Hry versus byznys v Electronic Arts
zdroj: tisková zpráva

Hry versus byznys v Electronic Arts

22. 11. 2002 9:09 | Byznys | autor: Redakce Games.cz |

Představovat obsáhle herní kolos Electronic Arts by patrně byla úplná ztráta času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jde o jednu z nejúspěšnějších firem v herním průmyslu, ne-li úplně tu nejlepší. Celé odvětví her, ať už pro PC nebo pro konzole, jde každým rokem nahoru a pro ten letošní se očekává celosvětový objem tržeb v hodnotě neuvěřitelných deseti miliard dolarů. Která společnost získá z této částky největší podíl, závisí na tom, jak úspěšné hry se ji podařilo vyprodukovat. Nutno podotknout, že zatím nejvíce jich má na svém kontě právě EA. Z poslední doby jmenujme třeba nehynoucí sérii Sims, válečnoé Medal of Honor a Battlefield 1942 nebo celou řadu sportovních titulů od NHL, přes NFL až po FIFA. Sečteno a podtrženo, EA vyslali za poslední čtyři roky na trh více než 50 bestsellerů, tedy her, kterých se prodalo přes milion kopií. Fiskální rok 2002 byl pro firmu zatím nejúspěšnější, prodeje stouply o 30%, tedy na $1,7 miliard. Těmto výsledkům odpovídá i rostoucí hodnota akcií, která se od léta 1998 téměř ztrojnásobila, a to i navzdory obecně se zhoršující ekonomické situaci.

Electronic Arts v současnosti vlastní 12 studií, ve kterých se připravuje nespočet oznámených i zatím utajených her. Prezident společnosti John Riccitiello říká, že ačkoliv má EA za sebou již desítky úspěšných titulů, při uvedení jakékoliv nové jsou všichni velice napjatí a nervózní. Aby ne, vždyť i přes různé odhady dokáže trh (a o herním to platí dvojnásob) velmi často překvapit. I ta nejočekávanější hra se může stát zklamáním (jeden příklad za všechny nám dal John Romero a jeho Daikatana) a naopak. Nejjednodušší je asi pokračovat v již zaběhnutých věcech, shodují se představitelé EA. Rázem ale dodávají, že stejně důležitá je i inovace. "Pokud neinovujeme dostatečně rychle my, udělá to konkurence." Úspěšné sportovní série jsou toho důkazem, i když se najdou i hráči, kterým se dávno omrzely.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dalším vděčným námětem jsou již proslavená témata - jde jen o to zjistit, co bude v nejbližší době v kurzu a rychle si zajednat práva na herní obdobu. To se EA podařilo například u her na motivy Harryho Pottera, Pána prstenů nebo Jamese Bonda. Zajímavé jsou také náklady na jednu špičkovou hru. Pomineme-li dobu vývoje, která se pohybuje kolem dvou až tří let, stojí takové úsilí EA mezi 5ti až 10ti miliony dolarů. Ačkoliv nikdo z domácích vývojářů žádná přesná čísla obvykle neposkytuje, odhadujeme, že náklady na Operaci Flashpoint nebo Mafii zdaleka nepřekročily ani spodní hranici.

Průměrný hráč je pak podle EA mladý chlapík ve věku od 16 do 24 let. Primárně se tedy tituly zaměřují na tuto cílovou skupinu, ale portfolio firmy je tak široké, že si prý vybere i vaše stará tetička (The Sims :) Nejdůležitější je údajně prvních pět minut, které u hry strávíte. Podle nich se rozhodnete, zda si ji koupíte či ne. V amerických obchodních řetězcích je standardem možnost vrátit zpět hru do určité doby po zakoupení nebo zahrát si vybraný titul ještě před nákupem, s čímž se setkáme i v řadě prodejen u nás. Prvních pět minut musí být tedy dost lehkých na to, aby se hra zalíbila nováčkovi a zároveň i dost atraktivních pro zkušené hráče, komentuje nelehkou situaci Bing Gordon, který u EA působí na pozici creative officer.

Obrázek zdroj: tisková zpráva "Když jste před několika lety chtěli dělat hru, stačilo mít nějakou představu, fantazii, rozumět trochu programování a sehnat pár lidí. Dnes je však situace mnohem složitější," potvrzuje EA. Špičkový engine, motion-capture, originální soundtrack, nejlépe od nějakého populárního interpreta a spousta dalších ne zrovna nejlevnějších záležitostí se stává pomalu nutností. Například při tvorbě již zmiňované Medal of Honor se do Normandie vydalo hned 6 designérů, aby zde pomocí kamer, fotoaparátů a nahrávačů pochytili atmosféru prostředí pro slavnou scénu s vyloděním na Omaha Beach. Že se jejich snažení bohatě vyplatilo dokazuje 1,3 milionů prodaných kopií a datadisk Spearhead, který jsme zrovna dnes recenzovali.

Zajímavé je také pozadí, které vzniku této slavné série nejen pro PC předcházelo. MoH byl původně ve vývoji u studia DreamWorks (tvůrci např. dinosauřího Trespassera), mezi jehož majitele patřili třeba Steven Spielberg nebo Bill Gates. Protože se však situace patrně nevyvíjela podle jejich představ, rozhodli se firmu prodat a novým majitelem se stala právě EA, která z MoH záhy vytvořila herní bestseller. Přestože to mohlo bývalé vlastníky zamrzet, díky svým dalším aktivitám si jistě ani jeden z nich vlasy nerval :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hry z našeho pohledu jsou především zábava. Pokud se ale zeptáme na klíčovou vlastnost managementu EA, odpoví nám disciplinovanost. Slovo jakoby trochu nepatřící mezi všechno to, co společnost vyrábí. Jde především o to stihnout dané věci v daném termínu, dokončit hru včas a vydat ji v plánovaném čase, aniž by byla o něco ochuzená. EA se o tohle všechno snaží, ale ne vždy se to podaří, viz například trochu odfláknuté NFS: Hot Pursuit 2. Všichni víme, jak časté bývají odklady vydání, ale u titulů od EA se vše ve většině případů překvapivě dodrží. Jedno je však jisté - herní byznys ještě nějaký ten pátek pokvete a nedočkavým hráčům nezbude nic jiného, než si na svou pecku prostě počkat.

zdroj: FastCompany, EA

kate

Nejnovější články