Soldiers: Heroes of WW II - recenze
9/10

Soldiers: Heroes of WW II - recenze

26. 7. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Mysleli jste si, že na poli válečných RTS už nejde nic převratného vymyslet? Omyl - přichází největší překvapení léta s originálními nápady a nelineárními misemi ala Commandos se skupinkou řadových vojáků.

Autor: Bergy
Publikováno: 26.července 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 9 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je to skoro neuvěřitelné, ale navzdory obrovské záplavě strategických her z prostředí druhé světové války je tohle téma stále na pořadu dne. Navíc se zdá, že tento trend ještě nějaký pátek vydrží, protože se stále objevují nové informace o dalších druhoválečných strategiích, které jsou teprve ve vývojové fázi. Automaticky se ale nabízí otázka, jestli je vůbec ještě možné do těchto her vnést originální nápady, které by pozvedly jejich hratelnost. Odpovědí by mohl být titul s názvem Soldiers: Heroes of World War II od prakticky neznámé ukrajinské společnosti Best Way a vydavatele Codemasters.

Ve stínu konkurence
Během svého vývoje zůstávali Soldiers tak trochu ve stínu podobné chystané hry Codename: Panzers. Důvodem mohla být skutečnost, že ukrajinští vývojáři si zatím nestihli udělat žádné renomé ani svůj projekt tolik nezviditelňovali v médiích. Nyní to však vypadá, že se karta pomalu, ale jistě obrací. Soldiers se totiž konečně odhalili v celé své kráse a přichystali mě asi největší letošní překvapení na poli válečných RTS. Že asi nejsem sám, potvrzuje aktuální žebříček prodejnosti ve Velké Británii, kde tato hra patří mezi nejžádanější.

Soldiers vypadají na první pohled celkem normálně. V hlavní nabídce naleznete 4 kampaně pro jednoho hráče, z nichž každá obsahuje 5 samostatných misí (dohromady tedy 20). Každé tažení je věnováno jednomu z válčících národů, takže si postupně zahrajete za Rusy, Brity, Američany a Němce. Mimo to si ještě můžete zahrát 7 bonusových misí, které přijdou vhod jako zákusek po hlavních kampaních. Když se posléze pustíte do samotného hraní, zjistíte, že Soldiers představují úžasně detailní a propracovaný titul, o kterém se mnohým z nás zatím jen snilo.

Nelineární mise
Jednotlivé mise představují trochu odlišnou herní náplň, než jsme u podobných RTS zvyklí. Ve hře totiž vždy ovládáte jen malé uskupení vojáků či dopravních prostředků, takže mise se svým stylem blíží spíše ke hře Commandos. Jedná se například o likvidaci těžkých děl v nepřítelem obležené vesnici, záchranu sestřelených pilotů, zajištění bezpečného vylodění úderné skupiny na francouzské pláži nebo hledání ztracených výsadkářů v nepřátelské oblasti apod.

Na druhou stranu však nechybí ani takové mise, kdy se snažíte odrazit tankové útoky či udržet pohromadě obranné linie. Až na výjimky vaši vojáci nepatří do nějakých elitních oddílů. Většinou jde o řadové členy armády, kteří jsou díky okolnostem nuceni plnit nezvyklé a mimořádně těžké úkoly.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mise jsou skvěle navržené a jejich hlavní kouzlo spočívá v naprosté volnosti. Představte si mapu bojové oblasti, kde není žádná Fog of War (mlha války), ve které máte hrstku svých jednotek, mraky nepřátel a zadány určité cíle. Na první pohled to vypadá vždy naprosto šíleně a skoro beznadějně. Jenže díky autorům a jejich geniálnímu konceptu nemá žádná mise jen jedno přímočaré řešení, nýbrž hned několik zcela nelineárních. Před každou misí se dozvíte pouze to, co má být jejím výsledkem a vše ostatní už záleží čístě na vás, jak si s tím poradíte. Díky tomu musíte u této hry začít logicky přemýšlet a odstraňovat překážky nejen hrubou silou, ale především hlavou.

Pěší jednotky
Nejdůležitější ze všeho je práce s vlastními jednotkami. Začneme těmi pěšími, které tvoří základ. Každý voják má stupnici nejen ukazatel svého zdraví, ale také výdrže. To znamená, že když vám pěchota nějakou dobu v plném tempu pobíhá na mapě, musí si také najít čas se zastavit a odpočinout si (něco podobného se objevilo i ve starší hře Praetorians).

Vojáci jsou většinou vybaveni nějakou palnou zbraní a pokud chtějí střílet, musejí mít zásobu správné munice. Dále mohou disponovat několika druhy granátů (tříštivé, protitankové, kouřové) a dalším vybavením, jako je například vojenská helma, obvaz nebo nůž. Ručních zbraní může mít voják i více! Jednu v rukou a druhou na rameni. Veškerá další výstroj se pak nachází v batohu každého vojáka. Vyjma helmy, kterou sice také můžete mít schovanou v ruksaku, ale určitě je užitečnější jí umístit na hlavu svého majitele.

Velikost inventáře každého vojáka je pochopitelně omezena a nesmíte také zapomínat na to, že každá věc něco váží. Celková hmotnost zátěže, kterou každý má, se vám zobrazuje v levém dolním rohu obrazovky. Je to důležitý ukazatel toho, jestli jste své svěřence nepřetížili. Ono je totiž rozdíl, když někdo nese 5 kilo výbavy a jiný třeba 15 či 20 kg. Příliš obtěžkané jedince pak poznáte velmi snadno, protože jsou skoro stále vyčerpaní. Daleko rozumnější tedy je, přerozdělit důležité věci mezi ostatní členy skupiny a hlavně se netahat se zbytečnými krámy.

Zbraně a granáty
Během akce je v podstatě samozřejmostí, že vystřílíte všechnu munici. Pomoc je naštěstí velmi snadná, protože nechybí možnost šacovat zabité vojáky. Kromě střeliva a granátů si lze přivlastnit též zbraně nepřátel. Jednoduše si tak můžete vyměnit například britský Sten Gun za německý samopal MP 40 nebo naopak coby Němec odhodit svůj kvér a přivlastnit si Špagina i s pořádným zásobníkem. Když se vám zalíbí, můžete si vzít novou helmu a další vybavení včetně granátů.

Německé granáty se od spojeneckých co do funkčnosti neodlišují. Vizuálně jsou ale rozdílné, takže nepostrádají své typické dřevěné rukojeti. Házení granátů má jinak ve hře velký význam a je potřeba naučit se doplňovat palbu ze zbraní právě těmito velmi účinnými prostředky. Všechny tříštivé granáty mají časovanou rozbušku, takže po dopadu ještě pár vteřin trvá, než explodují. Pokud chcete zasáhnout cíl v kopci a nestojíte o to, aby se vám granát skutálel zpátky k nohám, musíte jej chvíli držet odjištěný v ruce. Až poté ho lze hodit tak, aby explodoval ihned po nárazu na zem. Tento způsob házení je potřeba trochu natrénovat, protože když granát podržíte v ruce moc dlouho, opět to nadělá víc škody než užitku.

Palné zbraně jsou jistě velmi účinným bojovým prostředkem, ale v Soldiers nejsou jediným možným řešením. Ke slovu může dle vaší libosti nastoupit třeba nakládačka pěstmi, pár dobře mířených úderů pažbou zbraně (docela dobré, když dojde munice a poblíž není žádná mrtvola, která by se dala obrat) nebo házení nožem. Použití těchto metod nemusí být jen krajním řešením, dá se to dobře zužitkovat v případě, že nechcete nadělat moc hluku.

Maskování vojáků
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Volnost pěchoty je v této hře vskutku neomezená. Když vaši vojáci narazí na zídku či plot, stačí jednoduchý příkaz a překážku přelezou. Nezastaví je ani vodní toky, protože všichni umí dobře plavat. Veškeré budovy a stavení pro ně neznamenají žádnou obtíž, ale naopak velmi dobrý úkryt či palebné postavení. Zajímavostí je nutnost stát přímo u okna, ze kterého chcete střílet a potřeba ho před zahájením palby na cíl vysklít (platí samozřejmě jen tam, kde skleněné výplně ještě zůstaly).

Domy ovšem nepředstavují jedinou možnost úkrytu. Vojáky lze dobře maskovat za všechno možné. Lze využít například terénních nerovností, vraků vozidel, hromady dříví, nízkých plotů a všelijakých křovin či porostů včetně lánu s obilím. Velmi mě také zaujala schopnost vojáků využívat rohů budov či různých sloupů. Pěší jednotku lze v takovém místě aktivovat do módu, kdy sama vykukuje zpoza rohu a je připravená kdykoli zahájit palbu. Během střelby sice musí voják ze svého úkrytu vystoupit, ale jakmile spoušť pustíte, automaticky se sám zase skryje za roh či sloup.

Užitečné zápalky
Zajímavou perličkou je práce se sirkami. Jestliže zjistíte, že jsou zápalky součástí vaší výbavy (není to pravidlem), skýtají vám docela slušné možnosti. Představte si situaci, kdy s vojákem beze zbraně prcháte vysušeným lánem nesklizeného obilí a v patách máte četu nepřátelských vojáků, kteří po vás bez přestání pátrají. I když vás obilí kryje, je jen otázkou času, kdy na vás přijdou. Rovněž je jasné, že proti takové přesile nemáte s kudličkou a rychlými pěstmi žádnou šanci...

Řešení podobné situace se tedy samo nabízí. Co takhle doběhnout na konec pole, založit pěkný ohýnek a počkat si, co se bude dít? V mém případě se z neškodného táboráčku za chvíli rozhořel pěkný fajrák, který způsobil zděšený úprk mých pronásledovatelů. Zapálit jde samo sebou i více věcí, ale je asi pochopitelné, že třeba taková hromada dřevěných kuláčů se nevznítí jen za pomocí sirek. Musíte si tedy pomoci benzínem (nejlépe z kanystru nebo barelu), který na klády vylijete a pak už to vzplane jedna dvě. Teď mě napadá, že Soldiers jsou vlastně docela dobrým trenažérem pro případné pyromany :)

Dopravní a bojové prostředky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další velmi důležitou složkou hry jsou bojová vozidla a tanky. Každý vehikl dokáže pojmout určitý počet lidí, kteří si rozdělí své úkoly. Někdo se totiž musí starat o řízení, jiný se zase věnuje střelbě či nabíjení a místo zde najde také velitel vozidla. Ideální stav je mít obsazená všechna místa posádky, ale ne vždy to vaše situace dovolí. Dopravní prostředky tak v případě nutnosti může obhospodařovat i jen jeden člověk. Nemůžete ale poté od něj očekávat zázraky, protože bude na všechno sám.

Modely tanků odpovídají svým skutečným předlohám a tím pádem jsou vybaveny příslušnými zbraněmi. Třeba ruský tank T-34 vlastní dělo ráže 76 mm a německý Tiger zase 88 mm. Ukradená tanková munice z nepřátelských vraků je tak díky odlišné ráži mnohdy vysloveně k ničemu. Tankové náboje se jinak v Soldiers podle skutečných vzorů rozdělují na 2 základní skupiny. Jedná se HE (explozivní střelivo určené na budovy, nepancéřované cíle či pěchotu) a AP (protipancéřová munice vhodná zejména proti tankům).

Snaha o neplýtvání municí a pohonných hmot
Rozdílné typy nábojů je potřeba manuálně přebíjet. To znamená, že když budete mít v komoře naládovanou explozivní střelu a potkáte nepřátelský tank, musíte co nejrychleji přebít na AP, protože jinak máte jen minimální šanci na úspěch. Podobně to funguje i obráceně. Nikde sice není napsáno, že proti budovám nebo pěchotě nemůžete střílet s AP náboji, ale výsledkem bude přílišné plýtvání municí s daleko menším efektem, než kdybyste použili explozivní střelivo.

Podobně jako vojáci mají i vozidla svůj úložný prostor, kde se nalézá různá výbava. Vozidla vybavená dělem a kulometem zde mají uschovanou munici a případně kanystry s palivem. Každý dopravní prostředek totiž v této hře spotřebovává pohonné hmoty a když je vyčerpáte, musíte je buď doplnit nebo vozidlo opustit. Ve výbavě vozidla se také většinou nalézá sada opravárenského nářadí, která se velmi hodí při poškození v boji. Jestliže utrpí vaše přibližovalo zásah, jenž ho učiní imobilním, je to ta pravá chvíle, kdy uvažovat o rychlé opravě. Musíte pověřit jednoho z vašich lidí, aby vylezl, vyndal nářadí a pokusil se závadu odstranit.

Realistické účinky zbraní
Častokrát jsou ale zásahy vašich vozidel natolik kritické, že sotva stačíte zachránit posádce holé životy. Poté následuje zničující exploze, která rozmetá například váš tank na několik částí, jenž se rozlétnou do okolí. Oceňuji snahu autorů o co možná nejreálnější účinky zbraní. Není to sice úplně dokonalé, ale věřte, že když to 88mm dělem napálíte do obyčejného obrněného polopásu, rozletí se na kusy hned po prvním zásahu.

S tanky je to horší, ty se na první výstřel moc vyřídit nedaří, ale zase hraje velkou roli, kterou část tanku trefíte. Všeobecně platí, že zepředu mají nejsilnější pancéřování, po stranách slabší a nejzranitelnější jsou ze zadu. Jinak si nemyslete, že každá vystřelená rána musí znamenat nutně zásah. Spousta výstřelů k cíli nedoletí díky terénním nerovnostem nebo jej jednoduše minou a skončí někde za ním.

Z fungujících nebo jen částečně zničených vozidel jinak může pěchota demontovat těžké kulomety, které si přidá do svého arzenálu. Když tedy někdy narazíte na zachovalý vrak tanku či obrněného auta a nemáte nářadí potřebné k jeho opravě, zvažte, jestli by se vám nehodila alespoň část jeho výzbroje.

Vysoká obtížnost
Hratelnost Soldiers je úžasná. Neustále jste napnuti z toho, jestli se vámi vymyšlené řešení mise setká s úspěchem nebo jste ve slepé uličce a zdali nebudete muset najít jiné východisko. S tímto aspektem souvisí rovněž značná obtížnost této hry, která je i na nejnižší úrovni dosti tuhá. Rozhodně ale doporučuji vytrvat a nevzdávat se. Naštěstí není problém si během jakékoli mise kdykoli uložit svojí pozici (počet savů není omezen).

Jediné, co bych snad vytknul, je nemožnost hrát v tzv. pauzovaném režimu. Soldiers sice jdou během mise přerušit, ale jednotkám lze zadávat příkaz pouze k přesunu. Během pauzy tak nemůžete mířit na cíl a to je kámen úrazu. Právě při přestřelce totiž máte největší potřebu hru zastavit a udělit příkazy ke střelbě více lidem najednou. Aspoň, že při práci s inventářem vojáků či vozidel běží hra ve zpomaleném módu, takže obrat mrtvoly není problém, ani když máte dosti naspěch.

Vizuální zpracování
Grafika, jak sami vidíte z přiložených obrázků, je okouzlující. Je plně trojrozměrná a její engine umožňuje parádní věcičky. Prakticky každý objekt na mapě je zničitelný a to včetně vegetace. Takové stromy můžete například porazit tankem nebo mohou při požáru shořet. Budovy s dřevěnými krovy a slaměnými střechami dokážou také pěkně vzplanout a zbytky ohořelých zdí lze buď rozstřílet nebo provalit nárazem obrněnce. Exploze zanechávají navíc v zemi krásné krátery. Zkoušel jsem do nich umístit svojí pěchotu, ale k mé lítosti to bohužel nešlo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mise odehrávající se na ukrajinském či francouzském venkově působí až neuvěřitelně živou scenérií. Stromy se působením větru líně kolébají, po dvorcích pobíhají slepice a na louce se pasou opuštěné krávy. Důležitým doplňkem jsou i různé stíny, které dotvářejí celkový vizuální dojem. Zde bych měl ale menší výtku. Při zapnutí funkce "single shadowmaps" se stíny listů stromů naprosto zběsile třepotají, což na mě působilo dost rušivě. Raději jsem proto volil statické stíny, které se sice moc nehýbaly, ale zato byly o mnoho přirozenější.

Trochu o nervy je někdy hledání pušek a pistolí kolem mrtvol zabitých vojáčků. V jejich inventáři se totiž nenalézají, neboť jim vždy při pádu na zem vypadnou z rukou. Jestliže tedy chcete zbraň zabitého nepřítele, musíte ji nalézt a kliknout na ní. Taková puška je ovšem při velikosti postaviček hrozně titěrná a pokud se jí ještě snažíte lokalizovat třeba na tmavém podkladu, chce to mít ostříží zrak.

Samozřejmostí je 3D kamera, která u podobné hry nemůže chybět. Pohled lze libovolně otáčet a lehce můžete korigovat i jeho úhel. Škoda jen, že onen úhel má velmi omezený rozsah. Práce s kamerou je jinak snadná a bez problémů jí dostanete do ruky.

Za zmínku stojí také fyzikální model, který je ve hře použit. Explodující vozidlo se například realisticky rozletí všemi směry a jeho ohořelé části postupně dopadají na zem. Tlaková vlna výbuchu zase působí na okolo stojící pěchotu, která je následně odmrštěna stranou. Propracovaným dojmem působí rovněž ztvárnění zasažených vojáků, kteří se věrně klátí k zemi.

HW náročnost a kooperativní multiplayer
Všechna tahle nádhera si také něco žádá. Hardwarové nároky nejsou tentokrát příliš přívětivé a moje sestava ve složení AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 se už dosti zadýchávala. Při rozlišení 1024x768 a vysoké úrovni detailů jsem se nevyhnul občasnému trhání, zvláště pokud se na scéně objevilo více jednotek nebo když jsem rychle posunoval obraz po mapě. K naprosto bezproblémovému hraní bych tedy doporučil o něco výkonnější konfiguraci než je ta má.

Kromě hry pro jednoho hráče je k dispozici též multiplayer, zatím ale jen v podobě kooperativního módu, který jsem však neměl možnost vyzkoušet. Vydavatelská společnost Codemasters se ovšem nechala slyšet, že se o komunitu hráčů Soldiers hodlá náležitě postarat a už brzy by se mělo objevit vylepšení v podobě nových multiplayerových módů. Já osobně bych ještě rád uvítal buď editor map nebo generátor náhodných misí, který by notně prodloužil herní prožitek singleplayeru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově jsem ze Soldiers naprosto nadšen. Po dlouhé době se objevila válečná RTS, která má něco do sebe a dokáže skvěle pobavit i velmi náročné hráče. Kvůli srovnání jsem si během testování nainstaloval také demo Codename: Panzers, které mě vzhledem k možnostem Soldiers spíše zklamalo. Vím, jedná se jen o demoverzi a plná hra může být mnohem lepší, ale zatím to vypadá tak, že Soldiers strčí Panzers hravě do kapsy.

Každý, kdo si Soldiers: Heroes of WW2 objedná z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane jako dárek zdarma dvě hry v češtině - Hooligans a Codename: Outbreak.

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa...