Za useknutý konec Trine 3 mohou přehnané ambice tvůrců - budoucnost série je nejistá
zdroj: tisková zpráva

Za useknutý konec Trine 3 mohou přehnané ambice tvůrců - budoucnost série je nejistá

27. 8. 2015 18:16 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Vývojáři z Frozenbyte by teď asi nejradši hodili celý herní průmysl za hlavu, ačkoliv se vlastně nic hrozného nestalo. Jenže v době internetu bohužel platí, že je třeba co nejaktivnější komunikace, abyste předešli případným výčitkám. Na druhou stranu, výčitky nejsou úplně mimo, jen se zdá, že si jich vývojáři všímají více než pochvalných reakcí. Až to skoro vypadá, že s případným vývojem dalších dílů Trine seknou úplně.

Aktuální kauza se týká délky Trine 3 a zakončení příběhu pořádným cliffhangerem. Hra vypadá krásně, hraje se stále výborně, ale herní doba se prý v průměru pohybuje kolem 6-7 hodin a jeden hráč ji prý prosvištěl za hodiny 4. Pokud by trojka vydržela oněch šest hodin, nebylo by to tak špatné, ale s příběhem je to horší. Autoři prý chtěli příběh dovyprávět v dalším rozšíření, na jehož vývoj si plánovali vydělat prodejem základní hry.

Důvod k tomu, že hra vyšla krátká a s nedokončeným příběhem je prostý – došly peníze, jak tvůrci vysvětlují textově i na videu. A peníze došly proto, že měli vývojáři příliš velké oči. „Když jsme na Trine 3 začali v roce 2012 pracovat, rozhodli jsme se jít cestou 3D, mít vše větší, lepší, drsnější. Implementace 3D pro nás byla velkým krokem jinak a tentokrát nad námi naše ambice zvítězily,“ vysvětlují tvůrci.

zdroj: Archiv

Náklady na vývoj trojky byly trojnásobné oproti vývoji druhého dílu - skoro 5,4 milionů dolarů. „Do vývoje hry jsme dali všechny peníze, které jsme měli k dispozici. Nic nám nezbylo. Původně jsme plánovali delší příběh a víc levelů, ale to by nás hra vyšla na 15 milionů dolarů. Uvědomili jsme si to příliš pozdě a ty peníze jsme neměli. Rozhodně jsme se nerozhodli hru zkrátit, abychom pak vydělali na DLC. Prostě jsme se rozhodli udělat něco příliš ambiciózního a ukázalo se, že to není realistické. Vydaná verze Trine 3 možná není tak dlouhá, jak jsme původně chtěli, ale pořád jsme na ni hrdí.“

Jak to bude s pokračováním příběhu nebo s DLC? Tvůrci sami neví. Rozhodně budou hru nadále updatovat, opravovat chybky apod. Jak se ale zdá, situace tým zaskočila hned několika faktory – ostatně, je to vidět na přešlých tvářích na videu. „Budoucnost série je nyní ve hvězdách, také kvůli reakcím, uživatelskému hodnocení a prachbídné pozornosti médií, která nás překvapila.“

Předem je třeba říct, horší pozornost médií souvisí s nenápadným přestupem z early access do plné verze, na což poukazoval už Adam. Velmi často early access hrám chybí onen tlak cílové rovinky, kdy se hra chystá na vydání. A Trine 3 se cílovou páskou doslova proplížila. Prodeje nejspíš nejsou nijak hvězdné a tvůrci, jak už řekli, narvali všechny peníze do vývoje.

Horší je to se subjektivním pocitem tvůrců. Jak se přesvědčíte z videa, nejsou uražení, spíše působí krajně zdeptaně a rozpačitě, protože nečekali naštvané reakce i od lidí, kteří jinak říkají, že hra je skvělá, jen příliš krátká. Myslím, že si příliš berou k srdci nenávistné projevy, které bohužel patří ke koloritu internetu dneška, vždyť recenze na Steamu jsou většinově pozitivní.

Upřímně si myslím, že nemá moc smysl lynčovat Frozenbyte za délku hry – pokud opravdu vydrží oněch šest až sedm hodin, není to na plošinovku špatné, navíc tvůrci neporušili žádný slib. Nedokončený příběh je naopak kritiky hodný, chtělo to alespoň předem vysvětlit, že se počítá s jeho dodatečným dokončením. Jenže to zas nevypadá hezky, že...

Jsem zvědavý, jak se situace bude dále vyvíjet, protože Frozenbyte jsou sympaťáci a zdá se, že se celou situací trápí víc než samotní hráči. Ale nejde jen o emoce. Nevíme, v jakém stavu jsou finance studia. Kombinace early access a zjevně nepříliš velkých prodejů plné verze by mohla studiu klidně zlomit vaz. Ostatně, ve videu se dozvíte, že veškeré práce na dalším pokračování Trine jsou pozastaveny. Nabízelo by se, že celé video je spíše uzavřením kapitoly Trine, ale také může znamenat, že není zač pracovat na nové značce.

Nejnovější články