CONference 2013 se snaží etablovat hry na univerzitách
zdroj: tisková zpráva

CONference 2013 se snaží etablovat hry na univerzitách

25. 5. 2013 10:20 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Nebude to trvat dlouho a mladí, talentovaní lidé si jako svůj studijní obor budou moci zvolit videohry. Dokazuje to i již čtvrtý ročník akce CONference, která se na akademickou půdu snaží protlačit aplikované i teoretické herní obory. CONference 2013 pořádaná v Brně pod záštitou Masarykovy univerzity v jediném dnu zvládla dát prostor celé řadě přednášejících se zajímavými náhledy na interaktivní zábavu. Navíc umožnila seznámit se i s cílem organizátorů, občanského sdružení MU Games Studies o.s.

Hry jsou nový punk

"Začali jsme v roce 2009 a udělali jsme čtyři konference.“ popsal počátek MU Game Studies o.s. organizátor CONference Zdeněk Záhora. „Do první jsme chtěli narvat co nejvíce obsahu, ale zjistili jsme, že když dáme panelovou diskuzi, tak jsme ten den jeli až do osmi do večera. Postupně proto opouštíme tento model a spíše se snažíme dát i nějaký obsah odpočinkový. Smysl konference je totiž v aktuálním českém prostředí propojovací. Nemusíme produkovat obsáhlé knížky, není na ně momentálně ani publikum. (… ) My fungujeme tak, že studentům, kteří chtějí psát práce, pomáháme a konzultujeme je s nimi, dodáme zdroje. Čili už teď existují mnohem kvalitnější bakalářské práce než jejich ekvivalent u těch, kteří neměli tu zpětnou vazbu."

CONference 2013 se nesla právě v tomto duchu a pohostila rozmanité přednášející, kteří měli ale jasně definovaná témata. Stalo se tak v horký páteční den, 10. května. Letošní rok se zaměřil na téma „Hráči“ a to sebou neslo jak sociologické analýzy různého přístupu k příjemcům herního obsahu, tak i praktičtější výstupy. Blok přednášek začal po desáté hodině přednáškou Michala Němec (ano, ten Mick the Mage :) nazvanou Hráči, digitálne hry a kultura – ze které se však žádné detaily nedozvíte, protože autor tohoto textu nestihl ranní vlak.

Na Němce však následně navázal student MU Tomáš Bártek, který v tématicky podobně laděné prezentaci přinesl své poznatky v etnografické přednášce nazvané Hráči jako postmoderní subkultura. Bártek zde popsal analýzu progamingové komunity a umně ji srovnával i s punkovou subkulturou.

K nejzajímavějším bodům patřilo tvrzení, že znakem komunity je přiznávaná podpora organizátorům progamerských akcí („Já si rád - dražší - lístek zaplatím, abych je podpořil a oni to dělali dál.“) nebo údaje o tom, že ačkoliv se profesionální hráči vyznačují jako komunita/subkultura, sami se tak nechápou.

Podobně teoretickými výstupy se pochlubil i Ondřej Hrabec v profesionálně odvykládané prezentaci Herní styl jako intencionální model: Metagaming a čtení mysli. Přednáška navzdory komplikovanému názvu řešila schopnost předvídání konání hráčů v programingu/multiplayeru a srovnávala hráče Tekkenu s šachovými velmistry.

Neméně zábavný byl i Martin Buchtík, jenž srovnával hry/média s LARPy v kontextu stigmatizace obou komunit – aneb, jak mimo jiné, vtipně prohlásil: "Na balet nikdo nechodí. Tak jak je možné, že ti lidi, co balet dělají, dostávají spoustu peněz a mají v Praze takový ten velký barák?"

Naopak prodloužená přednáška Telo ako rozhranie od sociologa Michala Kučeráka nebyla pro své abstraktní pojmy a kvapné odprezentování pochopitelná ani pro autora těchto řádků. Čímž ale netvrdí, že chyba musela být nutně na straně přednášejícího. Jeden z přítomných diváků, student sociologie, si ji naopak velmi považoval.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zamířeno na game design

Jelikož Zuzana Kostićová kvůli nemoci nakonec nemohla přednášet, její roli zastal Zdeněk Záhora. Jeho krátký příspěvek na téma Hráči digitálních her jako součást marketingu nových médií se zaobírala aplikovatelnějšími daty. V tomto případě řadou doporučení, jak lze v designu hry dosáhnout otevřenosti komunitě a tak i perpetuum mobile marketingu.

Z podobného "doporučujícího" okruhu pak patřila i přednáška Zdenka Mago Advergaming: Hráč ako cieľová skupina, která se zase zaměřila na možnosti in-game reklamy. Mimo jiné přišla s tím, že dvě třetiny hráčů reklamě věnují pozornost (nebylo ale úplně jisté, kolik z těch dvou třetin ji vnímá pozitivně).

Poslední přednáškou, jež nabídka vhled do procesu tvorby her, patřila game designérovi Cauldronu, Vladimíru Geršlovi. Vzhledem k tématu letošní CONference se Geršl zaměřil na strasti a slasti (spíše ty strasti) cílení určité hry na konkrétní hráče. To tragikomicky ilustrovala jeho snaha zanést do casual lovecké hry Cabela's Dangerous Hunts 2013 mechaniku skákání – ač běžný prvek stříleček. Testovací vzorky hráčů loveckých akcí ukázaly, že cíloví hráči nejsou na skákání zvyklí a celý prvek se musel sáhodlouze předělávat.

Co vlastně MU Game Studies o.s. vede jak k cílení na teoretické, tak i praktické bloky? "Cíl sdružení je na jednu stranu velmi jednoduchý, ale zároveň je to cíl dlouhodobý. A to etablovat bakalářský a posléze i magisterský obor na akademické půdě,“ říká Záhora „V tom kontextu, který bych podporoval já jako zakladatel iniciativy, by ideálním modelem byl obor, jež by studenty vyprofiloval tak, aby dělali lepší hry, čili spíše aplikační. Ale zase, game studies jako termín naznačuje výzkum digitálních her, což není úplně aplikační stránka. Ať už jsou to sociologové, teoretici nových médií, psychologové. Samozřejmě další členové by to možná viděli jinak, ale ten cíl je (na vysokých školách) etablovat nejlépe game design."

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Průlomoví MUGS

Ani v malém českém rybníčku nejsou lidé z MU Game Studies o.s. (taktéž nazývaní MUGS/mugs podle zkratky MU Game Studies) jedinou skupinou lidí, která s hrami na akademickou půdu nějakým způsobem infiltruje. Se svými ambicemi, dosahem i pokrokem jsou však zdaleka nejdále. Žádoucí by bylo exportovat jejich aktivity i za hranice Brna, leč i to je v jednání.

"Jeden náš člen učí ve Zlíně a měl tam nějaké přednášky, občas jedeme na Slovensko na některé konference. Už po roce 2010 jsme byli na setkání akademiků na Univerzitě Karlově (...) a právě to byl takový první výkop. Určitě by mělo velký potenciál udělat nějaký obor v Praze. Myslím, že ten prostor tam na to je a na univerzitách by byli přístupní. Zároveň bychom rádi navázali spolupráci i s dalšími subjekty.“ potvrzuje Záhora.

Na druhou stranu se dá polemizovat, do jaké míry je taktika MUGS optimální. Sdružení „sedí na obou židlích“ – chce se věnovat jak game studies, tak i teoretické reflexi her. Mezi oběma obory je však asi stejný rozdíl jako mezi profesionálním filmovým kritikem a profesionálním filmovým režisérem. Dokonce i CONference 2013 se nevyhnula určitým přešlapům pramenící ze snahy zavděčit se všem.

Příkladem za všechny byla přítomná kapela, která mezi přednáškami naživo reprodukovala herní soundtracky. To by nevadilo na přednášce pro širokou veřejnost a v libovolné taverně bychom to přivítali (muzikanti byli skvělí, Space Unicorn SK je nahrálo a tracky jsou zde k degustaci).

Dokonce i s přibývajícími hodinami a únavou byly chvíle s herní hudbou stále vítanější. I tak je však podobná „kulturní vložka“ poněkud nežádoucí, zvláště pokud MUGS svými akcemi chtějí oslnit i zkostnatělé orgány českého školství a profilovat se jako seriózní uskupení. Fyzikální či filmové akademické konference se bez obdobných událostí ostatně také obejdou...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

MU Game Studies o.s. mají před sebou ještě pořádný kus práce, než se jim podaří naplnit svůj cíl. Vzletným ideálům však prospívá i otevřenost organizace – MUGSákem se může stát kdokoliv, kdo „přijde na sraz nebo napíše“. Momentálně není nutné ani skládat členský poplatek. Taktéž výše citované přednášky mají být ze záznamu přístupné na internetu (linky by se měly objevit na oficiálním webu sdružení).

I do budoucna hodlá sdružení přicházet se zajímavými aktivitami – příští rok tak půjde o něco víc, než jen další a snad i několikadenní konferenci, jak závěrem dodává Záhora. "Plánujeme CONferenci 2014. Rádi bychom přehodili ty kvartály, protože v květnu končí semestr, probíhá i Majales, a to jsou všechno různé zajímavé akce. Chceme ho proto přesunout na podzim. Druhou polovinu roku chceme dělat konferenci, a v prvním půlroce game jam."

Nejnovější články