Mění se dnešní hry ve stroje na odměny?
zdroj: komerční sdělení / PR

Mění se dnešní hry ve stroje na odměny?

11. 11. 2024 11:10 | Komerční sdělení / PR | autor: Inzerce

Hraní se změnilo! Tam, kde šlo dřív o příběhy, výzvy a radost z objevování, dnes přichází řada her s cílem udržet uživatele co nejdéle aktivního. Často toho dosahují přesně naplánovaným systémem odměn. 

  • Více odměn v moderních hrách

Moderní videohry dnes stále častěji staví na systému odměn. Hráči získávají body, předměty nebo zkušenosti za každý úkol, což je má motivovat k dalšímu hraní. Odměny nahrazují klasický postup příběhem a vytvářejí pocit pokroku i během kratších herních seancí. Typickým příkladem je Fortnite, kde hráči získávají „battle pass“ body za každou hru a tím si odemykají nové skiny nebo emoty. 

Je zajímavé, že podobný princip využívají i další sektory herního průmyslu. Jedním z příkladů je odvětví online kasin, kde jde princip odměn stěžejní Například vyherni automaty online fungují na základě stejných psychologických mechanismů: očekávání a drobných výher, které drží pozornost. Každé zatočení přináší možnost zisku a vytváří rytmus, který hráče baví.

Na druhé straně stojí hry, které odměny používají promyšleněji. Například Hollow Knight pracuje s přirozeným pocitem pokroku. Žádné body ani náhodné výhry, jen vylepšování dovedností a objevování nových oblastí. Hráč se posouvá dál díky trpělivosti a soustředění, ne kvůli neustálému sbírání bodů.

  • Výhody odměn pro design a ekonomiku her

Odměňovací systémy možňují vytvářet rozsáhlé a propracované hry, aniž by hráči museli hned na začátku platit. Z hlediska designu hrají odměny důležitou roli v tom, jak si hráč organizuje svůj čas. V rozlehlých světech udávají směr, udržují motivaci a dodávají pocit postupu i během kratších herních seancí. Hráč se díky nim neztratí v moři úkolů a má stále před sebou něco, co stojí za to splnit.

Z ekonomického pohledu je systém mikrotransakcí udržitelný: drobné platby od části hráčů pokryjí náklady a vývoj. Tento model pomáhá financovat menší nezávislé projekty i rozsáhlé produkce. Výsledkem je větší rozmanitost, ze které těží každý, kdo rád hraje.

  • Psychologické mechanismy stojící za odměnami

To, že hráče motivují herní odměny, není náhoda. Celý systém vychází z jednoduché lidské reakce. Máme rádi, když za svou snahu něco získáme! A čím nečekanější odměna je, tím větší bývá její dopad. 

Například ve hrách, kde se sbírají karty nebo postavy, bývá výsledek nejasný až do poslední chvíle. Právě to vytváří napětí a nutí hráče dávat pozor. Pokud je systém dobře vyvážený a přehledný, dokáže místo frustrace nabídnout dlouhodobou spokojenost. Hráč má díky tomu stále důvod se vracet, aniž by pociťoval nátlak.

  • Změní se hry ve stroje na odměny?

Vypadá to, že ano. Většina novějších her staví na sbírání skinů, zbraní, postav nebo jiných vzácných předmětů. Cílem už není jen dohrát kampaň, ale získat něco jedinečného, co ostatní nemají. 

Odměny dnes určují, jak dlouho u hry vydržíme. Místo jednoho silného zážitku dostáváme sérii malých motivačních úkolů, které se vrství. Hráči si zvykli na to, že za každý krok něco dostanou, a vývojáři tomu přizpůsobují celé herní struktury. Funguje to, a proto se nezdá, že tento mechanismus někam zmizí.

Otázkou zůstává, zda to je negativum. Pokud je systém férový, přehledný a nevyžaduje nutně platby, může to fungovat dobře. Hry se mění, stejně jako způsob, jakým je hrajeme. Hráči stále mají na výběr, které hry si pustí a čemu věnují svůj čas. A naše volba bude čím dál důležitější.

Nejnovější články