Stronghold - recenze
9/10

Stronghold - recenze

30. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Narozdíl od nekorunovaného krále středověkých RTS Age of Empires 2 se ve Strongholdu musíte starat hlavně o správu a obranu Vašeho hradu, který je trnem v oku mnoha válečníků s katapulty.

Autor: Bergy
Publikováno: 30.října 2001

Obrázek zdroj: tisková zpráva Za nekorunovaného krále středověkých RTS by se určitě dala označit strategie Age of Empires 2 (AoE2). Dnes se už pochopitelně jedná o klasiku, která ale zatím nebyla nikým překonána. Ne že by nevznikla celá řádka napodobenin, to rozhodně ne, ale pouhé kopie jen těžko přijdou s novými nápady, a proto AoE2 zůstalo na pomyslném trůnu až do dnešních dnů. Nutno říci, že ať už tato recenze dopadne jakkoli, AoE2 bude pro některé z vás, pořad svým způsobem ta „nej“ hra. Důvod je prostý. Stronghold je svým charakterem originální RTS, která se v mnohých směrech od těch ostatních odlišuje. Proto si troufám tvrdit, že tyto dvě hry budou vedle sebe ještě dlouhou dobu existovat, aniž by jedna z nich upadla v zapomnění díky úspěšnosti té druhé.

Nástupce Age of Empires 2?
Hlavní rozdíl Strongholdu oproti AoE2 (kde se buduje rozlehlé město a válčí se jak na zemi tak na moři) spočívá v tom, že se soustředí pouze na budování a správu vaší tvrze. Pochopitelně i zde se musí nastartovat ekonomika, bez níž byste jinak nemohli získávat suroviny, komodity a cvičit vojáky. Nejdůležitější je ovšem obranyschopnost vašeho hradu, musíte neustále stavět opevnění, hradby, posty pro střelce, různé pasti atd. Pokud totiž nezvládnete tuto základní podstatu, padne vaše sídlo hned při prvním obléhání. Dále je zde kladen velký důraz na strategické přemýšlení, rozhodně se nejedná o maratón vyrábění vojáčků a následné drcení nepřítele svojí převahou. Opak je pravdou - lidské a materiální zdroje jsou omezené, kolikrát budete vy sami stát proti přesile nepřátelských vojsk a odrážet jednu vlnu útoků za druhou. Protivníci používají i různé druhy zbraní, takže nelze vymyslet jeden způsob obrany a myslet si naivně, že máte do konce hry vystaráno.

Vezměme to ale pěkně od začátku. Na každé mapě lze většinou postavit pouze jednu pevnost (pokud už tam nestojí, některé mise totiž začínají s již postaveným hradem), což je další zvláštnost této hry. Dění se skoro vždy (až na pár misí v hlavní kampani) točí jen kolem jednoho hradu a tudíž každá strana má dopředu dána svá postavení. V rámci mise tedy buď jen bráníte nebo útočíte. Obě úlohy jsou nicméně dobře vyváženy. Ti, co čelí obléhání, jsou krytí zdmi a opevněním svého hradu, popřípadě mohou spoléhat na různé pasti či vodní příkopy. Na druhou stranu útočníci jsou prakticky vždy v přesile a mohou si dovolit i větší ztráty. V pokročilejších fázích hry pak obléhatelé používají i speciální udělátka ke zdolání nebo probourání hradeb.

Bojová a ekonomická část hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V hlavním menu hry se nalézá, na RTS celkem obsáhlé, členění kampaní a jednotlivých misí. Celá hra by se dala rozdělit na dva odlišné módy - bojový a ekonomický. V tom bojovém na vás čeká velká kampaň čítající 21 misí, jejíž první mise jsou doslova pouhou rozcvičkou, ale i zde už musíte plnit dopředu zadané úkoly. Nenechte se ovšem zmást, bojová kampaň má rovněž ekonomické nároky, jedná se totiž o komplexní tažení, ve kterém musíte bojovat i hospodařit zároveň. Hlavní náplní celé této kampaně je likvidace čtyř hlavních nepřátel. Každý z těchto chlapíků má svojí přezdívku, která je úzce spjata s jejich povahou, chováním a vzhledem. První, s kým budete mít tu čest, je nejslabší z nich a je označován jako Krysa. Následovat bude Had, pak Prase a ve finále se setkáte s Vlkem.

Průběh kampaně je čistě lineární a jdete z lehčích misí do těch těžších. Pokud začnete zabírat území jednoho z oněch čtyř hlavních nepřátel, bude třeba nejdříve odrážet jejich útoky. V následujících misích pak posílíte své pozice a pro změnu začnete vy obléhat nepřátelské hrady. Kampaň je totiž možné dotáhnout do konce pouze za předpokladu, že fyzicky zlikvidujete všechny hlavní záporné postavy. Ty si pochopitelně pro svojí smrt nepřijdou vždy až k vám, ale také si na vás hezky počkají ve svých sídlech, které musíte svým vojskem zdolat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud vás láká okamžitá akce, pak můžete zvolit druhou možnost a tou je volba „obležení“, ve které je na vás přichystáno několik map s již postaveným hradem, o který se už hlavně nemusíte nijak zvlášť starat. Management je zde zúžen na naprosté minimum jako například oprava poničených hradeb či věží. Zato si ale užijete obrovských útoků a obléhání. Výborné je, že před začátkem těchto misí si můžete zvolit, jestli se vžijete do role obránců či útočníků. Každá z těchto misí se tedy dá hrát dvakrát a pokaždé s úplně jiným přístupem a strategií. Pro strategické fajnšmekry, kteří se rádi starají pouze o boj a jeho taktiku, jsou tyto mise přímo ideální. Mimo jiné je to i skvělá podívaná, jak se desítky vojáčků snaží dobýt či ubránit určitý hrad.

Třetí možností bojového módu jsou další samostatné mise, kde se už opět o svůj management musíte starat. Úkoly jsou téměř identické s těmi v kampani (tzn. hlavně likvidovat nepřátele a občas něco vyrobit). Oponenty jsou opět Krysa, Had, Prase a Vlk. Jediný rozdíl oproti kampani je ten, že mise nejsou spojeny příběhem.

Aby to bylo ještě složitější, ekonomický mód má rovněž další 3 volby - kampaň, samostatné mise a free build. Zde se ale opravdu jedná jen o stavbu a rozvoj průmyslu, aniž byste měli strach, že se na vás řítí nějací obléhatelé. V ekonomické kampani a samostatných misích ale budete muset rovněž plnit nějaké ty úkoly, pochopitelně hospodářského charakteru. Například za určité období musíte vyrobit stanovené množství zbraní, jídla atd. Zde se výborně naučíte jak zacházet s křehkou rovnováhou ekonomiky takového středověkého hradu. V hlavní bojové kampani to pak pro vás bude jen výhodou.

Správa hradu
Ono totiž mít na povel takový hrad, to není žádná sranda. Nejde jen o to velet vojákům. Dřív než vycvičíte prvního rekruta, musíte mít už rozjeté vlastní hospodářství. Jeho základem jsou lidé, vaši poddaní, kteří pro vás pracují a položí za vás i život, když jim to přikážete. Nejdůležitější komoditou je jídlo, které lze naštěstí obstarat hned několika způsoby. Můžete například pověřit lovce, aby nalovil v okolí nějakou zvěřinu. Je to velmi efektivní a rychlý způsob jak přijít k masu, ale má jednu nevýhodu - pokud jste v Zvětšit zdroj: tisková zpráva obležení, zvěř se loví špatně. Moc lovců se totiž neprobije cestou z hradu a pak ještě zpátky :) Pokud se dostanete do takové situace, nezbývá vám nic jiného než si vystačit s tím, co si vypěstujete v bezpečí hradeb. Například si můžete zasadit a sklidit nějaké to obilí, chovat krávy či pěstovat jablka.

Pokud je jídla nedostatek a nejsou potřebné zdroje, musíte zakročit osobně tím, že omezíte výdej jídla, které dostávají lidé na příděl. Ti pak dostanou třeba jen poloviční porce nebo doslova pár drobků. Když se situace vylepší, můžete příděly zase zvednout, a to až na dvojnásobek normální porce. Pokud řešíte dilema, kdy jedné komodity je naopak obrovský přebytek a druhé je poskromnu, je možné zakázat výdej jednotlivých potravin úplně. Tímto způsobem zařídíte, že lidem nemusíte snižovat příděly a při tom skrblíte ty potraviny, které třeba v závěru mise potřebujete odeslat na místo určení.

Dalším problémem jsou peníze. Zatímco v ostatních hrách jste si našli nějaké to naleziště zlata a už jste se maximálně tak starali o transport této vzácné suroviny, v této hře je tomu jinak. Finance získáváte totiž přímo od lidí v podobě daní. Abychom si to totiž vyjasnili, jediné, na co potřebujete peníze, jsou vojáci, určité budovy a některá zařízení. Nic jiného neplatíte, lidé pracují v podstatě zdarma nebo za nějakou imaginární mzdu, která ale asi nejde z vašeho rozpočtu (nebo nějak skrytě :) Důležité však je, že lidé peníze mají, a vy jim od nich můžete pomoci tím, že vám budou platit pravidelné desátky.

Ovládejte lid aneb hrozba mučírny
Pokud ale nejste ve válečném stavu, nebo už jste dostatečně vyzbrojeni, není důvod vaše poddané sdírat. Je to prosté, pokud jim vyprázdníte kapsy a nebudete dávat dostatek jídla, zhorší se rapidně nálada lidí, což postupně přeroste v nízkou efektivitu práce a tím i klesne veškerá produkce. Jako nejmocnější člověk máte ale na hradě možnost provozovat různé druhy politiky, které přimějí nebo donutí vaše poddané pracovat s větším nasazením za všech okolností. Řešení takové situace od vás žádá rozhodnutí, jestli se budete snažit svým lidem jejich strádání vykompenzovat jinými způsoby nebo je naopak zatlačíte do kouta a budete je držet v permanentím strachu. Ať jsou totiž lidé sebevíce naštvaní, v momentě, kdy se na hradě objeví mučírna, šibenice či katovský špalek, zmocní se jich pocit strachu a ten je přiměje pracovat i na 150% i když pomalu nemají co do huby :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nesmíte to ale přehnat, lidé bez jídla dlouho nevydrží a začnou postupně vymírat nebo se sbalí a utečou. Ke zvýšení produktivity nemusíte používat jen strach. Můžete na to jít i po dobrém, například tím, že začnete zvelebovat prostory hradu různými zahradními jezírky, květinami či sochami a křesťanskými relikviemi. Prostředků, jak si hrát s morálkou vašich poddaných, je tedy spousta, jde jen o to, jaký přístup k lidem zvolíte.

Stavba budov
Vraťme se zpátky k managementu vašeho hradu. Kromě zásob potravin je nutné zajistit i materiální zdroje. Nejběžnější surovinou je dřevo, kámen a ruda. Zatímco dřevo roste všude kolem, se šutry a železem už to tak snadné není. Naleziště se většinou nachází na mapě jenom v jednom místě. Proto je dobré postavit základy vaší pevnosti v jeho nejtěsnější blízkosti, ale zase ne tak, abyste ztratili strategické umístění v závislosti na umístění terénních nerovností. Natěžený materiál nosí buď řemeslníci sami nebo dopravu můžete urychlit pořízením volů, kteří náklad odnosí daleko rychleji.

Nanošené suroviny se hromadí na jakémsi náměstí, odkud si je berou další řemeslníci na zpracování a vytvoření konečných výrobků či zbraní. Pokud se vám něčeho nedostává, lze si potřebné věci pořídit i prostřednictvím překupníka. Ten má ovšem velmi nekřesťanské ceny, takže to berte prosím až jako úplně poslední možnost. Stejně vydřidušsky se chová, i když se mu snažíte naopak něco prodat. Nabízí naprosto směšné ceny a vaše zboží pak prodává i za dvojnásobek nákupní ceny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkou výhodou je, že při stavbě budov nemusíte čekat až se stavby postaví, ale jsou hotové už v okamžiku kdy je kliknutím umisťujete na příslušné místo. Dalším vylepšením je, že každého pracovníka můžete uvolnit ze služeb, které zrovna nepotřebujete a zaměstnat ho něčím jiným. Někdy se to opravdu vyplatí, hodně lidí totiž spotřebuje hodně potravin a z toho plynou i velké náklady pro vás. Takže pokud zrovna nemusíte, nesnažte se zbytečně svůj hrad přelidnit. Jiná otázka ovšem je, že pokud vás čekají bitvy, nedostatek lidí pro vás může znamenat neschopnost dát dohromady obranyschopnou armádu a nepřítel bude mít o to lehčí práci.

Z bitvy do bitvy
Nyní se dostáváme k asi nejsilnější stránce této hry. Tou jsou bezesporu bitvy, které jsou opravdu absolutně nejlepší ze všech středověkých RTS, jaké jsem měl kdy možnost okusit. Bitev se účastní doslova desítky vojáků a jejich průběh opravdu připomíná skutečné obléhání hradů.

Přístup k dobývání je rovněž docela reálný, neplatí totiž zásada, že jediná cesta, jak se do zamčeného hradu dostat, je skrz rozbitou zeď. Krom obléhacích pojízdných věží, lze použít i chlapíky se žebříky, po kterých se celkem rychle útočníci vyšplhají na hradby. Jako vůbec nejlepší způsob je kombinovat útok katapulty, které začnou rozbíjet zdi a do toho ještě nasadit žebříky nebo pojízdné věže.

Obránci mají ale také své trumfy. Ten, kdo brání, může umístit své lukostřelce na hradby, ze kterých létají šípy o něco dál a nebo se dá lít na dotěrné nepřátele žhavý olej. To je asi nejlepší zábava vůbec (jen nesmíte mít u hradeb i vlastní vojáky :) Příprava žhavého oleje sice zabere určitý čas a je třeba ho dopravit ještě na hradby, ale výsledný efekt je velmi zničující.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dalšími vychytávkami jsou obranné pasti. Může se jednat například o díry, ve kterých jsou nastraženy zašpičatělé kůly. Tyto díry jsou maskované a pro dobyvatele skoro neviditelné až do chvíle, kdy se do nich někdo chytí. Pokud chcete ale něco lepšího, pak zkuste speciální zápalné pasti. Tyto pasti je dobré rozmístit ve větších plochách kolem hradu a pospojovat je. Až se v místě, kde jsou tyto nástrahy umístěné, objeví nepřátelé, stačí vystřelit několik zápalných šípů a trefit se. Pak nastane opravdové peklo a všechny hořlavé pasti, které mezi s sebou mají propojení, naráz vzplanou.

• Podivná AI dřevorubců
Pokud jste o Stronghold četli různá preview, určitě vám neunikla informace o chystané AI. Podle těchto zpráv měl každý ze čtyř hlavních protivníků používat svojí vlastní taktiku. Popravdě řečeno, celkovou umělou inteligenci vojáků bych hodnotil docela vysoko, počítač projevuje chytrost jak při obléhání, tak při obraně, ovšem žádný zázrak to také není. Taktika oněch hlavních záporných hrdinů mi nepřišla nijak zvlášť odlišná, akorát čím těžší soupeř, tím lepší a dokonalejší zbraně a prostředky měl k dispozici. Tím pádem se musíte i vy chovat jinak, ale jinak je to asi všechno.

Spíš bych měl jednu výtku, hrozně jsem se naštval, když jsem zjistil, že nemohu přikázat dřevorubci lokalitu, kde bude kácet stromy. Tvůrci hry pravděpodobně tuto funkci zautomatizovali a tak si tito chlapíci hledají těžební místa sami. Ovšem zde jsem skoro nevěřil vlastním očím. Dřevorubec, ačkoli stromů bylo všude habaděj, šel skoro přes půl mapy, až se mu nějaký strom zalíbil a konečně ho porazil. V jedné z prvních misí, kde bylo potřeba dávat si pozor na vlky, byli tito dělníci dokonce tak blbí, že lezli přímo do té části lesa, kde bylo nejvíce vlků (pochopitelně předtím prošli více jak půl mapy a minuli cestou asi 50 stromů). Když už si vlci pochutnávali asi na osmém dřevorubci, měl jsem opravdu dost. Jediné dobré řešení je, postavit co nejrychleji hradby a když zamknete dveře, dřevorubci musejí kácet stromy uvnitř hradu. Ovšem toto řešení určitě moc dobrou reklamu AI nedělá :)

• Nezvyklé ovládání
Grafika je vcelku roztomilá, ale přijde mi trochu nedotažená, zde by to chtělo ještě zapracovat. Maximální možné rozlišení činí pouze 1024x768, což se mi zdá trochu málo, ale neříkám, že se to nedá koukat. Pokud chce mít člověk přehled, stačí si kliknutím myši odzoomovat pohled a hned je jasno. Ovládání je rovněž dost nezvyklé. Pokud podržíte pravé tlačítko myši a pohnete s ní do určitých směrů, provede se příslušná funkce. Lze takto otáčet pohled po 90° stupních, odstranit spodní ovládací panel kvůli přehlednosti, srovnat vizuálně povrch mapy do jedné roviny a nebo použít již zmiňované zoomovaní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Náplně misí jsou ze začátku vcelku členité, ale posléze jsou spíše monotónní. V bojové kampani jde především o anihilaci nepřátel a v ekonomické zase o produkci v časovém limitu. Netvrdím ovšem, že je Stronghold nudná hra, právě naopak, je to výborná zábava, která vám nějaký ten pátek vydrží. Navíc je ke hře přiložen kompletní editor misí, takže se v brzké době dají čekat přívaly nových map, které se určitě co nevidět na internetu ukáží.

Stáhněte si: Demo (60 MB), Trailer (6 MB)

Bergy

Od Stronghodlu toho mnozí z vás asi hodně čekali a nyní je jasné, že se většina věcí povedla a i přes ty drobné nedostatky se jedná o hodně dobrou strategii, která si stoprocentně najde obrovské zástupy příznivců. Ono už také bylo na čase, aby se konečně objevila originálně pojatá středověká RTS a tou Stronghold zcela jistě je. Jestli vás to, co jsem zde napsal, alespoň trochu navnadilo, neváhejte a jděte do toho!