Tengami - recenze PC verze
4/10

Tengami - recenze PC verze

23. 2. 2015 20:30 | Recenze | autor: Ladislav Loukota |

Boom 2D her v posledních letech nepostihl jenom PC milovníky retra, ale i mobilní platformy. Pro chytré telefony a tablety jde ale o optimální formát, a proto nepřekvapí, že nejúspěšnější zástupci trendu občas zatouží po přeskoku i na jinou platformu. Právě to je případ sympaticky působící Tengami (homepage). V principu 2D logická záležitost disponuje pozvolnou hratelnosti, originální stylizací do papírových skládaček i překrásným vizuálem. Upravili však vývojáři původní iOS verzi dostatečně, nebo Tengami na PC zkrátka nefunguje?

Pravda v záhybech ukrytá

Jak pravil klasik, "the medium is the message". V případě Tengami se tato teze opět potvrdila jak při srovnání původní (mobilní) a nové (PC) verze, tak i s ohledem na herní mechaniky. Principem Tengami je adventurní řešení prostorových rébusů, jejichž správné překonání umožňuje pokračovat dále v levelu. Design levelů i hry samotné stojí na stylizaci hry do papírové skládačky. Namísto obyčejného načtení lokací je vzniká nový level složením jednoho papírového dějiště a rozložením druhého. Jako sympatický vtípek působí i možnost dojít k „hraně světa“, tedy konci aktuální skládačky, a pozorovat tu, že se celá hra vlastně odehrává v klasické japonské místnosti. Hlavní hrdina i celá lokace tvoří v Tengami oživlé komponenty papírové knihy průměrné velikosti...

Nejenže to vypadá báječně, a díky zasazení do feudálního Japonska (tedy brnkání na strunu origami) je to i skvěle zvolené. Na této skládací proměně navíc stojí i některé rébusy hry. Správné rozložení jednoho kusu levelu za jiný složený kus, to celé s cílem poskládat správnou verzi umožňující postoupit dále ve vyprávění, je vrcholem celého zážitku z digitálně-papírové skládačky, jakou Tengami je. Už během úvodního vyprávění se však začínají projevovat první trhliny celkového zážitku.

Zápletka Tengami snad ani nemůže být triviálnější. Celé snažení je lemované snahou o rozkvět stromové koruny, pod níž chce hlavu složit ústřední hrdina. Banální hnací motor by za jiných okolností nemusel vadit, kdyby si Tengami držela vysokou úroveň kvality rébusů a zvládala na každém kroku překvapit stylizací i hratelností.

Postupně se ale ukazuje, že Tengami je pro hraní na PC zrovna tak nevhodná, jako není dobrý nápad natočit celovečerní film založený na vyprávění vtipů. Ne snad, že by hra byla apriori v nepořádku, stejně jako by bylo vyprávění vtipů v nepořádku, ale protože si dílo nesedlo se zvoleným médiem. Zkrátka, “the medium is the message”.

Masáž nervů

Některé na první pohled přebytečné elementy nelze šmahem jen tak odsoudit. Velkou část hry například hlavní hrdina pouze chodí od jednoho rébusu ke druhému. Zdržující nešvar, který klikací adventury překonaly už asi před patnácti lety skrze "teleportování" titulní postavy po dvojkliku, zabírá v Tengami skutečně hodně času - zároveň ho ale lze vnímat i jako možný tvůrčí záměr vývojářů. Průzkumnická hratelnost klade důraz na pomalejší, meditativnější hraní, a může za jistých okolností a pro jistou část hráčů skutečně přinést více kladů než možnost pohybovat se s postavou rychleji. Další prvky Tengami však naznačují, že spíše než se sofistikovaným přístupem máme tu čest s pokaženým PC portem.

Především by se pro hraní hodily funkční kurzorové šipky. Mnohé prostorově postavené rébusy dokládají, že navzdory adventurnímu zařazení má Tengami velmi blízko i k puzzle plošinovkám. Steam ostatně jako nejpodobnější hru nabízí právě Limbo. Oproti němu ale Tengami závisí jenom na ovládání kurzorem myši. Při delším putování skrze několik obrazovek se tak namísto uklidňujícího pozorování krajinky hráč musí soustředit na klikání, aby se panák neustále nezastavoval na místě. Ano, je to vcelku triviální problém - mějte však na paměti, že jádro hry stojí a padá právě na putování vpřed. Je-li samotný pohyb postavy pro hráče kvůli špatnému designu otravný, rozhodně to není zrovna ideální výstup rok trvající práce na PC portu...

zdroj: YouTube.com

Konstrukce rébusů navíc z podstatné části (nepočítal jsem puzzly, ale odhadem tak ze třetiny) ignoruje nápad se skládáním. Puzzlů, které využívají "papírové" stylizace maximálním způsobem, je navíc jenom pár. Ano, jsou poměrně chytré - několik jich spočívá ve variování jednoho prostředí v různých ročních obdobích, takže pro překonání řeky je nutno "přeložit" se do zimy. Další pak sázejí na správné složení cesty kupředu z mnoha odlišných papírových skládaček a vlastně tak připomínají koncept hraní ve 4D prostoru - na každý z nich ale Tengami zároveň vyčaruje i jeden extrémně divný a neintuitivní rébus.

Občas tak po vás hádanka chce v jakési moderní reinkarnaci pixel huntingu vyhledat tajné znaky ukryté kdesi v záhybech prostředí, jindy je zase nutné v náhodném pořadí zatahat za několik triggerů – zjištění pořadí je však čistě dílem metody pokus -> omyl. Řada puzzlů postrádá jakékoliv vodítko nebo uvedení do dané logiky, což opět není nešťastnější volba.

Pro odlišné užívání

Poslední kapkou je ale struktura hry a z toho plynoucí herní doba. Dílčí úspěchy (osázení stromové koruny lístečky) hra vizuálně prezentuje tak, že máte pocit, že se kampaň skládá ze čtyř částí. Po prvních dvou úspěších dojde na „zazelenání“ čtvrtiny koruny, jenže po třetím objeveném lístku se koruna zazelená celá a následuje překvapivý konec. Při znalostí rébusů lze Tengami dohrát za bratru 80 minut, bez ní se samozřejmě doba násobí dle pozornosti hráče. Přesto se ale vzhledem k tempu vyprávění nelze vyhnout pocitu, že vývojáři měli s obsahem hry mnohem větší plány.

Hlavně ale v současné verzi Tengami fatálně chybí komplexnější vyprávění nebo více puzzlů. Problém však není v odfláknuté práci, nýbrž v odlišném vnímání Tengami při hraní na PC a třeba tabletu. Nelze samozřejmě říct, že tablety nesnesou náročnější hry, stejně jako že PC je tu jenom pro překomplikované šílenosti. Tengami však postrádá přidanou hodnotu, která by u mobilního hraní spíše stála v cestě kvalitnímu zážitku, zatímco na PC jde o nepostradatelný doplněk.

Jako pozvánku k seznámení s jinou kulturou bychom Tengami mohli srovnat třeba s Never Alone, oproti ní však nemá ani náznak příběhu či dokumentárních kvalit. Naopak ovládání postavené na šmátrání po obrazovce, které optimálně funguje na dotykovém displeji a sjednocuje pod sebe odlišně pojaté puzzly, je v tomto případě málo vhodné pro point-and-click systém v PC verzi.

Zkrátka a dobře, co funguje optimálně na mobilní platformě, která dává přednost kratším herním sezením, které je možné kdykoli přerušit, bije při delším sezení u PC do očí. Jakkoliv lze hádanky Tengami obvinit z ignorování logiky nebo hře vytknout absenci komplexnějšího vyprávění, domnívám se, že při hraní na tabletu lze dané skutečnosti brát spíše jako klad právě pro jeho náležitá specifika. Kdo tedy o Tengami doposud nevěděl a z obrázků se zamiloval do grafiky, udělá lépe, pokud si titul vychutná v mobilní verzi. U počítače však hraní Tengami častěji nudí a irituje, než aby poskytlo meditativní zážitek.

Tengami vypadá báječně, ovládání hry a struktura rébusů je však spíše nevhodná pro hraní na PC. Připočtěte useknutou kampaň či triviální story a vyjde vám z toho titul, který může okouzlit na tabletu, ale hráčům u počítačů spíše způsobí syndrom karpálního tunelu.