zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Schizm             II: Chameleon (recenze             české verze) není klasickou adventurou, jakou by si koupil každý             hráč tohoto typu her. Její obtížnost se vymyká dosavadnímu trendu             zjednodušování her, a tak asi navždy zůstane předurčena jen pro malou             skupinu hráčů, kteří vydrží dlouhé hodiny řešit jeden hlavolam za             druhým. Předpokladem k úspěšnému dohrání je tedy trpělivost, důvtip             a trocha toho technického myšlení. Ne všechny úkoly jsou ale tak jednoznačné,             jak by se zdálo a některá řešení by vás možná ani ve snu nenapadla.             Proto je tu náš návod, kam v klidu a bez výčitek můžete kdykoliv nahlédnout.             
              Předchozí díly návodu: 1. díl,             2. díl
  Lyra 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jděte             po chodbě a cestou seberte zelenošedou kouli (obrázek).             Na rozcestí leží další, červená. Potom vyjeďte levým výtahem nahoru,             kde leží třetí kombinovaná koule. Od výtahu vpravo je chodbička vedoucí             ke dveřím. Na nich svítí symbol a pod ním se nalézá pole dvanácti             tlačítek. Symbol si obkreslete přesně, včetně jeho polohy vůči osám             kruhu. Sjeďte dolů a dejte se vlevo. Na konci jsou další dveře s jiným             symbolem. Nakonec vyjeďte druhým výtahem a vejděte do levých dveří.             Zde si obkreslete třetí symbol. Vyjděte ven z místnosti a přistupte             k dekódovacímu zařízení.
              Sen do zařízení vloží červenou kouli. Tlačítky vedle koule s ní můžete             otáčet a měnit tak symboly na spodním displeji. Nalistujte symbol             z některých dveří a podívejte se na horní displej. Ten obsahuje dvanáct             políček, přičemž na některých se více rozjasní červené světlo. Právě             jste odhalili kód ke dveřím s daným symbolem. Pořadí, v jakém se mají             tlačítka stisknout je naznačeno šedou čárou vedoucí přes políčka.             Tedy v horní řadě je to zleva doprava, v řadě pod ní zprava doleva             atd. Kód si poznamenejte a klikněte na kouli, Sen ji vymění za zelenou.             Nalezněte druhý známý symbol. Vyměňte zelenou kouli za kombinovanou             a... ejhle! Přestože jste našli třetí symbol, žádný kód se neukázal.             Ani u jiných symbolů to nefunguje. Takže nezbývá než provést substituci.             Vložte červenou kouli a najděte levou polovinu třetího symbolu. Pak             vložte zelenou a zjistěte si kód pro pravou polovinu.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nalezený             kód od zelené koule si můžete hned na tomto patře vyzkoušet. V druhé             řadě se shora klikněte zprava doleva na všechna tři tlačítka, pak             na prostřední tlačítko ve třetí řadě (obrázek).             Bohužel kromě výhledu na pravé Orákulum tu nic jiného k vidění není.             S nepořízenou odejdete i od dveří za prvním výtahem. Přestože je lze             otevřít (obrázek), dál než za práh             se kvůli zátarasu nedostanete. Poslední nadějí jsou tedy dveře s kombinovaným             symbolem v přízemí. To by ale nebyl Schizm, kdyby to šlo tak hladce.
              Jak sami můžete zjistit, stisknete-li všechna tlačítka, která daly             dohromady oba symboly nic se nestane. Je třeba použít půlku tlačítek             z kódu pro levý symbol a pak půlku pro druhý symbol. Takže v první             řadě se shora stiskněte prostřední tlačítko, v druhé řadě pravé tlačítko             a ve čtvrté řadě nejprve pravé a pak levé tlačítko (obrázek).
  Letiště Transaiů             Na lavičce si prohlédněte kamennou destičku, na níž jsou vyryta čísla             z nám již dobře známé čtverečné soustavy (obrázek).             Nad nimi je symbol plachetnice, takže toto číslo bude s ní nějak souviset.             Pokud máte čísla ještě někde poznamenána pak zjistíte, že převedena             na pozemské symboly značí 3120. Přistupte k plachetnici a prozkoumejte             navigační zařízení. Je na něm stejný symbol jako na destičce. Je zřejmé,             že kód určuje cílové místo. Jenomže na navigačním panelu jsou pouze             tři číselná místa. Když proklikáte tlačítko pod jedním z displejů             zjistíte, že se na něm vystřídá celkem dvanáct symbolů. Takže navigační             zařízení pracuje s dvanáctkovou soustavou. Nezbude vám nic jiného             než převést kód ze čtverečné soustavy na dvanáctkovou. To je ale hnus,             velebnosti!
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dvanáctková             soustava používá dvanáct různých číslic. Vyjádřeno v našich číslech             to je 0, 1, 2, ..., 9 a protože vyšší čísla bychom museli tvořit jen             kombinací předchozích, nahrazují se písmeny. Číselná řada bude tedy             pokračovat ještě „čísly“ A a B (hodně používaná šestnáctková soustava             má rozsah 0 až F). A podle principu, který jsem naznačil u výkladu             čtverečné soustavy, budou vyšší čísla ve dvanáctkové soustavě tvořit             kombinace čísel ze základní řady, třeba 7AB. Vraťme se ale k našemu             problému. Číslu 3120 čtverečné soustavy je ekvivalentní číslo 160             ve dvanáctkové soustavě (pro zajímavost to je 216 v desítkové soustavě).             Čili na navigačním panelu klikněte jednou na tlačítko pod levým displejem             a šestkrát pod prostředním. Na pravém displeji už nula je (obrázek).
  Nad troskami             Gelleí             Na konci chodby, přímo proti vám vidíte mříž, která je klikatelná.             Jednotlivé dílky se po kliknutí prosvětlí. Je jasné, že bude třeba             vytvořit určitý obrazec, aby se dveře otevřely. Jděte chodbou doprava             až dojdete do místnosti, kde na dvou plátnech jsou naznačeny dva obrazce,             modrý a žlutý. Ty si obkreslete a běžte na konec chodby. Zde je zelená             klikatelná mřížka. Jistě už vás napadlo, že kódem k těmto dveřím bude             zelený obrazec, který vznikne z průniku modrého a žlutého. Porovnejte             tedy oba obrazce a do prázdné mřížky si zakreslete pouze ty dílky,             které jsou prosvětleny jak u modrého tak u žlutého obrazce. Výsledek             vidíte na obrázku (obrázek). Za             dveřmi, jak se dalo očekávat, je červený obrazec, který složen se             zeleným dá bílý obrazec, jenž je kódem ke dveřím na proti vstupní             chodbě (obrázek).
  Nalezení Chemay 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na             chodbě si všimněte dvou implikací napsaných křídou na ocelové bedně,             které jistým dvou znakům přiřazují čísla dvanáctkové soustavy, která             už znáte z plachetnice (obrázek).             Na konci chodby naproti bedně najdete dveře, na nichž je jeden ze             symbolů z bedny. Bohužel, kódový zámek pod ním obsahuje zase zcela             nové symboly. Pro převod použijte kruh na rozcestí opodál. K jeho             zprovoznění budete ale potřebovat jeden disk, který leží na menší             bedně v první postranní chodbě (obrázek).
              Po obvodu dekódovacího zařízení jsou rozmístěny všechny symboly dvanáctkové             soustavy. Každému symbolu pak patří jedna výseč. Vnitřek zařízení             je rozdělen na tři soustředná soukruží a jeden kruh uprostřed. Každá             část má v sobě otvor, v němž je vidět jeden znak z kódových zámků             dveří. Klikáním na jednotlivé části dosáhnete toho, že se otáčí a             otvor tak ukazuje, jaký znak je přiřazen dané číslici z dvanáctkové             soustavy. Najděte tedy kódy pro dvě známá čísla, takže budete moci             otevřít dvoje dveře (obrázek,             obrázek). 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Za             prvními dveřmi není nic zajímavého, za druhými jsou další chodby.             Tady si všimněte nápisu na bedně (obrázek),             který je patrně nějakým matematickým zápisem, v němž je levý symbol             výsledkem jisté operace s nám už známými dvěma symboly. Zapamatujte             si tuto formuli, především operátor mezi zmíněnými dvěma symboly a             vraťte se do první chodby. Naproti dekódovacímu zařízení visí kalkulačka.             Bohužel není úplně v pořádku, některá potřebná tlačítka chybí, ale             snad poslouží. Jde o to zjistit, jakou funkci představuje neznámý             operátor z rovnice.
              Podívejte se na levý sloupec kalkulačky. Na spodku je zjišťovaný operátor,             na dním pak tři čísla. Když se podíváte na dekódovací zařízení a najdete             si pozice těchto tří čísel dostanete, že horní číslo je nula, prostřední             čtyřka a spodní osmička. Zkuste nyní provést s těmito čísly několik             operací. Nula s jiným číslem dává opět to číslo. Nezáleží ani na pořadí.             Když provedete operaci čtyřky na čtyřku, dostanete osmičku. Je více             než jasné, že neznámý symbol je operátorem pro sčítání. Vedle něj             je pak odčítání, potom násobení a dělení je vydloubnuté.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
                   Kalkulátor je jinak plně funkční - zobrazí správně i dvojmístná čísla             i záporné znaménko. Zkuste např. 8+8. Výsledek je 14 a kupodivu je             to správně, neboť 14 ve dvanáctkové soustavě je 16 v desítkové. A             podobně B+B dává 1A, neboli 11+11=22 (obrázek).             Tady je vidět, že problém chybějících tlačítek lze vyřešit tak, že             si jednotlivé symboly převedete na čísla v desítkové soustavě, ty             sečtete a výsledky převedete na dvanáctkovou soustavu. K převodu poslouží             dekódovací zařízení (obrázek).
              Takže první číslo převedeno na desítkovou soustavu dává 3 4 6 8, druhé             8 0 4 1. Čísla sčítejte jako byste je měli napsaná pod sebou na papíře             a počítali ručně. Když to vezmete zleva, tak 3+8=11, 4+0=4 atd. Výsledek             je tedy 11 4 10 9, převedeno do dvanáctkové soustavy B4A9. Na dekódovacím             zařízení pak přiřaďte jednotlivým dvanáctkovým číslům grafické znaky             z kódového zámku k posledním dveřím (obrázek).
  Konec hry             Po šťastném shledání s Chemay na vás čeká poslední úkol – zprovoznit             energetický zdroj stanice. Nejprve jděte přímou chodbou, která vás             dovede ke zdroji. Na vrcholcích jednotlivých věží najdete čísla. Obkreslete             si je (jsou podtržena, takže z toho směru musí být čtena) a převeďte             je na desítková. Vraťte se na začátek a druhou chodbou vstupte do             řídicí místnosti.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Do             šachty na pravé straně ovládacího pultu vložte disk (obrázek)             a klikněte na pult. Před sebou vidíte čtyři věže, přes které jste             šli a před nimi zdrojovou věž. Ta je rozdělena na šestnáct částí.             Horní oblouk ovládacího panelu obsahuje šestnáct malých tlačítek,             která ovládají posuvný vozík na zdrojové věži. Velké tlačítko uprostřed             vyvolá nula až čtyři výboje z vybraného patra, tedy z toho, kde se             právě nachází vozík. Jednou se tedy ze zdrojové věže vytáhne jeden             oblouk třeba na druhou věž, z jiného patra budou všechny čtyři věže             zasaženy po jednom oblouku. Ovšem jen určitá kombinace spojů aktivuje             síť. Než vám ji ale prozradím, poznamenejte si z jakého patra kolik             a kam putuje oblouků.
              Nyní si zvolme pořadí věží zleva doprava. První věž měla na sobě číslo             4 ve dvanáctkové soustavě. Druhá 8, třetí 14 a čtvrtá 28. Pokud čísla             převedete na desítkovou soustavu, pak dostanete 4, 8, 16 a 32. Teď             přichází další vypečenost. Během hry jste postupně poznali čtyři čísla             síly – 12, 28, 36 a 52. Jde o čísla v desítkové soustavě, ale kupodivu             se převádět na nic nebudou. Využijete totiž desítková čísla z věží             tak, že jejich sčítáním se budete snažit dospět k číslům síly. Konkrétně             tedy 4+8=12, 4+8+16=28, 4+32=36 a 4+16+32=52. 
              Tyto součty budete muset sestrojit na zdroji. To znamená, že se zdrojovou             věží spojíte po jednom oblouku věže, s čísly 4 a 8, tedy věž číslo             1 a 2. Druhý součet sestrojíte, když oblouky půjdou k věžím 1, 2 a             3. Třetí součet vytvoří spojení věží 1 a 4. Poslední součet pak věže             1, 3 a 4. Konkrétně toho dosáhnete tak, že oblouky vyvoláte na 3.,             7., 8. a 15. patře zdrojové věže (obrázek).
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Planeta             je zachráněna, Chemay je zachráněna, Společníci jsou zachránění a             lidstvo je zachráněno. Nastává mír, tedy alespoň na nějakou dobu.             Schizm je u konce a mně nezbývá než doufat, že jste si jej pěkně užili             a pořádně se zapotili. Koneckonců, až na několik těch excesů kolem             číselných soustav a kouzlení s nimi, šlo o dobře zvládnutou hru s mnoha             pestrými a logickými hádankami. A kdo ví, třeba kromě několika hodin             zábavy, se vám vytvořilo zase pár nových neuronových spojů či jste             si alespoň posílili ty stávající :-) (obrázek)
              Stáhněte si: Demo,             Trailer, Screenshoty, Ukázky českého dabingu...
              Související články: Recenze,             Návod - ostatní díly, Novinky
 
 
 
 
  |