| Autor: Cappy Publikováno: 18.srpna 2003 |
zdroj:
tisková zpráva
Technologická životnost To znamená, že jednu věc Microsoft tak trochu podcenil. Původním záměrem bylo přinést do pohodlí obývacích pokojů graficky skvostně vypadající hry tak, jak je hráči znají z počítačů. Přitom zachovat jednoduchost a příjemnou blbuvzdornost herní konzole, která dovoluje vložit CD, stisknout tlačítko a hrát. To se mu i podařilo. Jenomže vývoj v oblasti stolních počítačů jde neuvěřitelně rychle dopředu. Každý dnešní, byť svojí konfigurací obyčejný počítač, má před Xboxem neuvěřitelný výkonnostní náskok. Je pochopitelné, že vývojáři her se tempu zvyšování výkonů počítačů velice rádi přizpůsobují. Jednak si mohou dovolit využívat nově dostupné technologie, ale hlavně, nemusí složitě optimalizovat a dělat nekonečné kompromisy.
zdroj:
tisková zpráva
Životnost Xboxu se tak z původně plánovaných pěti let výrazně zkrátila a dnes to vypadá, že pokud Microsoft nepřivede na trh každé 2-3 roky novou verzi (což se asi nestane), nebude si moci dovolit vydávat ty nejlepší hry v identické kvalitě jako jsou (budou) jinak běžně dostupné pro PC. V konečném důsledku je sice možné optimalizovat na původní Xbox donekonečna, ale výsledek může být značně diskutabilní a v porovnání s počítačem v podstatě nekoukatelný. Z toho důvodu to vypadá, že konzole se musí (chtě nechtě) potřebám her včas přizpůsobit. Příležitosti pro Xbox 2 To je příležitost pro dodavatele hardwarových součástí, aby přišli se svými nabídkami. Jsou ale oblasti, kde si Microsoft zrovna vybírat nemůže. Dodávat tak výkonný grafický čip, aby vyhovoval potřebám nadcházejích herních hitů, mohou v současné době maximálně 3 nebo 4 firmy. Dlouholeté zkušenosti s herními čipy a potřebné zázemí však mají jenom dvě - ATi a nVidia. Obě navíc mohou dodat jak čipset, tak grafický čip a obě nabízejí přibližně srovnatelné řešení. S tím, že co do technologií a podpory vývojářům je na tom nepatrně lépe nVidia. Ani jedna ze zmíněných skutečností však nerozhodla o tom, kdo nakonec získá zakázku na dodávku čipů pro Xbox. Nejlepší nabídka... A teď to, co rozhodlo. Podle oficiálních informací si Microsoft vybral ATi kvůli lepší technologii a tedy pravděpodobně proto, že má lepší čipy. Samozřejmě, jistě by se našlo několik pádných argumentů, díky kterým by se dalo tomuto tvrzení Microsoftu věřit. Například svědomitější dodržování standardu API DirectX 9.0 ze strany ATi a jiné "drobnosti". Nicméně z racionálního hlediska nemá ATi nic, co by nVidia neměla také.
zdroj:
tisková zpráva
I já jsem až do včerejších pozdních hodin předpokládal, že o tom, že XBox 2 bude využívat čipy ATi, rozhodla hlavně cena. Mělo to svojí nespornou logiku. Ale tak tomu opravdu nebylo. nVidia měla eminentní zájem na tom, aby zakázku znovu získala a šla s cenou opravdu nízko. Dokonce až pod 20 USD za kus a tak nízkým cenám nedokázala ATi konkurovat. To byl jasný trumf v rukávu nVidie. Kdyby šla ATi s cenou ještě trochu dolů, už by na čipech v podstatě prodělávala. nVidia ne, protože jak víme, má u TSMC absolutně nejlepší podmínky a nemusí platit za wafer, jako všichni ostatní, ale platí až za funkční čipy. Člověk by řekl, že je o vítězi předem rozhodnuto. ... ale rozhodují maličkosti Přesto nVidia zakázku nedostala. Microsoft ve své tiskové zprávě nelhal. ATi skutečně dostala zákazku díky technologii. Ale překvapivě ne proto, že by její čipy byly snad lepší. Ale kvůli tomu, že jsou její čipy pomalejší! Ano, čtete správně - protože jsou její čipy pomalejší. Nikoliv co do výkonu, ale co do frekvence. Pro srovnání: Radeon 9800 PRO je vyroben 0.15 mikronovou technologií a má pracovní frekvenci 380 MHz. nVidia GeForce FX 5900 Ultra je vyrobena 0.13 mikronovou technologií a má frekvenci 450 MHz. Přitom oba čipy podávají srovnatelné výkony. A i když je FX 5900 Ultra obecně považována za nejvýkonnější čip na trhu, Radeon 9800 PRO paradoxně emituje nižší ztrátové teplo a nepotřebuje tak velký a tak hlučný chladič. Má tedy lepší poměr frekvence / výkon / teplo / hluk a to nakonec rozhodlo.
zdroj:
tisková zpráva
Výhled do budoucnosti
zdroj:
tisková zpráva
Do budoucna čekají Microsoft s novou konzolí asi jenom problémy. Její konečná cena bude muset být opět dotována, protože cena nových součástek na trhu jen tak neklesne. Jak to však u konzolí bývá, výrobce si to může dovolit, neboť tuto ztrátu vyrovná z tržeb z prodeje všech her. Nicméně nová konzole zřejmě opět po velmi krátké době technologicky zestárne (stejně tak rychle jako běžný počítač) a pokud nebude Xbox 2 udělán formou jakési stavebnice s několika lehce upgradovatelnými moduly (jakési konzolové PC s vyměnitelným CPU, RAM, GPU), znovu se Microsoft po několika letech setká s problémem, jak a hlavně z čeho sestavit eventuální Xbox 3.Skutečnou, poněkud drsnou "lahůdkou" bude snaha o zpětnou kompatibilitu mezi jednotlivými verzemi Xboxu. Grafický čip je zásadní věc, ale stejně tak i čip zvukový a další. Z tohoto úhlu pohledu nemusí být představa o patchování konzolových her zase až tak daleko. I když je to snad ten nejčernější scénář, pořád by to bylo lepší, než nemít vůbec žádnou možnost zahrát si starší hry pro první Xbox na novém Xboxu 2 nebo je třeba hrát bez zvuku, s artefakty v obraze atd.
zdroj:
tisková zpráva
Pro nVidii znamená ztráta jedné z nejvýznamnějších zakázek doslova pohromu. Spolu s ní totiž přijde i o 20 procent všech svých zisků a tudíž pro ní od tohoto okamžiku definitivně přestávají časy srandy. Tedy pokud vůbec někdy nějaké zažila. V úvahu musíme brát i fakt, že nVidia byla vždy slabší a menší společností než kanadská ATi, a tak s tímto prohraným tendrem ztrácí i část své konkurenceschopnosti.P.S. Dnes byly také odhaleny velmi zajímavé specifikace jiné nadcházející konzole Phantom od Infinium Labs, které značí, že nVidia ještě v této oblasti neřekla poslední slovo. Související články: Vše o Xboxu na Tiscali Games, ATi bude vyrábět čipy pro Xbox 2 novinka, nVidia nad propastí a další HW téma Více aktuálních informací ze světa HW a předchozí týdenní přehledy naleznete na adrese hardware.tiscali.cz (zatím v betaverzi). |
| Cappy | |
| autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her (všechny články autora) |