Steam spouští "early access" pro přístup právě k vyvíjeným hrám
zdroj: tisková zpráva

Steam spouští "early access" pro přístup právě k vyvíjeným hrám

21. 3. 2013 11:46 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Valve pokračuje v rozšiřování nabídky služeb, co doplňují základní funkci Steamu, kterou je nákup digitálních verzí her. Vedle Steam komunity, Steam workshopu a třeba i Greenlightu je nyní na Steamu k dispozici tzv. "early access", v jejímž rámci mají hráči okamžitý přístup k právě vyvíjeným hrám, ke kterým mohou poskytovat feedback, sledovat, jak se postupně mění a nabírají finální podobu nebo obecně směřují ke svému dokončení.

Prozatím je v "early access" k dispozici celkem 12 her včetně české vojenské akce Arma 3, strategie Prison Architect, sandboxového RPG Kenshi, parádní simulace Kerbal Space Program nebo žánrové všehochuti StarForge. „Early access“ samozřejmě nepředstavuje automatickou možnost hrát uvedené hry v rozpracovaném stavu zdarma. Pro ono privilegium, tedy brzký přístup, je třeba si hru v řadě případů koupit (viz Arma 3 alfa, nebo Kerbal), některé tituly si ale můžete zahrát zdarma. Co si budeme povídat, jde o reakci na úspěch modelu, se kterým přišel třeba Minecraft – člověk si hru koupí už v alfa či beta fázi, tím si předplatí finální verzi a všechny updaty má zdarma. A ještě ušetří, protože za důvěru projevenou už během vývoje se tvůrci zpravidla odmění nižší cenou.

Že jde o reakci na úspěšný model, který řadě her umožnil vůbec vzniknout, potvrzuje i hláška z FAQ „early access“: Přemýšlíme o hrách a jejich vývoji jako o službě, která roste a rozvíjí se při zapojení zákazníků a komunity. Existuje řada prominentních titulů, které podobný model s úspěchem využily. Chceme podpořit a dodat odvahu vývojářům, co své hry zpřístupní brzy, zapojí zákazníky do vývoje a vybudují dlouhotrvající vztah, který umožní dělat lepší hry“.

Člověk si tedy může říci, že Valve jenom kopíruje něco, co se ukázalo být obecně úspěšné už v řadě případů, ale je třeba si uvědomit, jak užitečné to při velikosti a dosahu Steamu může pro řadu vývojářů být. Namísto, aby budovali svou vlastní infrastrukturu a de facto i shop pro prodej svých právě vyvíjených her, se nyní mohou obrátit na Steamu, nechat všechny starosti s distribucí a prodejem na Valve a věnovat se komunikaci s komunitou a samozřejmě hlavně vývoji. Čili, za mě dobrý. Co tam máš dál Gabe?

Nejnovější články