Ouya chce podpořit exkluzivní projekty na Kickstarteru, vývojáře však spíše odradí
zdroj: tisková zpráva

Ouya chce podpořit exkluzivní projekty na Kickstarteru, vývojáře však spíše odradí

18. 7. 2013 20:20 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Žijeme to ale ve skutečně báječné době! Hráči přispívají na vývoj her a jenom jejich finance tak stojí za návratem legend herního byznysu i samotnou tvorbou unikátních technologických konceptů, jako je třebas konzole pro domácí hraní mobilních her Ouya. A prý bude ještě lépe! Ouya dnes oznámila, že jedním milionem dolarů přispěje do svého "Free the Games Fund" – fondu na podporu nezávislých vývojářů. Ze svých vlastních financí tak navýší sumu hráči (backery) darovaných dolarů. Věc má však jeden počáteční háček – kdo se k fondu připojí, slibuje zároveň minimálně půlroční exkluzivitu své hry pro konzoli Ouya.

Na tom by nebylo nic tak špatného – svět na kalkulech stojí a běží. Gamasutra si však na kontrakt týmu Ouya detailně posvítila a dle její analýzy je aktivita Free the Games Fund od základu postavená špatně. Podle Mika Rose z Gamasutry je totiž požadovaná exkluzivita zhoubou z pohledu vývojářů i backerů. Slíbit svůj titul pouze na Ouyu, která má problémy dodat konzole svým vlastním backerům, je prý krajně rizikové.

Ouya si navíc svou podporu primárně podmiňuje úspěšností kickstarterové kampaně – teoreticky je tak možné, že nějaké hře na Kickstarteru přihodíte pár dolarů, jenom abyste se o několik týdnů dozvěděli, že titul bude po šest měsíců od vydání dostupný na zařízení, které vůbec nemusíte vlastnit. Naopak, pokud vývojáři na Kickstarteru přiznají, že cílí primárně na Ouya, mohou se dočkat více než chladného přijetí omezeného počtu zákazníků.

Smlouva má dle Rose několik dalších háčků. 75 % peněz od týmu Ouya totiž vývojáři získají až poté, co se jejich titul dočká vydání. Takové peníze půjdou primárně na marketing, nebudou tedy ku prospěchu vývojářů při samotné tvorby hry. Situace, kdy si vývojáři na Kickstarteru řeknou jen o polovinu svého nezbytného rozpočtu, stráví měsíc modlením, aby hra nalákala dostatek majitelů Ouya, a následně nevyjdou ze čtvrtiny druhé půlky "darované" Ouya týmem, je tak neméně pravděpodobná.

Dalším problémem je poznámka, podle níž nejúspěšnější studio celého fondu získá dodatečných 100 tisíc dolarů. Rose za tím logicky vidí problém, protože nejúspěšnější kickstarterový projekt je zrovna tím posledním, kdo další peníze vlastně potřebuje, a částka by klidně mohla jít na podporu několika menších her. Pro další vypíchnutí nesrovnalostí však už zamiřte na původní text páně Rosea.

Celá kampaň Ouya tak ve finále nepůsobí pouze jako kalkul, ale jako špatný kalkul. Snaha zajistit si exkluzivitu je pro začínající konzoli jistě životně důležitá, můžeme se tedy jen dohadovat, proč tedy lidé kolem Ouye vymysleli podobně kulhající projekt. Nejsnazším vysvětlením je, že jsou zkrátka zoufalí, ačkoliv nemusí jít nutně o vysvětlení správné. Renomé konzole to ovšem prospěje stěží.

Ouya i cíle její kampaně jsou dětmi největší změny ve financování nezávislých her v historii, totiž Kickstarteru. Není to jediná zpráva, která poněkud nabourává koncept nezávislého herního byznysu. Můžeme jen doufat, že zrno od plev se oddělí co nejdříve a čekání na Ouya, Broken Age i Wasteland 2 bude stát za to. Jinak totiž hrozí celé nabourání důvěry hráčů-producentů v crowdfundungový koncept Kickstarteru a prasknutí bubliny slibně rozjeté nezávislé scény.

Nejnovější články