Steam Greenlight aneb projekty, které zaujaly
zdroj: tisková zpráva

Steam Greenlight aneb projekty, které zaujaly

23. 9. 2012 18:00 | Téma | autor: Marek Král |

Kdo sleduje nezávislé dění nejenom na Games.cz, ten jistojistě ví, co je to ten Greenlight, že? Že Valve zas trochu pootočila ventilem a parním potrubím se přihnala mračna nezávislých titulů. Že jsem to dostatečně nezdůraznil, takže ještě jednou: MRAČNA NEZÁVISLÝCH TITULŮ! Že se v nich dá přehrabovat do zblbnutí, že odpadnete a nevíte, čí jste. Že je tu výběr od naprostých sra... až po blyštivé perly. Že bych se na to ani nevykvák', kdybych vás (hry i čtenáře) neměl tak rád. Následující výčet proto berte jen jako nepatrný zlomek (doufám) toho nejlepšího (podle mého), co služba Greenlight v současném punko-stavu nabízí. A abych vás nahnal v co největším počtu, odpálím to jednou těžkotonážní peckou. Interstellar Marines... znáte?

Interstellar Marines | Zero Point Software

Tihle kluci z Kodaně mají slabost pro zbraně, a i přes zjevnou sci-fi stylizaci si jejich hra podrží vojenský realismus. Bude to krásné spojení, když hlavními inspiračními zdroji jsou Half-Life, System Shock 2 a Rainbow Six 3: Raven Shield. Připravte se tak na něco, co u moderních stříleček moc nefrčí: otevřený design levelů, systém schopností (prvky RPG), čtyři hráči v kooperaci. Hutné sci-fi prostředí uzavřených vesmírných stanic má tak nejblíž k atmosféře Natural Selection 2, jenom si k tomu přidejte prozkoumávání otevřených krajin neznámých světů. Kdo nevěří, že tohle bude pecka, ten ať si stáhne hratelné prototypy. Nejen žraloci na čtyřech nohách, ale i závěr traileru snad nadchnou nejednoho milovníka žánru.

zdroj: Archiv

Underrail | Stygian Software

Další sci-fi, tentokrát čistokrevná old-school RPG na tahy, je rovněž inspirována System Shockem 2. Nezapomíná však na další klasiky: Fallout, Arcanum a Neverwinter Nights, což je skutečně vzácná kombinace. Hra si rovněž půjčuje od Dmitryho Glukhovského a jeho Metra 2033. Pozadí příběhu je totiž takové, že na povrchu Země se už nedá žít, a tak se lidstvo přestěhovalo do podzemí metra, kde si zbudovalo státečky velikosti stanic podzemky. V těch dále přežívá. Vy se vžijete do kůže jednoho z obyvatel některého z podzemních státečků, půjdete si takzvaně po svých, a cestou při tom odprásknete několik krys, možná i feťáků, pravděpodobně se dostanete do křížku s podzemkovými gangy, jelikož jste objevili jejich tajnou skrýš... a dál to znáte. Takřka nekončící podzemní svět k objevování tu jde ruku v ruce s rozsáhlými možnostmi úpravy vašeho hrdiny.

zdroj: Archiv

A Walk in the Dark | Flying Turtle Software

Tento titul by se znalým hráčům dal popsat jako VVVVVV zkřížené se Super Meat Boyem a Limbem, a jste doma! Jelikož ale všichni nehrajete všechno, stává se rázem z příměru jedno velké nicneříkající nic. Zkusím to jinak. Představte si plošinovku, ve které se nemůžete zastavit. Pádíte furt dopředu a šipka doleva prostě nefunguje. To by samo o sobě zas až tak nevadilo, pokud by se vám do cesty nestavěly překážky v podobě bodáků, vysokých zdí, jezdících cirkulárek, padajících kladiv a dalších brutalit. Chcete-li přežít, musíte se jim bez ustání vyhýbat: jednou stačí jen nadskočit, podruhé se však musíte sklouznout, jindy prohodit gravitaci, a to vše v rychlém sledu s dobrým načasováním, jinak je s vámi ámen. Nezávislých plošinovek je momentálně přebytek, ukáže se tedy, jestli je o tuto herní mechaniku dostatečně velký zájem.

zdroj: Archiv

Unepic | Francisco Téllez de Meneses

Náhodné komentáře pod článkem Nezávislý rozcestník – RPG vede k možnému osvícení: DeDy: „Teď jsem vyzkoušel Unepic a plně z té hry uchcávám (smíchy i propracovaností). Je to božské! Proč ještě není na Games recenze?“ | czechtek: „Unepic (následuje devět zamilovaných smajlíků).“ | Dworkin: „Odkud je ten obrázek s týpkem a goblinama? Je boží.“ | Steam: „Proč byl Unepic odmítnutý GOGem?“ Doufám, že se Valve ještě jednou zamyslí a časem hru na Steam dovalí. Vždyť koho by nebavilo přehrabovat se v tunách zbraní a zbrojí, kosit hordy nepřátel, prolít hrdla hektolitry lektvarů, zvítězit nad několika bossy, smát se všudypřítomným odkazům na klasické hry, filmy a komiksy, a to vše v českém překladu?! Ano, i díky Vojtovi Skovajsovi je tohle všechno možné!

zdroj: Archiv

Kairo | Richard Perrin

Mnozí z vás si snad ještě pamatují na adventurní sérii Myst. Pokud ne, pak je tu Richard Perrin, který vám připomene, jak zvláštní a jedinečné adventury to vlastně byly. Jeho nejnovější kousek vás zavede do světa, kde malý a abstraktní znamená přehledný a krásný. To ale neznamená, že hned pochopíte, oč tu běží. Nevíte, kde jste a co tu máte dělat – hra vás nezatěžuje pravidly, natož tradičním tutorialem. A tak nezbývá, než se vydat na vlastní pěst prozkoumávat zdejší kraje, řešit zapeklité hádanky a probouzet místní starodávné stroje, abyste přivedli jejich svět k životu. Samo o sobě to vypadá nádherně, jaké to ale bude, až hru zapojíme přes Oculus Rift?

zdroj: Archiv

Incredipede | Team Incredipede

Kanadští manželé Northwayovi se životní cestou nevydali jen na sever, ale i na jih a východem na západ. Patří do té zvláštní skupiny nezávislých umělců, kteří si tak cestují po světě, objevují krásy přírody, poznávají nové lidi a vymýšlí a realizují další nápady na své hry. Umělecká tvorba za pochodu. Takovýchto tvůrců moc není, což je škoda, jelikož garážových kutilů, kteří zůstávají doma a nevylézají ven, jsou plné... garáže. Tvůrci northwayovského formátu se naopak ven podívají, a dotknou se tak reality, na níž dál staví. Incredipede je toho jasným důkazem.

Hra je postavena na zážitcích z džunglí, do nichž se Northwayovi kdysi podívali. Následně pak dostali nápad na hru, v níž budete ovládat jednoho podivného pavouka. Mým okamžitým dojmem byla vzpomínka na 12 let starou Evolvu, ve které jsem pobíhal s partou frajerů se schopností vyvíjet se podle potřeby prostředí, ve kterém jsme se zrovna ocitli. Jednotlivé podoby jim pomáhaly v přežití a samozřejmě i v řešení hádanek a zákysů.

Oproti akčněji laděné Evolvě tu máte jednu bytost s okem. Tím okem po vás po všech pomrkává a vy si můžete volit, co z toho oka nakonec vyleze, respektive jak to oko... Ono to vlastně není úplně o tom oku (heh), ale co je kolem toho oka. Z něj totiž můžete nechat vyrůst několik různých noh se svaly, kostmi, záhyby a dalšími věcmi, které znáte z hodin fyziologie. Chvíli tak napodobujete pavoučí chůzi, jindy zase chodíte po dvou nohách nebo se hýbete jako krab. Důvodem neustálé změny je nutnost překonání překážek, které se před vámi trvale objevují.

Někoho možná napadne: „Hej, to vypadá jako World of Goo!“ Ale to je omyl, za který pravděpodobně může herní vizuál. Skvělému hernímu nápadu totiž dost pomáhá skvěle padnoucí tvorba Thomase Shahana. Thomas Shahan je jak výtvarníkem, tak fotografem; velmi schopným fotografem, abych tak řekl. Kdo neviděl jeho barevné pavoučky s hypnotickými výrazy v National Geographic, ten by to měl jít okamžitě napravit! Ten člověk má nejenom cit pro detail, ale zjevně má i dost blízko tady k těm potvůrkám. Výtvarně a ilustrátorsky si Shahan libuje ve výjevech zarostlých pralesů. Na hře se podílel právě díky nim. (Mě osobně by pro případnou spolupráci nadchla i jeho zjevná inspirace Alfonsem Muchou.)

Jelikož titul patří mezi takzvané experimentální kousky, pravděpodobně každého nedostane. Je to škoda, jelikož novátorských nápadů není nikdy dost, a hráči by měli, stejně jako v reálném životě, zkoušet nové a jiné věci... Než nakonec všichni zaklepeme bačkorama.

zdroj: Archiv

Immortal Defense | RPGCreations

U téhle hry je taky na první pohled patrné, že tu je něco jinak. Tím, že je hra atypická, má okamžitě něco do sebe. Původně vyšla v roce 2007, což ostatně vidíte na grafice. Ano, není to nejmodernější ztvárnění, jaké byste si pro Steam představovali, ale ojedinělý vzhled jí upřít nelze... na věžovku. Kolik takto vypadajících věžovek znáte?

Na poměry moderních věžovek má i hlubší příběh s exkurzí do filozofie. Ten začíná tak, že se vzdáte vlastního života, abyste se stali takzvaným Nesmrtelným (odtud Immortal v názvu), a chránili na věky věků svou rodnou planetu. Příběhový spletenec se odtud rozvíjí do nevídaných poloh. Napadá mě další přirovnání, a tentokrát ke strategickému Perimetru, od něhož také nikdo nevěděl co přesně čekat. Ale jaká to byla nakonec lahoda! Jak pro koho, pravda. Jinak bacha: na nejvyšší obtížnost dojeli Immortal Defense pouze dva hráči. Hardcore jak má být!

Koho by zaujalo video, tomu pak nic nebrání vyzkoušet šestihodinové (!) demo. Kdo by si hru raději zkusil ušima, tak na Pause se válí volná zipka, o které Shnabubula napsal: „... good work!“ Je snad všem jasné, co to znamená?

Waking Mars | Tiger Style

Co mě napadne, když se dodívám na připnutou herní upoutávku? Exile z roku 1988... nebo spíš jeho pár let starý remake The Nameless. Co se možná vybaví modernímu pařanovi, když se dodívá na herní trailer? Tipnu si Capsized... I to je velmi kvalitní příměr! Oba se tak skoro strefíme, ačkoliv je pravda trošičku jinde.

Hoši napodobující styl tygra Randy Smith a David Kalina jsou dlouholetými veterány v oboru, takže ještě pamatují Looking Glass Studios i Ion Storm. Na jejich první sólový projekt jsme si však museli počkat do roku 2009, rok po založení jejich vlastního studia, kdy vydali senzační Spider: The Secret of Bryce Manor. V té Randy Smith opět dokázal nadání pro design. BTW, Smith je v anglofonních zemích možná nejběžnějším příjmením, ve videoherním světě však toto jméno nosí jen velcí designoví mistři: třeba takový Harvey Smith, a ostatně i Jeremy Smith, tvůrce zmíněné Exile a jiné kultovky Thrust z roku 1986.

Ale aby se mi to nezvrhlo v přednášku o videoherní historii, zadívejme se do budoucnosti. V roce 2097 objevíte na Marsu život. Kvůli němu se však paradoxně nemůžete dostat z planety pryč. Paradoxněji se vám to právě díky němu ale časem povede! Hra se totiž točí okolo tamního ekosystému, který můžete/musíte testovat a kultivovat k obrazu svému. Oživit planetu a dostat se zpátky domů. Šestihodinový zážitek s několika zakončeními, navrch s jetpackem! Jo a 31stopový soundtrack, z jehož poslechu vám z uší poleze rudý písek, nestojí ani dvacku! To je prostě krádež.

zdroj: Archiv

Oniken | Danilo Dias & Pedro Paiva

Milovníci 8bitové éry si už nepochybně zajásali nad tím, jak jim hra připomněla Ninja Gaiden, Contra nebo Fist of the North Star! A připomněla velmi věrně. Oniken si na retro jenom nehraje, ona totiž doopravdy vypadá, jako by z konzole NES vypadla! Je to jasná, stručná, neředěná zábava, jaká na Steam bezpochyby patří. A koho video nezaujme, ten už je na tuhle srandu beztak moc mladej.

zdroj: Archiv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Black Mesa | [BMS] Carlos Montero

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Cry of Fear | ruMpel

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dream | HyperSloth

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Heroes & Generals | Reto-Moto

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kenshi | Captain Deathbeard

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

McPixel | Sos Sosowski

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

No More Room in Hell | NMRiH Dev Team

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Project Zomboid | The Indie Stone

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Routine | Aaron Foster

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Towns | supermalparit

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nejnovější články