Tak jsme se konečně dočkali. Sony se po půlroce jalo dohnat Microsoft a rovněž odkrylo vnitřnosti své nové konzole. Po dlouhé době spekulací se tak můžeme plně pustit do poučených debat o tom, čí chlazení má lepší potenciál a které bude tišší.
Rozborky PlayStationu 5 se ve videu ujal inženýr Jasuhiro Ótori, který stroj rozložil s chirurgickou přesností a technickou málomluvností. Ale to vlastně vůbec nevadilo, tady jde především o pohled pod pokličku.
PlayStation 5 je na poměry konzolí opravdu rozměrné zařízení. Na výšku měří 39 cm, široké je 10,4 cm a na hloubku dosahuje 26 cm.
Průduchy na čele zařízení v mezeře mezi bočnicemi a středovou masou slouží pro nasávání vzduchu, zatímco celá zadní perforovaná strana bude horký vzduch odvádět. Bočnice jsou snadno odnímatelné, takže očekávám, že oficiálně, nebo alespoň komunitně, vzniknou nějaké alternativní designy.
Podle jednoduchosti demontáže bych si troufl tvrdit, že PlayStation 5 půjde provozovat i bez bočnic, ale konzole pak vypadá nevzhledně, takže to bude možnost jen pro opravdové technické puristy.
Po jejich odebrání nicméně vidíme mřížku 120mm ventilátoru, kterým konzole bude nasávat vzduch. Otvor pro ventilátor prochází zařízením skrz a samotný ventilátor ho celý zaplňuje, jde o speciální model s výraznou výškou. Nabírat vzduch bude ventilátor z obou stran, přičemž bude ofukovat heatsink níže.
Chladič odpovídá proporcím konzole: Je taktéž masivní a je tvořen měděnou základnou, na kterou jsou připojeny teplovodivé trubičky (heatpipe) a velkorysý pasiv. Ten na výšku zabírá přibližně stejnou plochu jako výfuk vzduchu na zadní straně, s výjimkou prostoru pro napájecí zdroj v dolní části, který je ratifikován na 350 W.
Za zmínku stojí i zpracování Blu-ray mechaniky, která je celá ukryta v odhlučňujícím pouzdře. Sony se tak snažilo zabránit vibracím při otáčení disku.
Zaujala mě i systémová deska, která je poměrně rozlehlá a díky tomu na ní nejsou jednotlivé moduly tak namačkané, jak to vidíme třeba na základních deskách formátu Mini-ITX nebo u grafických karet.
SOC s jádry Zen a GPU RDNA2 nalezneme v přibližném středu plošného spoje, kousek nad tím je připájené SSD a na míru vyvinutý řadič, který akceleruje I/O procesy až na 5,5 GB/s (bez komprese). Paměti GDDR6 jsou kruhově rozmístěny kolem SOC, ale z opačné strany. Na desce je přítomen i M.2 slot, do kterého bude možné vložit standardní M.2 SSD pro rozhraní PCIe 4.0, a rozšířit si tak dostupné místo.
Velkým pokrokem je využití tekutého kovu jako teplovodivého materiálu mezi chladičem a čipem konzole. V PlayStationu 5 běží procesorová jádra i GPU na vysokých taktech, muselo se tak přistoupit k řešení s vyšší tepelnou vodivostí, než je obyčejná „pasta šedivka“.
Osobně jsem nabyl dojmu, že i PlayStation má potenciál k tichému chodu. Pozitivní je užití velkého 120mm ventilátoru, velkorysého pasivu s heatpipe a rozměrných průduchů pro nasávání a výfuk vzduchu. Nízkou hlučnost potvrzují i reporty testů konzole na starších hrách v režimu zpětné kompatibility.
Stále ale nevíme, s jakou hlučností poběží hry nové generace, které dají hardware pořádně zabrat, a zda se na zvýšené hlučnosti bude podílet Blu-ray mechanika.