Účelem tohoto třídílného průvodce pro vysoko hodnocené fantasy RPG Sacred (recenze) je pomoci vám s výběrem postavy a jejím tréninkem, objasnit základní principy hry, upozornit na některá zákysová místa a hlavně poskytnout užitečné tipy ke hraní. Článek je psán pro verzi hry 1.5, neboť v ní by v blízké budoucnosti snad měla vyjít i její česká podoba.
První díl průvodce, který objasnil základní principy hry týkající se předmětů, lektvarů, obyvatel měst, atributů, všechny schopností Gladiátora a přinesl podrobnou mapu celého herního světa, naleznete zde. Třetí díl by se měl objevit zhruba za čtrnáct dnů na této adrese.
zdroj:
tisková zpráva
Seraphim
Dost možná nejspecifičtější postava ze všech. Podle záměru autorů by měla být jakýmsi mixem mezi gladiátorem a mágem, ovšem podle mých zkušeností (a podle zkušeností mnoha jiných hráčů) se vyplatí zaměřit se buď na boj nebo na magii. Magický charakter bude mít jednodušší začátek hry, bojová postava se začne rozjíždět až později. Podívejme se tedy nejprve na zvláštní schopnosti této andělky a poté si rozebereme oba dva možné směry vývoje charakteru.
• Magické schopnosti
Strength of Faith (síla víry) – Zvyšuje šanci na zásah nepřítele. V jisté fázi hry může tato schopnost přijít vhod, ale o nic převratného se nejedná.
Energy bolts (bleskomety) – Možná se to nezdá, ale tato schopnost je naprostou nutností pro magickou serafim. Kadence je skvělá a navíc jsou vystřeleny dva výboje najednou. Poškození se razantně zvyšuje s úrovní.
Light (světlo) – Naprostá zbytečnost. S nemrtvými si dokáže serafim poradit jinak a lépe.
Conversion – Přesvědčí nepřítele k boji za tu správnou stranu. Ale přesvědčí jen jednoho, takže se nejedná o příliš používanou schopnost.
Rotating blades of light (rotující čepele dobra) – Teoreticky se jedná o zajímavou schopnost, leč způsobované poškození není závratné. Navíc tuto schopnost mnohem lépe nahrazuje Celestial light.
Irritation – Znehybní jednoho protivníka. Ze začátku stojí možná za vyzkoušení, ale pak ztratí smysl.
Celestial light (nebeské světlo) – Perfektní věc pro magickou postavu. Pokud vás obklopí skupinka nepřátel, doporučuji použití. Poškození je velmi slušné a sloupec světla vydrží dost dlouho.
Lightning strike (úder blesku) – Poměrně zbytečné kouzlo, neboť dojde ke zranění pouze jednoho nepřítele. Doba vyvolávání je také poměrně dlouhá a poškození je koneckonců také celkem mizerné...
Light shield (světelný štít) – Ze začátku zbytečná ochrana proti útokům z dálky, později lučištníci začnou být nepříjemní, tak se neostýchejte použít tento štít.
• Bojové schopnosti
zdroj:
tisková zpráva
Hard hit (tvrdá rána) – Naprostá nezbytnost bojově orientované serafim. Síla útoku je znásobena a zásah je zaručen.
Attack (útok) – Funguje stejně jako u gladiátora. Tzn. několik za sebou jdoucích útoků, jejichž zásah je stoprocentní.
Combat kick (bojový kop) – Bojový kop je podle mě naprostá hloupost u všech postav a tato není výjimkou.
Whirling hit (útok z otočky) – Nepřátele si pohodlně dostanete v případě potřeby od těla a navíc jim dáte docela dobré poškození.
Hunter seeker (hledač) – Vaše zbraň po použítí opíše jakousi kruhovou dráhu a vrátí se vám zpět do ruky. Jedná se tedy o naprostou zbytečnost.
Combat jump (bojový skok) – Bojový skok je vaše dobrá volba pro zahájení boje. Skočte mezi nepřátele a nadělejte mezi nimi paseku. Výborná věc.
Multi hit (vícenásobný zásah) – U serafim vám toto nemohu doporučit, neboť útok z otočky je lepší a trénovat dvě podobné schopnosti mi přijde zbytečné.
BeeEffGee – Na této schopnosti je kromě názvu zajímavé také to, že se velmi dlouho vyvolává, celkem pomalu střílí a způsobuje silné poškození.
• Bojově laděná postava Povězme si nejprve něco o bojově laděné serafim. Jelikož se ale takto laděná postava se uplatní až později ve hře a tento průvodce je určen spíše začínajícím hráčům, podíváme se na ni jen ve stručnosti.
zdroj:
tisková zpráva
Jako zbraň preferuji meč a štít, neboť později by se vám nevyplatila velmi nízká obrana. Ze schopností se doporučuji zaměřit na constitution, concentration a weapon lore, které doplňte armorem a sword lore. Další rozvoj je již na vás. Z bojových schopností doporučuji zaměření na hard hit, combat kick, whirling hit a combat jump. Samozřejmě platí zásada, že vše musí mít rozumnou hladinu doby regenerace. Hra za takto laděnou postavu je ze začátku docela obtížná, proto plynule přejděme k tréninku magické serafim, za kterou je hra snadnější.
• Magicky laděná postava
Výběr skillů: Úroveň 1: Magic lore, Weapon lore Úroveň 3: Concentration Úroveň 6: Heavenly magic Úroveň 12: Constitution Úroveň 20: Meditation Úroveň 30: Armor Úroveň 50: Trading
Základem je trénovat na maximální úroveň magic lore (kvůli způsobovanému zranění) a concentration, protože vaše nejpoužívanější schopnost energy bolts využívá právě koncentraci pro výpočet doby regenerace. Heavenly magic doporučuji trénovat jednak kvůli energy bolts a také kvůli celestial light. Další schopnosti jsou spíše doplňkové. Volný bod si dejte do mental regeneration.
zdroj:
tisková zpráva
Jak jsem již zmínil, doporučuji používat zejména energy bolts, které si spolehlivě poradí s každým nepřítelem (samozřejmě musí být na patřičné úrovni). Je nezbytné, abyste regenerovali energy bolts jen o něco málo déle než je doba jejich trvání. Bez nich si totiž ani neškrtnete. Za úvahu tedy stojí pořídit si nouzové kombo právě s touto schopností, které si můžete vždy nabít lektvarem.
Pokud se vám nepřátelé dostanou na kůži, vyvolejte si celestial light a navíc do nich palte. Neměl by to být problém. Nezapomeňte si pořídit předměty, které sají nepřátelům život a přidávají jej vám, neboť právě tohle vás mnohdy zachrání. Dále by výbava měla podporovat vaše magické schopnosti, tj. duševní regeneraci a koncentraci.
To je k této postavě asi vše. Hra za ní je obtížnější než za ostatní charaktery, proto mějte v inventáři vždy dostatek lektvarů, pak se to dá zvádnout.
Lesní Elfka (Wood Elf)
zdroj:
tisková zpráva
Hra s touto postavou je dost možná nejpohodovější ze všech. Na rovinu prozrazuji, že některé její schopnosti jsou zcela nepochopitelně silné a pravděpodobně kvůli programátorské chybě se chovají úplně jinak, než by se chovat měly. Lesní elfka má 16 CA rozdělených do dvou skupin. Jednu skupinu tvoří chvaty bojové a ve druhé skupině jsou kouzla. Použijete-li některý bojový chvat, můžete ihned použít kouzlo, neboť tyto dvě skupiny mají na sobě nezávislou dobu regenerace.
Většina schopností lesní elfky je použitelná pouze při boji lukem či kuší, tudíž je jasné, jaký typ zbraní budete používat. Můžete, ale nemusíte, využít k boji koně, neboť elfka dokáže za jízdy po nepříteli střílet (kliknete na nepřítele, stále držíte stisknuté tlačítko myši a ukazujete koni, kam má jet...). Rychlost palby je značně snížena, na druhou stranu se na vás nepřátelé, alespoň ze začátku, nedostanou. V pozdější fázi hry se ale objeví kouzelníci, kteří vás znehybní, takže veškeré výhody jízdy na koni přijdou vniveč. Koně nebudete tak často potřebovat k přepravě, neboť, jak se dozvíte později, elfka dokáže cestovat mnohem rychleji pomoci jedné své (chybně naprogramované) schopnosti.
• Bojové chvaty
Knockback arrow (omračující šíp) – Po zásahu bude nepřítel odmrštěn a na krátkou dobu i omráčen. Jedná se o poměrně zbytečnou schopnost, neboť lesní elfka tohle nemá vůbec zapotřebí.
Spider arrow (pavoučí šíp) – Další CA, které jen vyzkoušíte a zavrhnete. Na oběť se po zásahu vrhne několik pavouků a začnou ji napadat. Způsobené zranění je ovšem směšné.
Penetrating arrow (naváděný šíp) – Tohle je sice poměrně zajímavá schopnost, ale nepříliš využívaná. Šíp se sice navádí na nepřátele a dává jim i poměrně slušná zranění, nicméně jaksi není potřeba jej využívat.
Explosive arrow (výbušný šíp) – Po zásahu bude nepřítel rozmetán do okolí. Velmi dobré poškození z něj dělá dobrého kandidáta do vražedného komba proti bossům (4-krát explosive arrow). Navíc nemrtví se po zásahu tímto šípem rozletí na kousky, tudíž nepotřebujete lektvary ani kladiva. Nevýhodou je likvidace nepřátel po jednotlivcích, což elfka (opět) nemá zapotřebí.
zdroj:
tisková zpráva
Multi hit – Tohle je ta pravá schopnost do nepohody. Vaše hrdinka vystřelí 1-5 šípů (v závislosti na úrovni tohoto CA), z nichž každý letí neomylně vstříc nepříteli a způsobí dost slušné poškození. Ať počítám, jak počítám, zdá se mi, že způsobované poškození není v praxi ani náhodou takové, jaké uvádějí čísla. Podle mé zkušenosti je zapotřebí k uváděnému bonusu (popřípadě postihu na nízkých úrovních) k poškození nutné přičíst 100%. Ale i kdyby autoři tento nepochopitelný bug v další verzi patche opravili, stále se jedná o naprosto skvělou věc, se kterou se vaše hrdinka hodí do pohody a nepřátelé se mohou jít klouzat.
Hard hit – Další výborná věc. Okamžitě způsobí nepříteli zranění, ze kterého se nevzpamatuje. Po multi hitu (nebo spíš dokud si jej dostatečně nevytrénujete) bude tohle váš druhý nejpoužívanější útok.
Eye for an Eye (oko za oko) – Co k tomu říct? Snad jen, že se jedná o velmi slabý odvar multi hitu.
Multiple shot – Tuto schopnost není třeba využívat a asi mi uniká i její smysl. Sice můžete vystřelit více šípů najednou, ale způsobené poškození se vydělí jejich počtem, takže v součtu bude poškození stejné, jako kdybyste vystřelili jeden šíp. Na druhou stranu máte ale zásah zaručen a multiple shot můžete zkombinovat třeba s multi hitem, a tak se pokochat obrovským množstvím šípů vystřelených do všech stran. Využít to sice lze, ale je to zbytečné.
• Kouzla
zdroj:
tisková zpráva
Quick as Flash (rychlost blesku) – Ultimátní schopnost. Nepoužívejte, pokud si nechcete pokazit hru. Již na první úrovni (více bodů sem nemá cenu dávat) poběžíte maximální rychlostí (220) a útočit budete také maximální rychlostí. Bugy jsou zkrátka v Sacred všudypřítomné. Využijte snad jen pro přesun z místa na místo, využití v boji je zbabělost a podraz na nebohé příšerky.
Thorn bush (trnový keř) – Tohle autoři přidali asi jen tak z legrace. Pomalu se kutálející kouli, která po zásahu vybuchne, asi vyzkoušíte jen ze zvědavosti.
Companion of the Woods (společník z lesa) – Schopnost vyvolat jednorožce, který bude bojovat po boku hrdinky. Můžete mít jen jednoho, ale na druhou stranu jeho životnost není omezena časem. Jeho útok je opravdu úplně na nic, využít se dá jen jako živý štít. Prakticky je ale k ničemu.
Poisoned tendrils (jedovaté šlahouny) – Nevyužil jsem toto kouzlo a chybu jsem asi neudělal.
Plant cage (rostlinné vězení) – Díky tomuto výbornému kouzlu budou souboje s draky a jim podobnými naprostá brnkačka. Kouzlo znehybní svůj cíl, takže všichni nepřátelé, vyjma lučištníků a kouzelníků, se stanou neškodnými.
Transformation (proměna) – Promění okolo stojící stvůry v neškodné veverky, které je jednoduché zneškodnit. Ovšem na silnější nepřátele byste sem museli investovat příliš mnoho bodů, navíc s nejistým výsledkem.
Call of the Ancestors (volání předků) – Vyvolá jakési zelené poletující duchy, kteří útočí na nepřátele. Poškození ale není příliš velké, takže další zbytečnost.
Recuperation (vyléčení) – Celkem dobré, ale lesní elfka je dost silná na to, aby se léčit vůbec nepotřebovala (tedy skoro).
• Výběr skillů pro Lesní Elfku
Úroveň 1: Agility, Weapon Lore Úroveň 3: Ranged Combat Úroveň 6: Constitution Úroveň 12: Concentration Úroveň 20: Trading Úroveň 30: Armor Úroveň 50: Cokoliv
zdroj:
tisková zpráva
Weapon Lore doporučuji trénovat na maximální úroveň. Ranged combat trénujte tak, abyste měli co možná nejvyšší rychlost útoku. Constitution je takový skill do budoucna, elfka těch životů moc nepotřebuje, ale pro pocit sem pár bodů dejte. Concentration je nutnost číslo jedna, maxujte. S tradingem to moc nepřehánějte, hoďte sem pár bodíků a snažte se kupovat prsteny zvyšující právě schopnost obchodování (nasazujte jen před transakcí). Armor na třicátém levelu vám razantně zvýší rychlost pohybu a rezistence (ty ale nejsou až tak potřeba) trénujte, jak uznáte za vhodné.
Volný bod pro atributy doporučuji dávat do dexterity, aby se vám zvýšilo způsobované poškození, protože to je pro elfku to hlavní.
• Další tipy Bojovat lukem nebo kuší? Já volím luk, protože střílí rychleji a způsobované poškození je srovnatelné. Ale klidně experimentujte, máte přeci na zbraně více míst.
Do “socketovatelných” předmětů doporučuji cpát runy zvyšující zkušenost (některé od mága) a sající životy (vampýří). S tím sáním životů to ale nepřehánějte, stačí do začátku 3 nebo 6 procent. Výhodou elfky je možnost nosit 4 prsteny a 2 amulety. Celkově klaťe důraz hlavně na rychlost útoku a způsobované poškození. Vykašlete se na ochranné šperky, moc vám nepomohou a prvořadým úkolem je nepřátele rychle zpacifikovat.
Příště průvodce hrou Sacred zakončíme povídáním o Temném Elfovi (Dark Elf), Bojovém mágovi (Battle mage) a Vampýří dámě (Vampiress).
Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty, GameStar video, Screenshoty...
Související články: Ostatní díly průvodce, Recenze (3/2004), Dojmy z dema (2/2004), Novinky
|