Pulse 3D Headset – test oficiálních sluchátek pro PlayStation 5
zdroj: Vlastní foto autora

Pulse 3D Headset – test oficiálních sluchátek pro PlayStation 5

5. 3. 2021 18:30 | Hardware | autor: Pavel Makal |

Sehnat PlayStation 5 není ani několik měsíců po jeho uvedení na trh nic snadného. Nejsou to ovšem jen samotné konzole, kterých je kritický nedostatek, velmi podobně je na tom i dostupnost oficiálních doplňků. Ovladače DualSense sice seženete relativně bez problémů, s oficiální nabíjecí kolébkou je to ale podstatně horší a nejinak je tomu s Pulse 3D Headsetem, oficiálními sluchátky pro PlayStation 5, která se kromě konzoli poplatnému designu pyšní i podporou 3D zvuku. Právě ten má být vedle výkonnostního posunu a možností ovladače DualSense jedním z důležitých prvků pokroku nové generace konzole od Sony.

Navzdory obecnému nedostatku se mi headset dostal do rukou a po desetidenním testování nad ním mohu vyřknout svůj ortel. Má smysl zahazovat starší sluchátka, která jste si pořídili pro minulou generaci PlayStationu? Právě tuhle otázku by vám následující řádky měly pomoci objasnit.

Co ukrývá krabice

Začneme rovnou obsahem balení. Kromě samotného headsetu v něm naleznete USB dongle bezdrátové připojení ke konzoli nebo PC či Macu, nabíjecí USB-C kabel a audio kabel s 3,5mm jacky pro připojení k ovladači DualSense, zařízení PlayStation VR nebo mobilním zařízením, která tímto konektorem ještě v dnešní době oplývají.

Zastavím se rovnou u zmíněného dongle – přiznám se, že mě docela zamrzela neschopnost PlayStationu 5 připojit sluchátka bezdrátově i bez jeho využití. Je totiž poměrně dost velký, měří skoro pět centimetrů a v konzoli působí nevzhledně. Tento problém samozřejmě řeší zapojení do zadních USB-A portů, pokud ale máte v plánu používat třeba PlayStation VR nebo externí disk, stejně vám asi nic jiného než přední port nezbyde.

Pulse 3D Headset Srovnání velikosti běžného BT dongle s Pulse 3D | zdroj: Vlastní foto autora

Pozitivní je, že i v případě, že využijete (jako já) zadní USB-A, na signál to zjevně nemá negativní vliv. Spojení s PlayStationem 5 je navíc absolutně nekomplikované,  není potřeba nic nastavovat a prakticky hned po vyjmutí z krabice a zapnutí je zařízení spárováno a připraveno k užívání.

Střízlivý krasavec

Minimalistický design headsetu, který skvěle zapadá do celkového konceptu současné generace konzole od Sony, musím jednoznačně ocenit. V éře často přeplácaných, různě svítících či zbytečně masivních sluchátek s bizarními funkcemi, jako jsou vibrace nebo chlazení, je Pulse 3D Headset velmi vkusnou a střídmou alternativou, která nedělá v kombinaci s ovladači DualSense a samozřejmě samotným PlayStationem 5 v obývacím pokoji ostudu.

Plastová konstrukce na první pohled nepůsobí příliš bytelně a zprvu jsem se zdráhal podrobit ji větší zátěži, ale test je test. Roztahování i stlačování vrchního mostu headset přežil bez problémů, a to i při využití nepřirozené síly, které v normálních podmínkách patrně nebude muset nikdy odolávat. Díky gumovému stabilizačnímu pásku mi sluchátka držela na hlavě velmi dobře, výhodou použitých materiálů je především nízká hmotnost – sluchátka váží pouhých 292 gramů a ani při delších herních seancích mi jejich přítomnost na hlavě nezačala vadit.

Pohodlí především

Vyhovující je i velikost driverů. Zprvu jsem měl obavy, jestli se do nich mé rozměrné uši vejdou, ale dokonale kulaté 40mm mušle je pojaly bez problémů. Podobně jako v případě mostu nečekejte ušlechtilejší materiály, v Sony se spolehli na koženkový potah. Sluchátka jsou ale tak akorát hluboká, aby nepůsobila humpolácky, a přitom držela uši v měkkém komfortu.

Kromě tlačítka pro zapnutí, které je umístěno vepředu, naleznete veškeré ovládací prvky na zadní straně levého driveru. Najdete zde kolébku na vyvažování herního zvuku a voice-chatu, spínač na hlasový monitoring, díky němuž se sami můžete slyšet, samotné nastavení hlasitosti a tlačítko pro ztlumení mikrofonu. Tlačítka pak doplňuje USB-C port a 3,5mm zdířka na audio kabel.

Mikrofony headsetu jsou zabudovány taktéž v levém sluchátku. Výrobce slibuje, že dvojice mikrofonů zajistí odstranění ruchů a přispěje k čistšímu podání hlasu, nemám ale pocit, že by se v tomto ohledu výkon Pulse 3D Headsetu jakkoli výrazně lišil od konkurence. Obecně jsem s hlasovou komunikací neměl žádné problémy, zvuk byl čistý a srozumitelný, ovšem například na podstatně dražší herní headsety od Sennheiseru s běžným směrovým mikrofonem samozřejmě nedosahuje.

Ve víru dění

No a teď konečně k onomu kýženému 3D zvuku. Co je vlastně jeho příslibem? Velmi zjednodušeně řečeno, PlayStation 5 obsahuje technologii Tempest Engine, tedy dedikovaný zvukový čip, který zpracovává 3D zvuk. Zatímco grafické čipy dokáží zobrazovat trojrozměrné světy, díky Tempest Engine může systém zpracovávat zvuky z množství zdrojů a díky tomu následně uživatel může jasně určit, z jakého směru se k němu například blíží nepřítel, kde přesně se nachází poklad a podobně.

V současné době je podpora této technologie omezena na poměrně malé množství především first party her. Testoval jsem ji na Demon’s Souls, na Spider-Man: Miles Morales, na demoverzi Maiden pro Resident Evil Village, v parádní skákačce Astro’s Playroom, v Niohu 2, Destruction AllStars a několika dalších titulech.

Co se týče 3D zvuku, funguje Pulse 3D Headset na jedničku. Miles Morales a jeho zvuky velkoměsta jsou skutečně velice věrné, v případě Niohu a Demon’s Souls se člověk může velmi dobře orientovat v tom, odkud přijde další rána a Resident Evil Village je se svými ambientními zvuky ještě o trochu nepříjemnějším zážitkem. Výsledek na mě fungoval lépe než dosavadní zkušenosti s různými virtuálními 7.1 headsety.

I při hraní her bez 3D technologie na PC headset funguje velmi dobře, ovšem stále je třeba jej srovnávat se zařízeními ve shodné cenové hladině. Rozhodně se nejedná o sluchátka pro audiofily, kteří si na nich budou chtít vychutnávat hudbu. Jedná se skutečně primárně o herní headset s vyváženým zvukovým profilem, potěšilo mě, že není tradičně přebasovaný, jako tomu bývá třeba v případě sluchátek od Razeru.

Neopouštěj staré známé pro nové

Zároveň je třeba říct, že Pulse 3D Headset není jediným způsobem, jak si 3D zvuk ve hrách užít. S ohledem na to, že technologický zázrak probíhá přímo v konzoli skrz Tempest 3D Engine, můžete využít prakticky jakákoli jiná sluchátka, která už máte. Pokud jste tedy v minulosti zainvestovali třeba do Platinum Headsetu pro PlayStation 4, rozhodně ho nevyhazujte! Ještě vám může dobře sloužit.

Pulse 3D Headset je v zásadě cenově velmi dostupnou „oficiální“ variantou pro novopečené majitele PlayStationu 5. Pokud momentálně sháníte nová sluchátka, určitě by právě tahle neměla ujít vaší pozornosti, tedy pokud se vám povede někde sehnat volný kus. Za cenu kolem 2500 korun dostanete velmi solidní herní headset, který dobře zní, skvěle sedí na hlavě a také dobře vypadá. Vlastně bych se s ním nestyděl ani vyjít na ulici, kdybych tedy měl v telefonu potřebný otvor. Výhodou pro uživatele-začátečníky je i zcela bezproblémové a nekomplikované nastavení.

Neočekávejte naopak audiofilské orgie, na ty mají v Sony přeci jen trochu jinou řadu zařízení. Mezi nevýhody patří i o něco kratší výdrž baterie, pohybující se reálně kolem 10 hodin. Pokud máte doma reproduktory nebo aspoň soundbar, který umí Dolby Atmos, velmi pravděpodobně vás Pulse 3D na zadek úplně neposadí, o to se ale tohle zařízení nesnaží.

Za poslední roky mi headsetů prošlo rukama bezpočet, a zatímco v případě PC zůstanu věrný headsetu Sennheiser GSP670, při hraní na PlayStationu 5 se hodlám na Pulse 3D Headset spoléhat i nadále. Uvidíme, jak dopadne jeho případný dražší nástupce.

Nejnovější články