Server [H]ard|OCP nabízí porovnání výkonu a kvality obrazu současných nejlepších grafických karet ve hře Unreal Tournament III, která u nás právě dnes vychází v české verzi. Tak jako v každé síťové FPS, i tady se každý frame (snímek) počítá a proto byly karty rozděleny do dvou kategorií. Jedna pojmenovaná jako "Enthusiast" a druhá jako "Performance". Rozdělení se pochopitelně netýká ceny (jinak by to asi bylo "high-end" a "performance-mainstream"), ale výkonu. Je to z toho důvodu, že ty ceny jsou promíchané a už se nedá rozlišit, kam vlastně patří konkrétní model karty. V první várce je GeForce 8800 GTX, GeForce 8800 GT a GeForce 8800 GTS 640, které byly testovány v rozlišení 1920x1200 + 2XMSAA + 16xAF (u GTX to bylo specificky 4xMSAA). V druhé várce je GeForce 8800 GTS 320, Radeon HD 3870 a Radeon HD 3850. Tyto karty byly testovány ve stejném rozlišení, 1920x1200 + 16xAF, ale bez AA.

klikněte na náhled
To vypnutí AA u druhé skupiny karet nebylo jen tak svévolné. Karty v pohodě stíhaly vykreslovat scénu, všechny přes 40 fps, ale na ATI kartách se antialiasing nedal zapnout, lépe řečeno, sice se dal zapnout natvrdo v ovladačích přes Control Panel, ale ve hře žádný antialiasing nebyl vidět. Prostě vyhlazování nefungovalo, i když to hru fakticky zpomalovalo. Takže proto test bez AA. Terry Makedon z ATI to vysvětlil tak, že antialiasing nefunguje, protože UT III používá druh renderingu, při kterém se antialiasing aplikuje mimo výstupní buffer (mimo back-buffer) grafické karty. Oprava patrně bude v dalších ovladačích.
V UT III je jinak nejrychlejší kartou GeForce 8800 GTX, těsně následovaná GF 8800 GT a potom verzí GTS. Potud asi nic nového. GeForce 8800 GTS 320 přibližně na stejné úrovni jako Radeon HD 3870. Za nimi je HD 3850, protože má nižší pracovní frekvence. Ještě je třeba dodat, že existuje způsob, jak si výkon v této hře podstatně zvednout. UTIII totiž používá techniku na zahlazování výkyvů ve výkonech. Prostě se hra "podívá", kde kartě nejvíce padá výkon a pak fps přibližně srovná na tuto hranici. Má to zabránit lagování, ale hra vlastně celou dobu jede, jak nejpomaleji může, což nemusí být právě nejlepší.

Začátkem tohoto týdne se objevil zásadní patch 1.1, který podle ověření CD Projektu funguje i na českou verzi hry - lokální download (239 MB, mirror). Opravuje nebo vylepšuje řadu věcí popsaných v readme, včetně menu, HUDu, umělé inteligence botů, vyhledávače serverů, přehrávání dem, co-opu, map či síťového kódu. Jak zjistil lokalizační manažer CDP Milan Czarnowski, po aplikaci tohoto updatu najdete v jednom adresáři anglické texty, které si věční remcalové mohou přehrát namísto těch českých a získat tak původní anglickou znění hry. Více o Unreal Tournament III v našem předešlém zpravodajství, kde je mj. i video-recenze.