Které značky grafických karet jsou nejporuchovější? Švýcarský obchod se podělil o statistiky
zdroj: Foto: AMD

Které značky grafických karet jsou nejporuchovější? Švýcarský obchod se podělil o statistiky

22. 9. 2023 8:00 | Hardware | autor: Aleš Tihlařík |

Pokud jste někdy stavěli vlastní počítač, určitě to znáte. Po týdnech zkoumání benchmarků jste se konečně rozhodli pro správnou základní desku, na základě ní zvolili ideální procesor a paměti, už vlastně máte v košíku prakticky všechny komponenty, ale… Co ta proklatá grafika? Sotva se člověk s hlavou jako balón rozhodne pro výrobce a čip, čeká jej ještě dlouhé vybírání značky a konkrétního podtypu. Na základě čeho se rozhodnout?

Inu, možná odpověď právě přišla ze Švýcarska, konkrétně ze statistik jednoho z největších tamních prodejců IT techniky, Digitec Galaxus AG. Ten se rozhodl zveřejnit interní data, odhalující nejen poruchovost všech běžně dostupných výrobců grafických karet, ale i průměrnou délku reklamačního řízení.

Obchod sice nezveřejňuje konkrétní počet prodaných kusů, do přehledu ovšem zahrnul jen značky, u kterých se mu v posledních dvou letech podařilo prodat přes 300 kusů. To je sice v kontextu exponenciálně vyšších celosvětových prodejů příslovečná kapka v moři, čísla však přesto mohou naznačovat, jak na tom jednotliví výrobci se spolehlivostí a servisem jsou.

Graf vlevo zobrazuje právě poruchovost, tedy jak často se na grafických kartách jednotlivých značek objeví defekt v rámci prvních dvou let provozu. Vítězové jsou překvapiví – například značky Gainward, PALiT či Inno3D máme zafixovány jako ty úplně nejlevnější, reklamační řízení se jich však příliš často netýká.

Oblíbení výrobci ASUS či MSI skončili uprostřed, zatímco méně lichotivá čísla průzkum přisuzuje Zotacu, Gigabyte či EVGA. Na chvostu se s poměrně velkým odstupem krčí kdysi prémiový Sapphire. Pamětníci jistě vzpomenou na populární řadu Sapphire Vapor-X, kterou měl před dekádou doma snad každý fanoušek AMD – ty časy jsou ale evidentně ty tam.

Pokud už se grafika opravdu pokazí, všichni samozřejmě doufáme v co nejrychlejší odbavení reklamace. Právě této metrice se věnuje graf vpravo – tedy počtu pracovních dní od přijetí karty v reklamačním středisku do přijetí nového či opraveného kusu zákazníkem. K premiantům patří ASRock a PaLiT s výbornými dvěma pracovními dny, špatně si nevede ani Gainward, MSI či Sapphire.

Rozdíly mezi výrobci jsou však mnohem drastičtější než v grafu poruchovosti – vítěznou dvojku a beznadějně poslední Gigabyte dělí hned 15 pracovních dnů, tedy plné tři týdny. Je navíc nutné připomenout, že se opět jedná jen o průměry – statisticky je tak docela dobře možné, že si u Inno3D či Gigabyte počkáte i déle než měsíc.

Odpovídají statistiky Digitecu i vašim zkušenostem, nebo jsou vaše zážitky s rozbitými grafickými kartami odlišné? Nebojte se o názor podělit v komentářích.

Nejnovější články