DOOM III - průvodce hrou 1.část
zdroj: Archiv

DOOM III - průvodce hrou 1.část

30. 10. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Komplexní průvodce nejdiskutovanější hrou roku vám pomůže přežít na základně na Marsu díky přehledu zbraní a jejich nejlepšímu využití v boji. Nechybí ani tipy, jak si poradit s jednotlivými druhy nepřátel a bossy.

Autor: McMichal
Publikováno: 30.října 2004


Zvětšit zdroj: Archiv DOOM III (recenze #1, recenze #2, tipy pro vyladění výkonu) je titul, který krátce po svém vydání stihl rozdělit hráčskou obec na dva nesmiřitelné tábory, Zastánci jednoho jsou v extázi z dosud nevídané grafiky, hororové atmosféry a důrazu na každý drobný detail ve hře. Oproti tomu jejich odpůrci rekrutovaní především z řad náročnějších a protřelejších hráčů kritizují hlavně zastaralou hratelnost, lineárnost misí nebo skriptování prakticky všech scén.

Avšak ještě předtím, než začnete třetí díl DOOMa vynášet do nebes nebo naopak zatracovat, byste se měli sami sebe nejprve zeptat - vím o něm všechno podstatné, abych si ho dokázal vychutnat na maximum? Právě v tom vám pomůže náš průvodce hrou, jehož první díl se skládá z užitečných tipů, přehledu zbraní a jejich nejlepšího využití, bestiáři nepřátel a taktikou, která na ně platí, a na závěr vám poradí, jak se vypořádat se závěrečnými bossy.


Obecné tipy pro hraní

-
Kódy k zamčeným skříním s municí či první pomocí naleznete nejčastěji v emailech, nebo hlasových zprávách z ukořistěných PDA (většinou mrtvých) cizích lidí. Více konkrétních kódů pro postup jednotlivými levely najdete v příštích dílech průvodce.

-
Ve venkovních prostranstvích si lze doplňovat kyslík různě rozmístěnými kyslíkovými bombami (neplatí pro začáteční lokace).

- Jediné zbraně, které zůstávají po nepřátelích, jsou: útočná puška, rotační kulomet a motorová pila (přesnými názvy: Machine Gun, Chin Gun a Chainsaw). Tyto zbraně vlastní pouze znetvoření vojáci.

- Každý protivník vydává specifické zvuky, proto při dobrém naslouchání lehce rozpoznáte, kdo je na blízku a lépe tak stačíte vybrat správnou zbraň. Se zbraněmi, které se dlouho nabíjí, je vhodné v boji při výměně zásobníku buď ustupovat nebo se krýt za různé objekty, kterých je ve hře dostatek.

- Vyplatí se prozkoumávat temná zákoutí pod schody či za krabicemi. Často se tam skrývá nějaká ta munice nebo zdraví. Naproti tomu některé jiné honby za extra zdravím a municí končí pastmi, takže dávejte pozor.

Obrázek
klikněte na náhled pro zobrazení popisu HUDu v plné velikosti

- I když se to tak u tužších příšer nemusí zdát, většina nepřátel mnohem rychleji podléhá vaším zbraním v případě, že je zasáhnete do hlavy. Toho lze využít převážně v začátku hry se střelnými zbraněmi jako je pistole a útočná puška.

- Nepřítel za zavřenými dveřmi je stále hrozbou, protože dveře se otevírají samy v blízkosti pohyblivého objektu. V boji s nepřáteli využívejte vznětlivých sudů - často vám ušetří munici, kterou byste jinak zbytečně vyčerpali. Sami se ale barelům vyhýbejte, aby zbloudilá střela předčasně neukončila vaše putování (bohužel nepřítel není až tak inteligentní, aby do sudů střílel záměrně).

- Nápaditost tvůrců, kam všude schovat nepřátele, je vcelku vysoká, proto si dávejte extra pozor například na podezřelé zdi, otevřené šachty a hlavně nečekaně vypadlá světla. Můžete si tak ušetřit nejeden infarkt :-)


Zbraně

 Fists
Pěsti slouží jako vaše základní zbraň a i když se dají dobře využít na Nemrtvé, pro ostatní nestvůry budou jen jako lechtání po těle. Pokud ovšem seberete tzv. „berserk“ mód, který výjimečně v některých levelech lze najít, po omezenou dobu jednou ranou složíte každého nepřítele.

 Flashlight
Zvětšit zdroj: Archiv Baterka kromě velmi důležitého světla nabízí také slabý útok na blízko. Středně platí na Nemrtvé a výborně na Lost Soul. Pokud se vám nelíbí rozhodnutí designérů z id Software, kteří pro navození strachu umožňují používat buď pouze baterku anebo jen nějakou zbraň, nainstalujte si Duct Tape mod, s kterým bude na všech lepších zbraních připevněna svítilna, ale zkazíte si s tím požitek z atmosféry celé hry.

 Pistol
Zvětšit zdroj: Archiv Pistole je nejslabší střelnou zbraní s 12 náboji. Nejlépe účinkuje na Nemrtvé, Lost Soul a oba druhy pavouků. Protože je do ní ale po celé hře dostatek nábojů, je dobré ji využívat i na jiné středně odolné a hlavně dostatečně vzdálené cíle.

 Shotgun
Zvětšit zdroj: Archiv Universální osminábojovou zbraň představuje brokovnice s širokým rozptylem na blízkou a střední vzdálenost, díky čemuž mnohdy nepotřebujete až zase tak dobře mířit. Vzhledem k častému výskytu úzkých místností a chodeb ve hře je tato zbraň opravdu k nezaplacení. Pokud se setkáte například s vojáky pálícími na větší dálku, stačí se schovat za roh či bednu, až k vám sami přiběhnou. Nevýhodou může být poměrně zdlouhavé nabíjení této zbraně, vystřelit můžete ale naštěstí i v průběhu ládování nábojů.

 Machine Gun
Zvětšit zdroj: Archiv Tato zbraň je výborná především na dálku a střední vzdálenost. Je středně účinná a ve hře má často dostupné zásobníky o šedesáti nábojích. Opět se hodí dobře na Nemrtvé, pavouky, skřety a podobně vysoké nepřátele. Do boje se nikdy nepouštějte s poloprázdným zásobníkem a při zvukovém varování zbraně, že zbývá málo nábojů, raději ustupujte pro výměnu zásobníku.

 Plasma Gun
Zvětšit zdroj: Archiv Plasmová puška má nejen dostatečnou účinnost, ale také schopnost odrážet raketové střely a odsunovat protivníka tlakem padesáti střel. Z toho důvodu není nepřítele, na kterého by se nehodila, pořádně zavaří například Revenantovi, skřetům či pavoukům. Nábojů je po celé hře dost a často je najdete ve skříních uzavřených na číselné zámky. Rychlost nabíjení je též uspokojivá. Tuto zbraň se nedoporučujeme využívat na hbité cíle z důvodu relativně pomalých střel.

 Chain Gun
Zvětšit zdroj: Archiv Rychlopalebný a také velmi účinný na střední a bližší vzdálenost - to je rotační kulomet o šedesáti nábojích. Při použití na vzdálenější cíle ale (narozdíl od Machine Gunu) ztrácí svou přesnost. Kromě extra odolných nepřátel, jako jsou Hell Knight, Mancubus, ArchVile a Revenant, se hodí téměř na vše. Kromě špatně dostupných nábojů je problémem kulometu jeho přehřívání, kterého si často v zápalu boje nevšimnete a poté musíte několik vteřin vyčkat před zahájením opětovné palby. Ani s touto zbraní se nevyplatí chodit bez nabití a při varovném zvuku nedostatku nábojů je vhodné se stáhnout pro nabití.

 Rocket Launcher
Zvětšit zdroj: Archiv Raketomet s pěti náboji je jednou z nejúčinnějších zbraní s velkým doletem. Snad kromě protivníků, jako jsou Hell Knight a Lost Soul, skolí každého jedním až dvěma zásahy. Díky nízkému počtu nábojů musíte často měnit zásobník, což v boji není nic příjemného, proto se snažte při nabíjení krýt za objekty. Stejně jako ve hře Quake 3, i zde funguje tzv. Rocket Jump, díky kterému se dostanete na výše položená místa, kam byste jinak neměli šanci normálně vyskočit. Stačí raketometem namířit pod sebe, vyskočit a současně vystřelit. Tento akrobatický kousek však mírně ubírá na ochranné vestě a zdraví.

 BFG 9000
Zvětšit zdroj: Archiv Nejničivější nástroj zkázy, jehož střela zasáhne vše nejen v místě dopadu, ale též pár metrů v nejbližším okolí. Navíc disponuje funkcí, která umožňuje použít všechny 4 náboje v jeden velký třesk, který ovšem není radno přepálit. Pro zmíněné vlastnosti je munice do tohoto nástroje smrti výjimečnou záležitostí a bossové jsou velmi neradi, když jí máte dostatek.

 Chainsaw
Zvětšit zdroj: Archiv Oblíbená motorová pila je z logických důvodů účinná výhradně na blízko a skolíte jí i příšery s tužším kořínkem. Nejvíce se hodí na Nemrtvé, kteří kvůli své pomalosti nestačí zareagovat protiútokem, a také na Lost Soul není úplně špatná. Zároveň je ideálním řešením, když máte nedostatek nábojů, protože použití motorovky není ničím omezené.

 Grenades
Zvětšit zdroj: Archiv Granáty se špatným hodem a ještě horším odrazem často mohou obrátit proti svému majiteli. Na co se extrémně nehodí, to jsou létací nestvůry, do kterých se dost špatně strefuje. Pokud ale například za blízkým rohem slyšíte nelidské zvuky, je dobré jeden na zkoušku hodit - granátů je totiž dostatek po většině levelech. Čím déle držíte tlačítko pro hod, tím dále dohodíte.

 Soul Cube
Zvětšit zdroj: Archiv Bezkonkurenční věc, která skolí každou kreaturu (kromě bosse) na jediný zásah a navíc ubrané životy přibudou vám. Nabíjí se zabitím nepřátel standardními zbraněmi (stačí jich takto zlikvidovat pět), nehodí se ovšem na větší hloučky protivníků a je zbytečné ji využívat na slabé protivníky. Doporučuji šetřit si Soul Cube na velmi odolného Hell Knighta.


Nepřátelé

 Zombie
Zvětšit zdroj: Archiv Pomalé nemotorné a dosti slabé stvoření. Mohou útočit jen na blízkou vzdálenost. Nemrtvých je několik druhů: jedni jdou po vás holýma rukama, druzí s francouzským klíčem či baterkou a další vás pronásledují, i když jejich tělo hoří v plamenech (tento druh se ve hře vyskytuje spíše vzácně). Pokud v úvodu hry půjdete do místnosti, kde zhasnou všechna světla, můžete čekat obklíčení Nemrtvými. Je škoda na ně plýtvat účinné zbraně, a tak jakmile přijdete k motorové pile, hojně ji využívejte. V úrovni „Hell“ narazíte na další druh Nemrtvého se stejnými vlastnostmi.
Zvětšit zdroj: Archiv
 Z-Sec
Nakažený voják, který je se svou rychlou útočnou puškou dost obratný na to, aby utekl nejedné vaší ráně. Jakmile vás spatří, začne střílet jak o život a zároveň se krýt. Pokud se ale za něco chytře schováte, přiběhne k vám až na bezprostřední blízkost, odkud ho budete moci bez problémů odrovnat například brokovnicí. Kromě útočné pušky nosí někteří jedinci také brokovnici.







Zvětšit zdroj: Archiv  Commando
Nadpřirozeně silný voják, který se ve hře vyskytuje ve dvou verzích:

1) S chapadlem místo ruky – je velmi nebezpečným a rychlým protivníkem výhradně na blízko (svým chapadlem odhazuje do dálky), a proto je vhodné si od něj dalekonosnými zbraněmi držet dostatečný odstup.

2) S rotačním kulometem – obdoba vojáka Z-Sec s vyšší odolností, lepším útokem na blízko, avšak mizivým na dálku. Z toho důvodu je proti němu výhodné používat např. raketomet či plazmovou pušku.

Zvětšit zdroj: Archiv  Chainsaw Zombie
Napůl voják a napůl zombie s motorovou pilou, kterou ovšem může útočit jen na úplnou blízkost. Při střelbě po něm se rozhodně vyplatí zároveň ustupovat, ale v celé hře těchto nepřátel příliš nepotkáte.








Zvětšit zdroj: Archiv  Imp
Nejčastější nepřítel s vynikajícími útočnými skoky, ohnivými koulemi (těm se obecně říká fireball) na dálku a drápy na blízko. Střely Impů ovšem nejsou natolik rychlé, aby se jim pomocí úkroků do stran nedalo vyhnout a navíc na ně stačí pouhá jedna rána z brokovnice při dostatečně blízké vzdálenosti. Podobně jako Nemrtví rádi útočí v těch nejtmavějších místech a když spatříte před sebou jednoho, je dobré si hlídat záda. Obdobná variace se objevuje také v úrovni Hell.

Zvětšit zdroj: Archiv  Wraith
Shrbený skřet se sekáčky na konci paží, který se s oblibou teleportuje, když po něm střílíte. Neumí ovšem útočit na dálku. Nejzranitelnější je právě v době, kdy se teleportem objevuje blízko vás, lze do něj totiž střílet ještě několik málo okamžiků před tím, než se bude moci pohnout. Dobrý pozor si dávejte především na počet Wraithů, kteří vás dokáží pomocí teleportů v mžiku obklíčit.





Zvětšit zdroj: Archiv  Maggot
Další z rodu skřetů. Tento se vyznačuje hned dvěma hlavami a tím pádem o něco ničivějším útokem na blízko. Skok mu nahrazuje absenci dálkového útoku a rychlost je jeho největší předností. Uděláte dobře, pokud si ho rotačním kulometem a silnějšími zbraněmi budete hezky držet od těla. Odvážnější jedinci pak mohou využít jedné přesné rány z brokovnice na blízko.






Zvětšit zdroj: Archiv  Pinky Demon
Rychlý a mohutný nepřítel, kterého nepotkáte až zas tak často, avšak když už se s vámi přece jen setká tváří v tvář, s oblibou do vás naráží svou děsivou hlavou s ultra ostrými zuby. Absenci útoku na dálku vyvažuje rychlost a pohotovost, se kterou po vás půjde, jen co vás ucítí. Z toho důvodu se na něj hodí používat zbraně účinné jak na dálku, tak na bezprostřední blízkost (třeba plazmovou pušku), případně granáty nebo raketomet.




 Lost Soul
Zvětšit zdroj: Archiv Tato létající stvoření umí být dosti nepříjemná, zvláště pokud se vám při míření klepe ruka. Svou malou velikostí a rychlostí pohybující se vzduchem mají značnou výhodu. Pokud se k vám dostanou na střední a bližší vzdálenost, zahájí svůj zběsilý útok ústy. Máte-li dalekonosnou zbraň jako je např. útočná puška, využijte ji. Použít silnější zbraně by bylo jen plýtvání municí. I když se tyto hlavy v plamenech objevují postupně, vždy jich je hned několik společně.

Zvětšit zdroj: Archiv  Cacodemon
Tento nepřítel je mohutný, dokáže se ve vzduchu poměrně hbitě pohybovat a jeho útokem je ničivá energetická střela, kterou používá i na bezprostřední blízkost. I když střela dopadne těsně vedle vás, dokáže vás poranit. Rychlopalné zbraně jsou proti Cacodemonovi dobrou obranou a naopak raketomet zbytečnou snahou - tento nepřítel je totiž rychlejší než raketa a ve vzduchu bývá obvykle místa dost. I když je zpočátku potkáte spíše osamocené, i oni rádi loví ve smečkách.



 Trite
Zvětšit zdroj: Archiv Základní typ pavouka, který se buď spouští ze stropu, nebo leze z děr nízko u podlahy. Důležité je si pamatovat zásadu - kde je jeden pavouk, jsou i další. S oblibou na svůj cíl skáčou ze střední a bližší vzdálenosti. Ideální zbraní proti pavoukům je útočná puška (při nedostatku nábojů si lze dobře vystačit v mnoha případech i s obyčejnou pistolí), která vám zajistí bezpečnou vzdálenost od jejich kusadel. Naopak velmi nemotornou zbraní je v tomto případě brokovnice. Tick (obrázek) je rychlejší obdoba pavouka s větším doskokem a jen o málo ničivějším útokem. Ani jeho ovšem nikdy nepotkáte osamoceného.

Zvětšit zdroj: Archiv  Cherub
Zákeřné nemluvně, které svou hbitostí a neustálým pohybem nízko u země (křídla sice má, ale ta hmyzí na tuto hmotnost zřejmě nestačí) dokáže pořádně znepříjemnit pobyt na Marsu. Tuto stvůru naštěstí nepotkáte dříve, jak od poloviny hry a střední má jak odolnost, tak útok. Na nemluvně se hodí rychlopalné zbraně, protože rádo útočí ve skupinách. Brokovnicí se do tak malého těla špatně trefuje a výsledek tudíž nebývá uspokojivý.




Zvětšit zdroj: Archiv  Revenant
Poměrně odolný, vysoký a štíhlý kostlivec oblečený do ochranné vesty s dvěma raketomety na ramenou (rád je využívá i na velkou vzdálenost) a nepříjemným útokem na blízko. Letící střely je ovšem možné zlikvidovat za letu a k tomu je plazmová puška ideálním řešením. Není rozumné se k tomuto nepříteli příliš přibližovat, právě naopak. Čím dále od něj budete, tím lépe se před jeho raketami schováte za nějakou překážku.







Zvětšit zdroj: Archiv  Mancubus
Objemný, pomalý a svým vzhledem odpuzující nepřítel, na kterého narazíte jen zřídkakdy. Dobře se do něj trefuje, ale jeho rychlý útok spolu s velkou odolností také za něco stojí. Je rozumné si od něj udržet patřičnou vzdálenost a používat na něj zbraně největšího možného kalibru.






Zvětšit zdroj: Archiv  ArchVile
Velmi nepříjemná bytost, která krom nepříznivého faktu, že je velmi odolná a na střední a bližší vzdálenost používá plamenomet, dokáže také přivolávat nekonečně mnoho stvůr. Proto se vždy zaměřte nejprve na jeho samotného, neboť každá vteřina navíc může znamenat nově vyvolanou stvůru. Každý ArchVile umí naštěstí vyvolat pouze jeden typ stvůry, horší je to u jedince, který vyvolává postavu Hell Knighta.





Zvětšit zdroj: Archiv  Hell Knight
Jedna z nejodolnějších stvůr vůbec, která na dálku hází plazmu (v té chvíli se nevyplatí stát blízko zdi, protože střela je účinná i okolo místa dopadu) a na blízko škrábe svými mohutnými pařáty. Na druhou stranu se poměrně pomalu pohybuje a vyskytuje se spíše ke konci hry. V boji s ním dodržujte dostatečný odstup a využívejte silnější zbraně s dostatkem munice, tento pekelník má totiž pěkně tuhý kořínek. V pozdějších levelech je dobré si zbraň Soul Cube šetřit právě na tohoto nepřítele.


Bossové

 Vagary (Alpha Labs Sector 3)
Královna pavouků (přesněji rodu Trite) je napůl člověk a napůl pavouk. Navíc má schopnost telekinese, díky níž po vás může vrhat předměty, jakmile si její mysl zamane. Z toho důvodu není radno postávat jen tak na místě. Zároveň ale není též moudré se k ní příliš přibližovat, na blízko totiž solidně seká svými předními nohami. Ze zbraní je nejlepší spolehlivý rotační kulomet, případně plazmová puška, pokud ji již máte. Solidně působí i granáty, ale příliš je nedoporučuji, jejich odrazová dráha je dosti nevyzpytatelná.

 Sabaoth (Central Server Banks)
Cyborg s podvozkem tanku od pasu dolů, který užívá jen jediný útok, za to však ten nejsilnější – střely ze zbraně BFG 9000. Doporučuji využívat čtyř okolních sloupů, za kterými je také zdraví a nějaká ta munice, ale zároveň u nich není rozumné být v době, kdy do nich proudí elektřina. Není zbraně, která by na něj výrazně působila, prostě používejte to nejsilnější, co zrovna máte. Po smrti tohoto bosse si nezapomeňte sebrat BFG 9000.

 Guardian (Hell)
Impozantní slepý tvor, který místo svého zraku používá energií vytvořené hledače. Ty krouží nad jeho hlavou a předávají netvorovi pozici, kde se zrovna nacházíte, aby mohl udeřit. Strážce pekla je zranitelný jen v jednu chvíli a to přesně po zničení všech tří hledačů (na ty se hodí jakákoliv rychlopalná zbraň), kdy se nad stvůrou objeví modrý orb, kterým vytvoří po chvíli další trojici. Modrý orb je váš jediný cíl, proto je na něj nejlepší použít BFG 9000, raketomet, nebo plazmovou pušku. U některých sloupů najdete stejně jako u předchozího bosse trochu zdraví na přilepšenou.

 CyberDemon (Primary Excavation Site)
Nejdrsnější z bossů je proti lidským zbraním takřka nezranitelný, proto na něm silné zbraně zbytečně neplýtvejte, nýbrž použijte je na okolních skřetech a Maggotech. Na posledního bosse platí pouze několikrát použitá Soul Cube (počet použití záleží na zvolené obtížnosti), kterou nabijete likvidací menších nepřátel. Krychli používejte ale jen v případě, že v blízkosti bosse nebude žádný skřet, jelikož krychle umí zasáhnout jen jediný cíl. Od pekelníka je vhodné držet si odstup a nechat ho, ať po vás pálí raketometem hezky z dálky, když jeho pomalé střele snadno uhnete. Na blízko je jeho útok o mnoho ničivější. Zdraví se vám automaticky dobije po správném vrhu Soul Cube, ale lékárnické vybavení také najdete u hlavní brány, kterou jste do doupěte vkročili.

Poděkování za pomoc při vzniku tohoto článku patří PlanetDoom, GameSpotu a GameFaqs.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Patch, Češtinu, Cheaty...

Související články: Recenze #1, Recenze #2, Podrobnosti z PC Gameru (7/2004), QuakeCon 2003 preview (8/2003), QuakeCon 2002 preview (8/2002), Preview (5/2002), DOOM III vs. Half-Life 2 HW téma (6/2003), Novinky, Slovenský návod



McMichal
autorovi je 21 let a zabývá se pomaturitním studiem angličtiny v Praze; je jedním z hlavních vedoucích projektu MojeCD.cz; hrám se věnuje od dob Final Fantasy, které je jeho nejoblíbenější herní sérií.


 
 
McMichal

Nejnovější články