Half-Life 2 - ladíme výkon, 1. část
zdroj: Archiv

Half-Life 2 - ladíme výkon, 1. část

20. 12. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Tímto článkem se vám pokusíme poradit s pokročilým nastavením grafiky v akční hře Half-Life 2, aby na vašem počítači běžela co nejrychleji to jde a odnesli jste si z ní ještě lepší zážitek než dosud. Navíc je venku demo.

Autor: Cappy
Publikováno: 20.prosince 2004

Zvětšit zdroj: Archiv
Tímto článkem se vám pokusíme poradit s pokročilým nastavením (nejen) grafiky v hodně diskutované akční hře Half-Life 2 (recenze, demo), aby na vašem počítači běžela co nejrychleji to jde a odnesli jste si z ní ještě lepší zážitek než dosud. Obecné rady tentokrát vynecháme, neboť to, jak si vyladit samotný počítač pro optimální výkon, jsme už rozebírali v DOOM 3 tweak guide. Než se ale dostaneme k věci, měly by na začátek zaznít tři docela podstatné informace.

 Slovo úvodem
1) Half-Life 2 je poměrně dobře optimalizován. Přizpůsobuje se jednotlivým generacím a typům grafických karet a podle toho využívá efekty přístupné v API DirectX 8 nebo 9. Pokud vám pro zlepšení výkonu nepomůže volně přístupné nastavení v menu (OPTIONS) a postupné ubírání detailů, už s tím pravděpodobně nepůjde nic moc udělat. Z vlastní zkušenosti odhaduji maximální nárůst výkonu bez kritického dopadu na kvalitu obrazu a zvuku maximálně plus 10 procent. Což není mnoho, nezastírám však, že se na každém počítači může výrazně lišit dle jeho konfigurace.

Vzhledem k řečenému není problém v kombinaci se slušným procesorem dosahovat v některých lokacích rychlosti okolo 50 až 100+ snímků za sekundu. A to i na obstarožních a low-endových grafických kartách. Existuje tedy jistá pravděpodobnost, že se část čtenářů pokusí Half-Life 2 naopak vylepšit. Přidat v jednotlivých nastaveních detaily, výslednou scénu lehce vyšperkovat a přebytečný výkon použít k dosažení lepších herních zážitků. I to je cesta a musím říci, že velice zajímavá. Samozřejmě na to ale musí být hardware.

2) Některá nastavení a hlavně příkazy do konzole, která si následně popíšeme, mohou navzájem kolidovat. To může mít velice neblahé důsledky spojené s totálním kolapsem hry, několikahodinovým nahráváním bez zjevné příčiny, anomáliemi v obraze a tak podobně. Je potřeba při ladění jednotlivostí postupovat v malých krocích. Nebýt hrr a nepohybovat se z extrému do extrému, aby požadavky hry nepřesahovaly hardwarové zdroje a nemuseli jste to pak řešit reinstalací. Pokud si nejste jisti, ve vlastním zájmu raději nic neměňte ani nezkoušejte.

Obrázek zdroj: Archiv 3) Další kuriozitou, která by měla na úvod zaznít, je to, že hromada nastavení v Half-Life 2 nemusí mít prakticky žádný efekt. Po jejich zapnutí/vypnutí se nezmění ani výsledná kvalita vykreslované scény, ani nenaroste/nespadne výkon (natož aby vyskočila varovná hláška, že to či ono není podporováno). Prostě některá nastavení působí vyloženě zbytečně. Buďto nemají zmíněnou oporu v hardwaru, jsou z nějakého důvodu určena pouze vývojářům či nesouvisí přímo s hrou, ale enginem jako takovým. Musím tedy suše konstatovat, že něco podobného se vám s DOOM 3 asi nestane a v HL2 vám to ztíží testování, ale nedá se nic jiného než to akceptovat.

 Základní nastavení grafiky v Options
Resolution - dovoluje nastavení rozlišení grafiky. Nejmenší doporučené je 800x600 bodů. Mělo by ještě vyhovovat drtivé většině počítačů a nestane se u něj, že by se okno konzole dostalo mimo obrazovku a bylo nepoužitelné. Samozřejmě, čím větší rozlišení, tím větší nároky na grafickou kartu.

Display mode (mód zobrazení) - můžete si určit, jestli chcete, aby Half-Life 2 běžel v okně nebo v režimu pro celou obrazovku. Režim pro celou obrazovku je základní nastavení, ale režim běhu v okně může pomoci vylepšit výkon (pokud je to okno malé).

Aspect Ratio (poměr šířky k výšce) - Normal (4:3) je základní nastavení pro monitory a LCD (TFT) displeje. Widescreen módy (16:9 a 16:10) jsou určeny pro širokoúhlé televize.

Adjust Brightness Level - nastavuje světlost obrazu. Dobrá pomoc proti životu v temnotě. Pro CRT monitory je základní nastavení 2.2, pro LCD 1.7. Pro vysvícené monitory s vyšeptalou kontrastní vrstvou je pochopitelně i nejsvětlejší nastavení 1.6 málo.

 Pokročilá nastavení
Tato nastavení (pod záložkou ADVANCED) mají vliv na výkon za cenu snížení kvality obrazu. Takže k nim přistupujte s rozvahou.

Obrázek zdroj: Archiv Model Detail - určuje počet polygonů jednotlivých postav a objektů. Čím více polygonů, tím více jsou zatěžovány jednotky na zpracování geometrie na vaší grafické kartě a tím menší je výkon (i naopak). Čím méně polygonů nastavíte, tím hranatější budou mít postavy hlavy, těla a tak dále. Neprojevuje se výrazně na moderních grafických kartách, majitelé starých nebo low-endových karet (např. RADEON 8500, GeForce 3, GeForce 4 MX...) však mohou být změnou tohoto nastavení docela překvapeni.

Texture Detail (detaily textur) - jak asi víte, textury jsou 2D obrázky, kterými jsou potaženy všechny polygony. Textury tvoří povrch každého předmětu ve hře. Nastavení je Low, Medium a High. Low přináší největší výkon, ale všechny povrchy jsou potom jakoby rozmazané a občas vypadají nevzhledně. Čím menší video-paměť na vaší grafické kartě je, tím nižší nastavení textur byste měli používat. Nastavení textur se dá měnit i dalším způsobem (o tom dále), neboť ani úroveň HIGH automaticky nepřináší takovou kvalitu obrazu, jaké je Half-Life 2 schopen.

Antialiasing Mode (nastavení vyhlazování obrazu) - možnosti jsou: žádné, 2x, 4x a 6x. Majitelé některých NVIDIA karet ještě mohou použít 4xSAA nebo 8x SAA (super-sampling, i když, ono je to spíš simple-sampling :) Čím vyšší antialiasing je použit, tím negativnější je dopad na výkon. Vzhledem ke kvalitě obrazu není vhodné některé mody používat, protože mezi nimi neexistuje přímá úměra s výkonem. Nutno vyzkoušet na vašem PC.

Filtering Mode (nastavení filtrování) - varianty jsou Bilinear, Trilinear, Anisotropic 2x, Anisotropic 4x, Anisotropic 8x a Anisotropic 16x. Tahle volba má vliv na ostrost vzdálených textur nebo textur pozorovaných pod velkým úhlem. To má na kvalitu obrazu zásadní vliv. Nastavení však může kolidovat se stejným nastavením v ovladačích grafické karty. Předtím, než tyto funkce začnete provozovat ve hře, je v ovladačích raději vypněte.

Obrázek zdroj: Archiv Water Detail (detaily vodních ploch) - Half-Life 2 využívá poměrně realistickou simulaci vody. Toto nastavení určuje, jak komplexní simulace to bude, jak věrné budou odlesky vody a podobně. Nastavení je Simple reflections, Reflect world a Reflexy all. Poslední volba je kvalitativně nejlepší, ale také výpočetně nejnáročnější. Pokud tuto funkci grafická karta podporuje, ve vodní hladině se odráží veškeré předměty, okolní svět, i hlavní hrdina Gordon Freeman.

Shader Detail - určuje komplexnost a používání shader programů. Nastaveno může být na Low nebo High, čímž ovlivníte úroveň speciálních efektů. Na mnoha grafických kartách je rozdíl mezi Low a High co do výkonu dost podstatný, avšak rozdíl mezi kvalitou obrazu může být hůře postřehnutelný.

Shadow Detail (detaily stínů) - nastaveno může být opět na Low nebo High. Na Low nejsou stíny u mnoha předmětů vůbec vidět, včetně postav nebo domů, poskytuje však zlepšení výkonu. Při nastavení na High se můžete dočkat větší realističnosti, ale také poklesu výkonu při komplexních bojových scénách. Více jsme se stíny v Half-Life 2 zabývali v této novince.

Wait for Vertical Sync - čekání na vertikální synchronizaci doporučuji pro lepší výkon vypnout.

Hardware DirectX Level - tato možnost ukazuje, jakou verzi DirectX vaše grafická karta maximálně podporuje. Starší grafické karty umí hardwarově jenom DirectX 7 nebo DirectX 8. Všechny moderní (až na některé nižší třídy RADEONů, jako 8500, 9200 atd.) umí DirectX 9. Grafické kartě také lze vnutit nižší verzi DirectX, než jakou podporuje v tom případě, že na vyšší úrovni prostě nestíhá – tj. když má třeba slabé/ořezané jádro. Po změně nastavení nezapomeňte restartovat hru.

 Jak vyřešit zadrhávání hry?
Jestliže se v základní prodávané verzi Half-Life 2 potýkáte s problémy typu mírného zadrhávání po startu levelu, pak vězte, že v tom nejste sami. Vyřešit tento problém se snaží update, který si můžete stáhnout automaticky ze Steamu. Přidá do hry novou proměnnou "mat_forcemanagedtextureintohardware", která se snaží nacpat textury do paměti dříve, než se objevíte v samotné hře. Jak jsem ale postupně pročítal všemožná diskusní fóra, vypadá to, že ne úplně všem záplata pomohla. Jde o zapeklitý problém, jehož spolehlivé řešení zkrátka asi neexistuje a majitelé počítačů s malou operační pamětí z toho mohou být za chvíli pěkně otrávení. Pro plynulý chod hry se 512 MB RAM jeví jako nezbytné minimum!

Obrázek zdroj: Archiv Určitá pomoc na zasekávání přesto existuje. Je jenom otázka, jestli se to dá považovat za pomoc... Inu, jde o to, že v Options je možné snížit kvalitu textur na minimum a tím změnit i jejich nahrávanou velikost. Tím se logicky uleví pevnému disku, který nemusí zápasit s velkým objemem dat a nahraje textury rychleji. Bohužel, na kvalitě textur je postavené celé kouzlo hry a bez nich to je pomalu jak první díl HL.

Existují ale i jiné problémy. Špatná synchronizace zvuku, poskakování obrazu zepředu dozadu, automatické přesvícení předmětů (zábradlí, roury), automatické umírání nepřátel (asi když se na ně zle podíváte :o) a jiné, které se mi nepodařilo dostatečně věrohodně zdokumentovat (zopakovat), takže se o nich nebudu blíže zmiňovat. Většinu z nich však není možné spolehlivě řešit (nebo o tom prozatím nevím). S nastavením hry je zkrátka nutné experimentovat.

Pokud se však setkáváte se zasekáváním NPC postav, které vás mají například někam dovést, hra je v tom nevinně. Vy se v takovém případě raději ujistěte, že máte zakoupenou a nainstalovanou originální verzi HL2, neboť u ní se podobné potíže většinou nevyskytují.

 Malý trik se shadery na závěr
Majitele karet GeForce FX bych ještě rád odkázal na toto fórum, kde uživatel dderidex v příspěvcích „Valve sucks“ postupně rozebírá, co stojí za pomalejším během Half-Life 2 na novějších kartách NVIDIA s podporou pixel shaderů 2.0. Také je tam popis, jak Halfa značně urychlit. Dderix k tomu doslova píše:

„Nějací borci z Guru3D přišli na to, co Valve udělalo, aby zmrzačilo výkon NVIDIA karet. Předpokládám, že všichni asi víte, že můžete donutit Half-Life 2 běžet v DX9 módu na GeForce FX kartách. Když to ale uděláte, objeví se nepěkné artefakty při zpracování vody a dalších ploch.

Tyto problémy je ale velmi jednoduché opravit. Stačí mít program 3dAnalyze a hlásit vaší kartu jako ATI RADEON, namísto GeForce FX. Když to uděláte, tramtadadá, všechny artefakty v obraze jsou náhle pryč a zapnuty jsou opravdové DX9 odlesky. Tím ale bohužel také klesne výkon. Jak to obejít? Valve naprogramovalo Half-Life 2 tak, aby neustále používal 24-bitové bitové shadery (a 24-bitové výpočty barev v plovoucí desetinné čárce). A to za všech okolností a neustále. Hra to ale vůbec nepotřebuje.

Rozdíly mezi FP16 a FP24 jsou v ní kvalitativně prakticky nerozeznatelné. Pomocí programu 3dAnalyze to můžete otestovat. Je schopen donutit kartu, aby používala jenom FP16 shadery, bez ohledu na to, jaké shadery jsou hrou požadovány. Neuvidíte prakticky žádnou změnu ve kvalitě, jenom obrovský nárůst výkonu, protože FP16 jsou výpočetně méně náročnější.“


Obrázek zdroj: Archiv Já k citaci jenom dodám, že on tam rozdíl v kvalitě obrazu přeci jenom je. Vyskytuje se sice pouze v některých levelech, ale ten rozdíl je občas znát. Navíc 3dAnalyze je ne vždy korektně fungující software a po jeho použití si už možná nezahrajete. Na druhou stranu, nárůst výkonu je opravdu značný. Je to logické, protože nové karty GeForce hardwarově nepodporují 24-bitovou přesnost výpočtů a namísto toho používají 32-bitovou, která je ale výpočetně náročná. Nikdo neví, proč Valve nepoužilo větší přesnost výpočtů jenom v těch případech, kdy je to opravdu potřeba. Tím spíše, že DirectX 9 ve specifických případech částečnou přesnost výpočtů normálně umožňuje.

V druhé části tohoto článku vám příště nabídneme mnoho užitečných příkazů do konzole a také poradíme další věci určené zejména pro protřelejší hráče.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Češtinu, Cheaty, Soundtrack, Screenshoty...

Související články: Jaká grafická karta je nejlepší pro HL2?, Recenze, Řešení zákysových míst, Preview, Dojmy z E3, Shrnutí zahraničních recenz, DOOM III vs. Half-Life 2 HW téma, Novinkové články



Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her


 
 
Cappy

Nejnovější články