zdroj:
tisková zpráva
Vydání Unreal Tournamentu 2003 (recenze) znamená budování nové herní komunity po celém světě. Pokud je tato hra vaše krevní skupina a chtěli byste se ji více věnovat, přečtěte si tento článek, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry. Pokusili jsme se zde soustředit základní informace, které mohou být užitečné pro trénink i v ostrých soubojích, pro jednotlivce i hráče v týmech. Věříme, že si zde každý vybere alespoň něco a bude pro něj čtení následujících řádků přínosem.
V prvním dílu jsme se věnovali nastavení grafiky, audia, ovládání a bindování kláves, zatímco ve druhé části jsme důkladně proklepli všechny zbraně a jejich použití v boji. Minule jsme si povídali o správném pohybu v mapách, speciálních pohybech a adrenalinu a dnes sérii článků o UT2003 dokončíme s popisem strategií v jednotlivých typech hry, přehráváním dem, vznikajícími přídavnými mody a užitečnými tipy na závěr.
Práce s demy
zdroj:
tisková zpráva
S posledním patchem konečně jde v UT2003 ukládat a prohlížet dema, která stačí nakopírovat do adresáře UT2003\System a spustit ve hře příkazem demoplay nazevdema. Ukládat dema je možné ve dvou formátech. Jednoduchým uložením pomocí příkazu demorec nazevdema vytvoříte demo, které při prohlížení nabídne pohled vašima očima a nebude možné přepínat na pohledy hráčů ostatních. Takové demo je potřeba vytvořit přímo na serveru tak, že použijete v jeho příkazové řádce parametr ?demorec URL. Příklad spuštění serveru je třeba:
ucc server dm-antalus?game=xgame.xdeathmatch?demorec=mojedemo
Tím se začne po spuštění serveru nahrávat demo s názvem mojedemo.dem. Ukládání dem na serveru můžete provádět také v jeho konzoli stejně, jako provádáte nahrávání na klientech, čili příkazem demorec. Parametr s názvem dema není povinný a pokud jej vynecháte, automaticky se použije název demo0001, demo0002 atd. Dema se ukládají do složky UT2003/System.
Při přehrávání dem je potřeba mít nainstalované to, co hráči při hře používali, čili mapu, mutátory apod. Poměrně používaný balík, který řada serverů a tím pádem i dem z nich ukládaných používá, je utilitka UTsecure, kterou stáhnete odsud. Při přehrávání dem pak primární střelbou přepínáte mezi pohledy jednotlivých hráčů a sekundárem přepínáte mezi pohledem hráče a kamerou umístěnou nad ním. Zatím poslední patch v2166 rozhodně doporučuji každému, kdo hru vlastní.
Strategie
zdroj:
tisková zpráva
Nedílnou součástí boje je taktika, ať už hrajete sám anebo v týmu. Není výjimkou, kdy tým složený ze slabších hráčů s horším skillem rozmete hráče podstatně zdatnější právě tím, že používá šikovnou taktiku oproti "hurá stylu" soupeře. Velká část taktiky je závislá na konkrétní mapě, schopnostech týmu a soupeři, který vás čeká. I tak ale existuje řada obecných pravidel, která stojí za to si připomenout. Pojmem taktika se myslí pohyby, využívání mapy a vhodných zbraní, rozmístění týmu v mapě, rozdělení rolí mezi hráče a samozřejmě schopnosti se dorozumívat. V každém případě pro hru v týmu platí, že jeden hráč je vždy velitel a co řekne, to platí a pohádat se s ním můžete až po bitvě. Když se bojuje, žádné odmlouvání a handrkování se netrpí.
1) Duel Jedním z oblíbených způsobů svádění bitev je duel, čili bitva dvou hráčů proti sobě a slouží k němu malé mapy (Compressed, Gael...). Při tomto boji se nejlépe naučíte používat individuální skilly jak pohybové, tak pro práci se zbraněmi. Často se používá i mutátor, který vám zpřístupní všechny zbraně. Při duelu je důležité dobře odkoukat soupeře a jeho chování. Sami si pak vždy kryjte záda, neustále se pohybujte a zdržujte se v lokacích, kde na vás není vidět ze všech stran. Vždy se snažte vědět, kde je soupeř anebo odkud se objeví. V malých mapách je relativně málo spawn pointů a je dobré vědět, kde jsou a jakým způsobem respawn funguje - většinou na opačném konci mapy než se nacházíte, takže to bude místo, kde se protihráč vyrojí.
Mějte na paměti, že primární je přežít, ne zabít, a proto sledujte své zdraví i štíty a udržujte si pokud možno přístup k lékárničkám a štítům. Důležitá je znalost doby, po které se důležité power-upy znovu objevují po jejich sebrání. To můžete vidět třeba v demu (3 MB) z finále zimního turnaje CPL, v němž jeho vítěz Fatality hlídá Double Damage jako oko v hlavě. Ono právě ovládnutí mapy a jejích stěžejních lokací je obrovskou výhodou a komu se to podaří, tak má hodně navrch. Běhá pak mapou a vyzobává dobroty, čímž je na koni a je dost problém takového soupeře této výhody zbavit. Velice dobrá mapa na duely je DM-1on1-Alpu2 (3,7 MB), která dle mého soudu předčí to, co najdete v samotném UT2003 a tato mapa se objevuej už i na řadě serverů po světě, u nás i třeba na serverech Progamers.
2) Deathmatch
zdroj:
tisková zpráva
Deathmatch je rozšířením duelu o více hráčů a platí podobná pravidla, kdy ale musíte hrát přeci jen útočněji, abyste nasbírali co nejvíce fragů. V Deathmatchi si dávejte dvojnásob pozor na to, kam se rozběhnete, protože největší chybou je vletět mezi klubko bojujících hráčů anebo doprostřed volného prostranství. To je rázem po vás, ani netušíte, odkud to přišlo. Držte se proto raději trochu stranou, kde je možnost případně uniknout a odkud co nejlépe máte přehled o soupeřích a vy jste tím, kdo začne útočit. Měňte výzbroj při přechodu do geometricky jiných lokací - jinou mějte připravenou v otevřených lokacích a jinou si zaktivujte při vstupu do úzké chodby (viz přehled zbraní).
3) Team Deathmatch Týmový deathmatch se od toho klasického v řadě prvků liší. Jednak hrajete v týmu a je dobré se zdržovat poblíž a nerozptylovat volně po mapě. Nejde jen o to sčítat svoje individuální fragy, ale jako tým zvýšit pravděpodobnost sejmutí soupeře. V Team Deathmatchi se používají i taktiky, kdy část týmu hlídá stěžejní zbraně a power-upy v mapě, aby se k nim soupeř nedostal, a tím si udržují výhodu. Součástí týmové taktiky je i chování v mapě, kdy nesbírejte zbytečné power-upy, zbraně a munici, které se hodí někomu jinému, nezastavujte se ve dveřích, kde bráníte ostatním v pohybu atd. A samozřejmě komunikujte, jak jste na tom se zdravím, kde je nepřítel apod. K tomu slouží několik příkazů, které se dají nabindovat na klávesu a jimiž spoluhráčům snadno udáte, jak jste na tom a kde se nacházíte. Ty jsme si již probírali v první části tipů, takže se k nim již nebudeme vracet.
4) Capture the Flag V této hře je potřeba si uvědomit, že jde především o získání bodu donesením vlajky a fragy nejsou podstatné (nicméně je za ně adrenalin). V této týmové hře je zvykem rozdělit tým na obránce a útočníky, případně support, který pendluje mezi nimi tak, jak je aktuáně třeba. Role útočníků je jasná v pokusech o sebrání soupěřovy vlajky, a to vzájemným koordinováním útoků. Poté, co se sebrat vlajku podaří, může druhý útočník přijít na pomoc, anebo je také možné hrát na vylákání soupeřovy obrany a druhým hráčem stát připraven v bázi na vrácení vlajky, které se ihned zmocníte a jinudy než byl veden první útok utečete. Můžete také vnést rozruch tím, že s ukořistěnou vlajkou zakempujete a znervózníte soupeře, který nebude vědět, co se děje.
zdroj:
tisková zpráva
Role obránců je opačná - čelit útokům a hájit vlajku svoji. To ale neznamená stát přímo u ní, což bývá častou chybou. Naopak - v řadě map je dobré strážit přístupy k vlajce z pozic vzdálených, odkud útočníky nečekaně překvapíte. K tomu je potřeba znát mapu a vědět, že vám soupeř nikudy neproklouzne. Při bránění hráče s vlajkou jde o to hlavně soupeře zdržet a nabízet sebe sama jako alternativní otravný cíl, i za cenu vlastního života. Pokud hráč nesoucí vlajku padne nebo použije translokátor, je chvíli čas na to pohozenou vlajku zvednout a pokračovat v jejím nesení. I v tomto je taktika, pokud je někdo další z týmu poblíž.
Nezbytné pro pořádnou CTF hru je zvládnutí práce s Translocatorem, který je jednou ze základních pomůcek. Hráč s vlajkou jej nesmí používat, takže jsou obránci v obrovské výhodě a pomocí něj jej mohou rychle dohonit. Translokátor ale ocení i útočníci, pokud se třeba rychle potřebují dostat přes otevřenou lokaci, vysoko vyskákat apod. Nezapomeňte, že s pomocí Translocatoru se může hráč dostat do míst, kde byste jej nečekali. K taktikám patří i nasbírání power-upů a adrenalinu a jejich použití v pravý čas, třeba právě při uzmutí vlajky. Boj o vlajky je velice variabilní a v něm je jeho kouzlo, které jej už po léta řadí na špici všech herních módů.
V CTF také využijete funkci translokační kamery, kterou když vhodně umístíte, můžete monitorovat i velkou část mapy. Také jsme psali o orientační pomůcce, která vyšle nejkratší cestou směrem k bázím barevný oblak, jenž vám ukáže cestu. Hodí se to hlavně když se mapu teprve učíte, ale i tak myslím, že je dobré tuto možnost připomenout. K orientaci slouží i HUD, kde je u týmového znaku formou miniradaru zobrazeno, kterým směrem od vás se vlajky nacházejí.
5) Bombing Run
zdroj:
tisková zpráva
Bombing Run narozdíl od CTF patří k herním modům nejmladším a jeho taktické oťukávání je teprve ve fázi zjištování. Nicméně i zde už se dá vypíchnout pár obecných zásad. Po startu kola je nutné se co nejrychleji dostat k míči, k čemuž se jasně nabízí Translocator. Narozdíl od CTF, kdy jsou týmy rozmístěny po celé mapě, se zde boj soustředí okolo hráče s míčem a přesouvá se tak dění po mapě sem tam. Jelikož hráč s míčem nemůže střílet ani používat Translocator, je donucen taktizovat. Jedním z používaných manévrů je hození míče přímo na dotírajícího soupeře, čímž jej okamžitě odzbrojíte. Pak je snadné jej zbraní dorazit a míč si zase vzít zpět.
Další často používaný fígl je s míčem neběhat, ale předhazovat si jej a Translocatorem se k němu teleportovat. Dobrá týmová hra je zde ve formacích, které hráči okolo toho s míčem dělají tak, aby byl schopen šikovně přihrát. Míč lze vystřelovat i v běhu nad sebe, kdy jej zachytí spoluhráči za vámi a vy můžete používat zbraň.
6) Double Domination Tento totálně předělaný a v podstatě tedy nový mód spočívá v bránění dvou odlehlých stanovišť naráz. Pro tým je tedy nutné se v každém případě rozdělit a vydat se na opačné konce mapy. Obecné taktizování těžko nějaké doporučit, na každém postupu něco je. Někdo preferuje bránění ve více hráčích samotného cíle, jindy se obránci rozestavují tak, aby ten první udělal rozruch a připravil další na příchod soupeře apod. Vše je opět velmi závislé od mapy a jejích možností, jakož i počtu hráčů v týmech.
zdroj:
tisková zpráva
Na závěr povídání o týmových taktikách dodejme, že zdaleka nejdůležitější stránkou strategie je vzájemná domluva. Ta se řeší různými způsoby - hláškami psanými, předdefinovanými i namluvenými, zdaleka nejlepší je ale komunikace pomocí mikrofonu. K tomu slouží několik speciálních programů, z nichž jmenujme nejrozšířenější dva, a to TeamSpeak a Roger Wilco. Pro komunikaci platí zásada - omezte se na to, co je potřeba a vynechte nadávky, silácké plky, komentování kde čeho a prostě všechno spamování, kterým ničemu nepomůžete a jedině do domluvy vnesete zmatek.
Přídavné módy Z herních módů, které na enginu UT2003 vznikají, bych vyzdvihl DeathBall, který se těší velké oblibě a je vlastně první modifikací, která se už masově hraje a jež si získává čím dál víc fanoušků. Mapy pro tuto úpravu jsou vesměs ve formě klasického hřiště na fotbal, a v podstatě o trochu zmodifikovaný fotbal se i jedná. Úkolem je dostat míč, se kterým manipulujete podobně jako v Bombing Runu, do branky soupeře. Mod rozhodně stojí za test (i když boti zatím pro něj nejsou nijak upraveni a tak hra s nimi nestojí za moc) a stáhnout si jej můžete z jeho domovské stránky. Z připravovaných modů uvedu odkaz alespoň na druhou světovou inspirovaný Path to Victory a Star Wars tématikou laděný Troopers: Rise of the Rebellion, o kterém jsme již psali krátké info v našich novinkách.
zdroj:
tisková zpráva
Z dalších doplňků hry bych rád ještě zmínil mutátor TTM (The Tournament Mod), jenž přináší do hry spoustu šikovných vychytávek, které ocení i profi hráči. Krom vylepšení HUDu a serverových i klientských nastavení připravují jeho autoři i podporu IRC botů, statistik z bitev ve formě přesnosti střelby s jednotlivými zbraněmi a další opravdu užitečné věci. Bližší informace najdete zde.
Tipy na závěr Zajímavá je v UT2003 možnost v tréninku (režim Instant Action) měnit renderovací módy. Slouží k tomu příkaz „rmode X“, kde za X dosadíte celé kladné číslo cca do dvacíti. Pokud takto použijete třeba hodnotu 1, zapnete zobrazení drátěného modelu. Při hře s boty při otočení mapy asi budete možná chtít boty do hry přidat, případně je odebrat. Uděláte to příkazem „addbots X“ anebo naopak „killbots X“, kde za X dosadíte počet botů. Je docela dobré si tyto příkazy nabindovat pro rychlé používání.
Na konec seriálu o UT2003 ještě uvedeme několik tipů a zajímavých odkazů, které se do žádné sekce nevešly. Předně to je odkaz na homepage hry, kde najdete krom jiného všechny soubory jako dema, patche, manuál, dedikovaný server atd. Další šikovný zdroj informací je PlanetUnreal, kde se denně něco nového ohledně hry a dění okolo ní objeví a hostuje tam řada stránek s herními mody, mapami, mutátory atd. Bohatým zdrojem přídavků ke hře v podobě mutátorů, map, modelů, skinů a nyní i dem apod. je UT2003HQ. Z českých webů, kde se poskytováním informací o UT2003 a organizováním online turnajů i shromažďováním dem zabývají, jmenujme ProGamers. Další zdroj dem najdete také na této stránce.
zdroj:
tisková zpráva
Pro ty, kdo hrávají online, bude užitečný výborný program pro vyhledávání a třídění herních serverů All-Seeing Eye, o němž jsme psali podrobně v recenzi. Pro hráče všech her je velice užitečnou utilitou PowerStrip, který kromě tweakování grafických karet umí řadu skvělých věcí, krom jiného i kdykoli měnit jas obrazu a hlasitost zvuku z klávesnice, ukládat profily obrazu, barev, výkonu atd. - viz recenze programu.
Líbí se vám písmo, které UT2003 používá ve svém logu? Stáhněte si jej v podobě fontu odtud. Chcete si přehrávat hudbu ze hry, i když zrovna nehrajete? Je ve formátu Ogg Vorbis uložena v podadresáři Music (přípona .ogg) a zvládne ji přímo přehrávat i WinAmp od verze 2.80 výš. Pokud vás chytilo editování map a ostatních prvků hry, odkážu vás jednak na oficiální stránky, ale výborné tutorialy pro začínající tvůrce map najdete i na PlanetUnreal v sekci Tutorials. Bohatá databáze návodů a informací je také na UnrealWiki a pokud chcete raději výuková videa než tutorialy textové, najdete je na webu 3DBuzz v příslušné sekci.
Tímto se s vámi zatím loučím a přeji hodně fragů a kvalitních bitev.
Stáhněte si: Přídavné mapy, High Quality Deathmatch map packy 1&2, Hratelné demo (100 MB), PC Games videa (2x 15 MB), Trailer (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB), Cheaty, Patch, Čeština, Manuál
Související články: Recenze, Tipy a triky, První dojmy z dema (9/2002), Další dojmy z betaverze (7/2002), První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?, Na čem má běžet UT 2003?, První mutátor a benchmarky, Unreal Tournament recenze (11/99), Screenshoty
|