj.“ V historii hrál nezanedbatelnou roli místa, kde se schovávali piráti a bukanýři, které zrovna žádná z koloniálních velmocí neměla ráda. Právě zde budete verbovat nejlepší piráty do své posádky a zde bude zřejmě útočiště i pro vás, když po dnech plných prolévání krve pocítíte nutnost projít se po pláži pod kokosovými palmami. Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Najdi a dobyj

Dynamický herní svět? Máme. Tagovací dalekohled? Máme. A co ještě udělali kluci z Far Cry 3? Aha! Vyzdobili krajinu desítkami míst k prozkoumávání a odměnami doplňujícími příběh. A přesně toho se dočkáme v Black Flag. Padesát ostrovů kolem Kuby a Jamajky bude jedním velkým hřištěm plným překvapení.

V rybářských vesnicích čekají zadání vedlejších misí nebo dodatečné informace, v odlehlých zátokách piráti skrývají své poklady (=ZLATO!!!) a pevnosti chrlící dělové koule? Inu, ty bude nejlepší poničit z moře a následně se rychle vylodit a dobýt je osobně.

Z každé vedlejší mise samozřejmě dostanete adekvátní odměny, které poslouží k vylepšení Jackdaw nebo k naverbování nových posil. „Přemýšlíme nad herní dynamikou jako nad cyklem, ve kterém zkoumáte, objevíte, dobudete nebo porazíte, a pak vylepšíte svojí loď nebo zbraně či posádku,“ shrnuje Guesdon. Po delší době se také odváží akceptovat, že tu je nějaká série Assassin's Creed.

„Z první hry si bereme vraždy ve městech. Z druhé princip nalákej-nauč-použij-dokonale zvládni. Z Brotherhood přebíráme některé systémy. Z Revelations výtvarného ředitele. A z trojky pak dojem, že jste přítomní zásadním historickým událostem.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zelené peklo

Pod přívalem novinek skoro zanikla informace o běhání po stromech, které nebude přítomné v takové míře jako v posledním díle. Odůvodnění je jednoduché: Connor byl synem lesů, zatímco Edward je doma na moři a ne v korunách stromů. Poskakování po větvích se tedy vrací a s ním i další mrknutí na Far Cry 3, které se týká džungle.

Vejít do zeleného pekla znamená zdvihnout rukavici hozenou vražednými zvířaty (žijí také na stromech!) a přijít o výhody spojenými s útočením z Jackdaw. Edward bude zranitelný, zároveň však nemůže džungli vynechávat – ať už kvůli příběhovým misím, nebo z čiré zvědavosti. V nejhlubších koutech se totiž ukrývají mayské ruiny a v nich mayské poklady (=ZLATO!!!). Nedivte se, že to sem Evropany tak táhne!

Skrz naskrz celou sérii Assassin's Creed řeší Ubisoft vztah hlavního hrdiny k vodě. Altaïr neuměl plavat. Ezio už ano a Connor se dokonce dopracoval na kapitánský můstek. Edward posunuje vodní hrátky ještě dál a nejen pirátěním. Na dně moří totiž leží nejedna potopená loď a s ní také, už je trapné to opakovat, poklady (=ZLATO!!!). Se správnou mapou se nad ně dostanete, a pak stačí jen skok šipkou z paluby a už tu je Edward - potapěč. Voda jako taková bude plná zvířecího života, třeba žraloků... och, počkat, Far Cry 3?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vyvěstě černou vlajku!

Ať už se na Assassin's Creed IV: Black Flag dívám z libovolného úhlu, tak kromě příběhového motanice nenacházím nic, co by na hře nebylo zajímavé a slibné. Nové prostředí je spojeno s dynamickým světem, neskriptované námořní souboje s prozkoumáváním ostrovů a pozemní akce se zlepšováním Jackdaw a vlastní posádky.

O tom, že i samotný Ubisoft stojí jistě v kramflecích svědčí i fakt, že nám o hře hned při prvním představení řekl prakticky všechno, včetně podzimního data vydání. Však byla po skončení prezentace nálada v sále pozitivní a jestli někdo něco kritizoval, kromě onoho bolestivého příběhu, tak to byl fakt, že možná budeme... greenpeaceáci, usaďte se pevně... lovit velryby!

Smarty.cz

Nejnovější články