Odpověď ATI na PhysX a videa z CellFactor
zdroj: tisková zpráva

Odpověď ATI na PhysX a videa z CellFactor

24. 3. 2006 20:20 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Ohlášení spolupráce mezi NVIDIÍ a Havokem na implementaci fyzikálních vlastností do her simulovaných pomocí grafických čipů GeForce, a zároveň uvedení čipu AGEIA PhysX na trh, nenechalo spát ATI.

Ta se rozhodla veřejně reagovat a připomenout některé zajímavé a unikátní vlastnosti svých grafických čipů RADEON ze série X1K (X1xxx). Ústy Willa Willise z ATI, RADEONy X1K dávají vývojářům nepřekonatelný výkon pro fyziku, mají výkonný MIMD multi-thread engine, DPP (Data Parallel Processing) a díky tomu mají vývojáři svobodu posunout limity a vytvořit realistickou fyziku ve svých hrách. I když ATI nic podobného jako NVIDIA oficiálně neohlásila, hráči si mohou být jistí, že RADEONy podporují všechny hlavní fyzikální enginy současnosti (a samotný Havok prohlásil, že Havok FX je použitelný napříč platformami).
Nicméně pokud připustíme, že je ATI schopná nabídnout pro fyziku lepší řešení a výkonnější grafické čipy, než jaké má v současnosti NVIDIA, jak je to v porovnání se specializovaným PPU procesorem PhysX? Tady už srovnání nevychází pro ATI ani NVIDII příliš dobře. Je to i logické. Grafický čip musí dělat spoustu věcí - a dělat do toho ještě fyziku? PPU má silikon navržený jenom za jedním účelem a mělo by být rychlejší. Přesto si ATI docela věří a tvrdí, že bude mít výkonnější řešení. Opět, ústy Willa Willise, v případě zapojení do CrossFire, kdy jedna karta počítá fyziku a druhá grafiku, i kdyby PPU mělo 100 % efektivnost a čipy ATI jenom 80 %, tak čip ATI bude na fyziku rychlejší, protože je to 100 Gflops AGEIA vs. 375 Gflops u RADEONu X1900 XTX. Navíc je řešení ATI více flexibilní.

Soudě podle zkušeností některých vývojářů je třeba říct, že naprogramovat slušnou fyziku do hry je docela problém. A je fajn, když to někdo udělá za vás a můžete využít hotový fyzikální engine. Po nějakém čase se totiž obvyklé "bastlení" zvrhne v nekonečný kolotoč zkoušení vstupních parametrů a divoké pokusy o vyladění nezřídka končí fiaskem. Tento začarovaný kruh je také odpovědí na otázku, proč jsou většinou programátoři... takoví "divní"). Ale zpět k tématu. AGEIA se názorům ATI pravděpodobně bude jenom smát. Venku jsou totiž technologická videa a záběry přímo z her, které dávají tušit, že rozsah efektů, které je možné nasimulovat přes PPU, je tak obrovský a je jich tolik, že asi jen tak na GPU (nebo u ATI VPU) hodně dlouho nepůjdou udělat. Navíc, AGEIA se také vyjádřila v tom smyslu, že výkon jejich PhysX PPU je takový, že mu nestačí ani dvě grafické karty zapojené do SLI nebo do CrossFire. Viz videa na IGN, kde speciálně Cell Factor dokumentuje předchozí věty více než výmluvně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Všechna videa z Cell Factor na GamersHell (47 MB a 87 MB) jsou zajímavá. V prvních sekvencích uvidíte souboj dvou postav, jak se snaží navzájem zasáhnout z palných zbraní a jen tak mimochodem zlikvidují krabice, co se nacházejí mezi nimi. To je ukázka technologie "lokálního zničení", která se používá na štípání, provrtávání a pro rozpad či destrukci materiálů (a objektů) vůbec. Pak přijdou na řadu gravitační granáty, které k sobě natáhnou všechno haraburdí, co se povaluje okolo. Když vybuchnou, tlaková vlna po explozi zase vše rozmetá. Trosky samozřejmě mohou zasáhnout kohokoliv, kdo je poblíž a zranit ho. To je zase ukázka technologie masivních kolizí, která se bude využívat u bouraček všeho se vším. Na shakycam videu (v tom největším) je pak zachycena perlička v podobě trhání látky zavěšené na jakési ocelové bráně.
zdroj: FiringSquad, GH

cappy

Nejnovější články