Překvapila mě obrovská míra svobody, kterou Valve spřízněným výrobcům dala, a poněkud tím devalvovala stanovenou značku. Řečeno fotbalově, hardwarový mančaft se i s trenérem a kustodem do klubových barev vůbec nepřevlékli. Steam Machines jsou ve skutečnosti velmi nesourodým týmem přístrojů, každá konzole vypadá úplně jinak a docela jinak i hraje (míněn různý výkon). A já se ptám: Byl tohle opravdu záměr, nebo Valve popustila uzdu svému nápadu až příliš?
Nejdřív design: řada Steam Machines jednoduše řečeno v ničem neodkazuje na samotný Steam či Valve. Možná tak dva kusy díky nálepce, ale jinak? Nějaký globálnější referenční design neexistuje a všichni zúčastnění výrobci se na své „mašině“ vyřádili tak, jak jim kázala jejich produkční zkušenost. Například Zotac se nezmohl na nic většího, než co mu běžně sjíždí z pásu na výrobu grafických karet a minipočítačů. Naopak Digital Storm neopustil svoji praxi tunera a nechal (pro Valve) vyrobit něco, co si klidně můžete splést s highendovým HTPC. Anebo ještě hůře - můžete si to splést se zbytkem jeho běžné firemní produkce.
A tím jdu k jádru věci. Steam Machines totiž NENÍ běžná počítačová produkce. Nejsou to žádné nové mašiny pod taktovkou Valve. Není to ucelená a exkluzivní rodina zcela nových strojů, která by vám dala u jakéhokoliv modelu záruku kvality a spolehlivosti od jedné obrovské firmy. Ne, Steam Machines jsou vlastně jen pouhopouhá myšlenka, která má softwarovým způsobem (přes SteamOS) pospojovat současný počítačový hardware a popíchnout OEM výrobce, aby oživili onen zmíněný a dnes již téměř mrtvý koncept HTPC. A oživovat mohou dle libosti. Mantinely evidentně nikdo nestanovil. Valve vlastně ničemu nevelí, za nic neručí a nic neslibuje.
Steam Machine = marketingový nástroj pro výrobce hardwaru
Na projektu Steam Machines pracují vedle renomovaných „stavitelů“ PC sestav jako je Origin či Alienware i specialisté na komponenty. Například Zotac či Gigabyte. Připadá vám bizarní, aby výrobci grafických karet či základních desek měli své vlastní Steam Machine? Ne tak docela. Obě firmy totiž samy už nějaký ten pátek počítačové sestavy stavějí.
zdroj:
tisková zpráva
Nicméně nejsou v tomto oboru příliš známé, a tak jim projekt Valve pomůže s reklamou. A o to jde. Valve prostě dá firmám jako Zotac možnost realizovat se ve svých bočních projektech. Přeci jenom, když do tiskové zprávy napíší, že spolupracují s Valve a jejich nový počítač se místo ZBox bude jmenovat Steam Machine ZBox, mohou si přihrát spoustu nových zákazníků. Těch, kteří by koncept HTPC asi hledali jinde, pokud by ho vůbec hledali. Ovšem paradoxně ani u Gigabyte, ani u Zotacu jsem zatím nezaznamenal nějakou extrémní snahu se novým projektem chlubit.
O tom, že je projekt Steam Machines pouhou softwarovou myšlenkou, se spekulovalo už dávno, ale na CES jsem si tu domněnku mohl konečně potvrdit. Ty stroje opravdu spojuje pouze linuxový operační systém. Nic víc. Co se týče samotného hardwaru, byla dána výrobcům překotná míra svobody, takže se sčesaly hardwarové hrušky s jablky. Hned to vysvětlím - i když je těch zařízení dosud málo, dá se předpokládat, že do pár let se myšlenky chytí další výrobci a budeme tu mít desítky druhů počítačů a miliony jejich konfigurací, na kterých poběží nějaký valveovský OS a nějaké steamovské hry. A dostaneme se tam, kde jsme dnes. Tedy do naprostého technologického mišmaše, kdy herní vývojáři nejsou schopni pro PC platformu řádně ladit své hry, a tak to ani nedělají. Takovou slibuje Valve budoucnost?
U Steam Machines je hardwarových problémů vícero. Většina z nich souvisí s rodokmenem. Rodokmen znamená to, že některé přístroje, odhalené na CES, jsou de facto už dávno na trhu. To je vůbec to nejzvrhlejší - Steam Machines jsou z nezanedbatelné části úplně normální počítače, které konkrétní producenti v různých obměnách nabízejí již léta a do nového roku jim akorát obměnili konfiguraci nebo pozměnili design skříně. A co je neméně podstatné, na trhu by byly i bez Valve. Ostatně proto jsou i tak odlišné. Každý stroj prostě dosud plnil své produktové úkoly a kvůli Steam Machines je nikdo extra nepředělával.
Není to samozřejmě případ všech. Někteří výrobci ještě nemají svůj produkt na trhu, a tak se snažili. Aspoň trochu. Třeba britský Scan postavil pro mašinu aspoň vlastní mini skříňku (case) NC10. Ovšem jiní zpozdilci se obtěžovali méně. Například francouzský Materiel.net použil na stavbu mašiny běžně dostupnou skříň od Fractalu. Ale co byste čekali, že vymyslí e-shop s hardwarem? Ano, i takoví výrobci se účastní valveovského projektu.
Mnohem důvěryhodnější a renomovanější stavitelé paradoxně zklamali nejvíc. Ze Steam Machines si vůbec nedělali hlavu. Například známý specialista na hardwarové sestavy Digital Storm na svých oficiálních stránkách prezentuje svůj nový Steam Machine suše pod názvem Bolt II. Zmínka o Steam Machine vlastně chybí, tu jsem tady napsal sám a výrobce ji nepoužil z jasných důvodů. Bolt II je totiž běžné herní PC sestavené z aktuálních komponent. Zkrátka normální značkový počítač z produktové řady Digitalu. A od Valve dostane jenom softwarovou podporu a ovladač, což je právě to, co z něj udělá Steam Machine. Není to málo? Asi je, když se o tom Digital Storm ani neobtěžuje mluvit.
Úplně totožný je případ počítače Chronos, což je též nová Steam Machine. Ve skutečnosti jde o modulární sestavu z běžné produkční řady firmy Origin PC, kterou vlastní bývalí utečenci z Alienware (pikantní je, že i Alienware pracuje na svém Steam Machine). Prezentace Chronosu, který je na trhu od loňska, čítá několik webových stránek, ale rovněž ani zmínka o Steamu. To už ani nemůže překvapit. Chronos je prostě normální sestavitelné PC s puncem exkluzivní kvality od značkového výrobce, což není nic, co by ve světě v tomto oboru nebylo běžné. A že během letošního roku dostane podporu od Valve? To pro Chronos není vůbec důležité.
Chronos prostě byl a je (stejně jako Bolt II) na trhu tak jako tak. Ať už s Valve, nebo bez něj. A to je ta pravá smůla celého projektu Steam Machines. Nedostáváme totiž do rukou žádnou ucelenou a hlavně novou rodinu počítačů, která používá několik ověřených a stálých konfigurací. Nedostáváme ani platformu, která bude poskytovat jednotné záruky kvality a servisu, a kolem které se vytvoří jednotná komunita. Dostáváme do ruky jen hardware, který bychom si i bez Valve mohli sami koupit.
Samozřejmě s tím rozdílem, že během roku se v něm objeví SteamOS. Je to ale dostatečné lákadlo? Podle mě se Steam Machines jako proklamovaná konkurence pro PC a konzole hroutí ještě před samotným startem. A nám nezbývá, než se za pár měsíců přesvědčit, zda Steam gamepad a nehráčský (i když přebudovaný) Linux budou dostatečnými argumenty k tomu, abychom si opravdu pořídili Steam Machines a ne třeba jen Bolta, Chronose nebo si prostě nesestavili počítač sami. Třeba i s tím SteamOSem a Steam ovladačem. Díky otevřené platformě to přece půjde. De facto jsem tenhle článek napsal ze Steam Machine. Operačák i gamepad si pořídím časem....