Jak název napovídá, klíčové bude využití mušket a pikenýrů, symbolů válek z uvedené doby. Grafický styl má vycházet ze umění 17. století a hra nabídne možnost stát se Johannem Tillym, Gustavem Adolfem či Albrechtem z Valdštejna. Hra vyjde s trojicí kampaní, každá se bude věnovat jednomu z výše zmíněných konfliktů. V každé kampani můžete bojovat v deseti bitvách a ve Třicetileté válce nechybí ani Bílá hora.
Kromě toho mají být k dispozici i samostatné scénáře, které jsou náhodně generované a obsáhnou několik typů bojových situací - od střetu v otevřeném poli přes boj proti obrannému postavení až po čekání na posily. Plusem hry je též editor map a podpora modifikací.
Systémově je Pike & Shot tahová strategie, kde tahy probíhají na klasické šachovnici. Jednotky jsou znázorněny reprezentativními modely v měřítku batalionů. Celkem je zde 20 typů jednotek, 25 schopností a různé typy organizačních struktur, které mají za cíl co nejvěrněji převést válečnou strategii dané doby na vaše monitory.
Multiplayer pro dva umožní zahrát si jak historické, tak generované scénáře. Na hře se navíc jako designér podílí Richard Bodley Scott, válečný teoretik a autor stolní strategie Field of Glory.
Vypadá to, že fandové ne až tak často zpracovávaného období se mohou těšit. Ostatně, jde o poměrně zajímavé období, kdy střelné zbraně začínají přebírat dominantní pozici ve válkách. Zároveň však stále hrají klíčovou roli šiky pikenýrů, které ještě kvůli nedokonalosti mušket nepatří do starého železa.
Prozatím nevíme kdy Pike & Shot vyjde, ale ve vývoji je verze pro PC, která by se měla objevit i na Steamu, což není u her od Slitherine samozřejmostí.