Schizm II - návod 3.část
zdroj: tisková zpráva

Schizm II - návod 3.část

31. 7. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Ve poslední části návodu na adventuru Schizm II vám budou odhaleny šokující informace o historii vašeho národa a o vaši úloze v zapeklitém příběhu, jehož důležitou součásti je i návrat na vesmírnou stanici.

Autor: Nukem
Publikováno: 31.července 2004


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Schizm II: Chameleon (recenze české verze) není klasickou adventurou, jakou by si koupil každý hráč tohoto typu her. Její obtížnost se vymyká dosavadnímu trendu zjednodušování her, a tak asi navždy zůstane předurčena jen pro malou skupinu hráčů, kteří vydrží dlouhé hodiny řešit jeden hlavolam za druhým. Předpokladem k úspěšnému dohrání je tedy trpělivost, důvtip a trocha toho technického myšlení. Ne všechny úkoly jsou ale tak jednoznačné, jak by se zdálo a některá řešení by vás možná ani ve snu nenapadla. Proto je tu náš návod, kam v klidu a bez výčitek můžete kdykoliv nahlédnout.

Předchozí díly návodu: 1. díl, 2. díl

Lyra
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jděte po chodbě a cestou seberte zelenošedou kouli (obrázek). Na rozcestí leží další, červená. Potom vyjeďte levým výtahem nahoru, kde leží třetí kombinovaná koule. Od výtahu vpravo je chodbička vedoucí ke dveřím. Na nich svítí symbol a pod ním se nalézá pole dvanácti tlačítek. Symbol si obkreslete přesně, včetně jeho polohy vůči osám kruhu. Sjeďte dolů a dejte se vlevo. Na konci jsou další dveře s jiným symbolem. Nakonec vyjeďte druhým výtahem a vejděte do levých dveří. Zde si obkreslete třetí symbol. Vyjděte ven z místnosti a přistupte k dekódovacímu zařízení.

Sen do zařízení vloží červenou kouli. Tlačítky vedle koule s ní můžete otáčet a měnit tak symboly na spodním displeji. Nalistujte symbol z některých dveří a podívejte se na horní displej. Ten obsahuje dvanáct políček, přičemž na některých se více rozjasní červené světlo. Právě jste odhalili kód ke dveřím s daným symbolem. Pořadí, v jakém se mají tlačítka stisknout je naznačeno šedou čárou vedoucí přes políčka. Tedy v horní řadě je to zleva doprava, v řadě pod ní zprava doleva atd. Kód si poznamenejte a klikněte na kouli, Sen ji vymění za zelenou. Nalezněte druhý známý symbol. Vyměňte zelenou kouli za kombinovanou a... ejhle! Přestože jste našli třetí symbol, žádný kód se neukázal. Ani u jiných symbolů to nefunguje. Takže nezbývá než provést substituci. Vložte červenou kouli a najděte levou polovinu třetího symbolu. Pak vložte zelenou a zjistěte si kód pro pravou polovinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nalezený kód od zelené koule si můžete hned na tomto patře vyzkoušet. V druhé řadě se shora klikněte zprava doleva na všechna tři tlačítka, pak na prostřední tlačítko ve třetí řadě (obrázek). Bohužel kromě výhledu na pravé Orákulum tu nic jiného k vidění není. S nepořízenou odejdete i od dveří za prvním výtahem. Přestože je lze otevřít (obrázek), dál než za práh se kvůli zátarasu nedostanete. Poslední nadějí jsou tedy dveře s kombinovaným symbolem v přízemí. To by ale nebyl Schizm, kdyby to šlo tak hladce.

Jak sami můžete zjistit, stisknete-li všechna tlačítka, která daly dohromady oba symboly nic se nestane. Je třeba použít půlku tlačítek z kódu pro levý symbol a pak půlku pro druhý symbol. Takže v první řadě se shora stiskněte prostřední tlačítko, v druhé řadě pravé tlačítko a ve čtvrté řadě nejprve pravé a pak levé tlačítko (obrázek).

Letiště Transaiů
Na lavičce si prohlédněte kamennou destičku, na níž jsou vyryta čísla z nám již dobře známé čtverečné soustavy (obrázek). Nad nimi je symbol plachetnice, takže toto číslo bude s ní nějak souviset. Pokud máte čísla ještě někde poznamenána pak zjistíte, že převedena na pozemské symboly značí 3120. Přistupte k plachetnici a prozkoumejte navigační zařízení. Je na něm stejný symbol jako na destičce. Je zřejmé, že kód určuje cílové místo. Jenomže na navigačním panelu jsou pouze tři číselná místa. Když proklikáte tlačítko pod jedním z displejů zjistíte, že se na něm vystřídá celkem dvanáct symbolů. Takže navigační zařízení pracuje s dvanáctkovou soustavou. Nezbude vám nic jiného než převést kód ze čtverečné soustavy na dvanáctkovou. To je ale hnus, velebnosti!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dvanáctková soustava používá dvanáct různých číslic. Vyjádřeno v našich číslech to je 0, 1, 2, ..., 9 a protože vyšší čísla bychom museli tvořit jen kombinací předchozích, nahrazují se písmeny. Číselná řada bude tedy pokračovat ještě „čísly“ A a B (hodně používaná šestnáctková soustava má rozsah 0 až F). A podle principu, který jsem naznačil u výkladu čtverečné soustavy, budou vyšší čísla ve dvanáctkové soustavě tvořit kombinace čísel ze základní řady, třeba 7AB. Vraťme se ale k našemu problému. Číslu 3120 čtverečné soustavy je ekvivalentní číslo 160 ve dvanáctkové soustavě (pro zajímavost to je 216 v desítkové soustavě). Čili na navigačním panelu klikněte jednou na tlačítko pod levým displejem a šestkrát pod prostředním. Na pravém displeji už nula je (obrázek).

Nad troskami Gelleí
Na konci chodby, přímo proti vám vidíte mříž, která je klikatelná. Jednotlivé dílky se po kliknutí prosvětlí. Je jasné, že bude třeba vytvořit určitý obrazec, aby se dveře otevřely. Jděte chodbou doprava až dojdete do místnosti, kde na dvou plátnech jsou naznačeny dva obrazce, modrý a žlutý. Ty si obkreslete a běžte na konec chodby. Zde je zelená klikatelná mřížka. Jistě už vás napadlo, že kódem k těmto dveřím bude zelený obrazec, který vznikne z průniku modrého a žlutého. Porovnejte tedy oba obrazce a do prázdné mřížky si zakreslete pouze ty dílky, které jsou prosvětleny jak u modrého tak u žlutého obrazce. Výsledek vidíte na obrázku (obrázek). Za dveřmi, jak se dalo očekávat, je červený obrazec, který složen se zeleným dá bílý obrazec, jenž je kódem ke dveřím na proti vstupní chodbě (obrázek).

Nalezení Chemay
Obrázek zdroj: tisková zpráva Na chodbě si všimněte dvou implikací napsaných křídou na ocelové bedně, které jistým dvou znakům přiřazují čísla dvanáctkové soustavy, která už znáte z plachetnice (obrázek). Na konci chodby naproti bedně najdete dveře, na nichž je jeden ze symbolů z bedny. Bohužel, kódový zámek pod ním obsahuje zase zcela nové symboly. Pro převod použijte kruh na rozcestí opodál. K jeho zprovoznění budete ale potřebovat jeden disk, který leží na menší bedně v první postranní chodbě (obrázek).

Po obvodu dekódovacího zařízení jsou rozmístěny všechny symboly dvanáctkové soustavy. Každému symbolu pak patří jedna výseč. Vnitřek zařízení je rozdělen na tři soustředná soukruží a jeden kruh uprostřed. Každá část má v sobě otvor, v němž je vidět jeden znak z kódových zámků dveří. Klikáním na jednotlivé části dosáhnete toho, že se otáčí a otvor tak ukazuje, jaký znak je přiřazen dané číslici z dvanáctkové soustavy. Najděte tedy kódy pro dvě známá čísla, takže budete moci otevřít dvoje dveře (obrázek, obrázek).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Za prvními dveřmi není nic zajímavého, za druhými jsou další chodby. Tady si všimněte nápisu na bedně (obrázek), který je patrně nějakým matematickým zápisem, v němž je levý symbol výsledkem jisté operace s nám už známými dvěma symboly. Zapamatujte si tuto formuli, především operátor mezi zmíněnými dvěma symboly a vraťte se do první chodby. Naproti dekódovacímu zařízení visí kalkulačka. Bohužel není úplně v pořádku, některá potřebná tlačítka chybí, ale snad poslouží. Jde o to zjistit, jakou funkci představuje neznámý operátor z rovnice.

Podívejte se na levý sloupec kalkulačky. Na spodku je zjišťovaný operátor, na dním pak tři čísla. Když se podíváte na dekódovací zařízení a najdete si pozice těchto tří čísel dostanete, že horní číslo je nula, prostřední čtyřka a spodní osmička. Zkuste nyní provést s těmito čísly několik operací. Nula s jiným číslem dává opět to číslo. Nezáleží ani na pořadí. Když provedete operaci čtyřky na čtyřku, dostanete osmičku. Je více než jasné, že neznámý symbol je operátorem pro sčítání. Vedle něj je pak odčítání, potom násobení a dělení je vydloubnuté.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Kalkulátor je jinak plně funkční - zobrazí správně i dvojmístná čísla i záporné znaménko. Zkuste např. 8+8. Výsledek je 14 a kupodivu je to správně, neboť 14 ve dvanáctkové soustavě je 16 v desítkové. A podobně B+B dává 1A, neboli 11+11=22 (obrázek). Tady je vidět, že problém chybějících tlačítek lze vyřešit tak, že si jednotlivé symboly převedete na čísla v desítkové soustavě, ty sečtete a výsledky převedete na dvanáctkovou soustavu. K převodu poslouží dekódovací zařízení (obrázek).

Takže první číslo převedeno na desítkovou soustavu dává 3 4 6 8, druhé 8 0 4 1. Čísla sčítejte jako byste je měli napsaná pod sebou na papíře a počítali ručně. Když to vezmete zleva, tak 3+8=11, 4+0=4 atd. Výsledek je tedy 11 4 10 9, převedeno do dvanáctkové soustavy B4A9. Na dekódovacím zařízení pak přiřaďte jednotlivým dvanáctkovým číslům grafické znaky z kódového zámku k posledním dveřím (obrázek).

Konec hry
Po šťastném shledání s Chemay na vás čeká poslední úkol – zprovoznit energetický zdroj stanice. Nejprve jděte přímou chodbou, která vás dovede ke zdroji. Na vrcholcích jednotlivých věží najdete čísla. Obkreslete si je (jsou podtržena, takže z toho směru musí být čtena) a převeďte je na desítková. Vraťte se na začátek a druhou chodbou vstupte do řídicí místnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Do šachty na pravé straně ovládacího pultu vložte disk (obrázek) a klikněte na pult. Před sebou vidíte čtyři věže, přes které jste šli a před nimi zdrojovou věž. Ta je rozdělena na šestnáct částí. Horní oblouk ovládacího panelu obsahuje šestnáct malých tlačítek, která ovládají posuvný vozík na zdrojové věži. Velké tlačítko uprostřed vyvolá nula až čtyři výboje z vybraného patra, tedy z toho, kde se právě nachází vozík. Jednou se tedy ze zdrojové věže vytáhne jeden oblouk třeba na druhou věž, z jiného patra budou všechny čtyři věže zasaženy po jednom oblouku. Ovšem jen určitá kombinace spojů aktivuje síť. Než vám ji ale prozradím, poznamenejte si z jakého patra kolik a kam putuje oblouků.

Nyní si zvolme pořadí věží zleva doprava. První věž měla na sobě číslo 4 ve dvanáctkové soustavě. Druhá 8, třetí 14 a čtvrtá 28. Pokud čísla převedete na desítkovou soustavu, pak dostanete 4, 8, 16 a 32. Teď přichází další vypečenost. Během hry jste postupně poznali čtyři čísla síly – 12, 28, 36 a 52. Jde o čísla v desítkové soustavě, ale kupodivu se převádět na nic nebudou. Využijete totiž desítková čísla z věží tak, že jejich sčítáním se budete snažit dospět k číslům síly. Konkrétně tedy 4+8=12, 4+8+16=28, 4+32=36 a 4+16+32=52.

Tyto součty budete muset sestrojit na zdroji. To znamená, že se zdrojovou věží spojíte po jednom oblouku věže, s čísly 4 a 8, tedy věž číslo 1 a 2. Druhý součet sestrojíte, když oblouky půjdou k věžím 1, 2 a 3. Třetí součet vytvoří spojení věží 1 a 4. Poslední součet pak věže 1, 3 a 4. Konkrétně toho dosáhnete tak, že oblouky vyvoláte na 3., 7., 8. a 15. patře zdrojové věže (obrázek).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Planeta je zachráněna, Chemay je zachráněna, Společníci jsou zachránění a lidstvo je zachráněno. Nastává mír, tedy alespoň na nějakou dobu. Schizm je u konce a mně nezbývá než doufat, že jste si jej pěkně užili a pořádně se zapotili. Koneckonců, až na několik těch excesů kolem číselných soustav a kouzlení s nimi, šlo o dobře zvládnutou hru s mnoha pestrými a logickými hádankami. A kdo ví, třeba kromě několika hodin zábavy, se vám vytvořilo zase pár nových neuronových spojů či jste si alespoň posílili ty stávající :-) (obrázek)

Stáhněte si: Demo, Trailer, Screenshoty, Ukázky českého dabingu...

Související články: Recenze, Návod - ostatní díly, Novinky



Nukem
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)


 
 
Nukem
Smarty.cz

Nejnovější články