Alpha Prime - preview
zdroj: Archiv

Alpha Prime - preview

6. 5. 2006 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Ačkoliv má vývoj českých her solidní tradici, na pořádnou střílečku stále čekáme. Zanedlouho padne už i tahle meta - pražští Black Element totiž kutí sci-fi FPS Alpha Prime, kterou jsme měli možnost vyzkoušet.

Autor: Jan Modrák
Publikováno: 6.května 2006

Zvětšit zdroj: Archiv
Ačkoliv má vývoj českých her solidní tradici a ve světě jich už celá řada uspěla, na pořádnou (a zároveň netýmovou) first-person 3D akci stále čekáme. Zanedlouho padne už i tahle meta - pražské studio Black Element totiž chce v létě dokončit svou sci-fi střílečku Alpha Prime. Když nám otevřeli dveře, hned po pozdravu se nezapomněli nenápadně zmínit, že jsme vůbec první novináři na světě, kteří si hru budou moci zahrát. „Dobrý pokus,“ pomysleli jsme si. „Tak je to správně,“ napadlo nás okamžitě poté. Nohy se nám každopádně nerozklepaly, zapnuli jsme diktafon a začali všechny okolo bombardovat otázkami.

 Hodně podobné Doomu 3?
Alpha Prime podle všeho není bombastický projekt, se kterým by autoři chtěli sesadit Half-Life 2 z FPS trůnu. Alpha Prime bude poctivá střílečka, s níž Black Element hodlají nabídnout hráči co možná největší svobodu v tom, jak bude hrou postupovat, přidat k tomu nápaditý prvek hackování a celé to zabalit do poutavého příběhu. Tyto nejpodstatnější myšlenky nám představil Radek Volf, zakladatel týmu a hlavní mozek projektu: „Inspirovali jsme se řadou her a lidem hra zatím připadá hodně podobná Doomu 3. Snažíme se tomu ale dát i mnoho vlastních myšlenek a finální verze bude hodně osobitá.“ Rádi věříme, ale ať už se vám to líbí, nebo ne, s třetím dílem Doomu bude hra srovnávána opravdu často...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Tak třeba lokace - i tady to velmi nápadně připomíná opuštěné moderní chodby vesmírné stanice Mars City, to ale bylo patrně dané jednou konkrétní úrovní, kterou jsme hráli. Byli jsme v tomto směru ujištěni, že designéři pilně pracují na řadě dalších rozmanitých lokací, a patrně jich nebude málo, protože hra má vydržet 15 hodin. Drtivá většina hry se bude odehrávat v uzavřených prostorách a dočkáme se hal, koridorů, šachet, jeskyní, laboratoří, ale třeba i vesmírné lodi. Zajímavé je, že bude hojně využíván špičkový fyzikální engine (licencovaný Meqon) - někde bude například zcela vypnutá gravitace, jinde jen narazíte na malou díru ve zdi, která na vás bude působit jako magnet.

 Emotivní příběh i postavy
Zvětšit zdroj: Archiv Na druhou stranu je otázkou, jak moc rozmanité prostředí dovolí vytvořit příběh. Také ten totiž jako by na první pohled z oka vypadl hitu od id Software - na vesmírné stanici se něco zvrtne, roboti (!) začnou vyvražďovat lidské osazenstvo a je nutné tam rychle poslat někoho, kdo je srovná zpátky do latě. Jenže tady naštěstí veškerá podobnost končí a Alpha Prime nabídne řadu zvratů a podtextů. Scénář je jednou z priorit vývoje, zatím jsou ale autoři hodně skoupí na slovo, a když už něco prozradí, nechtějí, abychom vám zkazili překvapení. Naznačíme nicméně, že tu bude hodně důležitá komunikace s postavami.

„Chceme, aby NPC byly skutečné, věrohodné a emotivní osobnosti, nikoliv jen anonymní zadávači úkolů,“ říká Radek a vypráví, že se bez nich neobejdete a často jim budete muset splnit přání, jen abyste se dostali o kus dál. My dodáme, že přeživších je poměrně málo, což jejich význam ještě zvyšuje - hráč postupně dává dohromady mozaiku událostí a zjišťuje, co se vlastně stalo. Prozradili bychom vám klidně i to, že za celou příhodou nestojí jen roboti a počítače, ale pak už bychom vás museli zabít. Ehm..

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Hackování
Žádná primitivní vyvražďovačka to tedy věru nebude. Důkazem je třeba i hlavní klíčová vlastnost hry, kterou je hackování. Vzhledem k hi-tech prostředí se kolem vás neustále nachází množství moderních přístrojů a zařízení, počínaje bezpečnostními kamerami přes obranné systémy až po ostřelovací věže, transportní vozidla či obrovské roboty, kteří se pohybují stejně rychle jako hráč. Každou z těchto věcí (a je jich samozřejmě mnohem více) můžete z ovládacího pultu a později i na dálku ovládat - někdy vám to usnadní boj s obzvláště odolným nepřítelem, jindy jednoduše uvolní cestu dál. Není to samozřejmě nic převratného ani originálního, nicméně musíme uznat, že ve hře bude systém podle všeho fungovat na jedničku a ochutí klasickou hratelnost (tedy akci) pořádně pikantním kořením (logickými úkoly a taktikou).

Zvětšit zdroj: Archiv Zajímavé by mohlo být i používání hubbardia, které se povaluje různě po celém asteroidu Alpha Prime (což je mimochodem odpověď na otázku, co znamená název hry a kde přesně se odehrává). Pravda, tady už jde ale o hodně otřepanou věc - použitím dávky totiž zpomalíte čas a přichází poměrně standardní bullet-time efekt. Uvidíme, jaký bude mít vliv na hratelnost, v každém případě se to s ním nesmí přehánět, protože má negativní dopad na zdraví.

 Nelineární hratelnost
Radek Volf navíc dodává, že hra nebude striktně lineární - sice to pravděpodobně neznamená, že narazíme na každém rohu na křižovatku, budeme ale mnoho situací moci řešit dle vlastního uvážení. „Chceme udělat hru pro všechny, tak aby si tam každý hráč mohl najít své. Ten, který při hraní nepřemýšlí, i ten, který vyžaduje náročné úkoly.“ Chcete vlétnout bez přípravy do místnosti plné po zuby ozbrojených robotů (mimochodem nám jejich základní typ hodně připomíná hrdinu z filmu Číslo 5 žije) a rozdat si to s nimi z očí do očí? Chcete místem boje jen rychle proběhnout? Chcete se podívat na bezpečnostní kamery, pečlivě si naplánovat strategii útoku a pak už jen slíznout smetanu pomocí pár dobře mířených granátů? Nebo se chcete napojit na nedalekého robota a vychutnat si jej zcela bez rizika? Pak to udělejte! Možností je habaděj.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vlastní engine
No a pak tu máme technologii. Vlastní engine Enforce2 je společně s fyzikálním Meqonem překvapivě vyspělý a zvládá vše, co nabízí technologie DirectX 9 - shadery, per-pixelové dynamické nasvětlování, normálové mapy a veškeré myslitelné efekty. Vypadá to skutečně pěkně, a protože i grafici odvedli solidní práci, jsme vizuální kvalitou skutečně velmi příjemně překvapeni. To navíc při údajně nižších nárocích na HW, než měl Doom 3!

Tak tedy - buďme upřímní. Konkurence tohoto žánru je sice tuhá, ale Alpha Prime není díky několika zajímavým prvkům bez šance. Lze si představit, že srovnání s Doomem 3 bude ze strany médií asi hodně nelítostné, snad to ale vývojáře bude o to více motivovat. Na papíře všechny jejich záměry vypadají hodně slibně, hratelná verze ale odhaluje, že v Black Elementu mají před sebou ještě hodně práce. Upřímně, nesdílíme jejich termínový optimismus a byli bychom hodně překvapeni, kdyby Alpha Prime vyšla ještě letos. To ale není podstatné. Podstatné je, aby se dobře hrála!


Rozhovor s Radkem Volfem z Black Element Software
Obrázek zdroj: Archiv
Pražské studio Black Element bylo založeno už v roce 2000 a vývoj prvního projektu trval plné čtyři roky - z původně zamýšlené isometrické hry ve stylu Diablase stala klasická third-person akční adventura Shade. Vývoj Alpha Primeje diametrálně odlišný - vývojáři mohou zúročit zkušenosti, vyhnout se chybám a těží také ze spojení s uskupením IDEA games, tudíž se mohou koncentrovat výhradně na vývoj.

Můžeš našim čtenářům uvést nějaký vychytaný příklad, jak používat hackování?

Tak například bude mít hráč možnost hacknutím odlockovat přenosné automatické střílny, ty pak přenést na vozík a naskládat je na něj. Pak hráč hacknutím vozík také odblokuje a na dálku ho bude ovládat. Stačí s vozíkem jezdit mezi nepřáteli a automatické střílny již vyčistí cestu velmi efektivním způsobem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Nemyslíš, že už je bullet-time ve hrách až příliš devalvovaný? V čem si myslíš, že bude pro vaši hru přínosem?

Vzhledem k tomu, že bullet-time v Alpha Prime není stěžejní vlastností, neměla by být hratelnost při boji nějak výrazně ovlivněna. Každopádně nebude hubbardium (tedy bullet-time) tak snadno dostupné, takže jeho použití bude trochu omezeno a určeno opravdu jen pro kritické situace.

A na závěr jedna podpásovka - co právě teď považujete za nejtěžší oříšek a jaká je největší výzva při vývoji Alpha Prime?

Zvětšit zdroj: Archiv No zase taková podpásovka tato otázka není, neboť odpověď je velmi jednoduchá - celý vývoj je tvrdý oříšek, nic není jednoduché. Ale konkrétně v této chvíli je asi naší největší starostí docílit v motion capture studiu co nejlepších pohybů lidských protivníků (proskakování, krytí a podobně). Chceme, aby tyto pohyby vypadaly opravdu skvěle a hráč měl při hraní pocit, že bojuje proti skutečným lidem a ne proti počítačem řízeným protivníkům.

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: Archiv

Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky, Rozhovor

 
Jan Modrák
šéfredaktor časopisu SCORE

 
 
Jan Modrák (SCORE)

Nejnovější články