Dojmy z filmu - Warcraft: První střet
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z filmu - Warcraft: První střet

8. 6. 2016 22:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Filmová adaptace Warcraftu s podtitulem První střet od režiséra Duncana Jonese patří mezi nejdražší a nejsledovanějších filmové adaptace her. V České republice má premiéru ve čtvrtek 9. června, ale Adam s Alešem zašli na novinářskou projekci, aby vám mohli sdělit, co si o Warcraft: První střet myslí.

Adam: Ještě před samotnou kritikou či chválou bychom si mohli stručně říct, s čím jsme do kina vlastně šli. Co jsi od filmu čekal, Aleši? Popravdě mě neodradily ani první negativní recenze a věřil jsem, že to Duncan Jones zvládne. Moon i Source Code byly hodně povedené a Warcraft vypadal slibně už od začátku. Zajímavé byly i nadšené reakce fanoušků ze zemí, kde film startoval před dvěma týdny.

Aleš: Šel jsem na předpremiéru s obavami. Trailery působily lacině a měl jsem pocit, že vyzradily celou zápletku. No a první zahraniční recenze mě ještě utvrdily v tom, že budu dvě hodiny trpět, jakkoli mám tvorbu Duncana Jonese rád, protože Moon byl super a Source Code je hodně nedoceněné sci-fi. Navíc, začínám se spíše děsit, když fanoušci na něco reagují nadšeně, protože spíš hodnotí, do jaké míry se film vpasoval do mantinelů hry. Čili jsem byl před projekcí takový skeptikus maximus.

warcraft movie zdroj: tisková zpráva

Adam: A po projekci jsme oba jen pokrčili rameny :) Těžko říct, jestli na obecné rovině Warcraft zklamal, ale mě osobně asi ano. A ne ani tak kvůli předloze, ale kvůli režisérovi. Od Jonese jsem prostě čekal mnohem lepší péči. V mých očích jde o jeho zatím nejhorší film, a i když chápu, že zfilmovat Warcraft tímhle způsobem musel být obzvláště obtížný úkol, pořád kroutím hlavou nad tím, jak to dopadlo. Špatný film to není, ale některé pasáže jsou opravdu zvláštní. Třeba skoro pokaždé, když spolu mluví lidé...

Aleš: Na obranu Jonese bych řekl, že holt od spíš dialogových dramat přešel k rozmáchlé CGI adaptaci slavné hry se specifickou herní stylizací, která při převedení do hraného filmu působí směšně včetně Llaneovy zbroje, mečů, elfích uši nebo zářící oči kouzelníků… A je otázka, do jaké míry měl svobodu nad tím, jak zasahovat do předlohy mimo příběhu, který se od oficiálního kánonu trochu liší. Nicméně, není to omluva pro nesmyslné přepínání mezi postavami, které nemají v ději co dělat a místy, v nichž se možná vyzná nadšený fanda Warcraft universa, ale každý jiný si jen říká „tohle je věž toho mága, tohle je hlavní město lidí a tohle je sakra co...?“ A na to navazuje fakt, že dialogy lidí jsou prostě otřesné, šustí papírem a snahou narvat co nejvíc z příběhového pozadí do každé věty. Také ti přišlo, že orkové z toho vyšli příběhově i filmařsky mnohem lépe?

zdroj: Legendary

Adam: Rozhodně. Vždy, když promluvili lidé, bylo to špatné. Orkové jsou na tom výrazně lépe po všech stránkách. Technicky vypadají perfektně, na Durotanovi je vidět každý detail a některé záběry zblízka na obličej byly úžasné. Stejně tak akce, která má spád, je svižná a nejeden souboj má opravdu šťávu. Navíc je sympatické vidět obrovské svalnaté bestie, jak řeší běžné problémy, a někteří z nich vlastně hodní. Jsem rád, že tohle se tvůrcům podařilo z herního světa přenést na plátna kin bez chyby. U orků navíc člověk nemusel tolik řešit casting, který u lidí podle mého moc dobře nedopadl.

Aleš: Já bych ani tak neřekl, že problémem byl casting (byť Dominic Cooper v té roli vypadá divně a nedává jí absolutně nic navíc), jako spíš scénář. Skoro nikdo z lidí nemá co hrát. Jediný, kdo může projevovat emoce a osobnost je Travis Fimmel jako Lothar. Jediný má něco, co představuje komplexnější osobnost a jsem rád, že se jakž takž oprostil od role Ragnara z Vikingů. Ale plejáda opomenutelných řečníků na straně lidí je ubíjející, protože na rozdíl od orků, kteří jasně ukazují o co daným hrdinům jde, tady jen hází pojmy a provádí občas bizarní a nelogické závěry. Třeba Bena Fostera, který hraje Medivha, mám rád. Má asi nejvíc osobitosti po Lotharovi a stejně půlku času nedokáže film pořádně vysvětlit, co se to s ním vlastně děje.

warcraft movie zdroj: tisková zpráva

Tedy, teď jsme ten film vážně zepsuli. Tak já trochu zatáhnu za brzdu, protože Warcraft je rozhodně lepší film než jsem čekal. Když pominu povedené CGI, má hned několik momentů, které se mi opravdu líbily, včetně dvou veselých pomrknutí na hráče Warcraftu. Některé scény jsou opravdu epické (Durotanův souboj, gryf), magie je ztvárněná důstojně a neomezuje se na ledabylé vrhání fireballů - když už někdo kouzlí, je cítit ta síla a energie. Co se týče universa, film rozhodně nedělá Warcraftu ostudu. Naopak, dostal jsem chuť se do lore skrze nějakou hru zase zakousnout.

Filmařsky už je to horší, byť ne katastrofální, prostě lehký nadprůměr. Ale opravdu se bojím toho, jak film zapůsobí na diváky, kteří neví, co je fel, Kirin Tor, kdo je ten dějově úplně zbytečný poskok Medivha, a proč tam proboha jsou trpaslíci a elfové, když jediné co udělají je, že dají lidem bambitky. Ano, základní ideje o důvěře, hledání domova a odpovědnosti tu jsou, ale zároveň jsou pokryté spoustou balastu, který potěší znalce, ale ještě víc rozhodí neznalce.

Aleš a Adam sledují film na velkém plátně zdroj: tisková zpráva

Adam: Sice jsme film zepsuli, ale některé části si podle mě pochvalu opravdu nezaslouží. Jasně, Murloc je hezký a při pohledu na Ironforge mi zaplesalo srdéčko. Vlastně jsem měl prvních zhruba patnáct minut na tváři permanentní přitroublý úsměv. Horší to ale bylo později, byť mě z lehkého rozčarování vždycky vyvedla nějaká bitva, potyčka nebo zajímavá lokace. Často zmatené dialogy, málo prostoru pro vedlejší postavy a obecná uspěchanost to ale vždycky zase trochu stáhly dolů. Proto nezávidím lidem, kteří neznají hry a nečetli knihy. Ti se v tom musí slušně ztratit a jsem zvědavý, jakou výdrž bude mít film v kinech po prvních týdnech, kdy na něj přijdou fanoušci.

Zajímavější by bylo i tak řídký děj ještě trochu osekat a udělat ho tím pádem srozumitelnější. Na druhou stranu oceňuji, že Warcraft nemá tři hodiny, kdy bychom museli hodinu a půl koukat na zbytečnou výplň a čekat na finální bitvu. Tímhle problémem film naštěstí netrpí a chvílemi je až příliš rychlý a příliš aktivní. I když tedy musíte občas koukat na divného krále, vedoucího krkolomnou rozpravu s jinou postavou, která by na place nejradši nebyla, víte, že za rohem číhá další bitva. Nebo alespoň nějaká scéna s orky, kterým opravdu nejde vytknout skoro nic.

Nejnovější články