Labutí píseň hudebních her...
zdroj: tisková zpráva

Labutí píseň hudebních her...

18. 10. 2010 1:00 | Téma | autor: Martin Bach |

Hudebním hrám typu Guitar Hero nebo Rock Band byla prorokována velká budoucnost a optimisté v nich viděli dokonce záchranu skomírajícího hudebního průmyslu. Všechny pozitivně znějící prognózy jsou ale nyní v prachu. Podle údajů NPD Group se posledního dílu série Guitar Hero s podtitulem Warriors of Rock prodalo v USA pro všechny tři platformy dohromady jen 100 000 kusů - což činí osmdesátiprocentní pokles oproti pátému dílu!

Znamená to konec jednoho velkého boomu? Všechna čísla tomu nasvědčují. Loňská předvánoční sezóna vypadá ve zpětném zrcátku jako poslední vzepětí žánru před nezvratným propadem. Jen Activision vydal loni celkem sedm her se značkou Guitar Hero, v čele s Guitar Hero 5. EA navíc do předvánoční sezóny nasadila velmi nákladný The Beatles: Rock Band. Jen v září loňského roku tak za hudební hry utratili Američané 116 miliónů dolarů a za prvních devět měsíců roku 2009 činilo toto číslo celkem neuvěřitelných 506 miliónů USD.

Letos jsou tržby i vydavatelské plány firem výrazně skromnější. Celkové tržby hudebních her jsou se za prvních devět měsíců tohoto roku vyšplhaly "jen" na 158 miliónů USD a v zářijových prodejích se protočilo pouhých 16 miliónů. Je sice pravdou, že letos vyšly zatím pouze dvě hudební hry a několik se jich chystá na pulty během následujících týdnů (například Rock Band 3, DJ Hero 2), ale i tak je pokles markantní a pro celý žánr v podstatě smrtící.

Ještě v roce 2008 to vypadalo, že stávající hudební hry jsou začátkem nového stylu hraní. Že firmy zvládnou žánr průběžně inovovat, herní nástroje budou navzájem kompatibilní a vše na pozadí poženou mikrotransakce v podobě nákupů nových písniček do starších her. Snaha o inovace ale zkrachovala hned na samém počátku a namísto zajímavých her přinášejících nové herní prvky nám byly předkládány jen obrandované rychlokvašky kapel, které byly ve velké většině případů už dávno za zenitem.

Čísla za prodeje stahovatelných skladeb bohužel nejsou k dispozici a nejsou tedy ani součástí výše uvedených výsledků NPD, nicméně lze jen stěží předpokládat, že by právě tato oblast dokázala vyrovnat tak obrovský pokles. Za jediné splněné přání roku 2008 tak můžeme považovat vzájemnou kompatibilitu nástrojů, která dala zákazníkům alespoň náznak pocitu, že se z nich herní firmy nesnaží vytáhnout další a další peníze a zavalit obývák hromadou plastu.

Opakované mlácení prázdné slámy se nejprve projevilo na stále chladnějších recenzích na herních webech a v časopisech a poklesy prodejů v řádech desítek procent pak už byly jen logickým vyústěním. Náklady na vývoj a licence do nových her přitom naproti tomu stále stoupaly - i držitelé práv si totiž rychle všimli, jak obrovský objem trhu s těmito hrami je.

Dobrá, nedostatek invence a stoupající náklady jsou jedna věc. Nezapadá ale současný prudký pokles prodeje hudebních her do nějakého širšího trendu? Podle závěrů průzkumu, který nedávno provedla agentura Lazard Capital Markets je to nepochybně možné. "Mainstreamoví hráči ztrácejí zájem o Wii a hudební hry a mnohem častěji se přesouvají k browserovým a mobilním hrám," píše se v závěrečné zprávě průzkumu. Jako důvod uváděli respondenti především fakt, že hudební hry jsou finančně velmi náročným koníčkem, a že utrácet neustále za nové písničky, vylepšené nástroje nebo nové edice pro různé kapely je zkrátka příliš vyčerpávající.

Ale vyprávějte to akcionářům, že? ;-)

Nejnovější články