zdroj:
tisková zpráva
Zatímco většina jiných velkých vydavatelů aktivně skupuje nejtalentovanější či nejúspěšnější vývojářské firmy, aby posílily svou pozici v herním průmyslu a nemusely se pak s někým cizím dělit o tržby, Microsoft se jich naopak opakovaně zbavuje. Dnes oficiálně potvrdil to, co včera večer (viz Aktuality) mnohé šokovalo, tzn. že uzavře jím vlastněnou společnost Ensemble Studios, proslavenou RTS sériemi Age of Empires a Age of Mythology.
Poslední jejich hrou se začátkem příštího roku stane xboxová sci-fi RTS Halo Wars a po jejím vydání studio definitivně ukončí svou činnost. Tým finišující Halo Wars nyní představuje poslední zbylé zaměstnance v Ensemble, neboť všichni ostatní již prý byli propuštěni. Od prvního datadisku The Warchiefs pro AoE3 v roce 2006 neuvedli na trh žádnou hru (druhý addon The Asian Dynasties ukuchtili externí Big Huge Games).
zdroj:
tisková zpráva
Oficiální zdůvodnění Microsoftu se odvolává na jeho novou strategii a potřebu učinit toto nelehké rozhodnutí, aby udrželi divizi Microsoft Games Studios v růstu. Podrobněji vše vysvětlil její šéf Phil Spencer v interním e-mailu, který prosákl na veřejnost. Při přehodnocování svého portfolia a budoucích investic zkrátka dospěli k závěru, že uzavření Ensemble a přesunutí finančních prostředků do jiných oblastí je v tuto chvíli tím správným krokem pro dosažení obchodních cílů Microsoftu v dlouhodobém měřítku.
Jinými slovy, spočítali si, že soustředění se na jiné (blíže neupřesněné - zřejmě casual/mainstreamové) aktivity má větší naději na komerční úspěch než vrážení peněz do relativního luxusu, jako je každoměsíční udržování chodu studia specializovaného právě na RTS. To, ač složeno z mistrů v žánru, nevytvoří v budoucnu tolik her, případně dle odhadů možná již tolik nevynesou (narozdíl od Age of Empires III s dvěma miliony prodaných kusů), aby takovou firmu musel dále držet ve vlastnictví. Otázkou zůstává, jestli se tak nestalo i kvůli eventuálnímu snížení důrazu na PC tituly...
zdroj:
tisková zpráva
Po lidech pracujících v Ensemble Studios se však naštěstí neslehne zem. Jejich vedení si založí úplně novou, již vlastní vývojářskou firmu, kam část zaměstnanců přejde (pro všechny není kapacita) a zbytku bude nabídnuto uplatnění v Microsoftu. S ním se toto nové studio předběžně dohodlo, že bude obstarávat pozdější patche pro Halo Wars a že bude s Microsoft Game Studios externě spolupracovat na nějakých dalších projektech. Ale samozřejmě již ne exkluzivně, namísto toho mohou (resp. musí, kvůli cash-flow) mít rozjeto více projektů souběžně pro různé vydavatele, takže opětovné postavení se na vlastní nohy (jako v letech 1995-2001) bude o dost riskantnější a celkově náročnější.
Po roce se nicméně přesně opakuje situace s Bungie, akorát že tentokrát impuls pro odthrnutí zřejmě nevzešel od Ensemble (ti věc zatím nekomentovali), kteří by volali po neomezování a větší tvůrčí svobodě, nýbrž ze strany méně rozhazujícího Microsoftu. Tomu po loňském uzavření FASA (Shadowrun / Mechwarrior) a rozchodu s Bizarre Creations (PGR) zbylo už jen pár interních herních studií - Lionhead (Fable 2), Rare (Viva Pinata, Banjo) a Turn 10 (Forza Motorsport 3) - a je očividné, že hodlá více sázet na model externí spolupráce s vývojáři (např. s Epicem na Gears of War 2), aniž by nutně musel být jejich majitelem (podobně jako nyní LucasArts přesouvají vývoj her do externích firem).
Update - analytici předpovídají, že zavírání interních studií Microsoftu i Sony a snižování výdajů do této generace konzolí (včetně vzniku méně first-party titulů) bude nadále pokračovat kvůli většímu důrazu na rentabilitu a logické snaze o navrácení vysokých investic z dřívějška. Nyní už hry pro X360 a PS3 vytváří spousta vývojářských firem, a tak MS/Sony nic nenutí podstupovat risk s přípravou vlastních, aby jimi rozjely byznys, jako když X360 a PS3 začínaly.
Update 2 - Microsoft: značka Age of Empires má pořád potenciál a nezanevřeli jsme na PC hry, jen jsme potřebovali snížit počet zaměstnanců a utratit "dolary pro vývojáře" za něco jiného než herní obsah.
10. 9. 2008 13:13 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Zatímco jiní aktivně skupují nejúspěšnější vývojáře, Microsoft se jich naopak opakovaně zbavuje - proč? TÉMA
zdroj: Shacknews, Gamesindustry a další